Epistéma

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Episteme (D)
Episteme (En)

Explikácia pojmu

Grécke slovo ‚episteme‘ znamená ‚poznanie‘ a v dejinách filozofie sa tento pojem vzťahuje na všeobecne akceptované, hlavne však na vedecké poznanie na rozdiel od pojmu ‚doxa‘, ktorý znamená len názory, presvedčenia a, v neposlednom rade, predsudky. Pod pojmom ‚epistéma‘ Foucault rozumel celkový súbor vzťahov spájajúcich rôzne typy diskurzov a zodpovedajúcich danému historickému obdobiu. Súbor vzťahov spájajúci diskurzívne praktiky, všetky vzťahy medzi vedami alebo medzi rôznymi vedeckými diskurzmi tvorí epistému epochy. Vyjadruje dynamickú komplexnosť historickej praxe.

 

Pojem ‚epistéma‘ je ústredným pojmom analýz vo Foucaultovej knihe Les Mots et les Choses (1966; Slová a veci, slov. 1987, 2000). Foucault tu uvádza pojem epistémy s istou výhradou možnosti jeho identifikácie ako všeobecný prvok konkrétnej podoby dejín vedy, teda vedeckého poznania v historických formáciách.

Pojem ‚epistéma‘ sa neadekvátnym spôsobom interpretoval ako koherentný a jednotný systém s pevnou štruktúrou, predstavujúci súhrn poznatkov danej epochy.[1] Avšak Foucaultova epistéma nezodpovedá žiadnemu uzavretému systému poznania. Analýza epistémy preto nemôže vyústiť do rekonštrukcie alebo stanovenia nemenných zákonov alebo zákonitostí. Analýza epistémy však predstavuje spôsob poukázania na predpoklady a možnosti vedy v danej historickej formácii. Foucault neopisuje epistému ako systém, ale ako zväzok vzťahov a posunov, ako šírenie a artikuláciu viacerých systémov, ktoré na seba navzájom odkazujú a nastoľuje otázku rôznych typov transformácií v ich špecifickosti. Foucault hovorí o epistemických zlomoch (ruptures épistémique) a o diskontinuitách, pričom zdôrazňuje, že je to „priestor rozptylu, je to otvorené pole, [...] je to simultánna súhra špecifických remanencií“. (Foucault 1968, 850 – 874; zvýraznenie v origináli).[2]

V diele L’Archéologie du savoir Foucault definuje epistému ako „súbor vzťahov, ktoré môžu v danom čase spájať diskurzívne praktiky, z ktorých vznikajú epistemologické figúry, vedy, prípadne formalizované systémy; spôsob, podľa ktorého sa v každej z týchto diskurzívnych formácií situujú a uskutočňujú prechody k epistemologizácii, k vedeckosti, k formalizácii; [...] Epistéma nie je forma poznania alebo typ racionality, ktorá by naprieč najrôznejšími vedami manifestovala zvrchovanú jednotu subjektu, mysle alebo systému, je to súbor vzťahov, ktoré môžeme pre danú epochu objaviť medzi vedami, keď ich analyzujeme na úrovni diskurzívnych zákonitostí.“ (Foucault 1969, 250)[3]

V roku 1977 Foucault navrhol novú špecifikáciu pojmu a epistému spätne opisuje ako „ako strategický dispozitív, ktorý umožňuje vyselektovať zo všetkých možných výpovedí tie, ktoré sú prijateľné, nehovorím že v rámci vedeckej teórie, ale v oblasti vedeckosti, a o ktorých možno povedať: toto je pravda alebo lož. To je dispozitív, ktorý nám umožní oddeliť nie pravdivé od nepravdivého, ale vedecky nevysloviteľné od kvalifikovateľného.“ (Foucault [1977] 1994, 301)[4]

Foucault sa neskôr odklonil od pojmu epistémy, čo zodpovedá posunu jeho záujmu od diskurzívnych objektov k nediskurzívnym fenoménom. Úlohou zostáva síce analyzovať podmienky vedy, ale z genealogickej perspektívy spomínaný strategický dispozitív čoraz viac zohľadňuje to, čo zostáva nevypovedané. Nediskurzívne praktiky zohrávajú väčšiu úlohu. Foucault sám tento posun opisuje nasledovne: „V knihe Slová a veci som sa pri pokuse o dejiny epistémy dostal do slepej uličky. Teraz by som sa chcel pokúsiť ukázať, že to, čo nazývam dispozitív, je oveľa všeobecnejší prípad epistémy. Alebo skôr, že epistéma je špecifický diskurzívny dispozitív, na rozdiel od dispozitívu, ktorý je diskurzívny aj nediskurzívny, pričom jeho prvky sú oveľa heterogénnejšie.“ (Foucault [1977] 1994, 300 – 301)[5]

 



[1] Niektoré pasáže diela L’Archéologie du savoir (1969; Archeologie vědení, 2002) týkajúce sa konceptu epistémy naznačujú existenciu pevnej štruktúry, čo viedlo označovaniu Foucaulta za štrukturalistu, čo Foucault dôrazne odmietal.

[2] « c'est un espace de dispersion, c'est un champ ouvert ... c'est un jeu simultané de rémanences spécifiques. »

[3] « Par épistémè, on entend, en fait, l’ensemble des relations pouvant unir, à une époque donnée, les pratiques discursives qui donnent lieu à des figures épistémologiques, à des sciences, éventuellement à des systèmes formalisés ; le mode selon lequel, dans chacune de ces formations discursives, se situent et s’opèrent les passages à l’épistémologisation, à la scientificité, à la formalisation ; [...] L’épistémè, ce n’est pas une forme de connaissance ou un type de rationalité qui, traversant les sciences les plus diverses, manifesterait l’unité souveraine d’un sujet, d’un esprit ou d’une époque ; c’est l’ensemble des relations qu’on peut découvrir, pour une époque donnée, entre les sciences quand on les analyse au niveau des régularités discursives »

[4] « Si tu veux, l'épistémè, je la définirais, en faisant retour, comme le dispositif stratégique qui permet de trier parmi tous les énoncés possibles ceux qui vont pouvoir être acceptables à l'intérieur, je ne dis pas d'une théorie scientifique, mais d'un champ de scientificité, et dont on pourra dire : celui-ci est vrai ou faux. C'est le dispositif qui permet de séparer, non pas le vrai du faux, mais l'inqualifiable scientifiquement du qualifiable. »

[5] « Dans Les Mots et les Choses, en voulant faire une histoire de l'épistémè, je restais dans une impasse. Maintenant, ce que je voudrais faire, c'est essayer de montrer que ce que j'appelle dispositif est un cas beaucoup plus général de l'épistémè. Ou plutôt que l'épistémè, c'est un dispositif spécifiquement discursif, à la différence du dispositif qui est, lui, discursif et non discursif, ses éléments étant beaucoup plus hétérogènes »

Bibliografia

Balke, Friedrich. [2008] 2020. „Episteme.“ In Foucault-Handbuch. Leben – Werk – Wirkung, eds. Clemens Kammler – Rolf Parr – Ulrich Johannes Schneider, 286 – 289. Heidelberg: J. B. Metzler Verlag.
Foucault, Michel. 1966. Les Mots et les Choses : Une archéologie des sciences humaines. Paris: Gallimard, coll. Bibliothèque des sciences humaines.
Foucault, Michel. 1969. L’archéologie du savoir. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1971. L’Ordre du discours. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. [1971] 1974. Die Ordnung der Dinge. Eine Archäologie der Humanwissenschaften. Prel. Ulrich Köppen. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 1973. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. [1977] 1994. «Le jeu de Michel Foucault» In Foucault, Michel. Dits et écrits 1954 – 1988. Text n° 206, 298 – 329. Paris: Éditions Gallimard.
Foucault, Michel. [1987] 2000. Slová a veci. Archeológia humanitných vied. Preložili: Miroslav Marcelli – Mária Marcelliová. Bratislava: Kalligram. (1. slov. vyd. Bratislava: Pravda 1987)
Foucault, Michel. 1991. Die Ordnung des Diskurses. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch.
Foucault, Michel. 1994a. Dits et Ecrits 1954 – 1988. Tome 1 : 1954 – 1969. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1994b. Dits et Ecrits 1954 – 1988. Tome 2 : 1970 – 1975. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1994c. Dits et Ecrits 1954 – 1988. Tome 3 : 1976 – 1979. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1994d. Dits et Ecrits 1954 – 1988. Tome 4: 1980 – 1988. Paris: Gallimard.
Foucault. Michel. 2001. Schriften in vier Bänden. Dits et Ecrits. Band I. 1954 – 1969, eds. Daniel Defert – François Ewald. Prel. Michael Bischoff – Hans-Dieter Gondek –Hermann Kocyba. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault. Michel. 2002. Schriften in vier Bänden. Dits et Ecrits. Band II. 1970 – 1975, eds. Daniel Defert – François Ewald. Prel. Reiner Ansén a kol. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 2002a. Archeologie vědení. Prel. Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové.
Foucault. Michel. 2003. Schriften in vier Bänden. Dits et Ecrits. Band III. 1976 – 1979, eds. Daniel Defert – François Ewald. Prel. Michael Bischoff a kol. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 2003a. „Das Spiel des Michel Foucault.“ In Schriften in vier Bänden. Dits et Ecrits. Band III. 1976 – 1979, eds. Daniel Defert – François Ewald – Jacques Lagrange. Prel. Michael Bischoff a kol., 391 – 429. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault. Michel. 2005. Schriften in vier Bänden. Dits et Ecrits. Band IV. 1980 – 1988, eds. Daniel Defert – François Ewald. Prel. Michael Bischoff a kol. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 2006. Rád diskurzu. Prel. Miroslav Marcelli. Bratislava: Agora.


<< späť