Dramatika
Autor:
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Dramatik (D)
Drama (En)
Explikácia pojmu
Dráma (z
gréc. dro = činiť, konať, uskutočňovať) je tretím literárnym druhom.
Dramatický text vzniká pre divadelnú
realizáciu a inscenuje sa v divadle, televízii, rozhlase alebo vo filme. V
užšom zmysle slova sa dráma používa aj na označenie samostatného dramatického
žánru, ktorý je rovnocenný s tragédiou a komédiou.
Dráma vznikla v antickom Grécku z náboženských
osláv Dionýza, boha vína a vinohradníkov, ale aj úrody a plodnosti. Z týchto
slávností, no najmä z chórových piesní, sa vyvinula grécka tragédia ako žáner.
Tragédia vznikla z improvizácie tých, ktorí uvádzali dityramb ako hymnu na
počesť Dionýza. Dityramb obsahoval malý improvizovaný príbeh a tradičný refrén.
Príbeh spieval náčelník zboru (koryfej) a refrén celý zbor (chór).
Chór (choros = tanec) pôvodne označoval skupinu osôb,
ktorá tancovala a spievala na oslavách boha Dionýza. V gréckej dráme chór mal
svojho hlavného predstaviteľa (koryfej) a ostatných členov (choreuti). Zbor mal
za úlohu komentovať dej, charakterizovať postavy a ich činy. Zo začiatku chór
viedol dialóg s jediným hercom. Jeho neskoršia úloha sa zúžila iba na hudobné
zložky sprevádzajúce dej. Dráma bola oficiálne uznaná v roku 534 pr. Kr.
Dráma od čias
vzniku prešla zložitým vývojom, no najviac zmien ju stihlo v 20. stor. V
súčasnosti je dráma východiskom pre svojský systém dramatických umení, ktoré
možno rozčleniť na štyri kategórie, a to podľa funkcie zrakového (vizuálneho)
a sluchového (audiálneho) princípu :
1. Divadlo
(dramatické umenie divadelné) je audiálno-vizuálne umenie s dôrazom na sluchové vnímanie textu, pričom zrakové
vnímanie je druhotné. Realizuje sa
bezprostredne pred divákmi, každé predstavenie sa uskutočňuje v živom kontakte
so zhromaždeným publikom.
2. Film
(dramatické umenie filmové) je technickým vizuálno-audiálnym umením, lebo v
ňom je prvotným princípom zrakové vnímanie, až
na druhom mieste je príjem verbálneho textu. Nevzniká v živom kontakte s
publikom, divák film vníma ako hotovú inscenáciu.
3. Televízna hra
alebo televízny film (dramatické umenie televízne) je technickým
audiálno-vizuálnym umením a prevahu v
nej má sluchový princíp ako v divadle. Televízna inscenácia sa pripravuje na
príjem v súkromí, preto ani nevťahuje divákov do deja ako jeho účastníkov.
4. Rozhlasová
hra (dramatické umenie rozhlasové) je technickým audiálnym umením bez možnosti využitia zrakového princípu.
Pracuje iba so zvukovými signálmi, ktorými vytvára audiálny umelecký obraz.
Inscenácia (lat.
in - na, do; scaena, gréc. skéné - scéna; uvedenie na scénu) je premena
literárneho textu (dramatického, hudobno-dramatického diela alebo scenára) na divadelnú, televíznu alebo rozhlasovú hru.
Na jej realizácii sa zúčastňuje viacero zložiek (predloha, režisér, herci,
scénografia a pod.). Tvorcom jednotného umeleckého zámeru je režisér, no divák
hru prijíma prostredníctvom hercov, ktorí ju oživujú a dávajú jej konečnú
podobu.
Dramatizácia je
premena nedramatického literárneho textu na dramatický text. Východiskovým
textom môže byť epické alebo lyrické dielo, ktoré sa prepisom mení na
divadelnú, televíznu alebo rozhlasovú hru alebo na libreto. Môže byť
zdramatizované rozsahom veľké literárne dielo na drámu alebo film, ale aj menší
literárny útvar (poviedka alebo novela) sa môže zdramatizovať.
Klasické
dramatické žánre
Tragédia (z
gréc. tragoidia = capí spev) je najstarší dramatický žáner, ktorého hlavným znakom je boj
jednotlivca, prípadne skupiny s nepriateľskými silami. Základom tragickosti
je konflikt medzi výnimočnou osobnosťou
a vládnucimi spoločenskými silami. Prvky tragického konfliktu medzi
jednotlivcom a spoločnosťou sú rozličné: 1. Boj hlavného hrdinu proti istým spoločenským silám a predsudkom.
Antigona v Sofoklovej tragédii napriek kráľovmu zákazu pochová svojho brata,
kráľovho nepriateľa. 2. Len výnimočný človek sa môže stretnúť v boji s
presilou. Hlavní hrdinovia tragédií majú silný charakter, preto ich vystúpenie vzbudzuje rešpekt a
strach aj v radoch nepriateľa. 3. Tragická postava popri kladných
vlastnostiach má aj negatívne
charakterové črty (pýcha, nadmerné vášne a pod.). 4. Tragický boj sa končí pádom, smrťou hlavného hrdinu.
Jeho činy sú z morálneho hľadiska prijateľné; niekedy však ide skôr o stratu
správneho úsudku (príkladom je Shakespearov Othelo).
Klasická
tragédia má záväznú kompozíciu : 1. expozícia (úvodná časť), ktorá uvádza
diváka do čias a prostredia deja,
oboznamuje ho s hlavnými predstaviteľmi; 2. zauzlenie deja čiže kolízia
(zápletka) je vyvolaná udalosťou, ktorá má rozhodujúci vplyv na vývin a
priebeh diania; 3. kríza (vyvrcholenie),
t. j. dejová situácia, v ktorej sa realizuje
konflikt s rozhodujúcou zrážkou medzi hlavnými postavami deja; 4.
peripetia čiže nečakaný dejový obrat ako
retardujúci prvok; 5. katastrofa - tragické riešenie konfliktu.
Takéto obsahové
členenie často zodpovedalo aj formálnemu členeniu tragédie na dejstvá.
Klasická tragédia mala päť dejstiev. Dodržiavala sa pritom jednota miesta,
času a deja.
Mystérium (z
gréc. tajuplný) stredoveký dramatický žáner s náboženskou tematikou. Pretextom
pre vznik mystérií je známy príbeh z Biblie. Tento žáner umožňoval použiť aj
veselé, komické a parodické prvky, výjavy a scény, čo liturgické hry, uvádzané
v chráme, nepripúšťali. Na území Slovenska sa mystériá hrávali v období
vianočných a veľkonočných sviatkov. Tradícia sa udržala aj 20. stor. v podobe
pašiových hier, viažucich sa na Veľkú noc.
Komédia (z
gréc. komodia; komos = veselý sprievod, oide
= spev, pieseň) je popri
tragédii základný dramatický žáner, ktorého podstatou je komickosť so
zámerom vyvolať smiech u diváka. Komickosť môže mať rozličné obmeny: komické
je, keď laik presviedča odborníka o niečom, v čom sa nevyzná, keď opitý človek vysvetľuje, že
si vôbec nevypil. Podľa toho, či
prameňom komickosti je charakter postáv
alebo grotesknosť situácie, sa hovorí o charakterovej, resp. situačnej
komike.
Komickosť ako
estetická kategória sa môže zakladať na istých protikladoch: 1. Podstatou
komickosti môže byť protiklad medzi úsilím a cieľom tohto úsilia. Komická
postava chce byť inou, vznešenejšou, múdrejšou, krajšou, mladšou, akou je v
skutočnosti. 2. Istý jav je iba vtedy komický,
keď je podmienený smiešnymi vlastnosťami postavy (postava je pijanom,
skupáňom, klebetníkom, chválenkárom a pod.). Táto vlastnosť je príčinou
komickosti (príkladom môže byť Molièrova komédia Lakomec). Telesná chyba nemôže
byť príčinou komickosti, lebo človek za ňu nemôže. 3. Hlavnou postavou komédie
nemôže byť človek tragický a výnimočný. Keď sa nejaká udalosť či príhoda stáva
nebezpečnou, prestáva pôsobiť komicky. Človek, ktorý spadne do blata, môže vyvolať smiech prizerajúcich, no
ak si pritom zlomí nohu, prestáva komickosť situácie. 4. Aj komédia
predpokladá boj, konflikt. Komický človek sa
postaví proti niečomu, ale jeho smiešny boj sa končí neúspechom, jeho
trestom je zosmiešnenie.
Komédia vznikla
v antickom Grécku a jej prvým významným
autorom bol Aristofanes. Vo Francúzsku komédie Molièra predstavujú vrchol
klasicizmu v dráme. V jeho komédiách a v hrách
C. Goldoniho dosiahla komédia vrchol. V 19. a 20. stor. prežíval tento
žáner renesanciu, ale už v novej obmene (N. V. Gogoľ, O. Wilde, B. Shaw). V slovenskej literatúre má významné
postavenie, k jej predstaviteľom patria najmä J. Chalupka, J. Záborský, J. Palárik.
Satirická
komédia je špecifickým podžánrom, v ktorom sa prelínajú komediálne prvky so
satirickými (príkladom je Molièrov Tartuffe alebo Gogoľov Revizor). Menšie
komické scény sa označujú ako skeče, prípadne minikomédie. Za skeče sa
pokladajú aj dramatické texty M. Lasicu a J. Satinského.
Súčasné
dramatické žánre
Dráma (ako žáner) je základný žáner dramatickej
tvorby od čias realizmu, v ktorom sa prelínajú vážne a komické prvky. Väčší
dôraz sa v nej kladie na vážnosť než na komické situácie. Dráma tvorí z
obsahového hľadiska prechod medzi tragédiou a komédiou a jej zrod sa časovo
viaže na vrcholné obdobie realizmu v literatúre. Tragédia a komédia
poskytovali iba jednostranné zobrazenie spoločnosti a sociálnych pomerov, preto v nových
podmienkach zákonite museli ustúpiť pred týmto žánrom, umožňujúcim konflikty ukázať vo svojej komplexnosti a
zložitosti. Dráma sa koncentruje na vykreslenie obyčajných ľudí, závisiacich od
spoločenských pomerov. V dráme sa pod vplyvom realistického zobrazenia uvoľňuje
aj kompozičná výstavba deja. Ako samostatný žáner vznikla v 18. stor. a
ustálila sa v období realizmu a naturalizmu. Dráma v rámci dramatickej tvorby
hrá tú istú úlohu ako realistický román
v epike. Výraznými predstaviteľmi sú A. P. Čechov, H. Ibsen a
A. Strindberg. Zo slovenskej dramatickej
tvorby hry J. G. Tajovského, V. Hurbana Vladimírova, I. Stodolu, J.
Barča-Ivana, Š. Králika, P. Karvaša, K. Horáka reprezentujú tento žáner.
Namiesto drámy ako synonymum sa používa aj výraz činohra.
Pod týmto pojmom
sa však prvotne rozumie taký druh divadla, v ktorom hovorené slovo (ústny
prejav) hrá dôležitejšiu úlohu ako spev alebo pohyb. V tomto zmysle je
protikladom opery a je samostatným typom divadla aj v porovnaní s ostatnými
typmi - s divadlom kombinovaným (opereta, muzikál), bábkovým (bábková hra),
pohybovým (balet, pantomíma). Činohra je zároveň aj označením hereckého
súboru, resp. budovy divadla.
Absurdná dráma (z lat. absurdus = nezmyselný) je špecifický druh dramatickej tvorby od 50. rokov 20.
stor. Spoločným princípom každej absurdnej drámy je narušenie logických
súvislostí. K najvýznamnejším predstaviteľom patrí E. Ionesco, ktorého
hry smerujú ku grotesknosti (Plešivá
speváčka; Stoličky), predovšetkým však S. Beckett, ktorého hry majú tragický podtón (Čakanie na Godota).
V strednej Európe sa tento smer najviac
ujal v Poľsku, najmä v dielach T. Różewicza
a S. Mrożka. Významným autorom hier s prvkami absurdnej drámy bol aj maďarský
dramatik I. Örkény (jeho dráma Mačacia hra bola inscenovaná aj na Slovensku).
U nás absurdná dráma podnietila vznik svojrázneho
humoru M. Lasicu a J. Satinského, ktorí sa stali predstaviteľmi smiechovej
kultúry, popierajúcej zaužívané formy a spôsoby humoru. Iný typ absurdného
humoru predstavuje alternatívne divadlo GUnaGU pod vedením V. Klimáčka, ktorý
je zároveň aj autorom mnohých hier (Hlt; Žltý autobus; Mária Sabina).
Monodráma (z
gréc. monos = sám, dráma = divadlo)
je dramatický žáner s jednou postavou. Na javisku sa môžu
zjaviť aj ďalšie postavy, ale nesmú prehovoriť. Hoci monodráma má svoj pôvod v
antickom divadle pred Aischylom,
vyskytuje sa aj v súčasnej modernej
dramatickej tvorbe. Najznámejšou monodrámou je hra J. Cocteaua Ľudský hlas. V slovenskej
dramatickej tvorbe sa eviduje pokus K. Horáka pod názvom Nulový bod.
Melodráma (z
gréc. rnelos - melódia, dráma - divadlo)
je dramatický žáner, vyznačujúci sa sentimentálnym ladením, patetickým štýlom
a využívaním lacných efektov, t. j. typickými prostriedkami pre súčasnú populárnu literatúru a masovú
kultúru. V melodráme významnú úlohu hrajú intrigy, šťastné náhody, vyostrenie
konfliktov, čierno-biele figúry, ľúbostný príbeh. Dobro vždy zvíťazí nad zlom,
hrdinovia síce prekonávajú nesmierne prekážky, ale nakoniec sa všetko dobre
skončí. V súčasnosti žije melodráma v rozličných obmenách, najmä v populárnej literatúre. Aj väčšina
telenoviel vzniká v duchu princípov melodrámy, dokonca aj veľkofilm Titanic
pred vyústením deja do katastrofy je poznačený melodramatickými motívmi.
Bábková hra je
dramatický žáner určený hlavne detskému príjemcovi, no vo svete sa hráva predovšetkým pre
dospelých. V bábkovej hre sa neživé predmety (bábky) oživujú (animácia), k
tomu pristupuje ich zosobnenie (personifikácia) a poľudštenie
(antropomorfizácia). Podstata bábky spočíva v jej výtvarnej deformovanosti: jednotlivé
časti tela sa totiž značne zväčšujú (zveličujú), iné sa zase zmenšujú.
Východiskom pre
bábkovú hru môže byť ľudová rozprávka (príkladom je Popolvár), alebo umelá rozprávka (Andersenova Princezná
na hrášku). Poznáme hry aj s iracionálnym
námetom, pripomínajúcim science-fiction (Príhody v kozme), historické hry (hry o Jánošíkovi). Z hľadiska vodenia
bábok sa rozlišuje viac typov: 1.
Maňuškové divadlo, založené na vodení bábok zospodu, je vhodné pre veseloherné
bábkové hry, predovšetkým pre grotesku.
2. Marionetové divadlo (vodič je nad bábkou a vodí ju zhora). 3. Javajkové
divadlo (bábky vodené paličkami
zospodu). Názov je odvodený od ostrova Jáva.
V súčasnosti sa
vyskytujú aj iné typy bábkovej hry. Určitým oživením je aj tieňohra (bábky sa
premietajú na plátno), čierne divadlo a divadlo masiek. Dnes čoraz
častejšie sa stretávame v bábkovom
divadle s tzv. odkrytým vodením bábok, čo možno pokladať za inováciu bábkového
divadla.
Veseloherné
žánre
Veselohra je
častým označením pre novodobú komédiu. V súvislosti s antickou komédiou sa
tento výraz nepoužíva; medzi klasickou komédiou a veselohrou sú aj isté
rozdiely. Od čias antického divadla až po romantizmus sa využívali krajné
polohy tragiky a komiky, ale v období realizmu sa rozdiely zmierňovali.
Veselohra ako názov sa používa od 19. stor. a predstavuje komédiu striedmejšej
povahy než akými boli antické komédie. V súčasnosti sa veselohra používa aj na
označenie rozličných humoristických žánrov menšieho rozsahu (divadelný skeč,
scénka, výstup, aktovka, fraška).
Fraška (z fran. farce 'fars' = žart) je veseloherný
žáner, v ktorom prevláda situačná komika
a humor hrubšieho, drastickejšieho charakteru, ktorý je umocnený zveličovaním,
niekedy aj karikovaním. Jej prudkému rozvoju dochádza v rokoch 1500-1550 v
Taliansku a neskoršie aj vo Francúzsku, kde sa vyskytuje aj v Molièrovej
tvorbe (v hre Lekárom proti svojej vôli). Molière využíval drsné prostriedky
stredovekej frašky (zauchá, neslušné narážky) a vysmieval sa z lekárskych
praktík vtedajšej medicíny. U neho sa fraška vyhraňuje ako špecifický typ
situačnej komiky. V neskoršom období sa situačná komédia a fraška stávajú
takmer synonymami. Z kompozičného hľadiska má fraška rýchly spád a dejové
tempo, preto sa často vyskytuje ako jednoaktovka. Tento žáner dlho prevládal
aj v inscenáciách Radošinského naivného
divadla pod vedením S. Štepku.
Commedia
dell´arte (od tal. arte = remeslo, povolanie) stredoveký zábavný žáner,
založený na improvizácii. K špecifickým rysom tohto žánru patria ustálené
postavy, zdôrazňujúce určité ľudské vlastnosti v karikovanej podobe. Divák
tieto postavy vedel rozoznať podľa masiek, hoci podliehali istým zmenám. Mal
však uľahčenú úlohu aj tým, že každý herec stále hral tú istú postavu, čo
viedlo k opakovaniu replík. Na druhej strane žiadny herec vopred nevedel, čo
jeho partner vyvedie, preto sa musel sústrediť na prebiehajúci dej.
Najčastejším typom v commedii boli sluhovia, ale aj z nich sa stal koncom 17.
stor. najpopulárnejším Arlecchino (Harlekýn).
Burleska (z
franc. burlesque 'burlesk' = žart) je dramatický žáner s humorným, až sarkastickým ladením. Mieša sa v
ňom vážne so smiešnym, vznešené s nízkym, karikuje sa, dochádza k zámene
postáv. Využíva pritom prostriedky satirickej nadsádzky, irónie a paródie. Najznámejšími
predstaviteľmi burlesky boli P. Scarron a S. Cyrano de Bergerac.
Prvky dnešnej
burlesky sa vyskytujú v talianskej commedii dell'arte a v tvorbe C. Goldoniho,
no za osobitý divadelný žáner ho možno pokladať až od druhej polovice 19.
stor. Využívali ho kabarety a vyskytuje sa aj vo filmovom umení. Najmä nemý
film často vychádza z burlesky, lebo triky
tu dávajú väčšie možnosti pre situačnú komiku ako v divadle. Ide hlavne
o filmy s výraznými predstaviteľmi
komických žánrov - Ch. Chaplina, B. Keatona, H. Lloyda a ďalších.
Burleska
obyčajne nemá perspektívnu kompozíciu, dôraz je
vždy na replike. Jej črty možno nájsť v librete Offenbachovej operety
Orfeus v podsvetí. Burleska stavia na zveličení (hyperbole), irónii a
komickosti menej náročnej, t. j.
„nízkej" literatúry.
Vaudeville (z
fran. 'vódvill'; odvodené od voix de
ville = hlas mesta) je pôvodne názov populárnej piesne, aké sa v 17. a 18.
stor. spievali vo Francúzsku na spôsob dnešných hitov. V súčasnosti názov
označuje veseloherný dramatický žáner, v ktorom sa vyskytujú aj piesne.
Vaudeville ako dramatický žáner sa podobá melodráme.
Skeč (z angl. sketch = náčrtok) je krátky dramatický výstup, neraz iba niekoľko
minút trvajúci výjav so satirickým zameraním, zväčša na aktuálne udalosti.
Dôležitou zložkou skeča je záverečná pointa s prekvapivým vyznením. Významnú
úlohu v ňom zohráva obsahová stránka textu, založená na situačnej komike a
náhlych zvratoch. Skeč má dôležitú funkciu v estrádnych programoch, cirkuse,
využívajú ho aj televízne a rozhlasové hry. U nás sa najviac pričinili o
rozvoj tohto žánru humoristi M. Lasica a J. Satinský, ktorí dokázali vytvoriť
skeč aj na tému Rozhovor dvoch finalistov behu na 5000 metrov počas pretekov.
Groteska (z tal. grotta = jaskyňa) je dramatický žáner s groteskným dejom.
Pokiaľ groteska označuje žáner, prípadne istý tematický prostriedok textu,
grotesknosť slúži na označenie estetickej kategórie. Pojem vznikol na prelome
15. a 16. stor., keď boli pri
vykopávkach v Ríme a na ďalších miestach v Taliansku objavené paláce a kúpele,
bohato zdobené nástennými maľbami. V ornamentoch sa na nich navzájom spájali a
prelínali rastliny, zvieratá a ľudské postavy. Na základe grotesknosti dochádza
k spájaniu cudzorodých prvkov, narušeniu prirodzených proporcií, využíva sa
karikatúra a paródia. V slovenskom filme L. Laholu Sladký čas Kalimagdory
(podľa románu J. Weissa Spáč ve zvěrokruhu) z roku 1968 hlavná postava (Jonáš
Rebenda) má rozvrhnutý život podľa ročných období: na jar žije ako dieťa, v
lete ako dospelý muž, v jesennom období sa chystá na zimný spánok a celú zimu
prespí ako medveď. Už francúzsky spisovateľ Victor Hugo pokladal grotesknosť za
hlavný princíp umenia a sám vytvoril aj mnohé groteskné postavy. Za najznámejšiu
z nich možno považovať netvora z románu Chrám Matky Božej v Paríži, hrbáča
Quasimoda. Grotesknosťou sa vyznačujú aj texty absurdnej drámy (F. Dürrenmatt,
M. Frisch, E. Ionesco, S. Beckett).Filmová groteska vznikla v období nemého
filmu, známe sú hlavne grotesky Chaplina, Laurela a Hardyho, ale sem možno
zaradiť aj niektoré filmy Voskovca a Wericha. Filmová groteska vo zvýšenej
miere využíva gagy.
Gag (z ang.
'geg' žartovná vložka) je prostriedok situačnej komiky, ktorý je základným
zdrojom humoru hlavne v nemej filmovej groteske. V USA je osobitným žánrom tzv.
gag-show, budovaný na tomto prostriedku. Gag je založený na neočakávanom
zvrate, vyplývajúcom zo situácie.
Crazy komédia (z
ang. crazy = ´bláznivý´) je komediálny dramatický žáner s neočakávanými
zvratmi, absurdnými životnými situáciami. Bohato sa využívajú v nej gagy a
veseloherné nadsádzky. Obsahuje prvky burlesky, frašky, ale hlavne filmovej
grotesky.
Zábavné
dramatické formy
Oblasť zábavných
podujatí zahŕňa rozličné formy a typy zábavného umenia, niekedy nazývaného aj
šoubiznis (z ang. show ´predstavenie´, bisnis ´obchod´). Možno sem zaradiť
kabaret, estrádu, revue, varieté, recitáciu, divadlo poézie, vystúpenie
ľudového rozprávača, ale aj rozličné nové typy a žánre zábavného priemyslu
(talk show, pouličná show, tevízna show a pod.). Tieto formy zábavy vykazujú
istú príbuznosť s hudobnými a športovými podujatiami.
Estráda (z fran. estrade 'estrad' = pódium, stupienok) je zábavné, humoristické divadlo, podobné kabaretu.
Estráda má funkciu osvieženia a relaxácie, preto nie je zameraná na ostrú spoločenskú kritiku.
Nevyniká kompaktnosťou, ani ucelenosťou, lebo je poskladaná z viacerých
žánrov, ktoré stmeľuje do celku konferenciér.
Kabaret (z franc. cabaret 'kabaret' = krčma) je
zábavné humoristicko-satirické divadlo, zložené zvyčajne z malých foriem. Významnú
úlohu má aj tu konferenciér, ktorý
uvádza jednotlivé čísla (skeče, kuplety,
šanzóny), pričom piesne sprevádza hudba.
Osobitným druhom je politický kabaret. Kabaret vznikol v poslednej štvrtine 19.
stor. v Paríži a odtiaľ sa rýchlo
rozšíril do celej Európy.
Artistické
výstupy akrobatov, gymnastov, žonglérov, kúzelníkov, ktorí predvádzajú telesné
zručnosti, sa využívajú aj v hereckých produkciách. Klauniáda je komický
artistický výstup s gagmi, ktorý má často povahu skeča.
Možno sem
zaradiť aj karneval, ktorý sa charakterizuje ako všeľudová zábava, siahajúca do
stredoveku. Karneval rušil spoločenskú hierarchiu medzi ľuďmi a stal sa
nespútanou zábavou v istom, časovo vymedzenom období. Istá obmena stredovekej
karnevalovej zábavy existuje aj dnes, najmä v Brazílii, ale aj v
západoeurópskych štátoch.
Revue (z franc.
revü ´prehliadka, predstavenie´), filmová revue a TV show sú typom divadla, pre
ktorý je charakteristické pospájanie rozličných výstupov, scén, artistických,
tanečných, hudobných čísel do dramatického celku. Osobitným typom je ľadová
revue.
Talk show ( z
ang. talk ´tók´ = rozhovor, diskusia) je typ zábavného programu, pre ktorý je
typická humorná, až satirická konverzácia medzi malým počtom zúčastnených.
Jednotlivé rozhovory sú prerušované hudobným predelmi, spevom. Tento typ zábavy
sa vyskytuje v televízii (Večer Milana Markoviča, Banánové rybičky Haliny
Pawlowskej).
Hudobné žánre
Opera (tal. dielo je hudobno-dramatický žáner,
ktorý spája hudbu, poéziu, maliarstvo a herecké umenie. Vyjadrovacími
prostriedkami opery sú dramatický dej, spievané slovo a hudobná kompozícia.
Slovesný text sa v opere realizuje spevom za hudobného sprievodu. Obyčajne má
predohru (ouvertúru) alebo kratší úvod,
po ktorom sa rozvíja dej podľa libreta
(text pre inscenáciu opery). Vlastný dej sa rozčleňuje na dejstvá, ktoré sa hudobne spracúvajú podľa
povahy libreta. Libreto určuje i ráz kompozície, ktorý si skladateľ zvolí. V
opere platia všetky zákonitosti drámy: najprv sa exponuje príbeh a predstavujú postavy,
kompozícia postupne nadobúda širší rámec konfliktov, od nich sa rozvíja
príbeh buď ku kladnému alebo zápornému rozuzleniu. Tak isto sa postupuje aj v
komických operách, lenže tu libreto
kladie dôraz na ironický či satirický ráz deja.
O voľbe námetu rozhoduje sám skladateľ.
Podľa predlohy
libreta možno rozlišovať viac druhov textov: 1. Libreto sa tvorí na základe
literárnej predlohy, t. j. podľa románu, poviedky, novely, prípadne básne. Verdiho Traviata
vznikla podľa románu A. Dumasa ml. Dáma
s kaméliami, opera P. I. Čajkovského Eugen Onegin a Piková dáma podľa literárnych
diel A. S. Puškina, Bizetova Carmen na základe
novely P. Mérimého, u nás opera E. Suchoňa Krútňava podľa novely M. Urbana Za Vyšným mlynom. 2.
Predlohou operného libreta môže byť aj text drámy: libretom Verdiho Dona Carlosa bola rovnomenná
Schillerova tragédia, Schillerova Panna orleánska bola predlohou pre
Čajkovského operu rovnomenného názvu, Othello a Falstaff vychádzajú zo Shakespearových
hier, Vec Makropulos podľa Čapkovej komédie atď. 3. Libreto môže byť vypracované aj na základe námetov z
histórie alebo priamo zo života. Môže ich spracovať libretista alebo sám skladateľ, napr. R. Wagner písal sám
libretá a vychádzal z germánskej mytológie a nemeckých dejín (Lohengrin,
Prsteň Niebelungov).
Zložkou opery
môže byť pieseň, čiže spevný útvar pre
jeden hlas, ktorá má buď epický alebo baladický charakter. Ária vychádza z
piesňovej formy, ale má bohatšie kompozičné
členenie: po úvodnej časti nasleduje kontrastná časť, po ktorej je návrat k prvej partii. Ďalším
prvkom je recitatív, t. j. spevné prednášanie verbálneho textu bez rytmu
(spevný prednes „prozaickej" vety). V opere zaujíma osobitné miesto zbor
a spevné časti pre viac hlasov, t. j. od dvoch vyššie.
Podľa obsahu
možno členiť operu na: 1. vážnu alebo veľkú (v taliančine opera seria) ; 2.
operu komickú (opera buffa) ; 3. vážnu operu s niektorými komickými scénami
(opera semiseria) ; 4. hudobnú drámu, jej zakladateľom je R. Wagner a buduje hlavne na dôslednom
využívaní príznačných motívov (leitmotív).
Novšou obmenou
opery je rocková opera, ktorá vznikla v USA. Najznámejšie z nich sú však dielom
anglického skladateľa Andrewa Lloyda-Webbera (Ježiš Kristus superstár, Mačky,
Evita). Opery tohto typu sa zväčša zaraďujú k muzikálu.
Opereta (z tal.
operetta = malá, drobná opera) je hudobno-dramatický žáner veselohernej
povahy, v ktorom sa strieda spev s dialógom bez hudobného sprievodu. Konflikty
v deji sa vyostrujú aj prostredníctvom hudby, preto dialógy bez hudobného sprievodu sú nevýrazné,
dramaticky menej exponované. K veselosti a ľahkosti vždy prispieva aj
jednoduchosť hudby a jej humorné ladenie.
V hovorených dialógoch, ako aj v spievaných častiach prevláda vtip,
humor, paródia a irónia. Z umeleckého
hľadiska je opereta menej náročným žánrom ako opera, ale napr.
opereta J. Offenbacha Orfeus v podsvetí
nie je iba obyčajnou burleskou, ale
zároveň aj neskrývanou obžalobcu vlády,
kritikou cisára a jeho dvora (premiéra
bola v Paríži r. 1858). Vychádza sa síce z mytológie, ale v samom texte je plno narážok na vtedajšie
spoločenské pomery.
Popri J.
Offenbachovi je hlavným predstaviteľom francúzskej operety F. Hervé (Mamselle
Nitouche). Významnými osobnosťami
viedenskej opery sú: J. Strauss (Netopier, Cigánsky barón), F. Lehár (Veselá
vdova, Zem úsmevov) a E. Kálmán (Čardášová princezná). Aj operety obyčajne vznikajú
na základe literárnej predlohy, napr. Straussov Cigánsky barón je prepisom
literárneho diela M. Jókaiho.
V súčasnosti sa
už opereta nevyvíja, jej náhradou je muzikál.
Muzikál (z ang.
musical 'mjúzikl'; označenie pre musical play = hudobná hra) je pomerne novým žánrom hudobného divadla, ktorý je symbiózou slovesného textu, hudby, spevu a
tanca. Vznikol na americkom kontinente na začiatku 20. stor., ale vychádza sčasti aj z európskych tradícií
operety, najmä z viedenskej. Zrodil sa z
domácich prameňov, využíval džez a
zobrazoval americký všedný život. Pri zrode muzikálu stál aj hudobný skladateľ
G. Gershwin.
Muzikál známe
témy prispôsobuje a umiestňuje do súčasných spoločenských pomerov. Napr.
muzikál Fredericka Löwea My fair lady využíva komédiu B. Shawa Pygmalion, no dáva jej úplne nový obsah. Stráca sa v ňom
intelektuálny cynizmus pôvodiny, ale aj čierno-biele kontrasty. Aj West side
story Leonarda Bernsteina nadväzuje na literárnu predlohu. Je ňou
Shakespearova tragédia Romeo a Júlia, no
pozadie tu vytvára veľkomesto, ktoré sa stáva miestom tragického príbehu. Na
základe literárneho diela českého spisovateľa V. Dyka vznikol muzikál Krysár.
Námetom pre muzikál sa stal aj hrôzostrašný príbeh o Draculovi, ktorý
inscenoval slovenský režisér J. Bednárik v Prahe.
Balet (z tal. ballet,
od román. ballare = tančiť) je hudobno-dramatický žáner, v ktorom sa
obsah deja vyjadruje tancom a mimikou. Ako osobitný žáner vznikol v
období renesancie; od čias vzniku až
podnes je súčasťou aj opery. V začiatočnom štádiu balet postrádal súvislý dej
a obmedzoval sa iba na cykly tancov. Súčasný balet sa zakladá na vyjadrení súvislého deja tanečným pohybom.
S baletom úzko súvisí pantomíma, využívajúca namiesto tanca pohyb, dej je v nej
vyjadrený mimikou a gestikuláciou.
Pantomíma (z
gréc. pantos = všetko; mímeisthai = napodobovať) je špecifická forma pohybového
divadla. Herci na javisku dejové situácie vyjadrujú pohybom, tancom. Divadlo
tohto typu má obyčajne jednu výraznú osobnosť, ktorá je často aj autorom
väčšiny hier. Herec, vystupujúci v pantomíme, sa volá mím. Zakladateľom
novodobej pantomímy bol český rodák J. G. Deburau (1796-1846), ktorý pôsobil v
Paríži. V bývalom Česko-Slovensku sa tento typ divadla rozvíjal najmä zásluhou
L. Fialku, B. Polívku a M. Sládka. M. Sládek je najznámejším slovenským mímom,
ktorý sa preslávil aj vo svete (v Kolíne nad Rýnom založil svoje divadlo), ale
po roku 1989 sa vrátil na Slovensko a je hlavnou osobnosťou divadla Aréna v
Bratislave.
Film, televízia,
rozhlas
Filmová poviedka
je východiskový žáner pre vznik filmového scenára. Namiesto tohto termínu sa v
odbornej literatúre stretávame aj s anglickým termínom treatment (čítaj
trítment). Pri príprave filmu jej predchádza spracovanie námetu, ktorý môže mať
podobu hotového, uceleného literárneho diela ako východiska pre adaptáciu. V
iných prípadoch je námet pôvodným textom, zachytávajúcim dejovú osnovu
budúceho filmu v skrátenej podobe.
Filmová poviedka
je sprostredkujúcim útvarom medzi námetom a scenárom. Vyniká pútavým dejom,
ktorý sa rozčleňuje na viaceré významové celky. Pokiaľ sa z nej vytvorí scenár,
obyčajne sa viackrát prepracúva.
Scenár (z tal. scenario = náčrt scén) je
osobitný žáner literárneho a dramatického umenia slúžiaci ako podklad a predloha
pre inscenáciu televíznej a rozhlasovej hry a pre film. Podľa toho sa rozlišuje
filmový, televízny a rozhlasový scenár, pričom každý z nich má isté špecifické
vlastnosti. Scenár prešiel rýchlym vývojom a z jednoduchého náčrtu (osnovy)
pre film sa stal umeleckým dielom, ktoré charakterizujú všetky znaky slovesného
umenia. Každý scenár obsahuje makroštruktúru budúceho televízneho, rozhlasového
a filmového diela, t. j. tému, hlavnú líniu konfliktu, vykreslenie postáv v
akcii, časové a priestorové zasadenie diela, dramatické dialógy a pod. Výrazne
sa v ňom uplatňuje aj celková predstava predpokladanej realizácie diela.
Filmový a
televízny scenár má inú výstavbu ako rozhlasový scenár. Režisér je často aj
autorom scenára (I. Bergman, J. L. Godard). K známym scenáristom patrí C.
Zavattini, ale aj dramatik J. Osborne. Scenár ako pojem sa neobmedzuje iba na
literárne a dramatické umenie. Podľa scenára sa tvoria a pripravujú aj výstavy.
Film (zo
staroang. felmen = tenká koža) je súhrnným názvom pre špecifickú dramatickú
tvorbu a je vybudovaný na symbióze
obrazu, slova, hudby a zvuku. Realizuje sa špecifickými výrazovými
prostriedkami a vzniká na podklade filmového scenára. Fotografická vernosť
zabezpečuje obrazom väčšiu výstižnosť ako vo verbálnom texte. Osobitnú funkciu
plní kamera, ktorá je schopná atomizovať predmet, priblížiť sa k nemu, alebo
sa od neho vzdialiť. Dôležitým prvkom filmu je obraz a rad obrazov
vyjadrujúcich ten istý motív sa nazýva sekvenciou.
Najcharakteristickejšou
kompozično-tematickou zložkou filmu je strihová skladba, ktorá umožňuje
vytvoriť zo záberov špecifický rytmus a kontrasty. Strihová skladba dodáva
filmu tempo, spád, zrýchľuje či spomaľuje dej. Jednotlivé sekvencie sa pospájajú
do celku prostredníctvom strihu, čo je vyjadrením zmeny obrazu, prípadne zvuku
alebo ich kombinácií.
V praxi sa
rozlišuje hraný (umelecký) a dokumentárny film. Dokumentárne filmy svojou
funkciou zodpovedajú vecnej literatúre. Podľa spôsobu zobrazenia skutočnosti
rozlišujeme ešte kreslený a trikový film. Väčšina kreslených a trikových
filmov je adresovaná mladým divákom. Trikový film preslávil hlavne Walt Disney
postavou Mickeymousa. Trikový film sa - spolu s hraným a dokumentárnym filmom
- u niektorých teoretikov pokladá za osobitný filmový druh.
Dokumentárny
film (z lat. documentatio 'dokumentacio'
= dokazovanie, dôkazový materiál) je filmový druh, ktorý sa zakladá na vyjadrení
skutočnosti prostredníctvom konkrétnych faktov alebo ich presnej rekonštrukcii.
V rámci dokumentárneho filmu možno rozlíšiť populárno-vedecké a náučné filmy s
osobitou funkciou. Dokumentárny film môže mať aj vysokú výpovednú hodnotu, o
čom svedčí film D. Hanáka Papierové hlavy (1996), v ktorom sú na základe
dokumentov poskladané dejiny Česko-Slovenska od roku 1945 až po rozpad
totalitného systému. Režisér pri spracúvaní dejín využil zábery z filmových
týždenníkov, scény z inštruktážnych filmov Ministerstva vnútra z rokov
1945-1989. Prostredníctvom montáže vznikli aj svetoznáme filmy Koyaanisqatsi
(1983), Powaqqatsi (1988), Anima mundi (1991) alebo film Baraka (1992). Filmy
tohto typu síce vychádzajú z dokumentárnych materiálov, ale vďaka strihu a
režisérskemu zámeru nadobúdajú umeleckú hodnotu.
Hraný film je
súhrnný názov pre filmovú produkciu, v ktorej sa kladie dôraz na estetickú a
zábavnú funkciu. Podkladom pre vznik hraných filmov sú scenáre vytvorené z
literárnych textov, niekedy sa však filmuje aj hudobné dielo (opera, opereta,
muzikál). Mnohé literárne diela svetovej a domácej tvorby boli sfilmované,
niektoré aj viackrát. Z našej tvorby možno spomenúť Kalinčiakovu Reštavráciu,
Ballekovho Pomocníka, Jarošovu Tisícročnú včelu alebo filmovú adaptáciu románu
P. Pišťanka Rivers of Babylon. Niektorí slovenskí autori sa systematicky
venovali písaniu filmových scenárov (L. Lahola, D. Dušek). V svetovej
literárnej tvorbe poznáme diela, ktoré osobitne priťahujú filmových režisérov:
napr. romány A. Dumasa Traja mušketieri a Gróf Monte Christo, epopeja Ľ. N.
Tolstého Vojna a mier, ale aj Shakespearove hry Hamlet, Macbeth, Othello.
Existujú aj témy, ktoré sa často spracúvajú (faustovská tematika, Jana z Arku,
Romeo a Júlia). Niektoré témy sa udomácnili vo filmovom umení vďaka literárnej
predlohe (Frankenstein, Dracula, Cyrano z Bergeracu).
Väčšina
filmových žánrov vychádza zo svojho literárneho prototypu, čo vyplýva z úzkej
spojitosti a nadväznosti filmu a literatúry. Vymenujeme iba niekoľko žánrov
hraného filmu: 1. historický film čerpá námet z dejín; 2. životopisný film sa
zameriava na nejakú významnú osobnosť; 3. detektívka a kriminálny film; 4.
rozprávka; 5. veselohra; 6. filmová groteska; 7. dobrodružný film, ku ktorému
možno priradiť aj western (ang. západný) situovaný do prostredia tzv. Divokého
západu; 8. filmová dráma. Novším žánrom je road-movie (z ang. road ´roud´ =
cesta; movies = kino), obsahovo sa viažuci na príbeh, ktorý sa odohráva počas
cesty. Typickým príkladom je film J. Svěráka Jízda, ktorého témou je nezmyselné
putovanie troch mladých ľudí za dobrodružstvom na vypožičanom aute.
Televízny film
je dramatický masovokomunikačný žáner. Je podobným žánrom ako televízna hra, no je medzi nimi
istý rozdiel. Televízna hra sa odohráva v interiéri, kým televízny film v
exteriéri. Televízny film uprednostňuje zábery z prírody, čím sa väčšmi približuje k filmu ako k dráme.
Charakterizujú ho skoky v priestore, lyrické časti založené na umiestnení deja
do esteticky pôsobivého interiéru. Dobrým príkladom je videofilm Dušička podľa
literárnej predlohy R. Slobodu.
Animovaný film
(z lat. animácia = oživenie) vzniká na princípe oživenia statických predmetov
alebo grafických prvkov na filmový pás. Vytvára sa pritom ilúzia pohybu
predmetov, zvierat alebo ľudí. Veľmi často prevláda v animovanom filme
dejovosť. Niekedy animovaný film vzniká zo známeho literárneho diela, dobrým
príkladom je anglický animovaný film Farma zvierat, ktorý je adaptáciou
rovnomenného románu G. Orwella.
Televízna hra je
dramatický masovokomunikačný žáner. Televízna hra je technickým audio-vizuálnym umením, pričom sa dôraz kladie na
audiálne (sluchové) vnímanie textu. V porovnaní s filmom je televízna hra
napriek mnohým možnostiam využitia vizuálnych (zrakových) prostriedkov
založená na slove. Jej tematikou sú domáce, rodinné príbehy, spoločenské a iné
udalosti v malom časovom a priestorovom rozpätí, no je menej vhodná pre veľké masové scény a
zložité deje s veľkým časovým rozpätím.
Obyčajne sa sústreďuje na komorný príbeh
s menším počtom postáv, jej časové
trvanie
nepresahuje pol druha hodiny. Dejiskom býva
malý priestor, napr. izba. Divák sa počas príjmu musí i sústreďovať na dialóg, ale aj na detaily,
t. j. na vykreslenie charakteru postáv. Televízna hra svojím ladením inklinuje
skôr k dráme, čím sa líši od filmu, ktorý buduje hlavne na vytváraní
svojrázneho koloritu prostredia. Znaková podstata filmu a televízie je taktiež
odlišná: inscenačným modelom filmu je román, kým pre televíznu hru je inscenačným
modelom poviedka alebo novela, no využívajú
sa v nej aj prostriedky dokumentaristiky.
Osobitnou
televíznej hry alebo televízneho filmu je televízny seriál s veľkou
epickou šírkou, ale každá jeho časť má
relatívne samostatný a uzavretý príbeh.
V tejto súvislosti sa hovorí aj o telenovele. Ak sa seriál zaoberá pôvodnou
tematikou, môže ostať v publicistickej
polohe, resp. na úrovni populárnych diel, využívajúc populárne štruktúry a postupy.
Scenár televízneho seriálu sa buduje na konvenčných princípoch, má ústredného
hrdinu, ktorý vyniká vlastnosťami v
literatúre už zväčša prekonanými - odvahou, neochvejným bojom za
spravodlivosť, ktoré mu na konci
prinášajú zaslúžené víťazstvo. K najznámejším seriálom patrí z klasického
obdobia Nemocnica na okraji mesta, ktorého autorom bol J. Dietl. V súčasnosti
sa televízne seriály tešia veľkej popularite a ich počet je veľký, tematicky
pestrý a rôznorodý.
Rozhlasová hra
je literárno-dramatický žáner, ktorý
oproti iným dramatickým útvarom využíva iba akustické prostriedky. Základným
výrazovým prvkom je slovo, t. j. verbálny text
s vyhranenou fabulou. Okrem verbálneho
textu plní v nej významnú úlohu zvuk, ktorý je tiež prostriedkom rozhlasového vyjadrovania, lebo
môže mať sémantickú funkciu. Zvuk tlmočí
isté významy alebo citovo umocňuje
obraznosť jazykových prostriedkov.
Zvukové efekty (šum mora, napodobenie vetra atď.) podnecujú predstavivosť poslucháčov.
Rozhlasová hra má svoju špecifickú výstavbu, lebo pri zacielení na akustickú
stránku nedáva možnosti vizuálne
registrovať zmenu miesta deja. Umeleckou štruktúrou sa pohybuje na
rozhraní epiky, lyriky a drámy, vie absorbovať podnety z filmovej tvorby,
televíznej hry, ako aj publicistiky a literatúry. Clonu, strih a strihovú
skladbu prevzal rozhlas z filmu, ale podriadil ich zákonitostiam rozhlasového
zobrazovania skutočnosti. Existujú rozhlasové hry s epickou alebo lyrickou
štruktúrou ako aj hry s prevahou dokumentárnych a faktografických prvkov.