Autobiografické zabúdanie
Autor:
Explikácia pojmu
Autobiografické zabúdanie
je najdôležitejším typom zabúdania v súvislosti s otázkou personálnej identity.
Problematika autobiografického zabúdania je aspektom, ktorý je v kontexte
autobiografických štúdií podstatný pre rozkrytie súvislostí medzi pamäťou a
biografickou identitou. Tento aspekt sa zvyčajne pertraktuje v súvislosti so
selektivitou a nespoľahlivosťou spomínania (pozri aj heslo ars
ablivionalis).
Rôzne formy demencie či
amnézie môžu spôsobiť stratu veľkých častí životného príbehu. (por. Oshana
2010, 88 – 95). Ide o existenciálnu skúsenosť a ide o jeden z
najhorších možných konštelácií stotožňovaných so stratou osobnej identity[1].
Stretávame sa však aj so situáciami, v ktorých indivíduá túžia zabudnúť alebo
ich zabúdanie je spôsobené psychickými traumami. V takýchto prípadoch ide
o konštelácie, kedy naopak neschopnosť zabudnúť je spojená s ohrozením
identity postihnutých.[2]
Z uvedeného vyplýva, že bude potrebné rozlišovať medzi rôznymi formami a
typmi zabúdania.
Autobiografické zabúdanie
súvisí so sémantickým a procedurálnym zabúdaním. Procedurálne zabúdanie sa týka
obsahu procedurálnej pamäti alebo schopností na nej založených, ako je
chôdza, šoférovanie alebo ovládanie cudzieho či rodného jazyka. Sémantické
zabúdanie sa týka faktických znalostí ako obsahu sémantickej pamäti, ako
napríklad neschopnosť znovu nájsť predmety alebo zabúdanie mien či dôležitých
dátumov. Podstatné je tiež rozlišovať medzi dočasným a trvalým zabúdaním.
Autobiografické
spomienky, ktoré sú v súlade s istými životnými preferenciami, sa ľahšie
sa vybavujú, zatiaľ čo spomienky, ktoré sú s takýmito preferenciami v
rozpore, majú negatívne emocionálne konotácie alebo ich indivíduá považujú za
nepodstatné, sú blokované (Conway 2005, 605 – 607). V tomto zmysle môže
zabúdanie na určité zážitky alebo udalosti prispieť k dosiahnutiu istých
životných cieľov. Ide o selekciu spomienok motivovanú implicitným sebaobrazom
indivídua.
Zistenia o povahe a
funkcii zabúdania majú v literárnovedných kontextoch dôležité epistemické
koreláty. Jedným z nich je téza, že zabúdanie nie je možné chápať len ako
výraz chyby alebo absencie pamäti (Michaelian 2011, 399). Na pozadí názoru, že
zabúdanie je poruchou ľudskej mysle, je zanedbávanie fenoménu zabúdania
pochopiteľné.
Avšak ak je
autobiografická pamäť výnimočne dobrá, indivíduum sa prostredníctvom
nezadržateľného vynárania sa spomienok dostáva do pasívneho stavu voči
spomínanej minulosti.
Michaelian postuluje tri
čiastkové funkcie pamäti, ktoré majú ilustrovať epistemologický význam
zabúdania v zmysle výberu a „triedenia“ spomienok: „[F]unkciou pamäti je
sprístupniť (1) aktuálne relevantné informácie získané v minulosti opäť na
súčasné použitie (2) v zvládnuteľnom množstve a (3) včas.“ (Michaelian 2011,
416.)[3]
Okrem toho si kladie
otázku, ktoré spomienky sa v pamäti stávajú obeťou zabudnutia, t. j. podľa
akých kritérií sa vyberajú „zabudnuteľné“ spomienky a čo sa rozumie pod
„správnym“ alebo „určitým stupňom“ zabudnutia. Michaelianova téza znie, že
záujmy spomínajúceho subjektu určujú, ktoré spomienky sa zabudnú.
Autobiografická pamäť
tvorí základ pre vznik, vnímanie a formovanie životného príbehu subjektu
a jednou jej podstatných funkcií je vytváranie kontinuity.
[1] Literárne a filmové príklady:
Max Frisch: Der Mensch erscheint im Holozän; J. Bernlef: Hersenschimmen;
Arno Geiger: Der alte König in seinem Exil; Katharina Beta: Katharsis; Daniela
Berger: Unfall!!! Glücksfall???; Herrndorf: Sand; filmy: Jan Schomburg: Vergiss
mein Ich; Til Schweiger: Honig im Kopf
[2] Kuno Kruse: Der Mann, der sein
Gedächtnis verlor.
[3] „[T]he function of memory is to
make (1) currently-relevant information acquired in the past available again
for present use (2) in manageable quantities and (3) in a timely manner.“
(Michaelian 2011, 416)
Bibliografia
Blum, André – Theresa Georgen – Wolfgang Knapp – Veronika Sellier. 2012. Potentiale des Vergessens. Würzburg: Königshausen & Neumann.
Conway, Martin A. 2005. “Memory and the Self.” Journal of Memory and Language 53, 4: 594 – 628.
Crone, Katja. 2016. Identität von Personen. Eine Strukturanalyse des biographischen Selbstverständnisses. Berlin – Boston: De Gruyter.
Jungert, Michael. 2018. „„Ich habe mich sozusagen selbst verloren'“ – Biographische Identität, autobiographisches Gedächtnis und Alzheimer-Demenz.“ Zeitschrift für Praktische Philosophie 5, 1: 133 – 152. https://doi.org/10.22613/zfpp/5.1.6
Jungert, Michael. 2013. Personen und ihre Vergangenheit: Gedächtnis, Erinnerung und personale Identität. Berlin – Boston: De Gruyter.
Michaelian, Kourken. 2011. „The Epistemology of Forgetting.“ Erkenntnis 74, 3: 399 – 424.
Oshana, Marina. 2010. The Importance of How We See Ourselves. Self-Identity and Responsible Agency. Lanham: Lexington Books.
Pritzel, Monika – Hans J. Markowitsch. 2017. Warum wir vergessen. Psychologische, natur- und kulturwissenschaftliche Erkenntnisse. Berlin – Heidelberg: Springer.