Autopoietický systém
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Autopoietisches System (D)
Autopoietic system (En)
Explikácia pojmu
Luhmann
umenie konceptualizuje umenie ako autopoeticky uzavretý komunikačný systém. V
tomto prípade sa dôraz nekladie ani na umelecké dielo, ani na jeho vlastnosti,
ale na jeho komunikačné predpoklady.
Ak
chceme individuálne umelecké dielo chápať ako systém, chápeme ho ako systém
pozostávajúci z jednotlivých prvkov a ich interakcií. Z tohto pohľadu sa
pozornosť pozorovateľa zameriava predovšetkým na vnútornú organizáciu tohto
systému.
V
teórii sociálnych systémov sa však pojem systém vzťahuje na umenie ako sociálny
systém, ktorý označuje funkčný systém poskytujúci funkčné výkony pre spoločnosť
(Schmidt 1994).
Umenie
ako sociálny systém zabezpečuje komunikáciu medzi členmi spoločnosti
prostredníctvom umenia. Členovia sociálneho systému umenia sú jednotlivci,
pokiaľ pôsobia vo vzťahu k určitej funkcii v systéme. Typickými príkladmi
takýchto aktérov sú umelci, kritici, majitelia galérií, riaditelia múzeí,
umeleckých združení, návštevníci výstav a pod. Prostredníctvom interakcií
medzi nimi sa sociálny systém umenia reprodukuje z prvkov, z ktorých sa skladá.
Stáva sa autopoeticky uzavretým komunikačným systémom.
Rozhodujúcimi
zložkami umeleckého systému sú komunikácie. V tomto prípade by bol systém
umenia autopoetickým systémom, ktorý produkuje sám seba (t. j. komunikáciu) a
neustále sa nanovo reprodukuje prostredníctvom tejto permanentnej sebaprodukcie
(t. j. komunikácie). Tak vzniká autonómny, sociálny systém umenia.
Známe
je Luhmannovo tvrdenie, že umenie je autopoetický systém, ktorý je založený na
komunikácii a pozostáva len z komunikácie. Keď hovoríme v Luhmannovom
duchu, že umenie je komunikačný systém, nehovoríme o sociálnom systéme, ale o
komunikačnom systéme. Umenie ako systém je komunikačné médium, pomocou ktorého
môžu komunikovať jednotlivci v sociálnych systémoch.
Rozhodujúcim
myšlienkovým prúdom v konceptualizácii autopoietických systémov je, že vo
svojich operáciách fungujú ako uzavreté systémy, t. j. nevymieňajú si žiadne
informácie so svojím okolím. Len v tejto operačnej uzavretosti, ktorá zároveň
umožňuje predovšetkým štrukturálne prepojenie, spočíva podmienka možnosti
autonómneho ľudského konania a myslenia a možnosti vzťahovania sa na iných.
Komunikačné
systémy sú preto autopoietické systémy (Luhmann 1987). Termín autopoiesis
pochádza od čílskeho neurobiológa Humberta Maturanu (Maturana 1982, 157 – 169).
Niklas Luhmann potom tento termín použil na organizáciu sociálnych systémov a
charakterizoval ich ako autopoietické systémy (Luhmann 1984). Tento transfer
otvoril pohľad na procesy v sociálnych systémoch, ktoré do veľkej miery
prebiehajú bez vonkajšieho vplyvu. V modeli teórie systémov sa mohol začať
riešiť problém autoreferencie, reflexívneho alebo rekurzívneho odkazovania systému
na seba samého (Schmidt 1994).
Sociálne
systémy sú komunikačné systémy, ich základnými jednotkami sú komunikačné akty.
Autopoietické systémy sú systémy, ktoré vytvárajú prvky, z ktorých sa skladajú z
prvkov, z ktorých sa skladajú (Luhmann 1986). Autopoietické systémy vytvárajú,
reprodukujú a udržiavajú sam seba. Neustála autopoéza systému stabilizuje jeho
organizáciu a zároveň ho oddeľuje od okolia. Autopoéza prvkov vedie k
rekurzívnej organizácii systému. Sociálny systém umenia vďaka autoreferenčnej
uzavretosti komunikácie stáva autonómnym vo vzťahu k svojmu prostrediu (Luhmann
1986, 620). Operačná uzavretosť znamená, že autopoietický systém generuje
operácie, ktoré potrebuje generovať, prostredníctvom siete svojich vlastných
operácií. (Luhmann 2004).
Bibliografia
Benseler, Frank – Peter M. Hejl – Wolfram K. Kack, eds. 1980. Autopoiesis, Communication, and Society. The Theory of Autopoietic Systems in the Social Sciences. Frankfurt: Campus Verlag.
Luhmann, Niklas. 1984. Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie sozialer Systeme. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
Luhmann, Niklas. 1986. „Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst.“ In Stil. Geschichte und Funktionen eines kulturwissenschaftlichen Diskurselementes, eds. Hans Ulrich Gumbrech – Ludwig Pfeiffer, 620 – 672. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.
Luhmann, Niklas. [1982] 1987. Soziologische Aufklarung 4. Beitrage zur funktionalen Differenzierung der Gesellschaft. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Luhmann, Niklas. 1986. “The autopoiesis of social systems.” In Sociocybernetic Paradoxes: Observation, Control and Evolution of Self-steering Systems, eds. Felix Geyer – Hans van der Louwen, 172 – 192. London: Sage Publications.
Luhmann, Niklas. [2002] 2004. Einführung in die Systemtheorie, ed. Dirk Baecker. Carl-Auer.
Maturana, Humberto R. – Francisco J. Varela. 1973. Autopoiesis and Cognition – The Realization of Living. Dordrecht: D. Reidl.
Maturana, Humberto R. 1982: Erkennen. Die Organisation und Verkorperung von Wirklichkeit. Braunschweig – Wiesbaden: Vieweg.
Schmidt, Siegfried J. 1994. Kognitive Autonomie und soziale Orientierung. Konstruktivistische Bemerkungen zum Zusammenhang von Kognition. Kommunikation, Medien und Kultur. Frankfurt am Main.: Suhrkamp Verlag.