Sonet
Autor:
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Sonett (D)
Sonnet (En)
Explikácia pojmu
Sonet je uzavretá
básnická skladba, je to vzor celkového rytmického usporiadania básnického
textu. Jeho pôvod sa viaže k počiatkom talianskej literatúry, preto ho
zaraďujeme medzi tzv. „prvotné formy“ (Gorni 1993). Zrodil sa v Taliansku a
tešil sa veľkej obľube v európskej renesančnej literatúre najmä v línii
petrarkizmu (petrarkizmus) a tiež v
18. storočí v období neoklasicizmu a počas romantizmu, pričom jeho forma
zostala v zásade rovnaká. (o vývoji sonetu od počiatkov až do moderných čias v
Taliansku a v Európe predovšetkým v anglickej literatúre por. Spiller 2005
[1992]; pre 19. storočie por. Phelan 2005).
Taliansky výraz
sonetto je odvodený z provensálskeho slova sonet, ktorý má pôvod v latinskom
výraze sonus (zvuk) a označoval
zhudobnenú poéziu. S týmto významom sa stretávame prvý krát v Taliansku v
tvorbe Rinalda d’Aquina, básnika Sicílskej školy. Sonet vznikol z potreby
vytvoriť krátku metrickú skladbu, ktorá by sa dala využiť namiesto dlhej
kancóny. Tento metrický žáner sa mohol vhodne využiť v prípade keď si básnici
vzájomne vymieňali listy pri príležitosti tzv. „tenzoni“, čiže spory. Podľa
literárnych kritikov básnikov Sicílskej školy inšpirovala tzv. cobla esparsa pôvodom z provensálskej poézie, ktorá zohrávala rovnakú funkciu a
pozostávala z jednej samostanej strofy kancóny. Sonet sa od začiatku odlišuje
od cobla esparsa tým, že cobla mala premenlivú schému, čo bolo typické pre
kancóny, kým sonet mal od začiatku pevnú formu (Magro – Soldani 2017, 24).
sonet bol tiež oznčený ako „prvá pevná básnická forma európskeho básnického
umenia“ (Di Girolamo 2008, LXXVII).
Moderná kritika (od
Contini 1970 [1951], 176) zdôrazňuje, že práve v kontexte sicílskej školy došlo
k oddeleniu hudby a vysokej poézie. Od obdobia jej pôsobenia veľká časť
talianskych autorov vysokej poézie skladalo len slovné texty, kým hudobný
doprovod, ktorý nebol potrebný, ostal v rukách profesionálnych hudobníkov.
Až v druhej
polovici 13. Storočia nájdeme sonet v podobe, ako ho chápeme dnes, ale tentoraz
v Toskánsku v tvorbe Guittona d’Arezzo,
Chiara Davanzatiho, v popisoch k obrázkom v rukopisoch nelle didascalie dei
manoscritti, v Danteho Vita nova (Novom živote)
(Magro – Soldani 2017, 21).
Podľa základnej
schémy sonet pozostáva zo 14 veršov (v talianskej literatúry sú to takmer vždy
jedenásťslabičníky) usporiadaných do dvoch štvorverší a dvoch trojverší, pričom
rýmová štruktúra dodržiava presnú schému. V pôvodnom znení sonet tvorí prvá
časť zložená z ôsmych jedenásťslabičníkov so striedavým rýmom ABABABAB a druhá
časť zo šiestich jedenásťslabičníkov s rýmom CDECDE o CDCDCD.
Koncom 13.
Storočia sa začali objavovať rôzne varianty základnej schémy, ako napríklad
obkročný rým ABBA ABBA v prvom štvorverší.
Ešte viac variantov sa využívalo v trojverší. Napríklad CDC CDC, CDD
DCC, CDD CDD, CDE ECD, CDE CDE (obľúbený u F. Petrarcu), CDE DEC a zriedkavo
CDE EDC. Včasti dvoch štvorverší bol menší počet možností: Petrarca využíva aj
rýmové spojenie ABAB BABA o ABAB BAAB. Samotná metrická štruktúra sonetu získavala
mnoho rozličných podôb (k francúzskym a anglickým variantom pozri: Fuller 1984
[1972]). V sonete tzv. caudato k dvom
tercínam je pridaná tzv. coda pozostávajúca z jedného alebo dvoch
jedenásťslabičníkov alebo z jedného sedemslabičníka a dvoch
jedenásťslabičníkov. Ak sa coda
opakuje, sonet sa označuje výrazom sonettessa.
Táto metrická skladba sa tešila
veľkej obľube najmä v hravej poézii 16. Storočia. Dvojitý sonet sa vyznačuje
tým, že po každom nepárnom jedenásťslabičníku v dvoch štvorveršiach a po každom
párnom jednásťslabičníku v dvoch trojveršiach vložíme sedemslabičník, ktorý sa
rýmuje s predchádzajúcim veršom. Ak sedemsalbičník vložíme po prvom
jednásťslabičníku v dvoch tercínach, hovoríme o sonete tzv. rinterzato. Bežný alebo zmiešaný sonet
predstavuje striedanie jednásťslabičníkov a sedemslabičníkov v 14 veršovej
skladbe. Menší sonet je zložený z kratších veršov ako jednásťslabičník. V
prvých storočiach odkedy sa stretávame s touto básnickou skladbou, sa
vyskytoval zriedkavo, no bol obľúbený napríklad u Gabriele D´Annunzia
(Treccani).
Bibliografia
Contini, Gianfranco. 1970 [1951]. Varianti e altra linguistica. Una raccolta di saggi (1938-1968). Torino: Einaudi.
Di Girolamo, Costanzo. 2008. “Poeti della corte di Federico II”. In (2008), Poeti della
Scuola Siciliana, Antonelli R. – Di Girolamo C. – Coluccia R. (eds.). Milano: Mondadori.
Feldman, Paula R. – Robinson, Daniel, eds. 1999. A Century of Sonnets. The Romantic-Era Revival 1750-1850. Oxford-New York: Oxford University Press.
Fuller, John. 1984 [1972]. The Sonnet. London-New York: Methuen.
Gorni, Guglielmo. 1993. Metrica e analisi letteraria. Bologna: il Mulino.
Magro, Fabio – Soldani, Arnaldo. 2017. Il sonetto italiano. Dalle origini a oggi. Roma: Carocci.
Phelan Joseph Patrick. 2005. The Nineteenth-Century Sonnet. Houndmills-New York: Palgrave.
Spiller, Michael R.G. 2005 [1992]. The Development of the Sonnet. An Introduction. New York: Taylor & Francis.
„Sonetto“ In Enciclopedia Treccani Dostupné na:
https://www.treccani.it/enciclopedia/sonetto/ [20.5.2023]