Koláž
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Collage (D)
Collage (En)
Explikácia pojmu
Kolážou rozumie literárna veda na intertextualite založenú
techniku písania, ktorá vznikla v literárnej
moderne a avantgarde v prvej polovici 20. storočia. Pojem sa dostal
do literárnej vedy prenesením pojmu z výtvarnej praxe, kde sa takto začala
označovať osobitná výtvarná technika kubizmu, ktorá sa rozšírila do iných
smerov (hlavne futurizmus, dadaizmus
a surrealizmus). Podstata literárnej koláže spočíva vo využití
náhody ako konštruktívneho prvku.
Pôvodný text alebo pôvodné texty sa rozložia (napr. rozstrihajú) na menšie
časti. Po tejto mechanickej dekompozícii existujúceho jazykového materiálu
nasleduje náhodná rekompozícia citátov do novej textovej podoby. Namiesto náhody sa môže využiť aj cieľavedomý
výber pôvodného materiálu ako aj jeho zámerná rekompozícia. Cieľom koláže je
deštruovať pôvodný a konštruovať nový zmysel, ktorý je oslobodený od tradičných
pravidiel jazyka a logiky. Na
základe metonymie sa pojmom „koláž“ označuje aj konkrétny text ako produkt
takejto textovej recyklácie
Slovo „koláž“ pochádza z francúzskeho slovesa „coller“ vo význame
„nalepiť. prilepiť“. Predstavitelia výtvarného kubizmu Geoges Bracque a Pablo
Picasso označovali pojmom „papiers collés“ postup spočívajúci vo vlepovaní rôznych materiálov (napr. útržkov novín,
voskového plátna, plagátov a nálepiek) do vlastných zátiší. Talianski futuristi
položili pri koláži dôraz na písmo a typografiu a ťažili zo
simultánneho charakteru jej súčastí. Predstavitelia dadaizmu využili koláž aj
na vyhrotenie irónie a sarkazmu voči meštianskej spoločnosti. Techniku
zodpovedajúcu znakom surrealizmu (najmä princíp objektívnej náhody
a asociačnej predstavivosti) rozvíjali aj surrealisti (Baleka 1997, 176).
Vo všetkých štyroch uvedených umeleckých smeroch existovala koláž ako
výtvarná technika, ktorej výsledkom je výtvarné dvojdimenzionálne dielo
založené na lepení. Vo futurizme začali vznikať intermediálne koláže patriace
súčasne do výtvarného umenia i literatúry. V dadaizme sa koláž rozvinula ako samostatná technika písania,
ktorej výsledkom je literárny text. Lepidlo z výtvarnej
a literárno-výtvarnej koláže bolo v literárnej koláži nahradené
zapísaním jednotlivých častí do nového textu.
V dadaizme existovali dve základné metódy tvorby literárnej koláže. Tvorcom prvej z nich
je autor rumunského pôvodu TristanTzara, ktorý vkladal textové výstrižky do klobúka. Na
spôsob lotérie ich z neho vyťahoval a sekvenčne zoraďoval. Produkcia
nového textu bola ukončená jeho zapísaním
(Knopf – Žmegač 1998, 490). V takomto prípade hovoríme aj o slovnom
či jazykovom šaláte. Druhá základná metóda tvorby literárnej koláže má svoj pôvod tiež
v Cabaret Voltaire, ktorý
založili nemeckí emigranti Hugo Ball a Emmy Ball-Hennings počas prvej
svetovej vojny (1916) vo švajčiarskom Zürichu. Jej tvorcom je alsaský básnik
Hans (Jean) Arp ktorý komponoval básne okrem iného zo slov, slovných spojení a
viet podčiarknutých v novinách so zavretými očami. Takto náhodne vzniknuté
texty nazýval „Arpaden“ – „arpády“ (Knopf – Žmegač 1998, 491).
Nemožno jednoznačne povedať, či literárna koláž je priamou pokračovateľkou
staršej techniky písania s názvom cross-readin. Nie je známe, že by
predstavitelia dadaizmu tento fenomén, pochádzajúcej z anglickej
literatúry 18. storočia, recipovali. S určitosťou však možno povedať, že
literárna koláž je predchodkyňou mladšej techniky písania s názvom cut-up,
ktorú uviedli do literatúry predstavitelia americkej generácie bítnikov.
V literárnej vede je ťažké určiť hranicu medzi pojmami „koláž“
a „montáž“. Rôzne koncepcie ponímajú túto problematiku často až
diametrálne odlišným spôsobom. Najčastejšie sa tvrdí, že koláž je podmnožinou
montáže. Z tohto dôvodu sa v súčasnosti často uvádzajú oba pojmy
v jednom a tom istom hesle slovníka (napr. Žmegač 1994) alebo koláž
býva ponímaná ako súčasť terminologického poľa montáže (napr. Jäger 2007).
Podľa Viktora Žmegača (1994, 286) spočíva základný rozdiel medzi literárnou
kolážou a literárnou montážou v tom, že montáž musí obsahovať okrem
cudzích citátových prvkov aj vlastný autorský text. (Por. heslo Montáž.)
Oveľa jasnejší je rozdiel medzi kolážou a asamblážou,
Asambláž sa ako nová techika výtvarnej moderny vyvinula z plošnej koláže
tak, že do obrazu sa začali včleňovať trojrozmerné predmety, čím vznikli reliéfne štruktúry. Na rozdiel od
koláže sa pri asambláži využívajú okrem lepenia aj iné možnosti upevnenia
materiálu – napr. zváranie, montovanie, zbíjanie či viazanie (Baleka 1997, 31).
Literárnu koláž využívajú často spisovatelia, ktorí sú sami aj výtvarne
činní. Spomedzi dadaistov možno okrem sochára a maliara Hansa (Jeana) Arpa uviesť
napr. Kurta Schwittersa, ktorý tvoril aj výtvarné koláže a asambláže. Výtvarník
Max Ernst, ktorý patril pôvodne ku kolínskemu dadaizmu, vytvoril v neskoršej
parížskej surrealistickej fáze aj tri diela označované pojmom „kolážový román“ (fr.
„roman-collage“, nem. „Collageroman“). Vznikli pod vplyvom tradičnej grafickej
techniky drevorezu a sú príkladom
literárno-výtvarnej koláže. Na techniku koláže tvorivo nadviazala aj
experimentálna poézia po druhej svetovej vojne, napr. konkrétna poézia.
Zo slovenských básnikov inklinovali k výtvarnej koláži od 30. rokov 20.
storočia Rudolf Fabry a od 40. rokov Albert Marenčin (Mojžiš 1999, 137). V súčasnosti
pracuje s kolážami výtvarníčka
a poetka Nóra Ružičková.
Bibliografia
Baleka, Jan. 1997. Výtvarné umění. Výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Praha: Academia.
Jäger, Georg. 2007. „Montage.“ In Reallexikon der deutschen Literaturwissenschaft. Bd. 2, H – O, eds. Harald Fricke et al., 631 – 633. Berlin – New York: de Gruyter.
Knopf, Jan – Viktor Žmegač. 1998. „Expressionismus als Dominante.“ In Geschichte der deutschen Literatur vom 18. Jahrhundert bis zur Gegenwart. Band II/2, ed. Viktor Žmegač, 413 – 500, 4. vyd. Weinheim: Weltz-Athenäum.
Mojžiš, Juraj. 1999. „Koláž.“ In Slovník svetového a slovenského výtvarného umenia druhej polovice 20. storočia. Od abstraktného umenia k virtuálnej realite. Idey – pojmy – hnutia, ed. Jana Geržová, 135 – 139, Bratislava: Kruh súčasného umenia PROFIL.
Žmegač, Viktor. 1994. „Montage/Collage.“ In Moderne Literatur in Grundbegriffen, eds. Dieter Borchmeyer – Viktor Žmegač, 286 – 291. 2., novospracované vyd. Tübingen: Max Niemeyer