Futurizmus
Explikácia pojmu
Futurizmus je umelecký prúd, ktorý sa oficiálne zrodil
roku 1909 na základe diela F.T. Marinettiho. Rozšíril sa predovšetkým do
Talianska a Francúzska, neskôr prenikol čiastočne do Ruska a Poľska a v menšej
miere aj do ostatných európskych krajín, do Ázie a USA. Môžeme ho považovať za
prvý skutočný avantgardný prúd minulého storočia a preto sa právom zaraďuje
medzi historické avantgardy. Futurizmus sa profiluje ako výrazne radikálne
hnutie, ktoré si kladie za cieľ rozložiť klasický estetický kánon, útočí na dobové umelecké prúdy ako dekadentný
tragicizmus a dannunziovský senzualizmus. Futurizmus odmieta tiež kultúrne
inšitúcie, ktoré sú nositeľom dobovej kultúry ako univerzity, akadémie a múzeá.
Ako alternatívu k tradičnému umeniu prináša nový estetický kánon, ktorý
vyzdvihuje krásu najmodernejších
technológií a vynálezov vtedajšej doby ako boli autá, lietadlá, motory, stroje
vo všeobecnosti a zbrane a ich typické vlastnosti ako rýchlosť, sila, dynamika,
násilie, ktoré podľa Nietzscheho umožňujú človeku novej doby nájsť spôsob
sebavyjadrenia tým, že presadí svoju vôľu nad nečinnou masou.
Futuristi sa usilovali uplatniť svoju koncepciu obnovy
kultúry tak, aby zasiahla čo najširší okruh prostredí a prenikla nielen do
umeleckého sveta reprezentovaného literatúrou, výtvarným a sochárskym umením,
divadlom, filmom, tancom, fotografiou ale aj do praktickejšieho prostredia
architektúry, kulinárskeho umenia a módneho návrhárstva. Od vzniku futurizmu
jeho predstavitelia vydávali manifesty,
ktoré prinášali futuristické princípy platné pre rôzne prostredia a neustále
ich aktualizovali. V tomto hesle sa budeme zaoberať iba vzťahom futurizmu k
literatúre.
Autorom prvého „Manifestu futurizmu“ je F.T. Marinetti.
Prvý raz manifest vydali talianske noviny „Gazzetta dell´Emilia“ 5. februára
1909, v nasledujúcich dňoch ho vydali aj
iné talianske noviny, objavil sa aj v Marinettiho časopise Poézia (časopis
vznikol roku 1905 a stal sa oficiálnym orgánom futurizmu) a nakoniec 20. februára
vyšiel aj v najprestížnejších francúzskych novinách tých čias le Figaro. Potom
ako manifest uverejneli vo Figare futurizmus získal medzinárodný ohlas a vo
Francúzsku, Taliansku a postupne vo väčšine európskych literárnych krúžkov
vyvolal vlnu vášnivých debát. Autori si na propagáciu vybrali denník so širokým
okruhom čitateľov náročky, lebo sa chceli
vyhnúť tomu, aby hnutie poznali len elitné skupiny literátov. Prvý
manifest futurizmu a aj ďalšie, ktoré nasledovali, boli koncipované s jasným
propagandistickým účelom: hnutie malo slúžiť na obnovu celej spoločnosti, nie
iba literatúry.
Autorom
hlavných myšlienok hnutia a jeho úspešným promotérom bol F.T. Marinetti,
taliansky spisovateľ a mysliteľ, presvedčený národovec, ktorý sa narodil za
hranicami Talianska v egyptskej Alexandrii, základné vzdelanie získal vo
francúzskych školách a svoje prvé básne začal písať pod vplyvom francúzskej
literatúry písanej prevažne po francúzsky. V svojej ranej tvorbe z rokov 1902
až 1904 komponoval básne v duchu francúzskeho symbolizmu, no o rok neskôr po
zoznámení s dielom Sorela, Bergsona a predovšetkým Nietzscheho sa štýlové
ladenie jeho skladieb radikálne mení. Štúdium uvedených autorov posilnilo jeho
smerovanie k filozofickému iracionalizmu a podnietilo zrod jeho vlastnej
filozofickej koncepcie chápania sveta. Táto filozofia položila základy
futurizmu, v rámci ktorého sa násilie stáva hlavným nástrojom, akým presadzovať
vlastnú vôľu a hlavným motorom dejín. Sloboda človeka sa teda uskutočňuje
pomocou presadzovania vlastnej vôle, ktorú je možné posilniť prispením techniky.
Človek má uplatniť rozumové schopnosti a vlastnú vôlu, aby mohol ovládnuť
prírodu. Vôľové úsilie človeka môže viesť až k najvyššej méte, ktorá spočíva v prekonaní
smrteľnosti prostredníctvom zrodu umelého človeka. Vznik nových myšlienok
sprevádzalo tvorivé hľadanie na rovine štýlu. Kým v začiatkoch využíval Marinetti
štýlové prostriedky dekadentného symbolizmu, neskôr dospel takmer k jeho
popretiu, čo vyústilo napokon k využívaniu nástroja „oslobodených slov“, k
poézii založenej na rozbití nielen tradičnej metriky, ale aj na rozobratí
syntakticko-gramatickej jednoty písaného textu, organizácie básnickej reči do
viet a súvetí. Tieto snahy dozrievajú a zhmotňujú sa v podobe prvého “Manifestu
futurizmu”, ktorý vyjadruje zakladajúce princípy futurizmu nie slovami traktátu
literárnej teórie, ale pomocou rýchlych, silných a sugestívnych obrazov,
ktorých úlohou je zapôsobiť na čitateľa a zasiahnuť jeho city. Tento
provokatívny prístup mal v čiatateľovi vyvolať extrémnu reakciu buď úplného
prijatia alebo totálneho odmietnutia.
V prvej fáze futurizmu okrem vyššie uvedených
vlastností aj oslava “agresivity”, sily a odvahy nachádza svoje logické
vyústenie v oslave vojenského konfliktu. Obdiv k estetickým hodnotám strojov sa
týka aj zbraní, ktoré sú vnímamé ako nástroje posilnenia ľudskej vôle do
krajnosti, keďže umožňujú presadzovať vôľu spôsobom, že protivník bude celkom
zničený. Vojnu chápu ako prostriedok, ktorý prinesie národu katarziu, pretože
odstráni politické štruktúry a politikov, ktorí bránili slobodnému rozvoju
krajiny a zmetie zo sveta aj starú neživú kultúru, ktorá uviazla v minulosti. Vojna
tiež prinášala nástup vitalizmu, čo znamenalo, že život s umením splynú v
radikálne obnovenej a revitalizovanej kultúre a spoločnosti.
Futuristi sa teda otvorene hlásili k násiliu, čo
potvrdili v druhom manifeste uverejnenom v tom istom roku, ktorý nazvali „prvý
politický futuristický manifest k všeobecným voľbám roku 1909“. Už samotný
názov odkazuje na politický aktivizmus hnutia so silno nacionalistickým nábojom
a zároveň na odmietanie pacifizmu, socializmu a katolíckeho klerikalizmu. Roku
1909 uverejnia aj tretí manifest, v ktorom predstavili novú futuristickú
estetiku a jednoznačne odmietli dekadentizmus a neskoro romantický
sentimentalizmus. Manifest nazvali príznačne: „Zabime mesačný svit!“. O rok
neskôr futurizmus zažíva obdobie najväčšej slávy, jednak hnutie zapôsobilo
svojím novátorstvom a potom boli vydané niektoré diela patriace k
najvydarenejším. V tejto prvej fáze Marinetti a jeho hnutie získali ohlas aj v
zahraničí, predovšetkým vo Francúzsku, kde ho nazývali „európsky kofeín“. V
nasledujúcich rokoch sa futuristi snažili rozšíriť svoju čitateľskú základňu
tak, že futurizmus nepropagovali iba na stránkach novín a časopisov, ale šírili
povedomie o ňom aj prostredníctvom letákov,
poriadali „futuristické večery“, na ktorých
sa usilovali vyprovokať strety s oficiálnou kultúrou. Hnutie kládlo stále
väčší dôraz na svoj opozičný charakter, antiakademizmus, nekompromisné
odmietanie tradičnej kultúry. Tieto krajné postoje, obdiv k iracionálnemu
mysleniu, odvolávanie sa na inštiktívnosť a na mýty modernizmu oslovovali najmä
mladšie ročníky, čo viedlo k vyostrenému generačnému konfliktu.
Popularita hnutia dosiahla svoj vrchol v rokoch 1913
až 1914. Prispeli k tomu dva manifesty: prvý s názvom „Technický manifest
futuristickej literatúry“ vydali 11. mája 1912 a o rok nato vyšiel manifest „Rozbitie
syntaxe/voľná obrazotvornosť/oslobodené slová“, kde je predstavený koncept
oslobodených slov. Niektoré hlavné znaky „oslobodených slov“ pripomínajú
surrealistické používanie automatického písania, no podobnosť je to iba zdanlivá
a povrchná. Keď futuristi kombinujú slová, je možné, že sa niekedy stráca
logická súvislosť, avšak autor vie presne, čo robí, starostlivo si vyberá slová,
kým surrealisti nechávajú voľne plynúť prúd nevedomia. Využívaním tejto
techniky futuristi sa vzdávajú používania jemných analógií a symbolistických
metafor a dávajú prednosť priamemu vzťahu k zmyslovému vnímaniu, zrakovým a
sluchovým podnetom a prekvapujú čitateľa slovami ponorenými v konkrétnej,
zmyslovej skutočnosti.
V tomto období
vrcholí aj aktivizmus hnutia, futuristi podporujú názor, aby Taliansko vstúpilo
do vojny. Interventistická propaganda vytvárala zdanie ideologickej jednoty
futurizmu, no o pár rokov sa ukázalo, že
medzi milánskou a florentskou skupinou vykryštalizovali
niektoré rozdielne názorové postoje. Obe skupiny ale spájala myšlienka, že
ťažkosti, ktoré prinesie vojna, spoja národ a v zjednotenom národe sa budú môcť
zrodiť tie najvitálnešie sily schopné zničiť prehnitý liberalizmus a nastoliť
novú spoločnosť.
Rozdielne názory medzi milánskou skupinou vedenou
Marinettim a florentskou skupinou, na čele ktorej stál Papini, sa neustále
prehlbovali, až napokon na prelome rokov 1914-1915 došlo k definitívnej
roztržke, od ktorej sa odvíja druhá fáza futurizmu. Florentskí futuristi v
článkoch, ktoré vychádzali v rokoch 1914-1915 v časopise Lacerba, ktorý
založili a viedli Papini a Soffici, vyjadrovali nesúhlas s pravidlami, ktoré
pretláčal Marinetti svojimi futuristickými dielami, z ktorých sa stávali akési
dogmatické vzory.
Pre poslednú fázu futurizmu je typický pomerne rýchly
úpadok, ktorý nastáva po skončení prvej svetovej vojny. Mussolini už roku 1919
si začína uvedomovať význam obrazov, mýtov, symbolov a estetiky vypracovaných
futuristickou propagandou a rozhodne sa využiť ich pre svoje rodiace sa
politické hnutie. Zakladá „bojové zväzky“ (fasci di combattimento), no tento
názov vymysleli už predtým futuristi a nazývali tak skupiny vojenských
veteránov politicky aktívnych po skončení vojny. Svojimi návrhmi reforiem a
politickými iniciatívami sa Mussolinimu
darí k sebe pritiahnuť rôzne typy nacionalistov, stúpencov Dannunzia,
vojenských veteránov, futuristov pod Marinettiho vedením. Marinettiho futuristi
v prvej chvíli podporujú zrod a nástup fašistického politického hnutia, no keď
sa začína transformovať na diktátorský a centralistický režim, postupne sa od
fašizmu začínajú okláňať. Z druhej strany fašistický režim postupne uberal
futuristom manévrovací priestor, keď sa
ukázalo, že kým futuristi najprv vystupovali ako revolučná sila schopná zničiť
Giolittiho režim, neskôr sa pasovali za
strážcov novej fašistickej spoločnosti.
Futurizmus si získal renomé vo väčšine európskych
krajín, hoci tam pôsobil s rôznou intenzitou a na rôzne dlhý čas. Francúzsko
ako prvé prijalo a oslavovalo futurizmus, ale pomerne rýchlo čaro futurizmu vyprchalo
a jeho miesto si vydobyli surrealizmus a
dadaizmus. Vo Francúzsku sa nezrodilo futuristické hnutie, ale mal niekoľko
významných stúpencov, predovšetkým Guillauma Apollinaira a Valentina de
Saint-Pointa. Futurizmus v tom istom čase vzbudil bezprostredný veľký záujem aj
v Rusku. Čerpali z neho inšpiráciu nová generácia avantgardných umelcov a
predstavitelia rôznych umeleckých prúdov, ako napríklad konštruktivizmus a
suprematizmus. Napriek počiatočnému záujmu ruskí futuristi sa skoro odvrátili
od talianskeho futurizmu a osobitne od Marinettiho, ktorého neprijali s veľkým
nadšením, keď usporiadal pár prednášok a výstav v Rusku. Majakovskij ako prvý
použil názov futurizmus roku 1913 (hoci sa väčšmi rozšíril slovanský
neologizmus budetljany „ľudia budúcnosti“, ktorý navrhol Chlebnikov)
a veľmi jasne sa dištancoval od
Marinettiho. Aj iní avantgardní spisovatelia ako Burljuk, Kamenskij a Livšic
zavrhli Marinettiho a uprednostnili ruskú verziu futurizmu, ktorá
odmietala militarizmus a vo všeobecnosti si želala prepojiť tradičnú
kultúru s avantgardou a pociťovala duchovnú spriaznenosť
s hodnotami zeme e prírody.
Od tridsiatych rokov po koniec fašizmu literárna
kritika futurizmus takmer ignorovala, pretože ho vnímala ako rozkladnú silu,
neveľmi použiteľnú pre ideologické ciele režimu. V nasledujúcich dvadsiatich
rokoch po koniec druhej svetovej vojny sa o ňom literárna kritika vyjadrovala s
dešpektom a všímala si iba negatívne stránky futurizmu ako oslava násilia a
kult modernizmu.
Táto práca bola podporená Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-20-0179.
Bibliografia
CIGLIANA, Simona: Futurismo esoterico. Contributi per una storia dell'irrazionalismo italiano tra Ottocento e Novecento. Napoli: Liguori Editore, 2002
COLUCCI, Michele: Marinetti e il Futurismo: tra Italia, Russia (e Bulgaria). In M. Colucci: Tra Dante e Majakovskij. Saggi di letterature comparate slavo-romanze. (s. 117-167). Roma: Carocci, 2007
D'AMBROSIO, Matteo: Futurismo e altre avanguardie. Napoli: Liguori, 1999
DE MICHELIS, Cesare G.: L' avanguardia trasversale. Il futurismo in Italia e in Russia. Marsilio, 2009
DE VINCENTI, Gloria: Il genio del Secondo Futurismo Fiorentino tra macchina e spirito. Ravenna: Longo, 2013
GRISI, Francesco: I futuristi. I manifesti, la poesia, le parole in libertà, i disegni e le fotografie di un movimento «rivoluzionario», che fu l'unica avanguardia italiana della cultura europea. Roma: Newton, 1994
WINCZER, Pavol: Otázka životnosti "klasickej" avantgardy, avantgarda a avantgardné literárne smery. Európske literárne avantgardy 20. storočia (s. 13-23). Bratislava: VEDA, 2005