Autofikcia

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Autofiktion (D)
autofiction (En)

Explikácia pojmu

Označenie autofikcia po prvý raz použil francúzsky spisovateľ Serge Doubrovsky (1928-2017) v reakcii na Lejeunov autobiografický projekt,[1] pretrvávajúce diskusie okolo problematického označenia autobiografia a zvlášť na bohatú a rôznorodú umeleckú prax s väčším či menším podielom autobiografických prvkov. Modernú podobu autobiografie, akúsi postfreudovskú verziu diskurzívnej sebaprezentácie či postmoderné predvádzanie sa na mediálnej scéne, priblížil z perspektívy umelca v texte s dvojvýznamovým titulom Fils, 1977, synnite, vlákna. Zachovaním autentického mena autora, totožného s rozprávačom a postavou otca, zobrazeného vo vzťahu k svojmu vlastnému synovi, ohlásil S. Doubrovsky intenciu podeliť sa, bez autocenzúry ba akoby až exhibicionisticky, s vlastnou bolestivou osobnou skúsenosťou. V neologizme autofikcia neoznačuje výraz fikcia invenciu či imagináciu v tradičnom význame, ale zámerné obchádzanie subjektivity pri zachytávaní vlastného bytia. Exponovaný metatext v autofikcii Fils, explicitne označenej ako „fikcia striktne skutočných udalostí a faktov“[2] (Serge Doubrovsky, 1977, paratext), upozorňuje na  komplexnosť vybavovania subjektívneho zážitku v sebapoznávacom procese písania, jeho zložitého pretavovania do jazyka umeleckej výpovede, na jazykovú nekomunikovateľnosť vlastných pocitov. Pripomína, že jazyk vytvára nové asociácie, stretnutia výrazov a významov, exponuje nové a nečakané súvislosti-nite, ako upozorňuje jeden z významov titulu. Nekonečné vlákna slov sú prostriedkom na uchopenie a pochopenie vlastného neľahko dostupného života. Subjekt sa pritom v procese písania dostáva do konfliktov a treníc (friction) sám so sebou. V snahe zachytiť tieto nezhody so sebou samotným (od autofriction, zložené z auto, sám friction, trenie, nezhoda) ich píšuci subjekt „masochisticky“, “sebabičujúco“ a „onanisticky“ omieľa. Analógiou medzi autofiction (písaním o sebe resp. sebapísaním) a autofriction (nezhoda so sebou samým) vysunul S. Doubrovsky do popredia problematiku exponovaného subjektu zameraného na vlastné rozpory (S. Doubrovsky, 1979,  1988), pričom vyzdvihol paradoxy a potenciál autofikcie, ktorá je z optiky tradičnej genológie  „zlým žánrom“ (Jacques Lecarme, 1992) s neuchopiteľnými hranicami medzi faktuálnym a fiktívnym, autobiografickým a románovým.

Autofikcia, spätá s poetikou existencionálneho písania na spôsob psychoanalýzy, bola od zavedenia označenia predmetom diskusie. Jednotliví bádatelia pristupovali k tejto umeleckej praxi rôznymi spôsobmi. Vincent Colonna (2004), s akcentom na referenčnosť a transformáciu faktuálnosti, predstavil typológiu s rozlíšením fantastickej, biografickej, spekulárnej a autorskej autofikcie. Laurent Jenny (2003) sa pokúšal uchopiť autofikciu štylisticky. Joël Zufferey (2012) uvažoval nad žánrovými a diskurzívnymi variantmi autofikcie. Napriek rozmanitosti prístupov sa však väčšina teoretikov zhodla, že autofikcia ako literárna prax a  hybridná forma písania o sebe reaguje na spoločensko-kultúrne podmienky konca 20. a začiatku 21. storočia. V súčasnosti zahŕňa autofikcia veľmi širokú škálu textov (napr. od Annie Ernauxovej, Hervého Guiberta, Patricka Modiana až k Michelovi Houellebecqovi a i.).  Niektoré autofikcie majú výraznejšiu autoterapeutickú funkciu ( Chloé Delaume, Lydie Salvayre a i.), iné zas podobu verejnej spovede, pre niektorých recipientov až škandalózneho pretriasania najintímnejších zážitkov (napr. Incest, L´Inceste, 1999, Christine Angotovej a i.), mnohé nesú explicitné označenia román.    


[1] Lejeune, Philippe:   Le Pacte autobiographique. Paris: Seuil, 1975.

[2] Une fiction d´évenements et de faits strictement réels (paratext Fils)

Bibliografia

COLONNA, Vincent: Autofiction & autres mythomanies littéraires. Auch: Tristram, 2004.
DOUBROVSKY, Serge: Fils. Paris: Galilée. 1977.
DOUBROVSKY, Serge: L´Initiative aux maux. Ecrire sa psychanalyse. In Parcours critique. Paris: Galilée, 1980.
DOUBROVSKY, Serge: (1988) Autobiographie, vérité, psychanalyse. 1988. Dostupné online na https://www.sas.upenn.edu/~cavitch/pdf library/Doubrovsky_Autobiographie_Ve%CC%81rite%CC%81_Psychanalyse.pdf [cit. 29.12.2022]
JENNY, Laurent: L´Autofiction. Méthodes et problemes. Université de Genève, 2003.
LARRIER, Renée: Autofiction and Advocacy in the Francophone Caribbean. University Press of Florida, 2006.
LEGARME, Jacques: L’autofiction: un mauvais genre ? in Serge DOUBROVSKY, Jacques LECARME et Philippe LEJEUNE (dir.): Autofictions & Cie. Nanterre, Centre de recherches interdisciplinaires sur les textes modernes/Université de Paris X, 1992, s. 227-249.
MALINOVSKÁ, Zuzana: Písanie o sebe v súčasnej québeckej literatúre. In World literature Studies. 3/20/ 2011, s. 28-45.
MALINOVSKÁ, Zuzana: Autofikcie, biofikcie a iné sebadikcie a sebaskripcie. In Rodina v premenách románu. Na príklade francúzskej a québeckej románovej tvorby. Prešov: FF, 2013. s. 114—130.
ROBIN, Régine: L´auto-théorisation d´un romancier: Serge Doubrovsky. In: Études francaises. 1997. vol. 33, n.1, s. 45-59.
ROBIN, Régine: L’autofiction. Le sujet toujours en défaut . in Doubrovsky, S. – Lecarme, J. – Lejeune, P. (dir.): Autofictions & Cie. Nanterre,Centre de recherches interdisciplinaires sur les textes modernes/Université de Paris X, 1992. s. 73-86.
VIART, Dominique – VERCIER, Bruno: Variations autobiographiques. In Littérature française au présent. Héritage, modernité, mutations.s. 27-60. Paris: Bordas, 2005.
ZUFFEREY, Joël: L'Autofiction : variations génériques et discursives.Paris: Academia, 2012.

<< späť