Ars praedicandi
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Ars praedicandi (D)
Ars praedicandi (En)
Explikácia pojmu
Ars praedicandi (z lat. ars, t. j. praxou nadobudnutá zručnosť,
ekvivalent gr. téchne, t. j. technika; praedicare, t. j. kázať), čiže kazateľské
umenie, je stredoveký žáner zhŕňajúci rétorické pravidlá pre kazateľov, aj preto
sa zvykne charakterizovať ako návod na dobré kázanie. Vyznačuje sa príbuznými
črtami s inými súdobými žánrami, najmä s listom, traktátom či biblickým
komentárom.
V súčasných slovníkoch rétoriky alebo slovníkoch literárnych pojmov
sa ako termín objavuje zriedkavo, vo všeobecnosti však predstavuje relevantnú tematickú
zložku literárnovedných a vedecky príbuzných monografií či príručiek
osvetľujúcich stredovekú rétoriku a vzdelanosť (napr.
Murphy [1974] 1983; Kraus 2011; Brtáňová 2013; Eco 2014; Martín Jiménez 2022). Definícia,
resp. hlbšie rozvinutie pojmu je prirodzenou súčasťou špecializovaných slovníkov a príručiek z oblasti
praktickej teológie či cirkevných dejín (napr. Turnbull, ed., [1967]
1984; Vrablec 1977; Livingstone,
ed., 2014).
Ars praedicandi je jedným
z kľúčových pojmov stredovekej rétoriky povedľa ars poetriae, umenia
veršovať, a ars dictaminis,
umenia písať listy. Umberto Eco ho označuje za hlavný literárny žáner
kresťanskej stredovekej Európy, zdôrazňujúc jeho úlohu pri komunikácii kléru s laikmi
v otázkach tzv. vieroučných právd, a spája ho s atribútmi didaktický
a persuazívny. Keďže základným východiskom uvedeného žánru je Biblia,
resp. liturgické a patristické pramene, „transponuje klerikálnu kultúru
[...] do mentálnych kategórií a lingvistických foriem laikov. Jeho hlavným
cieľom je vyučovať, ohlasovať Božie slovo a nabádať“, popri tom však
rozvíja aj témy z iných oblastí, ako sú astronómia, botanika, geografia
alebo technologické inovácie (por. Eco in Serventi 2014, s. p.). Rozvoj
kazateľskej rétoriky síce ovplyvnili praktické potreby, vo významnej miere ho
však poznamenalo poznanie šíriace sa spoza kláštorných múrov, uchované
v bohatých knižniciach a starých rukopisoch. „Díky čitelnějšímu novému písmu, karolínské minuskule, se šířilo
dosud nebývalé bohatství rukopisů. Mnoho z nich bylo pochopitelně věnováno
oborům trivia, a tudíž také starým i nově vznikajícím pracím o rétorice.“ (Kraus 2011, 97).
Špecifickým znakom ars praedicandi vo
vzťahu k ostatnej religióznej spisbe je orálnosť. Intra-
a extratextové indície svedčia o možnosti ústneho kázania pred auditórium,
čo potvrdzuje časté používanie druhej osoby plurálu, osobné spomienky, dĺžka
samotného prehovoru, odvolávanie sa na udalosť, počas ktorej zaznieva,
uplatnenie rétorických otázok a tzv. sermocinatio (fiktívny dialóg),
používanie mnemotechnických prvkov ako pomôcky pre kazateľa a poslucháčov
(por. Eco in Serventi 2014, s. p.).
Už prvé bohoslužobné spoločenstvá kresťanov v antickom Ríme
si po čítaní z Písma vypočuli krátky komentár s pobádajúcou výzvou ku
kresťanskému životu. Čím sa tieto zhromaždenia stávali väčšie a oficiálnejšie,
„od pevně určeného místa na oltáři (ambo) se architektonicky osamostatňovalo
pulpitum, přenosný stolek, na němž byla položena bible, a měnilo se v kazatelnu“
(Kraus 2011, 97). Napriek tomu, že
počiatky ars praedicandi sa spájajú s obdobím ranej Cirkvi, jeho historické
korene, ako na to poukazuje autor diela Rétorika v stredoveku. Dejiny
rétorických teórií od sv. Augustína do renesancie (1974) James L. Murphy, siahajú
do dávnej židovskej liturgie ústnej povahy (por. Murphy [1974]
1983, 305
a n.). Tá pozostávala z troch hlavných prvkov: modlitba, čítanie úryvkov
z Písem a komentár k nim v podobe výkladu významu a aplikácie
jeho posolstva. Z vývinového hľadiska sa prístup k Písmam v židovskej
praxi rozličným spôsobom diverzifikoval, základný model však nemenne
konštituoval text a komentár, pričom dôraz na starozákonné slovo úzko
súvisel so židovským vedomím vyvolenosti – ono podnietilo jednak rozvoj
sofistikovaných exegetických metód, jednak samotné úsilie šíriť toto vedomie
prostredníctvom liturgie do celého spoločenstva. Na rétoricko-gramatické
nástroje už ustálenej židovskej liturgie (2. st. pred Kr.) kresťanstvo
prirodzene nadviazalo a rozvinulo ich. Murphy v uvedenej
spojitosti (por. Murphy [1974]
1983, 307, 309)
akcentuje jedinečnosť a význam tejto „celospoločenskej rétorickej
tradície“ zoči-voči elitnej (na malú časť populácie zameranej) neteokratickej
povahe vzdelávania v gréckej a rímskej civilizácii. Židovský kult ako
akt spoločenstva aj súkromný židovský život preto tvorili „v istom zmysle [...]
unikátny kultúrny proces. Nástroje kultúry a výrazové nástroje boli nerozuzliteľne
spojené prostredníctvom všezahrňajúcej skúsenosti Písiem“ (Murphy [1974]
1983, 310). Zameranie
na celú spoločnosť malo nesmierny dosah aj na kresťanské kázanie – prostredníctvom
Krista vnieslo do dejín originálny a podľa Murphyho ešte dôležitejší
rétorický prvok: explicitný príkaz jeho nasledovníkom šíriť učenie, ktoré im
zveril po celom svete (por. Mk 16, 15-16).
Tematizovanie zodpovednosti za spásu
jedinca, ktorá z Kristovho príkazu plynula, bolo v kontexte ars
praedicandi veľmi časté. Príkladom toho je Augustínovo De doctrinae
cristiane (medzi 396 a 426; O kresťanskej
náuke, slov. 2005), až do
13. storočia najfrapantnejšia ukážka kazateľskej rétoriky. Iným, sémanticky
príbuzne motivovaným locus communis je trest, resp. odsúdenie tých, čo nekážu, o čom
svedčí aj traktát Gilberta z Nogentu Liber
quo ordine sermo fieri debeat (Kniha o tom, ako predniesť kázanie,
1084). Toto a ďalšie tri význačné diela naznačeného časového oblúka mali
skôr všeobecnejší, resp. príležitostný charakter, dôraz kládli na obsah
v duchu cirkevnej tradície, menej detailne sa sústreďovali na formu: Regula
pastoralis (Pastoračná regula, 591) Gregora Veľkého, De institutione
clericorum (O výchove klerikov, 819) Rabana Maura, De arte praedicatoria
(O kazateľskom umení, 1199?) Alaina z Lille. Teória ars praedicandi sa plne rozvinula v prvej
polovici 13. storočia a svoj rozkvet zažívala do reformácie. Za uvedené
obdobie sa uchovalo viac ako 300 traktátov. Tri traktáty zo začiatku 13.
storočia ukazujú významnú zmenu v prístupe ku kazateľskej rétorike
a jej rozvinutie do nového žánru: La summa de arte praedicandi
(Úhrnne o umení kázať, 13. storočie) Tomáša zo Salisbury, Ars
dilatandi sermones (Umenie rozšíriť kázeň, 13. storočie)
Richarda z Thetfordu, De modo praedicandi (O spôsoboch kázania, 1200) Alexandra z Ashby
– „ukotvili modus alebo formu kázania“, založenú na členení a amplifikáciách. Typickým manuálom „takmer
dokonale zhrňujúcim celé kazateľské hnutie“ je Forma praedicandi (Forma
kázania, 1322) Roberta z Basevornu (por. Murphy [1974]
1983, 311, 352).
Napriek tomu, že ars praedicandi zažíva svoj rozkvet
v stredoveku, v kazateľskej praxi bolo prítomné i
v nasledujúcich storočiach a má aj živú súčasnú podobu (pozri napr.
Homiletické direktórium). Rétorické postupy a nástroje kazateľského umenia
dnes do istej miery reflektuje veda o rečníctve, rozlične aplikované sú
predovšetkým v praktickej výučbe rečníckeho prejavu podľa potreby
jednotlivých profesijných špecializácií (napr. Fabian 2012).
Bibliografia
Bjork, Robert E., ed. 2010. The Oxford Dictionary of the Middle Ages. Oxford: Oxford University Press.
Brtáňová, Erika. 2013. Úvod do kultúry stredoveku. Trnava: Filozofická fakulta Trnavskej univerzity.
Eco, Umberto, ed. 2014. Storia della civiltà europea: Il Medioevo. Secoli XI – XII. Letteratura e teatro. EncycloMedia Publishers.
Fabian, Anton. 2012. Rétorika. Košice: Vienala.
Homiletické direktórium. Ars praedicandi. 1997 – 2023. KBS. Dostupné na: https://hd.kbs.sk/ars-praedicandi/ [cit. 28. 12. 2023].
Kraus, Jiří. 2011. Rétorika v evropské kultuře i ve světe. 2. preprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze.
Livingstone, Elizabeth A., ed. 2014. The Concise Oxford Dictionary of the Christian Church. 3. vyd. Oxford: Oxford University Press. http://dx.doi.org/10.1093/acref/9780199659623.001.0001
Martín Jiménez, Alfonso. 2022. Compendio de retórica. Valladolid. Dostupné na: https://alfonsomartinjimenez.blogs.uva.es/files/2022/04/Compendio-de-Retorica-2022.pdf [cit. 28. 12. 2023].
Murphy, James J. [1974] 1983. La retorica nel Medioevo. Una storia delle teorie retoriche da s. Agostino al Rinascimento. Prel. Vincenzo Licitra. Napoli: Liguore Editore.
Serventi, Silvia. 2014. „La predicazione e le artes praedicandi. Storia della civiltà europea a cura di Umberto Eco.“ In Enciclopedia Treccani, s. p. Dostupné na: https://www.treccani.it/enciclopedia/la-predicazione-e-le-artes-praedicandi_(Storia-della-civilt%C3%A0-europea-a-cura-di-Umberto-Eco)/ [cit. 30. 12. 2023].
Turnbull, Rodolfo G., ed. [1967] 1984. Diccionario de la teología práctica. Homilética. 2. vyd. Prel. Norberto Wolf. Michigan: Subcomisión literatura cristiana.
Vrablec, Jozef. 1977. Homiletika. Bratislava: Spolok sv. Vojtecha.