Diskurzívne praktiky
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Diskursive Praktiken / Diskurspraktiken (D)
Discursive practices (En)
Explikácia pojmu
Vo výskume diskurzu existuje konsenz v
tom, že diskurzy sú tiež istým druhom praxe. Diskurzívne praktiky Foucault vo svojej
knihe L’archéologie du savoir (1969, Archeologie vědení,
2002.) označuje ako „súbor anonymných, historických pravidiel, vždy
určených v čase a priestore, ktoré v danom čase a pre danú sociálnu,
ekonomickú, geografickú alebo jazykovú oblasť vymedzili podmienky na
vykonávanie enunciatívnej funkcie.“ (Foucault 1969, 153 – 154)[1]
Táto definícia je úzko spätá s definíciou diskurzu, ktorý Foucault
vysvetľoval nasledovne: „diskurzy už nie sú považované za súbory znakov
(označujúce prvky odkazujúce na obsah alebo reprezentácie), ale za praktiky,
ktoré systematicky formujú objekty, o ktorých hovoria. Samozrejme, diskurzy sa
skladajú zo znakov, ale to, čo robia, je viac než len používanie týchto znakov
na označovanie vecí. Práve toto viac ich robí neredukovateľnými na jazyk a reč.“
(Foucault 1969, 66 – 67)[2]
Diskurzy sú teda praktiky, ktoré systematicky organizujú a regulujú výpovede. Foucaultova
teória diskurzov stiera rozdiel medzi diskurzom a praxou, ‚diskurz‘ nechápe ani
ako súbor textov, ani ako symbolický poriadok poznania, ale ako sociálnu prax. Definovaním
diskurzov ako praktík, ktoré systematicky formujú predmety, o ktorých hovoria,
sa Foucaultovi podarilo prepojiť obsah (vedomosti) a praktiky (spôsoby
konania). Diskurzné praktiky teda predstavujú príslušné pravidlá, ktorými možno
opísať výpovede, ktoré boli skutočne sformulované. To znamená, že pred každým
prehovorom, pred každou praktikou diskurzívneho či nediskurzívneho druhu
existuje diskurzívny poriadok, ktorý konštituuje organizačný priestor poznania.
Tento poriadok sa javí ako emergentný výsledok heterogénnych a dynamických
diskurzívnych praktík. Diskurz teda nie je amorfným súborom alebo rezervoárom
diskurzívnych praktík, ale konglomerátom opakovaní rôzneho druhu. Diskurzy ako
diskurzívne praktiky možno chápať aj ako mocenské praktiky v súbore iných mocenských
praktík a vzťahov.
Diskurzívne praktiky sa často spájajú s
rutinnými momentmi konania, zatiaľ čo pojem diskurzu konotujeme s jazykom,
textami alebo symbolickými poriadkami.
Foucaultov prínos k výskumu diskurzov
spočíval okrem iného v definovaní diskurzov ako praktík. Diskurzívne praktiky
označujú v zmysle Foucaulta pravidlá a podmienky, ktoré umožňujú určité
konanie či určitý druh prehovoru. Od diskurzívnych praktík odlišuje
nediskurzívne praktiky a vraví, že všetko, čo je nediskurzívne
a zároveň sociálne, je inštitúciou .[3]
Zároveň však Foucault upozorňuje, že v sociálnej realite diskurzívne a
nediskurzívne prvky pôsobia spravidla spoločne a že jasné oddelenie
diskurzívnych a nediskurzívnych praktík (inštitúcií) nie je možné a vychádza
z prepojení medzi nediskurzívnymi praktikami, a vysloviteľným, t. j. praktikami
diskurzívnej povahy.[4]
Foucault takisto tvrdí, že vzájomná závislosť znakových systémov (súborov
znakov) s diskurzívnymi a nediskurzívnymi praktikami je nadmieru determinovaná.
Pojem „nediskurzívne praktiky“ sa teda týka takých praktík, ktoré nie sú
znakového charakteru a predstavujú nediskurzívne domény (inštitúcie,
politické udalosti, ekonomické postupy a procesy).“ (Foucault 1969, 212)[5]
V diskurzívnych praktikách sú ukotvené
procesy tvorby subjektívnych významov, majú teda významotvornú a poriadkotvornú
funkciu. Foucault predpokladá decentrovaný subjekt, ktorého poznanie je
ukotvené v diskurzívnych praktikách a ktorý je schopný tieto diskurzívne praktiky
rozhodujúcim spôsobom iniciovať, avšak bez toho, aby si uvedomoval konštitučné
potenciály týchto impulzov.
---
V nadväznosti na Foucaulta nemecký
diskurzný teoretik a analytik Reiner Keller definuje diskurzy ako „sériové
praktiky používania znakov v sociálnych arénach štruktúrovaných pravidlami,
ktoré tvoria menšie alebo komplexnejšie symbolické univerzá.“ (Keller 2019, 44)
Diskurzy sa podľa neho realizujú v praktikách sociálnych aktérov a
prostredníctvom nich. V Kellerovej interpretácii zahŕňajú diskurzívne
formácie vymedziteľný kontext diskurzov, aktérov, praktík a dispozitívov,
pričom praktiky chápe ako jazykové, čiže diskurzívne (jazykové) alebo
nediskurzívne (nejazykové) vzorce konania, ktoré v určitých prípadoch možno
priradiť k istému diskurzu, ale môžu sa vyvíjať aj viac či menej nezávisle
v rôznych oblastiach praxe (por. Keller 2005, 230).
Keller definuje praktiky v nasledovnej
sekvencii mimoriadne výstižne: „Pojem praktiky sa vzťahuje na konvencionalizované
vzory alebo spôsoby vykonávania činností, ktoré sú k dispozícii v kolektívnych rezervoároch
znalostí. Ide o viac-menej explicitne známe a reflektované scenáre
vykonávania činností, ktoré sa osvojujú napríklad v procesoch socializácie a stávajú
sa fyzicky habitualizovanými rutinami. [...] To sa vzťahuje aj na diskurzívne
praktiky, ktoré sa pripájajú k základným praktikám prehovoru a písania ako
sedimentované formy používania pojmov, kontextových konštrukcií, spôsobov
argumentácie, noriem posudzovania atď.“ (Keller 2019, 48 – 49)[6]
[1] « c'est un ensemble de règles anonymes, historiques, toujours
déterminées dans le temps et l'espace qui ont défini à une époque donnée, et
pour une aire sociale, économique, géographique ou linguistique donnée, les conditions
d'exercice de la fonction énonciative. »
[2] « Tâche qui consiste à ne pas
- à ne plus - traiter les discours comme des ensembles de signes (d'éléments
signifiants renvoyant à des contenus ou à des représentations) mais comme des
pratiques qui forment systématiquement les objets dont ils parlent. Certes, les
discours sont faits de signes; mais ce qu'ils font, c'est plus que d'utiliser
ces signes pour désigner des choses. C'est ce plus, qui les rend irréductibles
à la langue et à la parole. »
[3] « Ce qu'on appelle généralement «institution», c'est tout
comportement plus ou moins contraint, appris. Tout ce qui, dans une société,
fonctionne comme système de contrainte, sans être un énoncé, bref, tout le
social non discursif, c'est l'institution. » (Foucault [1977] 1994, 301)
[4] Ernesto
Laclau a Chantal Mouffe ale napríklad argumentujú proti takejto diferenciácii
a tvrdia, že neexistujú objekty mimo diskurzívnych podmienok a že bez
diskurzívnych kategórií ich nemožno konceptualizovať ako objekty poznania.
(Laclau – Mouffe 2000, 143 a nasl.) To znamená, že praktiky nie sú
jednoducho diskurzívne alebo nediskurzívne. V nadväznosti na Laclaua
uvádza Nonhoff: „Objekty, subjekty, stavy alebo praktiky tiež vytvárajú
špecifický význam len v štruktúre sociálnych vzťahov, a sú teda diskurzívne
štruktúrované. Rozlišovanie medzi diskurzívnymi a nediskurzívnymi praktikami,
ktoré je bežné v oblasti foucaultovskej analýzy diskurzu, tak prestáva platiť.“
(Nonhoff 2007, 9) V duchu Foucaultovej argumentácie však nejde o reálne
objekty, na ktoré sa výpovede vzťahujú, ale o procesy regulovaného
formovania predmetov poznania prostredníctvom diskurzívnych, ako aj
nediskurzívnych praktík. Konkrétne výskumy ukazujú, že diskurzívne a
nediskurzívne praktiky sú v sociálnej praxi neoddeliteľne prepojené. Za nediskurzívne
označuje tie postupy, ktoré nie sú súčasťou regulovaného,
inštitucionalizovaného spôsobu prehovoru, ale napriek tomu môžu byť spojené s
diskurzívnymi postupmi.
[5] « des domaines non discursifs (institutions, événements
politiques, pratiques et processus économiques). »
[6]
„Der Begriff der
Praktiken bezeichnet konventionalisierte Muster oder Vollzugsweisen von
Handlungen, die in kollektiven Wissensvorräten zur Verfügung gestellt werden.
Es handelt sich also um mehr oder weniger explizit gewusste und reflektierte
Skripte für Handlungsausführungen, die beispielsweise in
Sozialisationsprozessen angeeignet und zu körperlich habitualisierten Routinen
werden […]. Dies gilt auch für diskursive Praktiken, die als sedimentierte
Formen der Nutzung von Begriffen, Zusammenhangskonstruktionen,
Argumentationsweisen, Beurteilungsmaßstäben usw. an basale Praxen des Sprechens
und Schreibens andocken.“ (Keller 2019, 48 – 49)
Bibliografia
Foucault, Michel. [1977] 1994. « Le jeu de Michel Foucault. » In Michel Foucault Dits et écrits. tome III, texte n° 206, pp. 298 – 329. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1969. L’archéologie du savoir. Paris: Gallimard.
Foucault, Michel. 1973. Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Foucault, Michel. 2002. Archeologie vědení. Prel. Čestmír Pelikán. Praha: Herrmann & synové.
Keller, Reiner. [2005] 2011. Wissenssoziologische Diskursanalyse. Grundlegung eines Forschungsprogramms. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
Keller, Reiner. 2019. „Grundlagen der Wissenssoziologischen Diskursanalyse.“ In Diskursanalyse für die Kommunikationswissenschaft, eds. Thomas Wiedemann – Christine Lohmeier, 35 – 60. Verlag: Springer Fachmedien Wiesbaden.
Laclau Ernesto – Chantal Mouffe. 2000. Hegemonie und radikale Demokratie: zur Dekonstruktion des Marxismus. Wien: Passagen-Verlag.
Nonhoff, Martin, ed. 2007. Diskurs – radikale Demokratie – Hegemonie. Zum politischen Denken von Ernesto Laclau und Chantal Mouffe. Bielefeld: transcript.