Pamäť
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Gedächtnis (D)
memory (En)
Explikácia pojmu
Pamäť
je primárne kategóriou všeobecnej psychológie, ktorá sa zaoberá kognitívnymi
procesmi. Príslušná oblasť sa nazýva psychológia pamäti a skúma základné
mechanizmy prijímania, uchovávania a rozpomínania obsahov. Poskytuje poznatky
pre ďalšie podoblasti psychológie, akými sú neuropsychológia či klinická
psychológia.
Pamäť
sa chápe ako schopnosť subjektu uchovať si to, čo zažil, teda všetky druhy
podnetov (vnemy, pocity, slová atď.), autobiografické údaje, poznatky o svete a
špecifické zručnosti (motorické sekvencie, jazyk atď.). Pamäť obsahuje tak
schopnosť spomínania, ako aj zabúdania. Spomínanie je akt vybavovania si
toho, čo je uložené v pamäti.[1] Pamäť
sa dá preto opísať ako orgán a spomínanie ako schopnosť.
Pamäť
formuje vzťah medzi minulosťou a prítomnosťou. Minulosť je závislá od
súčasných stavov a existuje len do tej miery a v tej podobe, v akej si ju
pamätáme, a zároveň sú naše súčasné stavy závislé od minulosti do tej
miery a v tej podobe, v akej si ju pamätáme. Sprítomnenie si minulosti pre orientáciu v
prítomnosti a pre formovanie budúcnosti by bez pamäti a spomienok nebolo
možné.
Systémy pamäti: Pamäť možno rozdeliť
na rôzne podsystémy. Pamäť nie je jediná organická funkcia. Početné komplexné
systémy prepojené a založené na špecifických mozgových štruktúrach plnia rôzne
účely. Ich spoločnou funkciou je však ukladanie a správa informácií. Pamäťové
systémy sa líšia typom informácií, ktoré spracovávajú, či oblasťami mozgu,
ktoré sú pre toto spracovanie dôležité. Toto poznanie je podkladom rôznych
modelov pamäti, resp. taxonómií pamäťových systémov (napr. časového alebo
obsahového delenia systému pamäti).
Pre literárnu vedu sú relevantné v prvom
rade systémy dlhodobej pamäti. Dlhodobá pamäť je trvalá zásobáreň poznania subjektu.
Dlhodobú pamäť možno opísať na základe obsahov a procesov, ktoré v týchto
systémoch prebiehajú (kódovanie, uchovávanie, vybavovanie a zabúdanie).
Dlhodobá pamäť sa ďalej delí na tzv. deklaratívnu (explicitnú) pamäť a
nedeklaratívnu (implicitnú) pamäť. Deklaratívna pamäť uchováva obsah, ktorý je
vedomý, teda možno ho deklarovať.
V rámci deklaratívnej pamäti sa
rozlišuje epizodická a sémantická pamäť. Toto delenie zaviedol Endel Tulving v
roku 1972.
Epizodická pamäť[2]
uchováva poznatky o minulosti, biografické zážitky, ktoré siahajú až do
detstva. Spomienky z vlastnej biografie sa zvyknú označovať aj ako
autobiografická pamäť. Udalosti, ktoré sa odohrali pred tretím rokom života sú
v dôsledku tzv. infantilnej (detskej) amnézie nedostupné.
Sémantická
pamäť slúži na zapamätanie toho, čo sme sa naučili, sú v nej uložené všeobecné
poznatky o svete, poznatky o známych predmetoch, o fyzikálnych zákonoch atď.
Pamäť
môže existovať v aktívnom móde (pamätať si niečo) a v pasívnom móde (mať niečo
pripomenuté).
Pamäť
teda nie je len záležitosťou našej neurobiologickej výbavy, ale do veľkej miery
aj interakcie systému vedomia s prostredím. Má teda viaceré dimenzie:
neurobiologickú, psychologickú, sociálnu a kultúrnu.
Z hľadiska
analytickej psychológie sa vychádza z toho, že pamäť má vedomú, predvedomú
a nevedomú úroveň.[3]
To znamená, že si pamätáme reálne viac, ako si uvedomujeme. Spomienky uložené v
predvedomí sa dajú vrátiť do vedomia, zatiaľ čo nevedomie je zvyčajne vedomiu
neprístupné a prejavuje sa nanajvýš v snoch alebo symptómoch. Tento objav je
predovšetkým veľkým prínosom Freuda a psychoanalýzy pre humanitné vedy. V
prípade spomienok, ktoré upadli do nevedomia, nehovoríme o zabúdaní, ale o vytesňovaní.
Ide o spomienky, ktoré sa nedajú integrovať do nášho vedomého sebaobrazu,
nie sú súčasťou identity. To odkazuje na prepojenie medzi pamäťou a identitou.
Trojité
delenie individuálnej pamäti na predvedomú, vedomú a nevedomú zodpovedá na
kolektívnej, resp. kultúrnej úrovni rozlišovaniu medzi archívom (apokryfné
pamiatky), kánonom (záväzné tradície), a „nearchívom“ (vytesnené stopy
minulosti).
Každý
kánon predpokladá existenciu archívu ako zásoby vybraného, čo si vyžaduje výber
vysoko záväzných diel, ktoré majú funkciu vzoru, aby bolo možné formovanie
kolektívnej identity. Medzi týmito vrstvami existuje neustála výmena, čo
poukazuje na úzke prepojenie medzi tradíciou a identitou.
Pamäť
pozná rôzne horizonty a môžeme rozlišovať: autobiografickú pamäť, kolektívnu
pamäť, komunikatívnu pamäť, sociálnu pamäť, kultúrnu pamäť.
V kontexte
literárnej vedy sa etablovali koncepty kolektívnej (Halbwachs, Erll) a kultúrnej
pamäti (Assmann).
Koncept
kolektívnej pamäti je založený na kontakte medzi systémom a
prostredím, teda medzi nosičom pamäti a spúšťačmi rozpomínania sa (materiálne
symboly, pamätné dni, fotografie). (por. heslo kolektívna pamäť)
Funkciou
kultúrnej pamäti je vytvárať kontinuitu naprieč generáciami a zviditeľniť
súvislosti, ktoré sú skryté za pojmami ako tradícia, historické vedomie
a pod. Kultúrna pamäť sa prejavuje napr. v tzv. kolektívnej symbolike
(por. heslo kolektívna symbolika). Výhodou konceptu kultúrnej pamäti je jej
potenciál integrovať poznanie z viacerých disciplín, ako sú historiografia,
psychológia, sociológia, literárna veda, religionistika, kognitívne vedy
a pod. Kultúrna pamäť potrebuje komunikačné rámce, inštitúcie a médiá. Kultúra
ako pamäť spoločnosti je uložená v archíve. Príznačným spôsobom je
formulovaná úvodná veta k vysvetlivkám k Viedenskému zákonu
o archívoch: „Archívy sú pamäťou spoločnosti. Archívne záznamy sú
dôležitou súčasťou kultúrneho dedičstva.“[4] (por.
heslo kultúrna pamäť)
Bibliografia
ASSMANN, Jan – HÖLSCHER, Tonio. Kultur und Gedächtnis. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 1988.
ASSMANN, Jan: Das kulturelle Gedächtnis. Schrift, Erinnerung und politische Identität in frühen Hochkulturen. 3. vyd. München: Verlag C. H. Beck, 2000.
ERLL, Astrid: Kollektives Gedächtnis und Erinnerungskulturen. Eine Einführung. 3. aktualizované a rozšírené vyd. Stuttgart: J. B. Metzler Verlag, 2017.
GUDEHUS, Christian – EICHENBERG, Ariane – WELZER, Harald: Gedächtnis und Erinnerung. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart – Weimar: Verlag J. B. Metzler, 2010.
HABERMAS, Tilmann: Psychoanalyse als Erinnerungsforschung. In Gudehus, Christian – Eichenberg, Ariane – Welzer, Harald (eds.): Gedächtnis und Erinnerung. Ein interdisziplinäres Handbuch. Stuttgart – Weimar: Metzler, 2010, s. 64 – 74. https://doi.org/10.1007/978-3-476-00344-7_6
HALBWACHS, Maurice: Das kollektive Gedächtnis. Mit einem Geleitwort zur deutschen Ausgabe von Heinz Maus. Aus dem Französischen von Holde Lhoest-Offermann. Frankfurt: Fischer Taschenbuch Verlag, 1991.
TULVING, Endel – CRAIK, Fergus I. M. (eds.): 2000. The Oxford Handbook of Memory. Oxford: Oxford University Press.
TULVING, Endel: Elements of Episodic Memory. Oxford – New York: Clarendonpress, University Press, 1983.