Fikčný svet
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Fiktive Welt (D)
Fictional World (En)
Explikácia pojmu
Fikčný svet je možný stav
vecí, ktorý je konštruovaný (na strane autora) a rekonštruovaný (na strane
čitateľa) prostredníctvom fikčného textu (Doležel 2003, 30)[1]. Fikčný svet, podobne ako každý svet, obsahuje množinu entít, ktoré
špecifickým spôsobom vytvárajú medzi sebou systém vzťahov. Uvažovanie
literárnych teoretikov o fikčných svetoch
vychádza z výskumov logiky o možných svetoch a lingvistiky, ktoré
poskytujú nástroje ich metodologického uchopenia (Fořt 2016, 9). Fikčné svety
sa niekedy považujú za možné v tom zmysle, že v skutočnom svete nie
sú aktualizované (Ronenová 2006, 64). Na rozdiel od možných svetov sú však fikčné svety založené na princípe
paralelizmu (logicky a ontologicky sú konštruované ako paralelné svety),
čo im zaručuje autonómiu (majú svoju vlastnú modálnu štruktúru) voči aktuálnemu
svetu (skutočnosti) (17).
Záujem literárnej vedy o fikčné svety nadväzuje na koncept
možných svetov, ktorý navrhla skupina logikov v 60. rokoch 20. storočia (Saul
Kripke, David Lewis, Jaakko Hintikka) ako nástroj pre riešenie niektorých
problémov formálnej sémantiky (Ryanová 2015, 126). Problematika fikčnosti
skúmaná z pohľadu logikov (koncept možných svetov bol aplikovaný na fikčné
propozície) naznačila možnosti jej uchopenia aj v rámci teórie literatúry.
Sémantika možných svetov inšpirovala viacerých literárnych teoretikov
v 80. a najmä v 90. rokoch 20. storočia (Lubomír Doležel, Thomas
Pavel, Umberto Eco, Ruth Ronenová, Marie-Laure Ryanová)[2] k pokusom
o literárnu interpretáciu možných svetov ako modelového rámca fikčných svetov.
Fikčný svet
literárneho diela nesie určité znaky možných svetov, čo vysvetľuje
aplikovateľnosť poznatkov zo sémantiky možných svetov, no súčasne sa vyznačuje
vlastnosťami, ktoré sa vzťahujú výlučne na fikčné
svety (Doležel 2003, 30). V prvom prípade vidí Doležel prienik medzi fikčnými svetmi a možným svetmi
v tom, že fikčné svety
literatúry predstavujú podľa neho špecifický druh možných svetov (30) s
nasledujúcimi rysmi: 1. fikčné entity majú ontologický status, ale predstavujú
neaktualizované možnosti a disponujú fikčnou referenciou (fikčné entity síce
neodkazujú na skutočné entity, ale v určitých prípadoch môžu vytvárať
vzťah „medzisvetovej identity“, resp. vzťah totožnosti medzi rôznymi možnými
svetmi). 2. Fikčné svety sú nesúrodé (implikujú rovnako svety analogické so
skutočnosťou ako svety fantastické, resp. nepravdepodobné). 3. Fikčné svety sú
prístupné skrz semiotické kanály (cez literárny text) (30-35). V druhom
prípade uvádza Doležel špecifiká fikčných
svetov, ktorými sa odlišujú od možných svetov: 1. Fikčné svety sú neúplné,
pretože mnohé výroky o entitách sú nerozhodnuteľné. 2. Mnohé fikčné svety
sú sémanticky rôznorodé (ide o heterogénne, resp. dvojdomé štruktúry –
príkladom je mytologický svet rozdelený na ľudský a božský svet). 3.
Fikčné svety sú produkty textotvornej činnosti (sú konštruované v akte poiésis a ich médiom je literárny
text) (Doležel 2003, 35-37).
Podľa
Thomasa Pavela sú fikčné svety,
podobne ako sakrálne svety, založené na „význačných štruktúrach“ (salient structures) (92). Ide
o duálne štruktúry, pozostávajúce z primárneho a sekundárneho
univerza. Prvé univerzum vychádza z aktuálneho sveta, zatiaľ čo druhé
univerzum z aktuálneho sveta odvodené nie je. Význačné štruktúry obsahujú
entity, ktoré v aktuálnom svete existujú, ako aj entity, ktoré sú
nereálne. V rámci fikčných svetov
sú však všetky entity považované za fikčné, z čoho vyplýva, že entity
druhého univerza nemajú v primárnom univerze zodpovedajúci náprotivok.[3] Podľa Pavela predstavuje skutočnosť,
resp. aktuálne existujúci svet, bázu, ktorá je obklopená súhvezdím
alternatívnych svetov (94). Podobne ako u Doležela, aj u Pavela sú fikčné svety neúplné, t.j. o niektorých
výrokoch nemožno rozhodnúť, a rovnako môže byť hranica medzi aktuálnym
svetom a fikčnými svetmi veľmi
tenká (príkladom sú Balzacove romány). V obidvoch prípadoch (neúplnosť,
hranice) ide o premenlivé, kultúrne podmienené atribúty.[4]
Ruth
Ronenová zdôrazňuje, že fikčný svet je
logicky a ontologicky paralelný k aktuálnemu svetu (2006, 109) a
neúplnosť je jeho inherentná vlastnosť. Podľa literárnej teoretičky možno
vnímať fikčné svety ako možné alebo
nemožné konštelácie udalostí a situácií, ktoré sú fikčne realizované alebo
nerealizované (105). V súlade s tvrdením Doležela môže fikčný svet obsahovať nesúrodé prvky
(historické a imaginárne postavy, nadprirodzené bytosti) (106). Ronenová nazerá
na fikčné svety cez logické
a ontologické špecifiká fikčných výrokov: vo fikčnom svete neplatí pravdivostná hodnota sveta, fikčné výroky
môžu vyjadrovať protichodné stavy vecí (na rozdiel od možných svetov
v modálnej logike), všetky zložky fikčného
sveta sú štruktúrne prepojené a všetky fikčné výroky sú pre výstavbu fikčného sveta rovnako nevyhnutné
(107-109).
Umberto
Eco pri uvažovaní o možných svetoch v sémantike možných svetov
a v teórii fikčných možných svetov (Eco tu používa aj pojem teória
fikcie) poukazuje na to, že v prvom prípade sú možné svety „prázdne“ (empty) a v druhom prípade sú
„zariadené“ (furnished)
a pozostávajú z jedincov obdarených vlastnosťami[5] (65-66). Eco považuje
možné svety rovnako ako aktuálny svet za kultúrne konštrukty a možné
svety, vrátane fikčných, označuje pojmom „malé svety“[6] (67). O prínose pojmu
„možné svety“ pre teóriu literatúry uvažuje Eco z hľadiska pragmatiky
čítania.[7]
[1] Podobnú definíciu nájdeme
aj u B. Fořta: „Generally speaking, fictional worlds are viewed as
specific structures generated by fictional texts, to which all the entities
founded by fictional texts are ultimately related. These entities are of the
same ontological status: they exist fictionally“ (2016, 45-46).
[2] Pôvodné vydania diel:
Umberto Eco. Lector in Fabula.
Milano: Bompiani, 1979. Thomas Pavel: Fictional
Worlds. Cambridge, Mass.: Harvard UP, 1986. Ryan, Marie-Laure: Possible Worlds, Artificial Intelligence,
and Narrative Theory. Bloomington: Indiana UP, 1991. Ruth Ronen: Possible Worlds in Literary Theory.
Cambridge: Cambridge UP, 1994. Lubomír Doležel: Heterocosmica: Fiction and Possible Worlds. Baltimore: John Hopkins
UP, 1998.
[3] „Význačnými strukturami budu nazývat ty duální struktury,
v nichž primární univerzum nevstupuje do izomorfismu s univerzem
sekundárním, neboť toto obsahuje entity a stavy věcí, které nemají
odpovídající protějšek v prvím univerzu. [...] Tyto struktury se neomezují
na hry předstíraní.“ (Pavel 2012, 86). Význačné štruktúry môžu podľa Pavela
fungovať aj v rámci vnútornej štruktúry diela. Príkladom je román
Dômyselný rytier don Quijote de la Mancha, v ktorom sú dva paralelné
súbory svetov – aktuálne existujúci svet postavy Alonsa Quijana a možné
svety dona Quijota (91-92).
[4] „Tváří v tvář
nevyhnutelné neúplnosti fikčních světu ji autoři a kultury mohou
minimalizovat nebo maximalizovat. Kultury a období, které se těší
stabilnímu světonázoru, budou vykazovat tendenci vyhledávat minimální neúplnost
[...]. Oproti tomu období přechodu a konfliktu vykazují tendenci
k maximalizaci neúplnosti fikčních světu [...] (Pavel 2012, 149-150).
[5] „A fictional possible
world is a series of linguistic descriptions that readers are supposed to
interpret as referring to a possible state of affairs where if p is true
then non-p is false (such a requirement being flexible since there also
are, as we shall see, impossible possible worlds). This state of affairs is
made up of individuals endowed with properties“ (Eco, 66).
[6] S pojmom narába aj L.
Doležel a definuje ho ako „možný svět sestrojený z malé množiny
entit“ (Doležel 2003, 257).
[7] Aj Ruth Ronanová sa
osobitne zmieňuje o konvenciách konštruovania a rekonštruovania
fikčného sveta (2006, 107-114).
Bibliografia
ALLÉN, Sture (ed.): Možné světy v humanitních vědách, v umění a v přírodních vědách. Prel. Lubomír Doležel. Praha: Academia, 2012.
DOLEŽEL, Lubomír: Heterocosmica. Fikce a možné světy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2003.
ECO, Umberto: The Limits of Interpretation. Indiana University Press, Bloomington and Indianapolis, 1990.
FOŘT, Bohumil: An Introduction to Fictional Worlds Theory. Frankfurt am Main; New York: Peter Lang, 2016.
PAVEL, Thomas G.: Fikční světy. Prel. Hynek Zykmund. Praha: Academia, 2012.
RONENOVÁ, Ruth: Možné světy v teorii literatury. Prel. Miroslav Červenka. Brno: Host, 2006.