Stratégie textu
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Textstrategien (D)
Textual Strategies (En)
Stratégie textu (Sk)
Explikácia pojmu
Stratégie textu
(pozri aj Teória estetického pôsobenia)
Stratégie textu riadia vo forme akceptovaných procedúr (accepted
procedures) podiel čitateľa na konštituovaní estetického predmetu. Ide
o recipročné vzťahy segmentov repertoáru
vo svojej bipolarite (ich usúvzťažnenie v rámci estetického predmetu
v konfrontácii s ich pôvodným prostredím, teda v celej ich
fiktívnej funkcionalite). Stratégie organizujú jednak vzťahy medzi elementmi repertoáru medzi sebou, ako aj vzťahy medzi repertoárom a čitateľom,
ktorý má za úlohu konštituovať ekvivalenčný systém. Toto hrubé členenie druhov
stratégií ešte nič nevypovedá o tom, aké typy organizácie môžeme v texte
vôbec predpokladať a ako ich nazvať. Vieme len, na akom princípe je
založená ich funkcia. Vieme takisto, ako sa tento ich funkčný princíp premieta
do procesu čítania. Tento funkčný princíp môžeme voľne nazvať perspektivizácia.
Iser formuluje typy perspektív. Rozlišuje perspektívu rozprávača,
postáv,
deja (plot)
a čitateľskej
fikcie. Ide tu konkrétnejšie o vnútorné perspektívy textu, o
horizontálnu organizáciu textu:
„Túto konšteláciu nazývame vnútornou perspektivikou textu, aby sme ju
odlíšili od perspektivického náhľadu, ktorý otvára text voči vzťažným systémom
jeho prostredia. Vnútorná perspektivika tvorí rámec pre kombinácie
selektovaných prvkov. [...] Mala by sa nazývať [...] štruktúra témy
a horizontu. [...] Preto sa napokon jednotlivé perspektívy: rozprávač,
protagonisti, dej a fikcia čitateľa [...] nemôžu rozchádzať.“ (Iser 1976:163-164)
Iser okrem toho diferencuje modalitu vzťahov
vnútorných perspektív textu.
Vymedzuje kontrafaktické,
opozičné,
stupňovité
a sériové
usporiadanie vnútorných perspektív a prikladá podrobný popis
jednotlivých typov. (Iser 1976:171-174)
Barthes hovorí v podobných súvislostiach
o organizácii (Barthes 1988:106),
o spôsoboch, čo robí z naratívneho textu viac ako len sumu jeho
viet (Barthes 1988:106). Podľa neho sa naratívny text dá opísať na jeho
jednotlivých úrovniach, horizontálne
vo vzťahoch jedného druhu a vertikálne (pozri
Organizácia textu). Pre svoju teóriu úrovní preto rozlišuje dva typy
vzťahov, resp. dva typy korelácie, distribučnú, ktorá zodpovedá horizontálnej
organizácii textu a jeho stratégiám, a integračnú, ktorá
vytvára väzby k elementom kolektívnej pamäte a zodpovedá tak repertoáru (Barthes 1988:107).
Takéto členenie zatiaľ nič nehovorí
o organizácii interakcie elementov repertoáru textu a čitateľa. Chýba
mu atribút perspektívy.
Pre teóriu estetického pôsobenia
môže byť zaujímavý pojem sekvencia,
ktorý Barthes uvádza
v zmysle Clauda Bremonda.
Barthes ju definuje takto: „Sekvencia
je logická následnosť jadier, ktoré
sú navzájom prepojené reláciou solidarity.“ (Barthes
1988:118)
Ide o vzťah, kde korelujú dva segmenty (preto solidarita). Sekvencie tvoria štruktúru „punctus contra
punctum“. Barthes uvádza, že štruktúra poviedky je medzera (Fuge).
V podstate by mohlo ísť o konkurenčný pojem Iserovho prázdneho miesta.
Nie je to však tak. Barthes nevenuje štruktúre funkcionálnej úrovne,
o ktorej sa zmieňuje, že tvorí vlastne medzeru (Fuge), dostatočnú
pozornosť. (Barthes 1988:121,132). Poznamenáva však: „Čo sa dá rozdeliť, dá sa aj naplniť. Uvoľnené funkcionálne jadrá
obsahujú medzipriestory, ktoré sa dajú takpovediac neobmedzene naplniť.“ (Barthes 1988:133)
Barthes nemá na mysli styčné body sekvencií, ale priestor, ktorý ich
vytvára. Dystaxia
je podľa neho riadiacim článkom horizontálnej lektúry (Barthes 1988:135). Distorzia, resp. porucha,
skreslenie logickej postupnosti, narušenie kauzalít atď. je zodpovedná za
udržiavanie kontaktu s čitateľom: „[...]
(distorzia) má očividne fátickú funkciu“ (Barthes 1988:133)
Iser považuje za hlavný podnet konštitučnej
aktivity čitateľa tzv. prázdne
miesto. Prázdne miesta sa
dajú identifikovať tak v množine repertoáru
textu, ako aj v stratégiách.
Pre syntagmatickú
a paradigmatickú
negáciu ako druhý veľký podnet konštitučnej aktivity nejestvuje
dôvod bližších špecifikácií. Buď sa negácia
vzťahuje na segmenty repertoáru, v prípade primárnej
negácie na syntagmatickej osi,
alebo sa vzťahuje na kognitívne aktivity čitateľa, na jeho predstavy,
v prípade sekundárnej negácie na
paradigmatickej osi (Iser 1976:328).
Bibliografia
Barthes, Roland: Das semiologische Abenteuer. Frankfurt a. M.: Suhrkamp 1988.
Iser, Wolfgang: Der Akt des Lesens. München: Wilhelm Fink Verlag 1976.
Iser, Wolfgang: Der implizite Leser. Kommunikationsformen des Romans von Bunyan bis Beckett. Wilhelm Fink Vlg. 1. Auflage München 1972, 3. Auflage, Fink Vlg., München 1994.
Iser, Wolfgang: Die Appellstruktur der Texte. Unbestimmtheit als Wirkungsbedingung literarischer Prosa. In: Warning, Rainer (Hrsg.): Rezeptionsästhetik. Theorie und Praxis. München 1975.