Špeciálny diskurz
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Spezialdiskurs (D)
Explikácia pojmu
Pojem
špeciálny diskurz sa používa v analýze diskurzov Michela Foucaulta. Neskôr
ideu špeciálnych diskurzov preberá Jürgen Link, ktorý túto kategóriu
rozpracoval v kontexte analýzy interdiskurzov.
Pre
Foucaulta je analýza diskurzu výskumným programom, ktorého cieľom je zistiť,
ako dochádza k špecializácii poznania a vzniku vedným disciplín. Foucault pod
pojmom „diskurz“ rozumie vzory poriadku, ktorých kľúčovým momentom je exklúzia.
Okrem toho významnú úlohu pri inštitucionalizácii vied zohráva redukcia
subjektov (tu môžeme hovoriť o autorizácii subjektov). Za systémy exklúzie
Foucault označuje okrem zákazu a vymedzenia hranice medzi rozumom a šialenstvom
aj vytváranie opozície medzi „pravdivým“ a „nepravdivým“.[1] Hoci
sa špeciálne diskurzy snažia pojmy definovať čo najkonkrétnejšie, v
interdiskurze tvoria „sieťové konotačné uzly, ktoré sa zvyčajne spájajú s
kolektívnymi symbolmi.“ (Link, 2008, s. 122)
Na
to, aby fungovali exklúzie a inklúzie, sú potrebné legitimácie, ktoré
neexistujú samy osebe, ale vznikajú špeciálnymi praktikami, napr. na základe
akceptovaných metód možno produkovať isté výpovede a tieto potom považovať
za objektívne alebo pravdivé, teda podľa určitých pravidiel zbavené
individuálnej náhodnosti. Vedecké poznanie sa vyznačuje týmito znakmi. Tieto
diskurzy nazýva Link špeciálne diskurzy, ktoré smerujú „k jednoznačnosti,
špeciálnej definícii pojmov, dominancii denotátu a podľa možnosti k odstráneniu
všetkých dvojznačností a konotácií s ideálnym typom matematickej formuly".
(Link, 2013, s. 11) Popri stále silnejúcej tendencii k špecializácii a
diferenciácii existuje protichodná, reintegrujúca tendencia produkcie poznania,
ktorú Link s odkazom na Foucaulta nazýva interdiskurzívnou. Na rozdiel od
špeciálnych diskurzov sa teda interdiskurzy vyznačujú nejednoznačnosťou
a konotáciami, metaforiskosťou a kolektívnou symbolikou. Interdiskurzy sú
polyvalentný, hybridný a reintegračný typ diskurzov.
[1] „das
verbotene Wort; die Ausgrenzung des Wahnsinns; der Wille zur Wahrheit.“ (Foucault,
1977, s. 13)
Bibliografia
FOUCAULT, Michel: Die Ordnung des Diskurses. Frankfurt a. M.: Ullstein, 1977.
LINK, Jürgen: Diskurs, Interdiskurs, Kollektivsymbolik. Am Beispiel der aktuel¬len Krise der Normalität. In Zeitschrift für Diskursforschung, 2013, 1 (Heft 1): s. 7–23.
LINK, Jürgen: Sprache, Diskurs, Interdiskurs und Literatur (mit einem Blick auf Kafkas Schloß). In Kämper, Heidrun – Eichinger, Ludwig M. (eds.): Sprache – Kognition – Kultur. Sprache zwischen mentaler Struktur und kultureller Prägung. Berlin, New York: de Gruyter, 2008, s. 115 – 134. Dostupné na: https://doi.org/10.1515/9783110970555-007.