Aforizmus
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Aphorismus (D)
aphorism (En)
Explikácia pojmu
Aforizmus (z gréc. aforismos = vymedzenie): výpoveď alebo súd, ktorý stručne
a vtipne vyjadruje životnú pravdu, jednu myšlienku, morálnu zásadu. Najkratší
samostatný literárny prozaický žáner, evidovaný často ako jednoduchá forma. Krátka,
pregnantná literárna forma, reflexívneho, prípadne satirického charakteru
(Vlašín a kol., 1977, s. 12). Podstatnou vlastnosťou je britká myšlienka,
založená na neobyčajnom porovnávaní, zovšeobecnení alebo paradoxu (Mocná –
Peterka a kol., 2004, s. 11-12). Mnohí ho pokladajú za príslovie intelektuálov
(Žilka, 1987, s. 154). Rozdiel je v tom, že pokiaľ príslovie je súčasťou
folklóru a nepozná konkrétneho autora, aforizmy vytvárajú významní
spisovatelia, politici, filozofi, prípadne lekári, režiséri, herci. Pri výbere
sa niekedy uvádzajú príslovia a aforizmy vedľa seba, neprihliada sa na ich
rozlíšenie (Holinová, 1998, s. 104 – 120). Aforizmus vznikal a existoval
aj pod rozličnými inými názvami: gnóma, sentencia, dictum, myšlienka, maxima,
múdrosť, reflexia, dokonca aj ako vtip. Niekedy sa aforizmus zaraďuje medzi
literatúru a filozofiu, čiže sa pokladá za hraničný žáner. Je nadmieru
subjektívny, až provokačný, lebo predstavuje vyhranený názor svojho autora na
život, na politiku, na ženy, na lásku, na morálku, na umenie a pod. Často
je v protiklade s obecne vyslovenými názormi, dominuje v ňom
alternatívne myslenie, provokatívny, až kacírsky zámer nadpriemerného
intelektu. Každý aforizmus má samostatnú platnosť, platí to aj v tých
prípadoch, keď aforizmy vychádzajú knižne buď od jedného autora alebo ide o
celú zbierku aforizmov viacerých autorov. Knižné publikácie vznikajú výberom
z literárnych diel (Oscar Wilde, Pavol Strauss) alebo z ústnych
prejavov (Winston Churchill). Aforizmy jedného autora v samostatnej knihe
sú zväčša tematicky rozdelené na časti: Moudrost
a vtip Oscara Wildea vo výbere a preklade Alexandra Tomského majú až 17 kapitol (Wilde o sobě; Bon
mot; Ženy a muži; Morálka a zásady; Politika jen politika; Umění
a literatura a pod.); aforizmy Pavla Straussa pod názvom Úsmev na úsmevom (Myšlienky + aforizmy)
vo výbere Júliusa Rybáka pozostávajú až z 22 častí (V chráme samoty; Brána
bolesti; Umenie smrti; Dobro a zlo; Lekár medzi ľuďmi; Veda a umenie;
Mladosť a staroba; Paradoxy a pod.). Výber sa obyčajne realizuje
vyselektovaním britkých myšlienok z dlhšieho epického či dramatického textu
alebo z viacerých textov. Aforizmus pôvodne obsahoval dôležitý poznatok
niektorého vedného odboru. Zväčša pozostáva z jednej vety, ale to nie je
pravidlom. Vždy však sprostredkuje nové, neznáme súvislosti. Jeho vety sú
obyčajne symetrické, obsahujúce prirovnanie, protiklad alebo rozpor. Pôvodne je
to duchaplný výrok známeho autora, politika, diplomata či predstaviteľa inej
spoločenskej oblasti. Väčšina aforizmov sa vyskytuje v umeleckom diele ako
súčasť textu. Niekedy sa hovorí aj o aforistickom štýle, týka sa to hlavne
autorov, ktorí sa vyznačujú stručným vyjadrovaním a bohatým zastúpením
originálnych myšlienok (Hrabák, 1973, s. 233). Zo slovenskej literatúry sa
najviac aforizmov nachádza práve v tvorbe Pavla Straussa, ale aj básnici
či humoristi sú často autormi aforizmov (Tomáš Janovic, Stano Radič).
Aforizmy sa obyčajne
zakladajú na kontraste, ktorý odkrýva duchaplnosť ich autora (Žilka, 2011, s.
26 -27). Ak sa vyskytujú v texte či v ústnom prejave, sú znakom
výnimočného intelektu, preto sa s ním najčastejšie možno stretnúť u autorov s
vysokým stupňom vzdelania a ostrovtipu (Johan Wolfgang Goethe, Bernard Shaw,
Anatole France, Karel Čapek, Oscar Wilde, Lev Nikolajevič Tolstoj, Winston
Churchill). Aforizmy sa niekedy vydávajú aj osobitne v knižných publikáciách.
Svedčí o tom kniha Aforizmy troch
tisícročí, ktorá vyšla vo vydavateľstve Tatran v roku 1972. Vydané aforizmy
zozbieral a zostavil Ján Brezina. Podobne postupoval aj Ján Lenčo, perly rozumu
vybral a zostavil z diel rozličných autorov, výber ani nezúžil iba na
spisovateľov; je pritom zaujímavé, že zostavovateľ preferuje autorov, ktorí
v iných výberoch nemajú také zastúpenie. – Jean Paul, Georg Christoph
Lichtenberg, Lev Nikolajevič Tolstoj (Lenčo, 2000, s. 172 – 183). Možno tu uviesť
príklady na aforizmus od viacerých známych autorov:
Ťažko je ľúbiť ženu a súčasne robiť niečo
rozumné.
L.
N. Tolstoj
Keby ste vedeli, aká veľká je ženská
zvedavosť! Takmer taká ako mužská.
O.
Wilde
Život je pomalé strácanie všetkého, čo
milujeme.
M.
Maeterlinck
Najlepší spôsob,
ako stratiť dôveru a úctu mladých, je – dávať im nekonečné rady.
E.
Hemingway
Ženy majú skvelý inštinkt. Vysnoria všetko
okrem toho, čo je zrejmé.
O.
Wilde
Aforista je mysliteľ, šetriaci papier.
P. Strauss
Niektorí umelci či vedci sú ako cibuľa. Možno
šúpať list po liste – jadra sa nedošúpeš.
P. Strauss
Tragédia literatúry je, že tí, čo sú vtipní,
nepíšu, a tí, čo píšu, nie sú vtipní.
P. Strauss
Odmietnutie chvály je vyjadrením túžby byť
pochválený dvakrát.
F. Rochefoucauld
Explikácia pojmu
Aforizmus
ako žáner má dlhú tradíciu, najskôr sa objavuje v odbornej literatúre,
predovšetkým v medicíne. Starogréckej zbierke Aphorismoi sa nachádzajú návody na zdravie, na diagnostiku
a liečenie. Vznikol teda v antike ako literárna forma poučky,
definície či regúl medicínskeho odboru, treba tu spomenúť tzv. Corpus Hippocreticum, čiže Hippokratovu
zbierku lekárskych aforizmov. Hippokratova tradícia našla svojich
pokračovateľov v stredoveku, ba aj v novoveku. V tejto
súvislosti treba spomenúť slávneho holandského lekára Hermana Boerhaave, autora
zbierky medicínskych poučiek Aphorismi
decognoscendis et curandis morbis (1709). Okrem medicíny však aforizmus bol
známym vyjadrovacím prostriedkom aj v iných vedných disciplínach: a/ vo
fyzike (Aphorismi Physici, seu physicae peripateticae principia breviter ac
dilucide proposita, 1646); b/ v astronómii (Gerolamo Cardano:
Aphorismorum-astronomicorum segmenta septem); c/ v teológii (Aphorismi
Doctrinae Iesuitarum et aliorum aliquot Pontificiorum Doctorum, 1609); d/ v politike
(Raimondo Montecuccoli: Aphorismes sur l´art militaire, 1670); e/ vo psychológii
(Otto Liebmann: Psychologische Aphorismen, 1899). Aforistickú metódu
spracovania poznatkov v nesystémovej podobe využil Francis Bacon vo svojom
spise nové Organon (1620),
v ktorom oproti Aristotelovi zastáva odlišný názor ako
prísť k novému spôsobu poznávania; podľa neho nové poznanie má vychádzať zo
zmyslovej skúsenosti (empírie), čiže sa musí opierať o pozorovania,
experimenty, zozbierané fakty, následne zmyslové údaje treba
zovšeobecniť. Tým sa F. Bacon odkláňa od scholastickej špekulácii
a obracia sa k poznaniu na základe skúseností, čiže k empirizmu
a induktívnej metóde (Mocná – Peterka a kol., 2004, s. 12).
Aforizmus v dnešnom zmysle slova je porenesančným výtvorom, lebo je
založený na empírii, na skúsenostiach, ktoré autori dokážu stručne
a vtipne zovšeobecniť a brilantne vyjadriť.
Rozšíreným žánrom sa stáva vo
Francúzsku v druhej polovici 17. storočia. Najmä François
de La Rochefoucauld (1613 –1680) a jeho tvorba má zakladateľský
význam pre tento žáner. Jeho hlavným dielom je zbierka aforizmov, morálnych sentencií,
tzv. maxím, Réflexions ou sentences et
maximes morales (Reflexie alebo sentencie a maximá, 1665). Popri ňom
sa často spomína aj Blaise Pascal (1623 – 1662), ktorý bol náboženským
filozofom, iniciátorom kresťanského existencializmu. Aj on významnou mierou
prispel k aforistickej tvorbe. Pascalove náčrty apológie kresťanstva vydali posmrtne
jeho priatelia pod názvom Pensées sur la religion (Myšlienky
o náboženstve, 1669).
V 19. storočí sa naďalej rozvíjal tento žáner najmä
vo vedných disciplínach, ktoré ešte neboli úplne vyšpecifikované. Na prvom
mieste treba spomenúť filozofiu, hlavne dielo Artura Schopenhauera Aphorismen zur Lebensweisheit (Aforizmy
o životnej múdrosti,1851), ale aj Friedricha Nietzscheho, ktorého všetky
texty sú presýtené aforizmami. Nemci sa všeobecne venovali tomuto žánru: G. Ch. Lichtenberg (Aphorismen), J. W. Goethe
(Maximen und Reflexionen), M. Ebner-Eschenbach (Aphorismen, 1901), K. Kraus
(Spüre und Antispüre, 1909; Die chinesische Mauer, 1910), F. Kafka (Aphorismen
über Sünde, Leid, Hoffnung und den wahren Weg oraz Er).
Z anglických a amerických aforistov hodno
spomenúť niektorých predstaviteľov: Halifax (Thoughts and Reflections), S.
Johnson, R. Emerson, ale vrcholom je aj z hľadiska svetovej literatúry
Oscar Wilde, ktorému aj prischlo meno „lorda paradoxov“ (Gazda
– Tynecka-Makowska, 2006, s. 8). Mal zmysel pre humor, paradox a duchaplnosť, čo sa
prejavuje nielen v jeho prozaických dielach, ale aj v dramatickej
tvorbe. Práve prostredníctvom aforizmov vytvoril tzv. konverzačnú drámu,
v ktorej samotný dej je značne potlačený a dominuje v nej
irónia, brilantný dialóg. Z jeho aforizmov boli zostavené aj samostatné
publikácie, ako napr. výber Alexandra Tomského. Z aforizmov O. Wilda
zostavovateľ vytvoril isté tematické celky, na ukážku možno uviesť príklady:
O sebe:
Zo všetkého najradšej hovorím
o sebe –
je to totiž jediná vec,
o ktorej skutočne niečo viem.
Zamilovať sa sám do seba je začiatok
romantického vzťahu na celý život.
O láske:
Keď niekto skutočne miluje,
sú pre neho všetky ostatné ženy na
svete mŕtve.
Mladí ľudia chcú byť verní
a nie sú;
starí chcú byť neverní
a nemôžu.
O politike:
Len jedna vec je v Rusku celkom
nemožná: reforma.
Život za dobrej vlády nebýva
dramatický,
život pod špatnou vládou je
dramatický vždycky.
Aforizmy
s politickým obsahom sú vhodnou zbraňou v rukách výborných rečníkov a svoj
intelekt využívajúcich politikov, z nich osobitné miesto zaujíma Winston
Churchill (1874 – 1965), ktorý bol nielen ironický vo svojich vyjadreniach, ale
priamo sarkastický: „Človek nakazený islamom je nebezpečnejší ako pes nakazený
besnotou“; „Dobrý politik vie presne predpovedať, čo sa stane
v budúcnosti. A potom, keď sa tak nestane, vie zasa vysvetliť, prečo
sa tak nestalo“. Dokonca aj v odpovedi dokázal brilantne využiť svoj postoj
k osobe, ktorá bola voči nemu kritická:
Lady Nancy Astor: „Keby
ste boli mojím manželom, dala by som Vám do čaju jed!“
Winston Churchill: „A
keby ste boli mojou manželkou, tak by som ten čaj vypil.“
Zo slovenských autorov aforistické myslenie najviac dominuje
v tvorbe Pavla Straussa, Tomáša Janovica, ale treba spomenúť aj humoristov
Stana Radiča a Milana Lasicu. Vďaka Júliusovi Rybákovi vyšli Straussove
aforizmy aj knižne, originálne sú najmä jeho aforizmy z lekárskeho
prostredia: „Existujú lekári, ktorí už slúžili niekoľkým pánom, ale nikdy nie –
medicíne“; „Znakom zrelosti lekára je jeho skromnosť“; „V ťažkých situáciách sa
ukáže, kto je pravým lekárom. Pravý lekár sa trasie o osud nemocného, nepravý
o svoju povesť“; „Zdravie je interval medzi chorobami“(Strauss, 1992, s.
106 – 113). Pokiaľ tvorba P. Straussa sa rozvíjala paralelne so svojimi
rakúskymi rovesníkmi ( H. Broch, R. Musil) a bola zväčša sústredená na
prózu, Tomáš Janovic sa venoval najmä špecifickej básnickej tvorbe – epigramom.
V súčasnosti však dáva prednosť práve aforizmom, často na princípe
vytvárania opozít, niekedy v druhej časti použije ten istý slovný základ,
ale protikladným významom: „Nepriateľ nespí? Aspoň sa nevyspí“; „Mýliť sa je
ľudské. Preto sú tyrani neomylní“. Inokedy sa prejavuje ako básnik, lebo
aforizmus tvorí prostredníctvom metafor: „Treba veľa tmy, kým ľuďom začne
svitať“; „Keď si opitý mocou, neriaď“; „Slovenčina je presná. Čo zastaví trola?
Kontrola“.
Aj keď nie každý aforizmus patrí do repertoáru literárnych
textov s výrazným obsahom humoru, v mnohých prípadoch však práve táto
vlastnosť v nich dominuje. Preto často tvoria aforizmy práve humoristi,
aforistické myslenie charakterizovali aj literárne texty Milana Lasicu, aj jeho
reakcie v televíznych programoch boli okorenené vtipnou poznámkou
s obsahom brilantnej myšlienky. Tvorbe aforizmov sa systematicky venoval
Stano Radič (1955 – 2005), podľa dostupných prameňov bol autorom približne 1600
aforizmov, väčšina z nich odznela v rozhlasových alebo televíznych
programoch. Keďže funkcia týchto relácií je založená na zábave poslucháčov či
divákov, jeho aforizmy obsahovali aj humor: „Je lepšie, keď šéf na vašej
manželke sedí, ako keby mal na nej ležať“. S. Radič často dokázal vystihnúť
absurditu z reálneho života: „Vysokoškolsky vzdelaný človek je ten, ktorý
najprv študuje to, čo nechcel a potom robí to, čo neštudoval“.
Keďže humor často dominuje v aforizmoch, aj zbierky vtipov
neraz obsahujú výstižné príklady tohto literárneho žánru. Ján L. Kalina do
svojej knihy Tisíc a jeden vtip
zaradil nielen niektoré aforizmy akoby vo funkcii vtipov, ale niektoré vtipy
majú veľmi blízko k aforizmom. Možno tu uviesť ako príklad absolútne
vtipy, ktoré podľa zostavovateľa prišli k nám z Budapešti. Doslovne píše:
„Sú aforisticky úsporné a v snahe definovať ten-ktorý pojem sa
vznášajú vo sfére čarovných metafor a absurdít. Táto absurdita je však
niekedy tak blízko ku krutej realite, že až zamrazí“(Kalina, 2019, s. 313):
Absolútne chudobný
človek:
Ten, čo aj zlatú žilu má
z plechu.
Absolútna nedôvera:
Otvoriť ropovod
a pozrieť sa doň, či ropa netečie opačným smerom.
Absolútna mníška:
Aj jej matka, stará
matka a prastará matka boli mníšky.
Absolútne vtipy však
majú jednu vlastnosť, ktorá je nezlučiteľná s aforizmom. Nemajú totiž
konkrétneho autora, preto sú síce vytvorené na princípe aforizmov, ale
jednoznačne musia byť zaradené medzi vtipy. Tým však nemožno vôbec spochybniť
ich aforistickú úspornosť a vtipne vyjadrenú životnú pravdu či myšlienku.
Bibliografia
Aforizmy Stana Radiča. Výber aforizmov z tvorby S. Radiča (eds. Radičová, I., Kelly, E., Kelly, P.). Bratislava: S. P. A. C. E., 2005, 226 s.. ISBN 80-88991-28-5.
GAZDA, Gregorz – TYNECKA-MACHOWSKA, Slovina (eds.): Slownik rodzajów i gatunków literackich. Kraków: UNIVERSITAS, 2006. ISBN 83-242-0474-1
HOLINOVÁ, Hilda (ed.): Židovská múdrosť. Bratislava: NESTOR, 1998, 351 s., ISBN 80-88801-53-2
HRABÁK, Josef: Poetika. Praha: Československý spisovatel, 1973, 337 s. Bez ISBN.
KALINA L., Ján: Tisíc a jeden vtip po 50 rokoch. Učebnica v-tipológie a ž´artizmu. Bratislava: SLOVART, 2019, 485 s. ISBN 978-80-556-4361-8
LENČO, Ján (ed.): Perly rozumu. Sprievodca po cestách múdrosti. Žilina: KNIŽNÉ CENTRUM, 2000, 183 s. ISBN 80-8064-083-1
MOCNÁ, Dagmar – PETERKA, Josef a kol.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha–Litomyšl: Paseka, 2004, 671 s. ISBN 80-7185-669-X
STRAUSS, Pavol: Úsmev nad úsmevom. (Myšlienky + aforizmy). Bratislava : DAKA, 1992. 216 s. ISBN 80-900539-1-2.
TOMSKÝ, Alexander (ed.): Moudrost a vtip Oscara Wildea. Praha: LEDA – Rozmluvy, 2008, 216 s. ISBN 9-788073-351526
VLAŠÍN, Štěpán a kol.: Slovník literární teorie. Praha : Československý spisovatel, 1977, 471 s. Bez ISBN
ŽILKA,Tibor: Poetický slovník. 2. vyd. Bratislava : Tatran, 1987, 437 s. Bez ISBN
ŽILKA, Tibor: Vademecum poetiky. Nitra : Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta stredoeurópskych štúdií, Katedra areálových kultúr, 2011, 426 s. ISBN 978-80-8094-963-1