Diskurzívna formácia
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Diskursive Formation (D)
Discursive formation (En)
Explikácia pojmu
Jednotlivé
zoskupenia výpovedí Foucault nazýva ‚diskurzívne formácie‘. Diskurzívna
formácia preto znamená konkrétny súbor výpovedí, ktoré možno nájsť v určitej
oblasti poznania v určitom časovom období.
Foucault
často používa pojem poznania (savoir) v súvislosti s diskurzívnymi
formáciami a tvrdí, že každá diskurzívna formácia môže byť konštituovaná
poznaním, ktoré ju formuje. Preto aj „analyzovať diskurzívnu formáciu znamená
zaoberať sa súborom verbálnych performancií na úrovni výpovedí a formy
pozitivity, ktorá ich charakterizuje.“ (Foucault
1969, 164)[1]
Diskurzívna
formácia je určitý počet skutočných výpovedí, v ktorých možno rozpoznať istú
regularitu, keď sa dajú do vzájomného vzťahu. Táto pravidelnosť ukazuje, že
daný systém regularít fungoval už pri produkcii týchto výpovedí. Diskurzívna
formácia ale neoznačuje nejakú jednotnú
formu, ale regulovaný systém rozdielov a rozptylov.[2]
Preto Foucault píše: „Ak dokážeme opísať takýto systém rozptylu medzi určitým
počtom výpovedí, ak dokážeme definovať zákonitosť (poriadok, korelácie, pozície
a funkcie, transformácie) medzi objektmi, typmi výpovedí, pojmami a tematickými
výbermi, podľa konvencie povieme, že máme do činenia s diskurzívnou
formáciou.“ (Foucault
1969, 53, zvýraznenie v origináli)[3]
Ďalej
v L'Archéologie du savoir (1969, Archeologie
vědení, 2002) Foucault uvádza, že o diskurzívnej formácii hovoríme
vtedy, keď sa dá ukázať, že zdanlivo rôznorodé alebo dokonca protichodné
pozície vychádzajú z toho istého všeobecného mechanizmu vzťahov: „Diskurzívna
formácia bude individualizovaná, ak dokážeme definovať systém formovania
jednotlivých stratégií, ktoré sa v nej uplatňujú, inými slovami, ak dokážeme
ukázať, ako všetky vychádzajú (napriek ich niekedy extrémnej rozmanitosti,
napriek ich rozptýlenosti v čase) z toho istého súboru vzťahov. (Foucault 1969,
91)“[4]
Porovnanie
jednotlivých diskurzívnych formácií tiež odhaľuje systém pomerne konzistentných
vzorcov, ktoré ich spájajú na abstraktnejšej úrovni. Foucault tento systém
nazýva ‚archív‘.
S
diskurzívnymi formáciami súvisí aj Foucaultov koncept ‚epistémy‘, ktorý
predstavuje komplexný horizont poznania, spájajúci rôzne diskurzívne formácie.
V porovnaní s diskurzívnymi formáciami tvorí ‚epistéma‘ všeobecný a hlavne
zjednocujúci pojem.
Pole
archívu, ktoré spája nielen jednotlivé výpovede, ale aj diskurzívne formácie a
rôzne epistémy navzájom, tvorí predmet výskumnej činnosti, ktorú Foucault
nazýva ‚archeológiou poznania‘.
Pre
Foucaulta sa pojem ‚diskurz‘ vzťahuje na diskurzívnu formáciu. ‚Diskurz‘
znamená zároveň aj pravidlá, ktorými sa príslušný súbor výpovedí riadi a ktoré
v konečnom dôsledku spôsobujú, že práve tieto výpovede patria do práve
tohto diskurzu.
[1] « Analyser une formation discursive, c'est donc traiter un ensemble
de performances verbales, au niveau des énoncés et de la forme de positivité
qui les caractérise. »
[2] V
podkapitole Les formations discursives et les positivités článku
Sur l'archéologie des sciences Foucault uvádza :
« Mais ce qu'elle met au jour, ce n'est pas un secret, l'unité d'un sens
caché, ni une forme générale et unique ; c'est un système réglé de différences
et de dispersions. » (Foucault, [1968] 1994,
719)
[3] « Dans
le cas où on pourrait décrire, entre un certain nombre d'énoncés, un pareil
système de dispersion, dans le cas où entre les objets, les types
d'énonciation, les concepts, les choix thématiques, on pourrait définir une
régularité (un ordre, des corrélations, des positions et des fonctionnements,
des transformations), on dira, par convention, qu'on a affaire à une formation
discursive. »
[4] « Une
formation discursive sera individualisée si on peut définir le système de
formation des différentes stratégies
qui s'y déploient; en d'autres termes, sion peut montrer comment elles dérivent
toutes (malgré leur diversité parfois extrême, malgré leur dispersion dans le
temps) d'un même jeu de relations. »
Bibliografia
Foucault, Michel. [1968] 1994. « Sur l'archéologie des sciences. Réponse au Cercle d'épistémologie. » In Michel Foucault: Dits et écrits. tome I, texte n° 59, pp. 696 – 731. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1969. L’archéologie du savoir. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1973. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 2002. Archeologie vědení. Prel. Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové.