Amplifikácia
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Amplifikation (D)
amplification (En)
Explikácia pojmu
Amplifikácia
(z lat. amplificatio; gr. áuxesis, auxánō, t. j. zväčšiť) je rétorický postup založený na
opakovaní a hromadení štylistických prostriedkov (kumulácia). Jeho cieľom
je posilniť rečníkovu argumentáciu, resp. názor ohľadom nejakého javu, osoby,
veci ap., a tak úspešne pôsobiť na adresáta prehovoru. Tento postup rozvinula
a kanonizovala antická kultúra, ako technika prejavu sa pestoval najmä
v právnickej a politickej sfére. Stredoveká estetika si ho osvojila
ako osobitý umelecký prostriedok, do ktorého pretavila výrazové zvláštnosti aj významové
jadro svojej teocentrickej mentality, t. j. transcendentné chápanie
i stvárňovanie sveta. Poeticky príznakové zoskupovanie figúr sa týmto
spôsobom zásadne podieľalo na tvorení významu a jeho sprostredkovaní
percipientovi, a to zvlášť v prípade textov so zvýšenou mierou
abstrakcie, ktoré sa napájali na Bibliu ako hlavný prameň (Keruľová, 2020, s.
7). V rámci novodobých slovníkov poetiky je pojem zmieňovaný skôr
sporadicky, väčšinou splýva s inými pojmami, ktoré sú dnes v podstate
chápané synonymne, ako sú hyperbola, tautológia, pleonazmus, litotéza alebo
perifráza.
Amplifikácia
je fenoménom západnej rétorickej tradície a jedným z najstarších
postupov ars rhetorica. Prvotne teda súvisí s tvorbou a realizáciou
rečníckeho prejavu. Tomu zodpovedá jej včlenenie do ustáleného systému
pravidiel (rétorika ako techné), ktoré boli v praktickom živote uplatňované
so zreteľom na dosiahnutie konkrétneho zámeru. Nešlo iba o zručnosť náležitým
spôsobom vyjadriť vlastnú myšlienku (rétorika ako epistéme), ale
vyslovene o umenie presvedčiť o danej téze percipienta (por. Licitra,
1983, s. IX). Amplifikačné postupy klasickej rétoriky sa rozsiahlo používali v právnickej
praxi s cieľom zväčšiť alebo zmenšiť váhu dôležitej myšlienky, resp. dosiahnuť
maximálny efekt živým slovom (Leonid Arbusow: Colores Rhetorici, 22 in
Piña, 2015, 83). Amplifikácia patrila k prostriedkom, ktoré zdobili
rečnícky prejav priamo počas obhajoby: rečník svoj prehovor rozširoval o
skutky, ktoré mali jeho argumentáciu podporiť a, naopak, redukoval tie, ktoré
by ju mohli oslabiť. Dôležitú úlohu v uvedenom ponímaní amplifikácie
zohrala v prostredí latinity, z ktorej vyrástla stredoveká európska
kultúra, Rhetorica ad Herennium (Rétorika pre Herenia, 90 r. pred Kr.)
od Pseudo-Cicera[1].
Dielo prispelo k udomácneniu tohto pôvodne gréckeho pojmu v tamojšej
tradícii. Autor charakterizuje amplifikačný postup v jednotlivých knihách
diela (I. – IV.), pričom poukazuje na miesta prehovoru, kde je vhodné ho uplatniť,
aby priniesol želaný efekt. Za najčastejšie umiestnenie amplifikácie označuje
koniec reči v rámci tzv. conclusiones (gr. epilogoi). Jasne
definuje úlohu prostriedku „vzbudiť u poslucháčov dojatie“, k čomu
majú pohodlne poslúžiť rozličné typy loci communis (II 30, 47). Do úvahy
berie aj logickú a emotívnu zložku prehovoru, preto poukazuje i na chyby,
ktoré môžu vzniknúť uplatnením amplifikácie:
„Tiež
je chybou amplifikovať to, čo treba dokázať. Napríklad, ak je niekto obvinený
z vraždy a skôr než sa predložia dôkazy, zločin sa amplifikuje
slovami, že nič nie je hanebnejšie než vražda. Vskutku, nediskutuje sa o tom,
či skutok je alebo nie je hanebný, ale či sa udial.“ (II 30,47)[2]
Ak
sa autor v II. knihe, ako sám píše, venoval najtemnejším otázkam rétoriky,
v tejto a I. knihe kladie aj osobitý dôraz na invenciu rečníka pri
rozvíjaní argumentácie. V III. knihe sa sústreďuje na pravidlá invencie,
ktoré sa vzťahujú na rozhodujúce a dôkazné kauzy. Pomerne detailnú
pozornosť venuje o. i. prednesu, ktorý sa úplne podriaďuje pravidlám rétoriky.
Kým konverzácia má byť uvoľnená, blízka každodennému jazyku a diskusia
energická, vhodná pre dokazovanie či vyvracanie argumentov, úlohou amplifikácie
je poslucháčov pohnúť, vyvolať v nich hnev alebo ľútosť. Ide
o emotívny druh prejavu, ktorý so zámerom vzbudiť zhrozenie (exhortácia) amplifikuje
nedostatok, chybu; ak je zámerom použitia amplifikačného prostriedku vyvolať
súcit (patetický tón), hyperbolizuje sa nešťastná udalosť. Amplifikácii
vyslovene ako štylistickému prostriedku sa Rétorika pre Herenia venuje
v IV. knihe, ktorá je celá venovaná štýlu a v západnej tradícii sa
považuje za najvplyvnejšiu (Murphy, 1974 (1983), 22). Autor v úsilí
odlíšiť sa od gréckych predchodcov používa pri pomenovaní štylistických
prostriedkov latinské pojmy. Radí ju k myšlienkovým figúram (sententiarum
exornationes), ktoré odlišuje od slovných figúr (verborum exornationes).
Amplifikácia je tu uvedená ako expolitio, čo je pojem, s ktorým pracujú
aj niektoré súčasné rétoriky (napr. Arduini – Damiani, 2010; Inglese – Zanni,
2011).
„Expolitio je, ak
zotrváme na jednom mieste, a zdá sa, že stále hovoríme niečo iné. Deje sa
to dvoma spôsobmi: buď hovoríme to isté, alebo o tej istej téme.“ (IV, 54)[3]
Pri
opakovaní toho istého autor neodporúča používať tie isté slová, keďže tento
postup by poslucháča unavil a navyše by ani neprispel k ozvláštneniu reči.
Modifikácie jednej myšlienky navrhuje realizovať jednak používaním slovných
ekvivalentov, jednak uplatnením zmeny v dikcii a to s ohľadom na
zmenu slov, a jednak v spôsobe spracovania prejavu, a to buď formou
dialógu, alebo afektívne. Pri rozprave o jednej téme rozlišuje veľa
variácií: jednoduché vysvetlenie témy a následne uvedenie dôkazu; nové
vysvetlenie s dôkazom alebo bez dôkazu; predstavenie protikladu;
porovnanie a príklad; záver (IV, 54 – 58).
Základy
formovania stredovej rétoriky položilo okrem Rétoriky pre Herenia aj
Cicerovo dielo De oratore (O rečníkovi, 55 pr. Kr.), teoretická rozprava
o postupoch a zručnostiach ideálneho rečníka. Autor priraďuje
amplifikáciu k hlavným postupom, ktoré je potrebné uplatniť pri príprave reči:
„Najväčšou chválou výrečnosti je
umocnenie [amplifikácia] témy tým, že ju ozdobíme“ (Or. III 26,104)[4]. Na
Cicera nadviazal Quintilianus s dielom Institutio oratoria (Učebnica
rečníctva, 96), v ktorom v rámci tvorby rečníckych prejavov vymedzil
štyri amplifikačné postupy: per
incrementum, t. j. hromadením menších informácií; per comparationem,
t. j. porovnávaním príkladu a faktu, o ktorom sa hovorí; per
ratiocinationem, t. j. uvažovaním, prostredníctvom výrokov, resp.
príkladov, u ktorých sa predpokladá spojitosť s faktom; per
congeriem, t. j. zhromažďovaním zdanlivo nesúvisiacich informácií zo strany
auditória.[5]
Dejiny
stredovekého rečníckeho umenia sa začínajú v 5. storočí a jedným
z ich najvplyvnejších predstaviteľov bol sv. Augustín, autor štyroch
kníh De doctrina christiana (medzi 396 a 426), ktorý uprostred
súvekej polemiky obhajoval význam tzv. sapientia mundi v novej
kresťanskej spoločnosti: umenie môže slúžiť tak pravde, ako aj lži, prečo si
teda neposlúžiť silou výrečnosti a neosvojiť si dobro, aby tak slúžilo
pravde? (por. IV, iii, 3 in Murphy, 1974 (1983), 69). Augustín rozvinul Cicerov
rečnícky ideál v kresťanskom prostredí a súčasne svojím dielom inicioval
tradíciu ars predicandi, kazateľského umenia, ktoré sa pozoruhodným
spôsobom rozvinulo v 13. storočí. Amplifikácia bola pritom jedným
z najčastejšie reflektovaných a uplatňovaných štylistických
prostriedkov, ako o tom svedčia jednotlivé príručky tohto obdobia, pars
pro toto Ars dilatandi sermones (Umenie rozšíriť kázeň) Richarda
z Thetfordu, ktorý v súvislosti s týmto žánrom typologizuje osem
spôsobov amplifikácie, pričom všetky sa týkajú témy (por. Murphy, 1974 (1983),
369 – 371).
Významné stredoveké poetiky 12.
a 13. storočia – napr. Ars versificatoria od Matthaeusa z Vendôme
či Poetria Nova a Documentum
de modo et arte dictandi et versificando od Galfredusa de Vino Salvo –
vznikli s cieľom upresniť špecifické postupy amplifikácie prehovoru: interpretatio
a expolitio, perifráza alebo circumlocutio, apostrofa
alebo exclamatio, prosopopea alebo personifikácia, digresia,
descriptio, opozitum (Faral 1962: 61 – 85). Podľa Edmunda Farala,
zostavovateľa latinských poetík, antika chápala amplificatio
v duchu „vedieť myšlienku uplatniť“, naproti tomu stredoveku šlo výlučne o
rozvinutie myšlienky, t. j. développer, allonger (un sujet) (De
amplification, 61), čo potvrdzuje aj Arbusow, podľa ktorého je stredoveká
amplifikácia rozvinutím teórie o prostriedkoch rozširovania alebo
zužovania postupov potrebných k prezentácii určitej témy (Colores
Rhetorici, 22 in Piña, 2015, 83). Paolo Bagni považuje za hlavný princíp
amplifikácie pompa verborum, čiže jednej látke zodpovedá mnohorakosť
verbálnych foriem. „[A]mplifikácia je [...] násobenie významov, ktoré
v rozmanitosti a bohatstve obliekajú látku“ (Bagni 1968, 134 – 135).
Latinské poetiky zamerané na tzv. artes poetriae, teda postupy
ako veršovať, rozpracúvajú problematiku dilatatio (povedať veľa na
základe mála) a brevitas (povedať málo vychádzajúc z veľa). A
hoci Matthaeus z Vendôme v svojej teórii toto rozlíšenie ešte nemá, je
zaujímavé, ako podčiarkuje Curtius (1998, 526), že už vyzdvihuje stručnosť ako
moderný ideál štýlu oproti starým. Zostručnene možno povedať, že teória
básnictva 13. storočia kládla prvotný dôraz na umenie rétorického
spracovania látky, až v ďalšom kroku si umelec mohol voliť medzi
rozširujúcim alebo skracujúcim štylistickým postupom. Do teórie amplifikácie
ako „artistného mnohonásobného opisu“ (definícia Curtia; 1998, 296) sa
v týchto poetikách včleňuje perifráza, čo potvrdzujú aj slová Galfredusa
de Vino Salvo:
„Aby se dílo prodloužilo, nesmíš nazývat věci pravým jménem. Uváděj
jiná označení: neodhaluj věc zcela, nýbrž naznač ju narážkami [...]; řeč se
nesmí procházet ve věci, musí ji obcházet dlouhými oklikami, místo aby ji
vyjádřila krátce.“ (Faral, 204 in Curtius, 1998, 296)
Curtius u Danteho našiel viac než sto päťdesiat perifráz, čo podľa
neho len dosvedčuje, že Dante toto štylistické pravidlo celkom vedome prevzal
(297). Jeho perifrázy ukazujú bohatstvo námetov z oblasti geografie,
astronómie, z dejín antických i moderných osobností, aj z Biblie,
inšpiráciou mu bolo rovnako ľudské telo.
V 16. storočí bola amplifikácia jednou zo základných
vzdelávacích praktík, čo ukazuje príručka Erazma Rotterdamského De duplici
copia verborum ac rerum commentarii duo (Ako oplývať slovami a myšlienkami
pri písaní, 1512). Moderná doba spája amplifikáciu s väčšou tematickou
variáciou a s nahliadaním témy z rozličných perspektív: menia sa
určité úseky prehovoru, niečo sa zachová, niečo pridá, resp. dochádza k
rekapitulácii postupne poskytovaných informácií (Treccani). V 19. storočí sa už
tento štylistický postup uplatňuje s menšou silou a v 20. storočí sa so
svojimi pôvodnými znakmi vytráca, „ak vynecháme programové oživenie totalitných
politických diskurzov (fašizmus, nacizmus)“ (Tamže). Dnešok
s prevládajúcim dôrazom na konkrétnosť (v opozícii k stredovekej abstraktnosti),
rekapitulovať, syntetizovať, prináša amplifikáciu viac menej v rovine brevitas,
čoho príkladom je priestor v masmédiách a na sociálnych sieťach.
V literárnoteoretickom prostredí dochádza k obmene jej
konceptualizácie. Chápe sa ako jeden zo spôsobov adaptácie na pozadí
intertextuálneho nadväzovania: „pôvodné dielo sa rozširuje o nové pasáže,
prvky, časti (...). Rozšírením pôvodiny autor tvorivo vstupuje do originálu, lebo
v ňom rozvíja isté významové časti, prípadne obohacuje výtvor o nové umelecké
kvality“(Tibor Žilka: Adaptácia. http://hyperlexikon.sav.sk/sk/pojem/zobrazit/terminus/a/adaptacia )
Za
najcennejšie príspevky k pôvodnému poňatiu tejto štylistickej figúry možno
v súčasnosti pokladať predovšetkým čiastkové, interpretačne ladené práce
(napr. Piña, 2015; Keruľová, 2020). Nadčasovú platnosť majú v tomto
výskume diela, ktoré vznikli v minulom storočí a zrkadlia prenikavý
vzťah k stredovej literatúre, jej tematickému a výrazovému bohatstvu,
ako aj kultúrnemu posolstvu (napr. Curtius, 1948 [1998], Murphy, 1974;
v slov. prostredí Minárik, 1977).
[1] Niektoré
výskumy predpokladajú, že jej autorom je rímsky rečník Quintus Cornificius.
[2] También es un error amplificar lo
que hay que demostrar. Por ejemplo, si se acusa a alguien de asesinato y
antes de aportar las pruebas decisivas se amplifica el crimen diciendo que nada
hay más indigno que un asesinato. En efecto, no se discute si la acción es
o no indigna sino si se cometió.
[3] Expolitio [zdokonaľovanie] est, cum in eodem loco manemus et
aliud atque aliud dicere videmur. Ea dupliciter fit: si aut eandem plane
dicemus rem, aut de eadem re.
[4] Summa
autem laus eloquentiae est amplificare rem ornando. Cit
podľa Amplificazione. Encilopedia Treccani https://www.treccani.it/enciclopedia/amplificazione_%28Enciclopedia-dell%27Italiano%29/].
Ďalej len Treccani.
[5] Tamže.
Bibliografia
ARBUSOW, Leonid: Colores Rhetorici. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1963.
ARDUINI, Stefano – DAMIANI, Matteo: Dizionario di retorica/Diccionário de retórica/Diccionario de retórica/Dictionary of rhetoric. LabCom Books, 2010.
BAGNI, Paolo: La costituzione della poesía nelle artes del xii-xiii secolo. Bologna: Università degli Studi di Bologna. Facolta di Lettere e Filosofia, 1968.
CALBOLI, Gualtiero: Rhetorica ad C. Herennium: introduzione, testo critico e commento, Bologna: Patron Editore, 1993.
CURTIUS, Ernst Robert: Evropská literatura a latinský středověk. Prel. J. Pelán, J. Stromšík, I. Zachová. Praha: Triáda, 1998.
FARAL, Edmond: De la amplification et de l’ abréviation. In Faral E. (ed.): Les arts poétiques du xiie et du xiiie siècle, Paris: Champion, 1971, s. 61 – 85.
HARPÁŇ, Michal: Teória literatúry. Nový Sad: Obzor, 1986.
HRABÁK, Josef: Poetika. Praha: Československý spisovatel, 1973.
INGLESE, Giorgio – ZANNI, Raffaela: Metrica e retorica del Medioevo. Roma: Carocci editore, 2011.
KERUĽOVÁ Marta: Hodnotové aspekty staršej literatúry. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, 2009.
KERUĽOVÁ, Marta: Kult vertikály v stredovekej literatúre. In Stredoeurópske pohľady, 2020, roč. 2, č. 2, s. 4 – 12.
LICITRA, Vincenza: Introduzione. In MURPHY, James J.: La retorica nel Medioevo. Una storia delle teorie retoriche da s. Agostino al Rinascimento. Napoli: Liguore Editore, 1983, s. IX –XVIII.
MINÁRIK, Jozef: Stredoveká literatúra: svetová, česká, slovenská. Bratislava: SPN, 1977.
MURPHY, James J.: La retorica nel Medioevo. Una storia delle teorie retoriche da s. Agostino al Rinascimento, Prel. V. Licitra. Napoli: Liguore Editore, 1983.
PAVELKA, Jiří: Textové výrazové prostriedky (State z teórie literatúry). In O interpretácii umeleckého textu 11, Nitra, Pedagogická fakulta v Nitre, 1989, s. 120 – 161.
PIÑA, Claudia: El uso de la amplificatio en la construcción del decir amoroso del siglo XV: Análisis del decir „A ti sola turbaçión“ de Juan de Mena. In Medievalia, 2015, 47, s. 82 – 88.
Retórica a Herenio. Úvod, preklad a poznámky Salvador Núñez. Madrid: Editorial Gredos, 1997.
ŽILKA, Tibor: Poetický slovník. Bratislava: Tatran, 1984.