Architektonika
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Architektonik (D)
Architectonics (En)
Explikácia pojmu
Architektoniku možno označiť za základnú
filozofickú koncepciu, ktorá je hlavným princípom mnohých ďalších koncepcií. Na
tomto mieste je takmer nemožné poskytnúť presnú definíciu Bachtinovho pojmu
architektonika, pretože tento pojem je ťažko uchopiteľný.
Architektonika vyjadruje istý druh záväzku
ku komunikácii medzi ľuďmi. Architektonika sa zaoberá otázkami budovania a
zostavovania. Bachtin ju používa ako základ pre analýzu našej komunikácie v
reči a v textoch. Vzťah medzi sebou a druhým sa nejasne odráža vo vzťahu medzi
autorom a hrdinom. Lebo len vďaka tomuto vzťahu sa svet a slovo v podobe textu
stávajú celkom.
Bachtin chcel realizovať architektoniku v
zmysle štruktúry, aby mohol skúmať literárny text ako predmet poetiky.
Architektonika spája a organizuje rozmanité poznatky a vedy do jednoty. Preto
otázka architektoniky súvisí aj s ústrednou filozofickou otázkou:
Ako spolu súvisia jednota a celistvosť?
Podľa Bachtinovho názoru estetika tvorí špecifickú časť architektoniky, a to tú
časť, ktorá sa zaoberá tvorbou celku (Bakhtin 1986, 150). Ako architektonické
formy sú spojené s celým textom, akoby ho formovali. Spolu tvoria rôzne
charakteristiky literárneho textu. Bachtin opisuje báseň, novelu a román ako
„kompozičné, druhové formy“. Obsahujú ďalšie „štruktúry“, tak ako sa román
člení na kapitoly a báseň na strofy.
Najvyšším architektonickým princípom nie
je monologické indivíduum, ale výmena medzi dvoma indivíduami (pričom aj jedno
indivíduum môže vstúpiť do dialógu samo so sebou). Bachtin na inom mieste píše:
„Život pozná dve principiálne odlišné, ale navzájom korelujúce hodnotové
centrá: seba a druhého, a všetky konkrétne momenty bytia sú usporiadané a
rozmiestnené okolo týchto centier.“ (Bachtin 2011, 143 – 144)[1]
Bachtin vysvetľuje estetické aspekty
architektúry vo vzťahu k človeku takto: „Architektonické formy sú formami
duchovnej a fyzickej hodnoty človeka v estetike, formami prírody i jeho
prostredia, formami udalosti v jej spoločenskom a historickom aspekte i v
aspekte osobného života atď.; sú to všetko výdobytky, realizácie, neslúžia
účelu a vystačia si sami so sebou: sú to formy estetického bytia v jeho
vlastnej povahe.“ (Bachtin 2015, 107)[2]
Bachtin využíva architektoniku na skúmanie
ľudských vzťahov v slovách a písme, pretože architektonika sa venuje hovoreniu
o ľuďoch v realite a v literárnych textoch (ktoré sú nemenej reálne).
Bachtin sa so svojou architektonikou
vydáva opačným smerom a pokúša sa integrovať nepredvídateľnosť ľudí a slov.
Zaoberá sa partikulárnosťou celku. Architektonika je pritom metódou
sprostredkovania vzťahov medzi týmito jednotlivosťami a celkom. Rozvíjať teóriu
jazyka bez zohľadnenia človeka a rozmanitosti našej reči a intonácie nemá
zmysel, ale podľa Bachtina je to práve chyba, ktorej lingvistika nakoniec
podľahne.
[1] „Zwei prinzipiell verschiedene, aber untereinander korrelierte wertmäßige
Zentren kennt das Leben: sich selbst und den anderen, und um diese Zentren
herum sind alle konkreten Seinsmomente angeordnet und verteilt.“
[2] „Architektonische Formen sind Formen des seelischen und körperlichen Wertes
des Menschen in der Ästhetik, Formen der Natur wie seiner Umwelt, Formen des
Ereignisses in seinem sozialen und historischen Aspekt und dem des persönlichen
Lebens u. a. m.; sie alle sind Errungenschaften, Verwirklichungen, sie dienen
keinem Zweck und genügen sich selbst: dies sind die Formen des ästhetischen
Seins in seiner Eigenart.“
Bibliografia
Bakhtin, M. M. 1986. Speech Genres and Other Late Essays, eds. Caryl Emerson – Michael Holquist. Prel. W. McGee. University of Texas: Austin.
Bachtin, Michail M. 2011. Zur Philosophie der Handlung, ed. Sylvia Sasse. Prel. Dorothea Trottenberg, 143 – 144. Berlin: Matthes & Seitz.
Bachtin, Michail M. 2015. Die Ästhetik des Wortes, ed. Rainer Grübel. Prel. Rainer Grübel – Sabine Reese, Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag.