Historická detektívka
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
historischer Kriminalroman (D)
Historical Crime Fiction (En)
Explikácia pojmu
Historická
detektívka (alebo historický kriminálny román) je výsledkom vzájomného prieniku
historického románu a detektívneho príbehu, a preto disponuje
charakteristickými tematickými a naratívno-poetickými znakmi obidvoch
žánrov. Táto dvojdomosť spôsobuje, že ju rovnako možno vnímať ako istý typ
historického románu, alebo ako subžáner detektívnej literatúry. Jej základnou,
dištinktívnou vlastnosťou je spojenie kriminálneho sujetu a historického
časopriestoru: dej vyšetrovania zločinu je zasadený do nejakého obdobia
historickej minulosti.
Jednotlivé
podoby či varianty historickej detektívky sa v najvšeobecnejšej rovine
profilujú v závislosti od toho, ktorý element v nich zaváži viac: proces
vyšetrovania zločinu, vyúsťujúci do odhalenia páchateľa alebo literárna
reprezentácia minulosti. Niekedy je historické prostredie iba štylizovanou
kulisou pre rozvinutie klasickej detektívnej zápletky (A. Christie: Death
Comes as the End), v iných prípadoch tematizácia záhadného zločinu
slúži skôr ako apropo pre autora podať podrobný, komplexný obraz daného
obdobia, resp. zvolenej milieu (C. J. Sansom: Dissolution).
Rôzne
verzie historickej detektívky vznikajú aj v závislosti od toho, ktoré
základné žánrové štruktúry kriminálnej literatúry boli v texte adaptované
(mystery fiction, hard-boiled fiction, crime thriller, police procedural), čo
potom určuje dominantné postavenie buď
intelektuálneho výkonu amatérskeho či profesionálneho detektíva pri lúštení
záhad, kritickej reflexie spoločensko-politických pomerov, psychológie
páchateľa alebo hľadiska potenciálnej
obete. Pole „historickej transpozície“ tzv. policajného románu (police
procedural) je do istej miery časovo obmedzené, keďže jeho predpokladom je
existencia organizovaného policajného zboru a relatívna vyvinutosť forenzných
vied.
Žánrový kód historického románu určuje
povahu a postupy literárno-naratívnej reprezentácie histórie. Autor
historickej detektívky pri rekonštrukcii udalostí a osôb minulosti nemá natoľko
zviazané ruky, ako historik, môže preto medzery v histórii dopĺňať slobodnejšie,
viac sa spoliehajúc na svoju fantáziu, a nie sú vylúčené ani radikálne
prepisy dejín, ako je to napríklad v kontrafaktuálnej fikcii (Doležel, 2004) či
v románoch alternatívnej histórie s detektívnou zápletkou (Vilmos Kondor: Második
magyar köztársaság).
Z povahy
žánru vyplýva aj to, že sa v historických detektívkach v rôznej miere
a podľa rôznych vzorcov miešajú faktografické a imaginárne prvky.
Historické osoby sa aktívne zapájajú do vyšetrovania fiktívnych zločinov (S. J.
Parris: Heresy), fiktívni pátrači sú úspešnými riešiteľmi skutočných
zločinov, resp. tajomných úmrtí v minulosti (Nicolas Meyer: The West
End Horror), fiktívne postavy participujú na riešení fiktívnych záhad
z historického prostredia, pričom priamo alebo nepriamo sa dostávajú do
kontaktu aj s historickými osobami (Calebb Carr: The Alienist,),
a môžu sa tak stať svedkami či aktérmi historických udalostí.
Tým,
že sa autor detektívky rozhodne pre historický chronotop, istým spôsobom si sám
zväzuje ruky, to znamená, že berie na seba isté referenciálne limity. Čo však,
na druhej strane, môže byť spúšťačom vynachádzavých riešení, čo sa týka
nastolenia záhady a spôsobu odhalenia páchateľa. Výber obdobia totiž
zásadne ovplyvňuje povahu a metodiku vyšetrovania, čo do istej miery predsa
len ohraničuje slobodný let autorskej fantázie. V záujme zachovania
primeranej miery autenticity príbehu musí autor brať ohľad na to, aký bol v tom
čase stav kriminalistiky a aké bolo inštitucionálne a právne pozadie
policajnej práce (Benyovszky, 2005). Historická detektívka buduje na ozvláštnení
sujetu detekcie práve tým, že v roli detektíva tu vystupujú postavy –
z hľadiska dnešného pohľadu – netypické a to v celkom ešte
nevyhranených profesiách. Často sú to vyslovene amatéri (je medzi nimi mních,
mníška, filozof, vojak, kat, lekárnik, knihovník, umelec, vedec atď.), ktorí
preto nedisponujú ani takými právomocami, ani takými prostriedkami, ako ich
kolegovia z 20 a 21. storočia, ktorí majú k dispozícii celý
arzenál stôp pochádzajúcich z kriminálnych archívov, digitálnych
databáz a z rôznych druhov vedeckých expertíz.
Špecifickým
a žánrovo typickým prípadom sú historické romány, v ktorých rolu
detektíva zastupujú svetoznámy predstavitelia žánru: E. A. Poe (Louis Bayard: The
Pale Blue Eye), A. C. Doyle (Graham Moor: The Sherlockian), Agatha
Christie (Andrew Wilson: A Talent for Murder, A Different
Kind of Evil, Death in a Desert Land) či Dashiell Hammett (Joe
Gores: Hammett). V týchto príbehoch ide o overovanie detektívnych
schopností tvorcov detektívok, t. j. o konfrontáciu sveta literárnych
záhad a „skutočného“ vyšetrovania.
Hraničným
prípadom historickej detektívky sú také diela, v ktorých dej
s kriminálnou zápletkou z minulosti je rámcovaný prézentnou naráciou
vyšetrovania. V centre pozornosti môže stáť objasnenie okolností zločinu
(najčastejšie vraždy) z dávnejšej (Josephine Tey: The Daughter of Time,
Karel Čapek: Pád rodu Votických, Gilbert Keith Chesterton: The Sign
of the Broken Sword), alebo z bližšej minulosti (Agatha Christie: Sleeping
Murder, 1976, Andrea Camilleri: Il cane di terracotta, 1996), ktorý
má ešte dosah na aktuálny život zainteresovaných osôb rámcového príbehu. Čím
viac siaha prípad do minulosti, tým viac je vyšetrovateľ odkázaný na analýzu
zachovaných písomných prameňov, čo vedie k posilneniu esejisticko-úvahovej
zložky narácie. Dej takýchto románov preto v mnohých prípadoch prerastá do
semioticky a hermeneuticky zameranej interpretácie textov. Táto tendencia
nachádza oporu v analógii medzi prácou historika a detektíva (Scaggs, 2005, s. 122; Browne, 2010, s. 223; Browne – Kreiser, 2000). Niet divu, že
medzi autormi historických detektívok nachádzame toľko historikov
a odborníkov na staroveké a orientálne kultúry (Steven Saylor, David
Wishart, Peter Tremayne, Marek Krajewski, Boris Akunin alias Grigorij Šalvovič
Čchartišvil a iní).
Treba
rozlíšiť medzi intencionálnou historickou detektívkou a takou, ktorá sa
stala historickou iba odstupom času, po zmene literárneho horizontu čitateľov.
Pretože o o historickosti akéhokoľvek románu nerozhoduje (iba) intencia
autora, ale vonkoncom moment a časovo podmienený spôsob lektúry. Rastúca vzdialenosť
medzi časom deja a časom čitateľa môže pôsobiť, že sa z románu,
zobrazujúceho svoju vlastnú dobu stáva historický román (Szegedy-Maszák, 2014,
s. 13). Detektívne príbehy o Sherlockovi Holmesovi, Hercule Poirotovi,
Jules Maigretovi či klasické romány predstaviteľov drsnej školy (D. Hammett, R.
Chandler, James Ellroy) sa v dnešných podmienkach už v mnohých ohľadoch
vnímajú, sú recipované ako historické.
Historická
detektívka sa stala medzinárodne etablovaným subžánrom kriminálnej literatúry
od osemdesiatich a deväťdesiatich rokov 20. storočia, no skutočný rozmach
zaznamenala v posledných dvoch desaťročiach. Za raným reprezentantom
subžánru sa považuje román Agathy Christie Death Comes as the End
(1944), odohrávajúci sa v starovekom Egypte, The Daughter of Time
(1951) od Josephine Tey, v ktorom policajný inšpektor na základe kritickej
analýzy historických prameňov dochádza k zisteniu o nevine Richarda III.,
ďalej románové cykly Johna Dicksona Carra, Ellis Peters, Petra Loveseya a
Roberta van Gulika. Dôležitým impulzom pre ďalšie smerovanie historickej
detektívky sa stal román Umberta Eca Il nome della rose (1980), ktorý –
okrem iného – tematizoval sériu tajomných vrážd v stredovekom kláštore.
Súčasní významní predstavitelia historických detektívok sú Steven Saylor, Peter
Tremayne, S. J. Parris, Boris Akunin, Indrek Hargla, Gulio Leoni, José Carlos
Somoza a ďalší.
Vyšetrovanie
záhadných zločinov v historických kulisách sa stal dôležitým
inovačným faktorom žánru aj v stredoeurópskych literatúrach. Svedčia
o tom populárne románové série českých (Vlastimil Vondruška), slovenských
(Juraj Červenáka), poľských (Marek Krajewski, Bartłomiej Rychter) a maďarských (Vilmos
Kondor, Katalin Baráth, Róbert Hász) autorov.
V odbornej
literatúre sa historická detektívka, resp. historický kriminálny román skúma
v kontexte teoretických otázok súčasného historického románu (Heller,
2010), vývinu detektívky a jej súčasných podôb v rôznych národných
literatúrach (Scaggs, 2005, Bertens – D'haen, 2001, s. 146 – 160, Browne – Kreiser, 2000, Jareš – Mandys, 2019, s. 412–424.),
metodologických otázok historiografie (O´Gorman, 1999, Flothow, 2020),
transmediálne poňatej populárnej kultúry (Charváthová, 2003, Kobiałka, 2015) a kreatívneho
písania (Monatanari, 2007). Autori upriamujú pozornosť najmä na rôzne spôsoby
miešania faktov a fikcie, na citáty a alúzie intertextuálneho,
interdiskurzívneho a intermediálneho charakteru a na úlohu autentizujúcich
literárnych postupov (nájdený rukopis, poznámkový aparát, vedecké rámcovanie
príbehu). Pri kategorizácii sa najčastejšie berú do úvahy zvolené historické
obdobia, povolanie, resp. spoločenské zaradenie pátrajúcich protagonistov,
medzižánrové presahy smerom k hororu, k špionážnemu románu,
k romantickým príbehom a k dokumentárnym žánrom (true crimes)
a rovnako aj genderové aspekty (Johnsen, 2009).
Bibliografia
BENYOVSZKY, Krisztián: Ókori Poirot-ok, középkori Holmes-ok. In Prae, 2005, č. 3, s. 5–16.
BERTENS, Hans - D'HAEN, Theo: Contemporary American Crime Fiction. New York: Palgrave Maxmillan, 2001.
BROWNE, Ray B. – KAISER, Lawrence A. (eds.): The Detective As Historian: History and Art in Historical Crime Fiction. Madison: University of Wisconsin Press, 2000.
DOLEŽEL, Lubomír: Protifaktová imaginace. In Doležel: Identita literárního díla. Brno–Praha, 2004, Ústav pro českou literaturu AV ČR. s. 26–48.
FLOTHOW, Dorothea: Historical Crime Fiction as Popular Historiography. In Crime Fiction Studies, 2020, roč. 1, č. 2, s. 203–220.
HELLER, Ágnes: A mai történelmi regény. Budapest: Múlt és Jövő, 2010.
CHARVÁTHOVÁ, Kateřina: Sherlock Holmes XII. století. In Bartlová, M. ed.: Pop History. O historické věrohodnosti románů, filmů, komiksů a počítačových her. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2003, s. 85 – 98.
JAREŠ, Michal – MANDYS, Pavel: Dejiny české detektivky. Praha, Paseka, 2019.
JOHNSEN, Rosemary: Contemporary Feminist Historical Crime Fiction. New York: Palgrave Maxmillan, 2009.
KOBIAŁKA, Dawid: Archeologia w i poprzez kulturę popularną. In Kowalczyk, I. – Kiec, I. (eds.): Historia w wersji popularnej. Katedra, Gdańsk, 2015, s. 289–315.
MONATANARI, Danila Comastri: Giallo antico. Come si scrive un poliziesco storico. Hobby & Work Publishing, 2007.
O´GORMAN, Ellen: Detective Fiction and Historical Narrative. In Greece & Rome, 1999, roč. 46, č. 1, s. 19–26.
SCAGGS, John. Crime Fiction. London – New York: Routledge, 2005.
SZEGEDY-MASZÁK, Mihály: Spôsob existencie historického románu, In World Literatrure Studies, 2014, č. 2, s. 3–16.