Životopis
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Biographie (D)
biography (En)
Explikácia pojmu
(z gréc. biografia):
vedecky
alebo literárne spracované dielo o významnom spisovateľovi, hercovi,
športovcovi, vedcovi alebo osobnosti z inej profesie (kňazskej, umeleckej,
vojenskej a pod.). Osobitným typom biografie je spracovanie životného
osudu prenasledovaných ľudí v totalitnej spoločnosti, či už za fašizmu
alebo komunizmu. Životopisy sa zameriavajú na chronologický výklad udalostí, na
opis a rekonštrukciu života ľudí, ktorí boli niečím výnimoční. V životopise
zväčša nechýba hodnotiaci aspekt, čiže pri opise v chronologickom slede sa
odkrýva aj významný prínos tejto osobnosti
pre literárny vývin či vedecký rozvoj alebo spoločenský pokrok.
U týchto osobností sa ich život neraz končí tragicky, umierajú predčasne
pod vplyvom nadmerného nasadenia v práci alebo v boji proti
nepriateľovi či proti zlu (Jozef Gabčík, Milada Horáková, Pavol Peter Gojdič). V súčasnosti
existujú aj slovníky, obsahujúce životopisy osobností; ako príklad možno uviesť
Encyklopédiu osobností Českej
a Slovenskej republiky. Takáto encyklopédia je založená na faktoch, na
dokumentaristike a má skôr povahu administratívneho či náučného štýlu.
Tento druh životopisu sa vyznačuje jazykovou úspornosťou, stručnosťou
a možno ho pokladať za oznamovací a dokumentárny žáner (Mistrík,
1975, s. 194 – 195). Je v príkrom rozpore s umeleckým životopisom,
ktorý sa síce buduje na faktoch, ale samotný text sa tvorí so zámerom vyvolať
estetický zážitok alebo aspoň zážitok prostredníctvom narácie, dejových prvkov.
Veľmi originálnym typom tohto žánru je dielo maďarského jazykovedca Gézu
Bárcziho A magyar nyelv életrajza
(Životopis maďarského jazyka), v ktorom autor v chronologickom slede
spracoval dejiny rodného jazyka od počiatkov až po súčasnosť. V literárnej
komunikácii rozlišujeme dva druhy životopisu.:
1. autobiografia (z gréc. auto = sám), t. j. vlastný životopis autora; 2.
literárny životopis napísaný iným autorom.
Explikácia pojmu
Autobiografia
používa subjektivizované a objektivizované postupy. Pri prevahe subjektívnych prvkov
sa autor zameriava na seba a sústreďuje svoju pozornosť hlavne na vnútorný, t.
j. psychologický alebo filozofický vývoj vlastnej osobnosti. Druhý typ
autobiografie umiestňuje vlastné zážitky do širšieho spoločenského a
historického kontextu. Autobiografia má bohatú tradíciu, jej začiatky siahajú
až k sv. Augustínovi, ktorý napísal dielo Vyznania (397-398), ktoré sa vyznačuje silným subjektivizmom
a sebareflexiou. Vznikli okolo roku 400 a zachytávajú duševné zápasy
autora pred pokrstením. Majú teda konfesionálny charakter, odhaľujú problémy
vlastnej osobnosti a jej dozrievania. Podobnými vlastnosťami oplýva aj
dielo Jean Jacques Rousseeaua Vyznania
(1782), ktoré je zamerané viac na apologetiku, na obranu kresťanskej viery
a vlastnej cesty. Niektorí autori uvádzajú
ako prototypy či archetypy pre autobiografiu dokonca aj rímskych cisárov,
z nich možno spomenúť predovšetkým Marca Aurelia a jeho filozofické
úvahy, v slovenčine známe pod názvom Myšlienky
k sebe, z ktorých niektoré časti vznikli dokonca na našom území,
pravdepodobne kdesi pri Hrone. Keďže autobiografia je zväčša dielom
spisovateľa, jeho postrehy sa stávajú vhodným prameňom pre literárnohistorické
bádanie. Autobiografické vlastnosti sa uplatňujú aj v iných, príbuzných
žánroch: a/ pamäti (memoáre), v nich sa vo väčšej miere pertraktujú
významné osobnosti a udalosti ako v autobiografii (sú známe Kollárove
Pamäti z mladších rokov života);
b/ rozhovory (interview), zamerané na vyprovokovanie známej osobnosti
o úspechoch a peripetiách jeho života (viaceré rozhovory Jána
Strassera s významnými slovenskými osobnosťami, kniha Hany Lasicovej Všetko o mojom otcovi alebo
rozhovory Antona Baláža s Rudolfom Dobiášom pod názvom Vyniesť na svetlo dňa príbehy dlhej noci);
c/ korešpondencia, čiže listy adresované konkrétnej osobe/osobnosti;
z novších kníh vyniká objemná kniha Dušana Teplana a Mariána
Kamenčíka, vydaná pod názvom Slovenský
nadrealizmus v korešpondencii (1935 – 1948); d/ denník, čiže
zaznamenávanie osobných pocitov, dojmov a úvah, viazaných na konkrétny deň
(v kresťanských kruhoch sú známe denníky Pavla Straussa a Jula Rybáka),
ale hádam najznámejším príkladom na tento žáner je Denník Anny Frankovej.
V slovenskej literatúre napísal biografiu o
sebe Ján Francisci-Rimavský (Vlastný životopis), Jonáš Záborský (Vlastný
životopis), Ján Kalinčiak (Vlastný životopis) , v českej literatúre
vytvoril dielo tohto druhu Vítězslav Nezval pod názvom Z mého života. Vlastný životopis autora môže byť podkladom aj pre
vznik autobiografického románu; takýmito dielami sú aj romány Maxima Gorkého Detstvo, Vo svete a Moje univerzity. Z novšej slovenskej literatúry je známy Pokus o autoportrét Rudolfa Slobodu, ale aj esejisticky spracovaný
životopis Pavla Straussa Človek pre
nikoho, v ktorom hneď na začiatku si autor položí otázku, to chcú byť
filozofické memoáre (Strauss, 2000, s. 7). Už z toho vyplýva, že kniha je
skôr uvažovaním o živote, než opisom biografických faktov.
Osobitným typom autobiografie je
literárny životopis, ktorý patrí k
literárnovedným žánrom. Tento typ životopisu nemusí byť nevyhnutne vytvorený
v próze, môže mať aj básnickú podobu. Básnický životopis je žáner
denotatívnej (vecnej) poézie, založený na faktoch a presných údajoch. Básnický
životopis nebuduje na výmysloch, na
fantázii, uprednostňuje skôr holú skutočnosť (Žilka, 1978, s. 269-271, .
Charakterizuje ho básnická skratka, jadrnosť, stručnosť, v istých prípadoch aj
hravosť, napr. hra s jazykom. Básnický životopis je v príkrom rozpore so
životopisom ako útvarom administratívneho štýlu. Údaje strácajú svoj operatívny
zmysel, lebo nie sú v službách administratívnej strohosti a prísnosti, ale chcú
zobraziť životnú púť básnika, vypovedať o človeku. Hoci básnický životopis
sa vyskytuje aj v tvorbe Vojtecha Mihálika, ako príklad uvádzame text Ľubomíra Feldeka, adresovaný detskému príjemcovi.
Básnik v ňom vytvára originálne kalambúry, používa jednoduchú formu, no fakty
sú vždy hodnoverné, autor uprednostňuje denotáciu pred konotáciou (Žilka, 2011,
s. 72-73):
Narodil som sa v znamení Váh,
v Žiline, kde tečie rieka Váh.
Som vážený človek od Váhu,
keď neváham, mávam odvahu.
Diogenes obýval vraj sud.
A my sme zas obývali súd.
Tam som získal jasnosť úsudku,
len si nesmiem sadnúť ku súdku.
Moja žena – rodák z Martina.
Spolu máme syna Martina.
A Martin je zase Trstenec.
Rodina je zlatý prstenec.
Dodatočne robím opravy.
Žena tvrdí, že je z Oravy.
A pribudli ďalšie občianky –
Ľubka, Oľga, Bratislavčanky.
/A po tých dvoch prišla Anička.
Ďalší verš je ešte tajnička.
Ťažko sa mi z básne vymotá,
keď ju píšem podľa života./
Na rybníku rastie blatúšik,
vo mne rástla kniha Zlatúšik.
Hra pre tvoje modré oči tiež,
dúfam, že ju naspamäť už vieš,
Botafogo tiež je odo mňa.
Mnoho kníh som hodil do ohňa.
Mnoho nových píšem, prekladám,
do ohňa už uhlím prikladám.
Na fotkách mi hlavu vidíte
a nohy mám doma na byte.
Aké sú? Nuž, aké bývajú –
keď idem, sa sem-tam kývajú.
Ľubomír Feldek: Vlastný životopis
Životopis napísaný iným autorom je
veľmi frekventovaným žánrom. Termín sa používa na texty opisujúce životný
príbeh alebo iba fragmenty zo života zväčša významnej, prevažne kladnej
osobnosti. Prvotne ide o historickú osobnosť alebo autora, ktorý sa
výrazne pričinil o rozvoj literatúry či iný druh umenia. V súčasnosti
sa okruh značne rozšíril, lebo sú známe životopisy aj z iných
spoločenských oblastí (politika, šport, cirkev a pod.). Vždy však
prevažujú životopisy známych osobností, nevynímajúc ani záporné typy (R.
Heydrich, A. Hitler, J. V. Stalin, V. V. Putin). Možno tu uviesť príklady podľa
profesie: spisovatelia (Igor Hochel: Príbeh
ako princíp. Ladislav Ballek; Anton Baláž: Povedz slovo čisté o Štefanovi Krčmérym; Jan Novák: Kundera. Český život a doba); herci (František
Cinger: Smějící se slzy aneb Soukromý
život Jana Wericha, 2004; František Kožík: Největší z pierotů), športovci (Mojmír
Staško: Útek na lavičku Barcelony o
Ferdinandovi Daučíkovi; Ten, kvôli
ktorému sa staval Camp nou o Ladislavovi Kubalovi); vedci (František
Gel: Louis Pasteur: Přemožitel
neviditelných dravců); politici (Ľuboš Jurík: Alexander Dubček / Rok dlhší ako storočie;
Mariana Čengel Solčanská: Generál M. R.
Štefánik; Proces s mŕtvym o J. Tisovi). Samotný životopis má veľmi
širokú škálu a rozličné podoby, navyše často vzniká ako dráma (Jánošíkov
život v rozličných spracovaniach, muzikál na základe libreta Daniela
Heviera Povolanie pápež o Jánovi
Pavlovi II.), môže to byť aj opera (Ferenc Erkel: Hunyadi László), ale aj film (filmy o Jánošíkovi, Dubčekovi,
Palúchovi atď.).
Väčšina životopisov okrem
konkrétnych faktov obsahuje aj charakteristiku osoby. Obyčajne tento žáner má
vždy isté ambície zaradiť sa do umeleckej literatúry alebo aspoň sa priblížiť
biografiám, ktoré sa vyznačujú umeleckou kvalitou. Najstaršie diela boli
výrazne didaktické, mali zakódované vo svojom obsahu morálne zásady a im
zodpovedajúce postoje opísanej osoby. Plutarchos, autor prvého významného životopisu,
vkladal do svojho diela Paralelné životopisy
(Vitae parallelae) aj anekdoty a iné fragmenty na oživenie textu, čím
vytvoril hodnoverné portréty. Boli to dvojice životopisov
významných gréckych a rímskych osobností, ktoré navzájom porovnával (23
dvojíc). Niektoré príklady: Alexander Veľký –
Iulius Caesar, Dion – Brutus, Demetrios –Antonius, Théseus – Romulus, Alkibiades – Coriolanus, Demostenes – Cicero. K nim boli pripojené
životopisy rímskych cisárov Galbu a Othona a životopis Arata
zo Sikyónu a perzského
kráľa Artaxerxa II. Dejiny a životopisy významných osobností mali didaktický
zámer: podľa Plutarcha sú vzorom a poučením pre život, pre správanie sa ľudí i
veľkých kolektívov. Jeho životopisy boli aj v neskoršom období východiskom pre
nové spracovanie, čerpali z nich aj mnohí dramatici pre svoje diela (Corneille, Racine, Shakespeare).
V stredoveku
boli vytvorené životopisy svätcov so silným výchovným zámerom, ale už
v novom žánri. Týmto novým žánrom bola – legenda (Marsina, 1997, s.
15-16) . V legendách život svätca slúžil ako ideálny vzor pre veriacich,
bol založený na chvále Boha, ale samotný dej často nadobúdal fiktívnu podobu.
Svedčia o tom aj Legendy
stredovekého Slovenska (Ideály stredovekého človeka očami cirkevných
spisovateľov), vydané Richardom Marsinom. Kniha obsahuje celý rad
idealizovaných životopisov významných cirkevných osobností: Život svätých pustovníkov Svorada vyznávača a Benedikta
mučeníka; Väčšia legenda svätého
Štefana kráľa; Legenda o svätom
Gerardovi biskupovi; Život uhorského
kráľa svätého Ladislava; O živote
a smrti aj o zázrakoch svätej Alžbety; Život blahoslavenej Margity Uhorskej.
V renesancii
sa zrodila historická biografia. Najznámejšie dielo tejto proveniencie vytvoril
Giovanni Boccaccio pod názvom O osudoch
slávnych ľudí. Obsahujú príbehy slávnych ľudí zamerané na morálne
ponaučenie. Kniha má 56 biografií v latinskej próze, počnúc biblickým
Adamom, cez osudy mytologických a starovekých ľudí, až po významné
osobnosti zo 14. storočia. Treba tu spomenúť dielo Životy najvýznamnejších maliarov, sochárov a architektov
(1580), ktorého autorom je Giorgio Vasari (1511 – 1574). Vďaka špecifickému
zameraniu životopisov na výtvarných umelcov sa autor pokladá za prvého
kunsthistorika a zakladateľa dejín umenia. Jeho biografie nie sú orientované
iba na fakty o umelcoch, ale obsahujú aj opis ich dobových techník, ale aj
anekdoty a klebety. V neskoršom období sa životopis rozvíjal hlavne
v anglickej jazykovej oblasti. Za jednu z najlepšie napísaných životopisov
pokladajú dielo škótskeho autora, Jamesa Boswella The Life of Samuel Johson (Život S. J., 1791), hlavne poľskí
teoretici (Gazda – Tynecka-Makowska, 2006, s. 90-91). J. Boswell písal aj
denník a zápisky z ciest (Juríček a kol., 1987, s. 77). V 19.
storočí sa vytvoril osobitý typ biografie, ktorý pripomína život svätcov, ale
je zameraný na legendarizáciu a mytizáciu konkrétnych predstaviteľov
národných dejín alebo významných osobností kultúry (G. Byron, W. Scott, Ľ.
Štúr, M. Jókai). Jozef Miloslav Hurban napísal stručný životopis Ľudovíta
Štúra, ale už na samom začiatku ho velebí, ba priam glorifikuje:
Ľudovít zostane večne mladým mužom,
večne výtvorom peknej mladosti, idealistom bez úhony, muž pri tom celý činu,
ktorý i keď rozum jeho váhal, duch sa k činom niesol, jehož duch
národa postavil a dejiny zapíšu ho po boku tých meteoristických velikých
géniov, čo na kratší čas obsluhovali oltáre národnej osvety, poézie, vedy,
slobody, ako boli Puškin, Mácha, Stanko Vraz, Michal knieža Obrenovič, knieža
Danilo, ku ktorým tak blízkym sa byť cítil. On obetoval sa celý mládeži
a Boh túto jeho obeť prijal, aníž je v našom pokolení kto, koho tak
ctila by mládež, ako Štúra.
Jozef Miloslav Hurban: Ľudovít Štúr
V 20.
storočí najviac rozvíjali tento žáner rakúsky spisovateľ Stefan Zweig (1881 –
1942) a francúzsky prozaik André Maurois (1885 – 1967). S. Zweig síce
písal aj lyrické básne, aj eseje o tvorivých postavách európskej histórie
a literatúry, ale sú známe predovšetkým jeho biografické romány.
Vymenujeme aspoň niektoré zo slávnych osobností, ktoré umelecky stvárnil:
Romain Roland (1921), Mária Antoinettová (1932), Mária Stuartová (1935), Joseph
Fouché (1929), Balzac (1946), Magellan (1953). Za majstrovské dielo sa pokladá
predovšetkým jeho životopisný román o Balzacovi. Zweigova tvorba tohto
druhu sa vyznačuje kultúrno-historickými hodnotami (Juríček a kol., 1987,
s. 602). A. Maurois napísal veľa životopisných románov, v ktorých citlivo,
trefne a so širokým rozhľadom vykreslil svoje postavy: Shelleyho ((1923),
Byrona (1939), Turgeneva (1931), Voltaira (1932), G. Sandovú (1952), V. Huga
(1954), Dumasovcov (1957), A. Fleminga (1965). Na jeho tvorbu je príznačný aj
jemný humor. A. Maurois bol aj teoretik a tvrdil vo svojej rozprave Aspects de la biographie, že neexistuje
čistá literatúra, ani čistá história, ani čistá veda, ale všetky tieto prvky sa
podieľajú umeleckom stvárnení životopisných podkladov.
Životopis
ako žáner sa úspešne rozvíja aj v slovenskej literatúre a vo filme. V súčasnosti vznikajú
životopisné romány akoby na bežiacom páse. Možno tu uviesť iba tie, ktoré sa
oplatí čítať, ktoré majú umeleckú hodnotu: Ľuboš Jurík: Smrť ministra (Noc pred
popravou Vladimíra Clementisa) (2011), Alexander
Dubček / Rok dlhší ako storočie (2015), Ľubo Olach: Vavro Šrobár. Osudové prevraty 1918 – 1944 – 1948 (1017). Do tohto
radu patrí román M. Č. Solčanskej Generál
M. R. Štefánik so všetkými znakmi
kvalitnej životopisnej prózy: je pútavým príbehom o jednom
z najväčších postáv slovenských dejín, podávajúci spoločenské, historické
pozadie doby, v ktorej sa hlavná postava výrazne presadzovala
a zasahovala do priebehu dejín.
Román M. Č. Solčanskej je síce koncentrovaný
na život hlavnej postavy, ale dostávame ucelený obraz aj o búrlivých
časoch, ktoré nielen determinovali Štefánikov bohatý život, ale aj on sám
zasahoval do diania v politike, vo
vojenských kruhoch, ako aj vo vede ako významný astronóm. V teórii sa rozlišujú
dva typy životopisného románu (Vlašín, 1977, s. 48):
1.
Románová biografia, ktorá je
podžánrom historického románu;
2. Román-dokument, ktorý patrí skôr do literatúry faktu a veľmi
sa blíži k životopisnej monografii, ktorá vedecké alebo/aj publicistické
fakty zoraďuje a opisuje tak, aby u čitateľa vyvolávali zážitok, aby
zážitkovosť zakódovaná do textu ako výrazová kvalita rezonovala u čitateľa
(Mocná, Dagmar, Peterka, Josef a kol., 2004, s. 63). Možno povedať, že
román Generál M. R. Štefánik patrí
jednoznačne do prvej skupiny, pokiaľ ostatné spomenuté diela nesú skôr znaky
románu-dokumentu. To isté platí aj o ďalších dvoch životopisných románoch
M. Č. Solčanskej, v ktorých spracovala demytizujúcim spôsobom J. Jánošíka
a J. Tisu.
Obyčajne sa tematika životopisu
významných osobností sa odbornej literatúre sústreďuje iba na romány či epiku
väčšieho rozsahu, t. j. na románovú tvorbu, hoci sa často vykresľujú niektoré
známe postavy z dejín či z umeleckej alebo vedeckej sféry aj
v kratších útvaroch ako sú portréty. Vtedy sa životopisné údaje
koncentrujú na istý aspekt, ktorý autor zvýrazňuje a preferuje. Možno tu
uviesť ako príklad knihu Viliama Judáka Boží
priatelia (Slovenské martyrológium). Autor sa sústredil na slávne
osobnosti, ktoré sa zaslúžili o šírenie kresťanstva v minulosti (sv.
Gorazd, sv. Štefan, sv. Ladislav atď.) alebo za vieru boli prenasledovaní či aj
mučení v časoch fašistickej a komunistickej diktatúry (Pavol Peter Gojdič,
Zdenka Cecília Schelingová, Tomáš Dezider Munk a František Munk, Titus
Zeman atď.). Osudy Tomáša Dezidera Munka sú spracované v samostatnej
monografii Ivana A. Petranského, ale obsahujú aj opis tragédie ostatných členov
rodiny: rodičov Gizelu a Františka, mladšieho brata Juraja (Petranský,
2008, s. 7-27).
Literárne životopisy môžu byť podkladom pre filmové spracovanie. Dokumentárny film môže vzniknúť na podklade autobiografie, napr. Spomienky na Piešťany Ľudovíta Wintera dozaista poslúžili na vznik filmu o tomto budovateľovi piešťanských kúpeľov. Dokumentárny film o Rudolfovi Dobiášovi patrí medzi najlepšie svojho druhu, ale sotva by sa zrodil bez jeho literárnej tvorby, ktorá je bohatá a rôznorodá. Ak teda hovoríme o životopise, nemožno zabudnúť ani na životopisné filmy, či už dokumentárne alebo umelecké. Aj čisto dokumentárne filmy majú ambíciu aplikovať aj umelecké prostriedky na vyvolanie väčšieho zážitku u diváka.
Bibliografia
BÁRCZI, Géza: A magyar nyelv életrajza. Budapest : Gondolat, 1963, 462 s. Bez ISBN.
Encyklopédia osobností Českej a Slovenskej republiky. V. Londýn : BPH – British Publishing House LTD, 2017, 1568 s. ISBN 978-1-912100-99-6
GAZDA, Gregorz – TYNECKA-MACHOWSKA, Slovina (eds.): Slownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków: UNIVERSITAS, 2006. ISBN 83-242-0474-1
JUDÁK, Viliam: Boží priatelia. Slovenské martyrológium. Trnava : Spolok svätého Vojtech, 2016, 635 s. ISBN 978-80-8161-222-0
HURBAN, Jozef Miloslav: Obrazy zo života. Výber z realistickej prózy. Bratislava : Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry, 1956, 329 s. Bez ISBN
JURÍČEK, Ján (ed.): Encyklopédia spisovateľov sveta. Bratislava : Obzor, 1987, 641 s. Bez ISBN.
MARSINA, Richard: Legendy stredovekého Slovenska. Ideály stredovekého človeka očami cirkevných spisovateľov. Nitra : vydavateľstvo RAK, 1997, 409 s. ISBN 80-85501-08-02
MISTRÍK, Jozef: Žánre vecnej literatúry. Bratislava : Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1975, 215 s. Bez ISBN.
MOCNÁ, Dagmar – PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha–Litomyšl: Paseka, 2004, 671 s. ISBN 80-7185-669-X
PETRANSKÝ, Ivan A.: Život pod hviezdou. Osudy Tomáša Dezidera Munka. Prešov : Vydavateľstvo Michala Vaška, 2008, 146 s. ISBN 978-80-7165-683-8
STRAUSS, Pavol: Človek pre nikoho. Bratislava : DAKA, 2000,192 s.ISBN 80-967378-6-4
VLAŠÍN, Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha : Československý spisovatel, 1977, 471 s. Bez ISBN
ŽILKA,Tibor: Poetický slovník. 2. vyd. Bratislava: Tatran, 1987, 437 s. Bez ISBN
ŽILKA, Tibor: Vademecum poetiky. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta stredoeurópskych štúdií, Katedra areálových kultúr, 2011, 426 s. ISBN 978-80-8094-963-1