Ekfráza
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Ekphrasis / Ekphrase (D)
Ekphrasis (En)
Explikácia pojmu
Ekfráza sa niekedy
píše ako ekphrasis, z greckého ἔκ-φρασις „popis“, je odvodená od výrazu ἐκϕράζω
„obnažiť, opísať; popísať elegantne“ a
zložená zo slov ἐκ „vonku“ a ϕράζω „hovorím“. Moderná literárna kritika
definuje ekfrázu ako slovný opis v texte alebo vo fragmente textu vizuálneho
diela, kategóriu, ktorá okrem rôznych druhov kresby a maľby môže zahŕňať, ale
nie vždy, aj iné druhy výtvarného umenia, ako napr. sochárstvo alebo
architektúru. (Webb 2009, 1).
Pokiaľ ide o
literatúru, slovný opis umeleckého predmetu, či už skutočného alebo
imaginárneho, nie je všeobecný, ale veľmi podrobný a obdarený osobitnou silou.
Tento opis by mal predovšetkým vyjadrovať ducha umelca, ktorý popisované dielo
vytvoril, a prípadne sa silou výrazu
vyrovnať opisovanému dielu alebo ju dokonca prekonať.
Ak vezmeme do
úvahy jej všeobecný význam, možno túto rétorickú figúru použiť aj v iných
neverbálnych umeniach. Akákoľvek umelecká forma môže byť uvedená do vzťahu k
inej v snahe definovať umelecký objekt iného umenia vlastnou technikou.
Výsledkom môže byť, že iná umelecká forma dokáže odhaliť vlastným jazykom a umeleckými
postupmi nové aspekty umeleckého diela,
čím obohatí estetický zážitok užívateľa.
V dejinách
literatúry prvé jasné príklady ekfrázy nájdeme v epickej poéme: jeden z najslávnejších
príkladov je Homérov opis Achillovho štítu (Iliada,
XVIII, VIII st. pred Kristom.; por. Sprague Becker 1995). Touto epizódou sa
nechá inšpirovať Vergílius v epose Aeneida (29-19 pred Kristom). V 7. speve
opisuje štít, na ktorom je zobrazený vývoj rímskych dejín od legendárnych
začiatkov až po Augustovu vládu s cieľom vyzdvihnúť jeho vládu. V tomto prípade
ekfráza podčiarkuje politický charakter eposu. V iných prípadoch ekfráza má
funkciu zvýrazniť protiklad. Napríklad keď Ovídius v Metamorfózach (3-8 po
Kristovi) hovorí o súboji Atény a Arachny o to, ktorá z nich je lepšia tkáčka, Aténinin
tkaný obraz zobrazuje olympských bohov v období ich najväčšej slávy, kým na
Arachninej tkanine sú vyobrazené epizódy, ktoré hania život bohov. V neskorej
antike sa z ekfrázy stáva skutočný literárny žáner, v ktorom celé diela
pozostávajú z opisov umeleckých diel, napríklad Filostratov (asi 170 Lémnos –
asi 248) Eikones (Obrazy,
III sec. d.C.), Kallistratove Opisy,
Lucianove opisy umeleckých diel (Lucián
zo Samosaty) (Bertazzoli 2010, 179).
V staroveku slovo ekfráza znamená
akýkoľvek druh opisu a umelecké diela sa stávajú predmetom ekfrázy v piatom
storočí po Kristovi (James – Webb 1991, 6). Definícia výrazu ekfráza sa
objavuje v príručkách rétoriky s názvom progymnasmata.
Sú to cvičenia určené pre písanie slávnostných prejavov (Webb 1999, 11). V progymnasmate ekfrázu pri rozličných
príležitostiach označujú ako reč, ktorej cieľom je sugestívne zapôsobiť na
čitateľa a podnietiť jeho obrazotvornosť (James – Webb 1991, 8).
V renesančnej poézii sa ekfráza sa
uplatňuje v tvorbe portrétov do takej
miery, že z portrétov sa stáva takmer osobitný žáner. Portréty sú oslavované ako božské umenie
sprítomniť niekoho, kto je neprítomný tak, že vytvorí náhradné imago vytúženého
objektu. Portréty spájajú oslavu milovanej ženy alebo zadávateľa umeleckého
diela s úvahami o protiklade medzi obrazom a slovom. Najznámejší a
najcitovanejší príklad renesančnej ekfrázy sú dva Petrarkove sonety venované
namaľovanej podobizni Laury, v ktorých básnik ospevuje silu umeleckého
zobrazenia a zároveň jeho nedostatky. (Rerum
vulgarium fragmenta 77, 78).
Na prelome
osemnásteho a devätnásteho storočia bol opis umeleckých diel veľmi rozšírený.
Osobitý význam
prikladali opisu starovekých diel. Známe sú opisy Johana Joachima Winckelmanna,
ktoré zahájili zrod dejín moderného umenia a v celej Európe ovplyvnili recepciu
týchto diel, zobrazených mýtov a starovekej civilizácie. Tento žáner sa tešil
veľkej obľube aj v období romantizmu, spomeňme Ódy Johna Keatsa a „náhrobné“
piesne Giacoma Leopardiho. V období dekadentizmu sa maliarske umenie stáva
stavebným kameňom mnohých literárnych diel, ako napríklad Á rebours (Naruby) Jorisa Karla Huysmansa a Il
Piacere (Rozkoš) Gabriela D´Annunzia.
Bibliografia
Bertazzoli, Raffaella, ed. 2010. La letteratura comparata. Brescia: La Scuola.
Webb, Ruth. 2009. Ekphrasis, imagination and persuasion in ancient rhetorical theory and practice. Farhnam: Ashgate Publishing.
Webb, Ruth. 1999. „Ekphrasis Ancient and Modern: The Invention of a Genre“. In Word &
Image, 15, 1, 7-18
Sprague Becker, Andrew. 1995. The Shield of Achilles and the Poetics of Ekphrasis. Boston: Rowman & Littllefield Publishers.
Terzoli, Maria Antonietta. 2016. „Visibile parlare: ecfrasi e scrittura nella ‘Commedia'“ In: Dante und die bildenden Künste. Dialoge - Spiegelungen – Transformationen. Basel: De Gruyter, 23 – 48
Terzoli, Maria Antonietta. 2023. Ecfrasi, immaginazione, scrittura. Letteratura e arti figurative da Dante a Gadda. Roma: Carocci.
Wagner, Peter. 1996. Icons-Texts-Iconotexts. Essays on Ekphrasis and Intermediality. Berlin-New York: Walter de Gruyter.
James, Liz – Webb, Ruth. 1991. „To Understand Ultimate Things and Enter Secret
Places: Ekphrasis and Art in Byzantium“ in Word & Image, 14, 1, 1 – 17.