Ars oblivionalis
Explikácia pojmu
Umberto
Eco rozdiskutoval problém zabúdania prostredníctvom znakov v eseji „An Ars
Oblivionalis? Forget It! Koncept ars oblivionalis je v zásade
negáciou možnosti v rámci semiotiky hovoriť o umení zabúdania,
pretože zabúdanie ako znak je negáciou. Môžeme preto nastoliť otázku, či znak
môže negovať sám seba, resp. či sa o zabúdaní dá hovoriť v zmysle semiológie.
Eco v uvedenej štúdii zdôrazňuje, že je oveľa pravdepodobnejšie, že práve
prostredníctvom predstavy intenčného zabúdania sa spomína to, na čo by sa malo
byť v skutočnosti zabudnuté. Akýkoľvek substitučný obraz sa logicky stáva
symbolom pre spomienku. Americký lingvista George Lakoff zvykne svoje auditórium
rozptýliť požiadavkou „Nemyslite na slona!“, ktorá je z rovnakých
logických dôvodov márna. Každý pokus niečo neukázať si vyžaduje ďalšie znaky. Každý
znak nastoľuje situáciu, ktorá znemožňuje, aby jeho vlastný obsah jednoducho zmizol.
V tom okamihu, keď Lakoffovi poslucháči túto požiadavku začujú, im v mysli
prebehnú asociácie so slonmi. Paradoxom teda je, že zabúdanie v zmysle „vymazanie
pamäti“ bude vždy zanechávať nejaké pozitívne stopy. Každý znak sa teda
vyznačuje pozitivitou. Takýmto spôsobom sa nepriamo zachováva to, čo má byť zmazané.
Tak, ako Luhmann tvrdí, že nie je možné nekomunikovať, tak aj znak nemôže
neodkazovať. Ak chceme v rámci semiológie uvažovať o zabúdaní, znamená
to, že zabúdanie musí byť konceptualizované inak ako subtrakciou, teda že
zabúdanie nie je vecou negativity, ktorá by mala predstavovať opozíciu k
pozitivite, ale ide o hru so znakmi, ktoré podliehajú neustálej
reinterpretácii. Zabúdanie sa nekonceptualizuje odstránením či vymazaním, teda nie
formami negativity, ale pridávaním. Ak Aleida Assmannová (2016, 21 – 26)
vymenúva techniky zabúdania, ako sú strata, vymazanie, zakrytie, utajenie, zamlčanie,
prepísanie, ignorovanie, popretie a pod., každá z nich závisí od
znakových operácií, ktoré opäť iba v pozitívnom zmysle zanechávajú stopy.
Aj Harald Weinrich (1999) vo svojej štúdii o umení zabúdať v literatúre a filozofii
tvrdí, že nie je možné zabudnúť prostredníctvom znakov, avšak je možné pomocou
znakov vytvárať stále nové významy. Ak sa zabúdanie nemá konceptualizovať na pomedzí
negativity a pozitivity, ale v tenziách medzi konkurujúcimi si významami, potom
v ars oblivionalis nepôjde o sebanegáciu znakov, ale o ich rekontextualizácie.
Bibliografia
Assmann, Aleida. 2016. Formen des Vergessens. Göttingen: Wallstein Verlag.
Eco, Umberto. 1988. “An Ars Oblivionalis? Forget It!” PMLA/Publications of the Modern Language Association of America 103, 3: 254–61. https://doi.org/10.2307/462374.
Lakoff, George – Howard Dean – Don Hazen. 2014. Don't Think of an Elephant!: Know Your Values and Frame the Debate. Chelsea Green.
Weinrich, Harald. 1999. Lethe. Kunst und Kritik des Vergessens. München: H. C. Beck.