Nespoľahlivé rozprávanie

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Unzuverlässiges Erzählen (D)
Discordant Narration / Unreliable Narration (En)
Nespoľahlivé rozprávanie (Sk)

Explikácia pojmu

Nespoľahlivé rozprávanie je fenomén, ktorý je predmetom výskumu kognitívnej naratológie. Tento fenomén ktorý nám umožňuje všímať si, aký vysoký je podiel vlastných konštrukčných procesov pri identifikovaní a interpretovaní vnímania rozprávača, postáv alebo implicitného autora. Ide o fenomén, ktorého veľká časť je efektom čitateľských reflexií, má teda konštrukčný charakter a je výsledkom konklúzií vyvodených jednak z textových signálov, jednak skúsenostnej perspektívy, cieľov, motívov čitateľa. Fenomén nespoľahlivosti sa nedá vysvetliť výhradne ako efekt protirečení v rámci textu alebo ako diskrepancia medzi implicitným autorom a rozprávačom. Väčšina autorov vníma nespoľahlivosť ako konštrukt čitateľa, ktorý vyplýva z textových inkonzistencií. Phelan a Martinová navrhujú nasledovnú klasifikáciu  druhov nespoľahlivosti: misreporting, underreporting, underregarding, misevaluation, misreading a underreading (porovnaj Phelan/Martin 1999). Cohnovej pojem discordant narration vyjadruje skúsenosť čitateľa, že mu autor za chrbtom rozprávača signalizuje, aby dej koncipoval inak. 


Na stredných a malých heslách sa pracuje.


Bibliografia

Cohn, Dorrit (1999). The Distinction of Fiction. Baltimore: Johns Hopkins UP.
Cohn, Dorrit (2000). “Discordant Narration.” Style 34, 307–16.
Margolin, Uri. (2003) ‘Cognitive Science, the Thinking Mind, and Literary Narrative’, in D. Herman (ed.) Narrative Theory and the Cognitive Sciences, pp. 271-94. Stanford, Ca.: Center for the Study of Language and Information.
Nünning, Ansgar (2005). “Reconceptualizing Unreliable Narration: Synthesizing Cognitive and Rhetorical Approaches.” J. Phelan / P. J. Rabinowitz (eds). A Companion to Narrative Theory. Oxford: Blackwell, 89–107.
Phelan, James / Mary Patricia Martin (1999): “The Lessons of ‘Weymouth’: Homodiegesis, Unreliability, Ethics, and The Remains of the Day.” D. Herman (ed). Narratologies: New Perspectives on Narrative Analysis. Columbus: Ohio State UP, 88–109.

<< späť