Kontrafaktuálny naratív
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Kontrafaktische Narrative (D)
Counterfactual Narrative (En)
Explikácia pojmu
Kontrafaktuálny[1]
naratív je typ naratívu[2]
označujúci alternatívne scenáre, resp. udalosti a deje, ktoré sa nestali,
ale mohli sa stať. Adjektívum kontrafaktuálny,[3]
resp. protifaktový (Doležel), sa používa nielen v súvislosti s fikciou v širšom slova zmysle (film,
beletria a i.), ale aj v histórii (Ferguson), vo filozofii,
v logike (napr. kontrafaktuálny výrok), v sociológii či v psychológii
(kontrafaktové, resp. kontrafaktuálne myslenie) (Lewis 1973, Roese – Olson
1995, Tetlock – Belkin 1996, Ruseilová a kol. 2009). Kontrafaktuálny naratív
rozvíja prostredníctvom príbehu hypotetické otázky o možnostiach
v zmysle „čo by sa stalo, keby“ sa isté udalosti odohrali inak, aké dôsledky
by z toho vyplývali a ako by vyzerala skutočnosť. V literárnej vede pojem
odkazuje v prvom rade na kontrafaktuálnu (historickú) fikciu a kontrafaktuálnu
históriu.
Kontrafaktuálnosť ako
tendencia predstavovať si alternatívu k realite je univerzálnou ľudskou
schopnosťou, ktorá je prítomná v každodennom živote a môže plniť
viacero účelov (napr. je zdrojom poznávania alebo spôsobom vyrovnávania sa
s negatívnymi emóciami). Predmetom literárno-teoretického uchopenia sa stala
v posledných rokoch, najmä v súvislosti s postmodernou
literatúrou.
Významným
prínosom do uvažovania o kontrafaktuálnom naratíve v oblasti
literárnej vedy je teória fikčných svetov inšpirovaná teóriou možných svetov, ktorú
rozpracoval o. i. česko-kanadský literárny teoretik Lubomír Doležel.
V práci Fikce a historie
v období postmoderny (2008), ktorá bola reakciu na postmoderné
stieranie rozdielov medzi fikciou a históriou, sa Doležel zaoberá problematikou
stvárnenia dejín vo fikčnom i historickom rozprávaní, pričom upozorňuje na
ich odlišnosti – fikčné texty konštruujú fikčné svety, ktoré sú alternatívou
historických svetov, zatiaľ čo historické texty konštruujú historické svety ako
modely aktuálnej minulosti. Doležel si osobitne všíma na jednej strane historickú
fikciu, na strane druhej protifaktovú históriu (counterfactuelle history), kde
sú vzájomné presahy najvýraznejšie.
V rámci
historickej fikcie, t. j. fikčnej reprezentácie minulosti, rozlišuje dve
oblasti pozostávajúce z dvoch typov entít (resp. aktérov, udalostí, miest atď.),
a to fiktívnych (vymyslených, nezodpovedajúcich entitám v aktuálnej
minulosti) alebo naopak historicky fikčných (t. j. entít zodpovedajúcich
entitám v aktuálnej minulosti, ako napr. Napoleon u Tolstého,
Stendhala a i., ktoré nemožno stotožniť s aktuálne historickými entitami).
Čitateľovi stačí podľa Doležela minimum historického poznania na určenie povahy
historickej fikcie, teda na to, aby zistil, či zodpovedá skôr aktuálnej
minulosti alebo zobrazuje protifaktový svet). Pre historickú fikciu, a obzvlášť
pre postmodernú fikciu (por. historiografická
metafikcia), je príznačné miešanie fiktívnych a fikčne
historických entít, resp. fiktívnych prvkov a prvkov skutočnosti, ba
dokonca prekrúcanie historických faktov. Metafičkný a sebareflexívny charakter
postmoderných fikčných textov prispel v 70. rokoch minulého storočia k reflexii
o rekonštrukcii minulosti a k spomínanej nivelizácii fikčných
a historických diskurzov, ktoré niektorí historici označili za konštrukty
(H. White, P. Veyne a i.) (2008, 94 – 111).
Špecifickým
typom historickej fikcie je kontrafaktuálna (protifaktová) fikcia
(counterfactuelle fiction). V tejto súvislosti Doležel odkazuje napr. na dizertačnú
prácu Edgara V. McKnighta (1994), ponúkajúcu prehľad vývoja a formovania
tohto literárneho žánru v povojnovom období (2008, 121). Aj český
literárny historik Erik Gilk zdôrazňuje, že počiatky tohto žánru možno vnímať
v textoch od polovice 20. storočia, v ktorých však musí byť „patrný
autorský záměr podat určitou dějinnou alternativu“ (2014, 123). Ten v textoch
s kontrafaktuálnymi prvkami spred tohto obdobia v zásade absentoval.
Gilk zároveň uvádza, že najčastejším námetom protifaktovej historickej fikcie
sú udalosti druhej svetovej vojny (2014, 124). Podľa Doležela sa od žánru vedeckej
fantastiky (sci-fi) líši tým, že sa vzťahuje na známy historický svet (122).
Príkladom kontrafaktuálnej historickej fikcie sú prózy Peklo Beneš (2002) Josefa Nesvadbu, Munkdorf (2006) Jana Zenkla či The
Alternation (Striedanie, 2004) Kigsleyho Amisa. Paródiou klasickej historickej
fikcie je napr. román mexického spisovateľa Carlosa Fuentesa Terra Nostra (1975).
V oblasti
historiografie má blízko ku kontrafaktuálnej historickej fikcii kontrafaktuálna
história, ktorú možno nazvať alternatívna. Ide o históriu, ktorá nie je
zachytená v historických prameňoch, nie je opatrená žiadnymi dôkazmi, ale
vychádza z reálnych stôp alternatívnych scenárov, ktoré sa nestaly, ale
mohli sa stať (Vykoukal 2001, 13 – 14). Rekonštrukcia minulosti zahŕňa
v prípade kontrafaktuálnej historiografie konštrukciu alternatívnych
a nerealizovaných možností. Kontrafaktuálni historici odmietajú
determinizmus tradičnej historiografie (Vykoukal 2001, 14 – 15), berú do úvahy
realitu historickej situácie, vrátane jej alternatív (Doležel 2008, 119). Takýto
typ histórie/historiografie výstižne charakterizuje Doležel: „protifaktové
historické narativy simulujú minulost tím, že nám představují alternativy
protikladné k tomu, co se aktuálně stalo, mění aktuální dějinnou událost
v její opak (bitva vyhrána – bitva prohrána; vůdce zůstává naživu apod.), a potom zvažují, jak by se
lidské dějiny mohly vyvíjet po takovém protifaktovém zvratu“ (Doležel 2008, 116 – 117). Podľa Doležela môže historik zobraziť
protifaktovú epizódu alebo skonštruovať protifaktový svet (121). Zároveň
pripomína, že protifaktové uvažovanie sa objavovalo už v antickej
historickej spisbe. Do istej miery boli predstaviteľmi protifaktovej
konštrukcie sveta napr. francúzsky historik Fernand Braudel alebo britský
historik David Stevenson, spomedzi ďalších autorov napr. Michael Burleigh,
ktorý v štúdii „Nacistická Európa“ približuje možnú podobu Európu
porazenej nacistickým Nemeckom. Ako konštatuje E. Gilk, kontrafaktuálna
história funguje úspešne aj v českej historiografii, uvádza napr. súbor
esejí Historie na rozcestí. Jak mohly
dopadnout osudové chvíle Československa (2013) (Gilk 2014, 122).
Kontrafaktuálny
historický naratív sa zdanlivo nelíši od fikčného naratívu. Pri ich porovnaní Doležel
konštatuje, že svety protifaktovej histórie sú imaginárne rovnako ako svety
historickej fikcie, pretože sú výsledkom procesu imaginácie. Nemôžeme sa preto
pýtať na ich pravdivostný status, pretože výroky kontrafaktuálneho naratívu
nezodpovedajú výrokom aktuálneho sveta. Kontrafaktuálny historický naratív môže
implikovať riziko zneužitia fikčného prístupu ku konštruovaniu dejín, najmä v prípade
neudržateľnosti debát o rozdieloch medzi beletriou a históriou
a absencie ich jasného vymedzenia. Tomu predchádza napr. zakladateľ teórie
alternatívnej histórie Niall Fergsuon definujúci súbor obmedzení
(pravdepodobnosť, resp. uskutočniteľnosť kontrafaktuálu, dôkladné poznanie
historického kontextu, a písomný záznam o hypotetických scenároch)
(Ferguson 2001, 73 – 76), ktoré je potrebné zohľadniť pri písaní tohto typu histórie.
O. Sládek poukazuje aj na viacero špecifík kontrafaktuálnej histórie, ako
epistemologický a ontologický charakter medzier v poznaní, fakt, že jej
svety sú fyzicky možné (nenájdeme v nich nadprirodzené bytosti ako vo
fikcii) a mysliteľné, dôraz na konkrétne udalosti a vplyv
intencionálnych a neintencionálnych faktorov. Na základe toho načrtáva
typológiu svetov kontrafaktuálnej histórie podľa: 1. rozhodnutia/priania
jednotlivca, 2. prírodných udalostí, 3. náhody (Sládek 2007, 142 – 147). Aj
kontrafaktuálny historik sa vo výskume opiera o dokumenty a archívy,
podobne ako iní historici, jeho hypotézy by mali byť historicky overiteľné.
V opačnom prípade možno hovoriť skôr o kontrafaktuálnej historickej fikcii
(Sládek 2008, 148). Sládek konštatuje tri základné rozdiely: 1. kontrafaktuálne
historické hypotézy sú obmedzené na overiteľné predpoklady, 2.
v alternatívnej histórii vystupujú postavy, ktoré zodpovedajú historickým
postavám v aktuálnom svete, 3. úloha rozprávača a práca
s jazykom sa v alternatívnej histórii odlišuje od kontrafaktuálnej
historickej fikcie (Sládek 2008, 149). Kontrafaktuálna história tak môže byť
napriek výhradám niektorých kritikov zdrojom historického poznania a
prostriedkom konštruktívnej reflexie o minulosti.
V súčasnosti
patrí kontrafaktuálny naratív k často pertraktovaným otázkam
literárnovedného bádania vo svetovom kontexte. Medzi teoretické práce z tejto
oblastia sa radia napr. publikácie Possible
Worlds Theory and Counterfactual Historical Fiction (Teória možných svetov
a kontrafaktuálna historická fikcia, 2020) britskej výskumníčky
v oblasti naratológie R. Raghunath či Telling
It Like It Wasn’t: The Counterfactual Imagination in History and Fiction (Povedať,
ako to nebolo: Kontrafaktuálna imaginácia v histórii a fikcii, 2018)
americkej historičky a literárnej kritičky C. Gallagher.
[1]
V angličtine sa pojem „counter-factuel“ objavil prvýkrát v roku 1946
v článku filozofa Rodericka Chisolma, v súvislosti
s historiografiou v roku 1957 v článku Johna R. Meyera a A.
H. Conrada (Drouet et al. 2012, 83 – 87).
[2] Naratív odkazuje na
príbeh/rozprávanie. Tomáš Horváth uvádza, že sa ním „bežne označuje príbeh aj
diskurz“ (2021, 71). Odkazuje aj na Marie-Laure Ryan, podľa ktorej prichádzajú
do úvahy tri možnosti použitia pojmu naratív: 1. naratív ako reprezentácia
udalostí zoradených v časovom slede, 2. naratív ako interpretácia udalostí
vyvolávajúcich dojem kauzality, alebo 3. naratív ako sémantická štruktúra
spĺňajúca určité formálne požiadavky (2015, 290). Dorrit Cohn chápe naratív ako
súbor výpovedí o kauzálnom slede udalostí týkajúcich sa ľudských (alebo
antropomorfných) bytostí (2009, 26).
[3] Ang. pojem counterfactual
sa používa ako substantívum aj adjektívum. Prekladatelia knihy Virtual history (1997; čes. Virtuální
dějiny 2001) do češtiny konštatovali absenciu ustáleného pojmu v českej
terminológii a poukázali na jeho možné ekvivalenty, ako historická
alternatíva, ne-skutočnosť, kontrafakt, ne-fakt, kontrafaktualita,
kontrafaktuálnosť (Ferguson a kol. 2001, 7). Aj L. Doležel konštatuje
rozkolísanosť pojmu, ale prikláňa sa k prekladu „protifaktový“, ktorý je
protikladom „faktového“ (Doležel 2008, 112).
Bibliografia
Doležel, Lubomír. 2008. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia.
Drouet, Isabelle – Stéphanie Dupouy – Laurent Jeanpierre – Florian Nicodème. 2012.
„Contrefactuels en histoire: du mot au mode d’emploi. Le moment de la new economic history.“ In Labyrinthe [Online], 39, 81 – 112. Dostupné na: https://journals.openedition.org/labyrinthe/4272 [cit. 15. 12. 2023].
Ferguson, Niall a kol. [1997] 2001. Virtuální dějiny. Historické alternativy. Prel. P. Cechl, M.
Gallagher, Catherine. 2018. Telling It Like It Wasn’t: The Counterfactual Imagination in History and Fiction. Chicago: University of Chicago Press.
Gilk, Erik. 2014. Kontrafaktuální historická fikce v současné české próze. In WLS, č. 2, 120 – 129.
Horáková, J. Pilucha, M. Prorok, S. Raková, V. Viták. Praha: Nakladatelství Dokořán.
Lewis, David Kellogg. 1973. Counterfactuals. Cambridge: Harvard University Press.
McKnight, Edgar V. 1994. Alternative History: The Development of a Literary Genre (dizertačná práca). Chapel Hill: The University of North Carolina.
Raghunath, Riyukta. 2020. Possible Worlds Theory and Counterfactual Historical Fiction. Cham, Switzerland: Palgrave Macmillan.
Roese, Neal J. – Olson, James M. (eds.). 1995. What Might Have Been: The Social Psychology of Counterfactual Thinking. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Ruiselová Zdena a kol.: Kontrafaktové myslenie a osobnosť. Bratislava: Slovak Academic Press, 2009.
Sládek, Ondřej. 2007. O historiografii a fikci: Událost, vyprávění a alternativní historie. 134 – 155. In O psaní dějin. Teoretické a metodologické problémy literární historiografie. Kateřina Bláhová – Ondřej Sládek (eds.). Praha: Academia.
Smetana, Vít a kol. 2013, 2016. Historie na rozcestí. Jak mohly dopadnout osudové chvíle Československa. Brno: Barrister & Principal.
Tetlock, Philip E. – Belkin, Aaron (eds.). 1996. Counterfactual Thought Experiments in World Politics: Logical, Methodological, and Psychological Perspectives. Princeton: Princeton University Press.
Vykoukal, Jiří. 2001. Předmluva k českému vydání. 9 – 15. In Virtuální dějiny. Historické alternativy. Praha: Nakladatelství Dokořán.