Črta
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Črta (Cz)
Skizze (D)
Sketch story (En)
Črta (Sk)
Explikácia pojmu
ČRTA
–
kratší prozaický žáner publicistického charakteru, reflektujúci skutočné osoby,
udalosti, javy a veci, ktoré existovali alebo existujú v reálnom živote. Vyznačuje
sa voľnejšou kompozíciou, stručným a výstižným popisom, ide o bezprostrednú
reakciu autora na konkrétne spoločenské udalosti doby. Pohybuje sa na rozhraní beletrie
a žurnalistiky, zachováva si prvky obrazného rozprávania. Stavba črty je
charakteristická silnou pozíciou
rozprávača, polemickosťou, kritickosťou, konfliktným či moralizujúcim podtónom
s prvkami irónie a satiry. Ako epický literárny žáner sa vyznačuje
podobnými vlastnosťami ako poviedka, avšak má jednoduchšiu kompozíciu, dôraz
kladie na dokumentárnosť, má blízko tiež k cestopisu.
Počiatky črty
ako žánru sa objavili v satirických časopisoch osvietenského Anglicka,
odkiaľ ich prevzala nemecká, talianska a ruská žurnalistika s cieľom
zachytiť pestrosť každodenného života obyvateľstva. V 18. storočí sa
autori začali zameriavať na kritiku spoločenských pomerov s nádychom ostrej
satiry až výsmechu. Špecifickým typom črty boli série poviedok Honoré de Balzaca - Scény zo života parížskeho, Scény zo života
vojenského, Scény zo života politického, ktoré predznačili charakter jeho monumentálneho
diela Ľudská komédia (1830-48). Námetom budúcich
románov W. M. Thackeraya sa stali jeho črty Kniha
snobov (1847). Cykly Charlesa Dickensa Bozove
črty (1836), zamýšľané ako „náčrtky“ skutočného života a mravov (zaujímala
ho najmä kriminalita obyvateľstva), zároveň priniesli do anglickej publicistiky
tzv. kinematografický pohyb, kedy sa detailný moment pozorovania reality
strieda s fantastickými obrazmi, čo vyvolalo veľký záujem čitateľov. Ruská
„fyziologická črta“ (termín použil ako prvý Balzac, rozšíril sa najmä vo Francúzsku a v Rusku) predstaviteľov
tzv. naturálnej školy využívala metódy prírodných vied v sociologických
„sondách“ do života veľkomesta -
zborníky Fyziológia Petrohradu (1845)
a Petrohradský zborník (1846). V slovenskej literatúre v žánri
črty rezonujú predovšetkým diela Jozefa Gregora Tajovského, Martina Kukučína a Jozefa
M. Hurbana, v modernej próze 20. storočia boli za majstrov reportáže
a dokumentaristiky považovaní autori Dominik Tatarka, Ladislav Mňačko, Rudolf
Fabry a i.
Bibliografia
AUER, A. (1974). Die kritischen Walder: Ein Essay über den Essay. Halle (Saale).
Literaturnaja enciklopedija terminov i poniatij. (2003). Moskva: NPK „Intelvak“.
KAZAK, V. (1996). Leksikon russkoj literatury XX veka. Moskva: RIK „Kuľtura“.
ŠTRAUS, František (2005). Príručný slovník literárnovedných termínov. Bratislava: Slovenský spisovateľ.
ЩЕГЛОВ, М. (1965). Очерк и его особенности. Москва.
ШУМСКИЙ, А. – HAAS, G.(1966). Studien zur Fotm des Essays und zu seinen Vorformen in Roman. Tubingen.
ŽILKA, Tibor (2011). Vademecum poetiky. 2. dopl. vyd., Univerzita Konštantína Filozofa: Nitra.
ЖУРБИНА, Е.И. (1969). Теория и практика художественно-публицистических жанров. Москва.
http://zhurnal.lib.ru/a/alina_a/opredelenia.shtml