Kultúrna antropológia
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Kulturní antropologie (Cz)
Kulturanthropologie (D)
Cultural anthropology (En)
Kultúrna antropológia (Sk)
Explikácia pojmu
Kultúrna
antropológia je spoločenská veda zaoberajúca sa holistickým a porovnávacím
výskumom vzniku, vývoja, štruktúry a fungovania sociokultúrnych systémov
(kultúr a subkultúr) v čase a priestore. Na rozdiel od fyzickej
antropológie, ktorá sa zaoberá výskumom biologickej variability ľudského rodu,
kultúrna antropológia skúma kultúrne rozmanitosti ľudstva. Korene
antropologického myslenia je možné nájsť v dielach antických, renesančných
či osvieteneckých cestovateľov, historikov a filozofov, ktorí venovali
pozornosť komparatívnemu štúdiu zvykov, mravov a obyčají príslušníkov
mimoeurópskych kultúr. Spochybnenie europocentrizmu najmä v druhej
polovici 18. storočia malo za dôsledok útok na etnocentrizmus – odvekú ľudskú
tendenciu poznávať, hodnotiť a interpretovať svet z perspektívy
kultúry vlastného spoločenstva. No pre vznik modernej, antropologicky
koncipovanej vedy o kultúre, nebol dôležitý iba nárast záujmu
o štúdium „inakosti“ a odlišného spôsobu života mimoeurópskych etník,
ale tiež jednoznačné vymedzenie predmetu výskumu kultúrnej antropológie.
Kľúčovú úlohu z tohto hľadiska zohralo redefinovanie tradičného významu
pojmu kultúra, ktorý sa v 20. storočí, okrem iného, stal ústrednou
gnozeologickou kategóriou modernej kultúrnej antropológie. Až do 19. storočia
mal pojem kultúra výrazne axiologický rozmer, vychádzajúci z humanistickej
a osvieteneckej tradície používania tohto pojmu vo filozofii a umenovedách.
Táto koncepcia obmedzovala rozsah triedy kultúrnych javov iba na sféru
pozitívnych hodnôt, ktoré prispievajú ku kultivácii a humanizácii človeka,
a k progresívnejšiemu rozvoju ľudskej spoločnosti v intenciách ideí
osvietenstva a racionalizmu. Do kultúry boli preto tradične zahrňované
také oblasti duchovných hodnôt spoločnosti, akými sú umenie, veda, literatúra, osveta,
vyberané a pokrokové idey, a pod.
Redefinovanie
axiologického významu pojmu kultúra a zrodenie moderného globálneho antropologického
poňatia kultúry je späté s dielom nemeckého kultúrneho historika Gustava
Friedricha Klemma (1802–1867). V ohnisku jeho výskumného záujmu už nestáli
pozitívne hodnoty, ale aj najrôznejšie prejavy každodenného spôsobu života, ako
sú lovecké a poľnohospodárske nástroje, dopravné prostriedky, obydlia,
náradia, nádoby, statusové artefakty, ozdoby, ornamenty, náboženské predmety,
hudobné nástroje, kresby, maľby, nápisy a jazykové prejavy. Na Klemmovu
snahu etablovať pojem kultúra ako ústrednú kategóriu výskumu človeka naviazal
britský antropológ Edward Burnett Tylor (1832–1917), ktorý je oprávnene považovaný za otca modernej
antropológie. Za
prelomové dielo je z tohto hľadiska možné označiť jeho knihu Primitívna kultúra (1871).
V opozícii k tradičnému axiologickému chápaniu kultúry v nej autor
predložil prvú zásadnú antropologickú definíciu tohto pojmu. Podľa Tylora: „kultúra
alebo civilizácia... je ten komplexný celok, ktorý zahrňuje poznanie, vieru,
umenie, právo, morálku, zvyky a všetky ostatné schopnosti a obyčaje, ktoré si
človek osvojil ako člen spoločnosti.“ (Tylor 1871: 1).
Tylor položil základy antropológie ako integrálnej vedy
o človeku, spoločnosti a kultúre v kontexte evolucionizmu druhej
polovice 19. storočia. Evolucionisti sa programovo zaoberali rekonštrukciou
univerzálnych štádií dejín ľudstva, evolúciou inštitúcií a výskumom vzniku
či vývoja najrôznejších foriem materiálnej a duchovnej kultúry.
Zároveň rozpracovali komparatívnu a štatistickú metódu ako nástroj štúdia
kultúrnych javov a procesov, vymedzili základné tematické okruhy
antropologických výskumov, čím prispeli ku konštituovaniu nielen európskej
sociálnej antropológie, ale aj americkej kultúrnej antropológie. Vďaka prácam
evolucionistov bola formulovaním teórie endogénnej (vnútornej) kultúrnej zmeny,
ktorej zdrojom je ľudská inovácia a základnou formou ľudská invencia, rovnako
významnou formou kultúrnej zmeny bola aj exogénna (vonkajšia) zmena, založená
na vzájomnom kontakte rôznych kultúr. K spracovaniu teórie exogénnej
kultúrnej zmeny v prvých dvoch desaťročiach 20. storočia zásadným spôsobom
napomohla až difuzionistická antropológia. Za hybnú silu dejín difuzionisti
považovali predovšetkým vonkajšiu (exogénnu) zmenu. Ako jej zdroj označili
kontakt medzi príslušníkmi rôznych kultúr a šírenie kultúrnych prvkov
a komplexov z jedného spoločenstva do druhého. Z tohto dôvodu pri
štúdiu kultúry zdôrazňovali (1) geografický priestor naproti času, (2)
konkrétny vývoj oproti abstraktne stanoveným štádiám, (3) migráciu jednotlivých
etník a (4) difúziu kultúrnych prvkov a komplexov. V centre záujmu
antropológov a etnológov už nebol význam evolúcie kultúry ľudstva, ale empirické
štúdium mechanizmov difúzie kultúrnych prvkov a migrácia etnických
systémov v priestore. Do popredia vystúpila problematika akulturácie –
analýza procesu kultúrnej zmeny, ku ktorej dochádza prostredníctvom kontaktov
dvoch odlišných kultúr, ktoré sa seba vyvíjajú tlak.
V Európe sa difuzionizmus rozvíjal v prvých dvoch
desaťročiach 20. storočia v rámci nemecko-rakúskej školy, ktorými
predstaviteľmi boli napr. William H. R. Rivers, Grafton Elliot Smith, William
J. Perry ad. V Spojených štátoch amerických mal na formovaní difuzionizmu,
označovaného ako historický partikularizmus, najväčšiu zásluhu americký
antropológ nemeckého pôvodu Franz Boas (1858–1942). Tento zakladateľ modernej americkej
antropológie považoval kultúrnu antropológiu za integrálnu súčasť všeobecnej
antropológie, v ktorej bolo štúdium kultúry (kultúrnej antropológie)
súčasťou výskumu jazyka (lingvistickej antropológie) a výskumu biologickej
variability ľudstva (fyzická antropológia). Boasovi žiaci Alfred L.
Kroeber a Clark Wissler sa podieľali na rozpracovaní difuzionistickej teórie
kultúrnych oblastí. Išlo o klasifikačný princíp, ktorý umožnil
antropológom triediť kultúrne
prvky a kultúrne komplexy vo vzťahu k určitému geografickému územiu.
Americkí difuzionisti vo svojich výskumoch venovali pozornosť (1) lokalizácii
a opisu kultúrnych oblastí domorodej Ameriky, (2) vymedzeniu ich
kultúrnych periférií, (3) stanoveniu kultúrnych typov charakteristických pre
jednotlivé kultúrne oblasti a (4) zachyteniu vzťahov medzi vzdialenosťou,
rozšírením a vekom kultúrnych prvkov.
Aj napriek
tomu, že bola difuzionistická antropológia a etnológia na sklonku 20.
storočia pre svoj schematický výklad kultúrnych procesov kritizovaná, stala sa
silným stimulom pre vznik viacerých nových antropologických smerov. Jej vplyv
sa najvýraznejšie odrazil v konfiguracionizme a výskumoch školy
„osobnosť a kultúra“ (Personality and Culture Approaches). Tieto antropologické
školy sa konštituovali ďalším rozpracovaním Boasových metodologických
východísk v tridsiatych
rokoch 20. storočia.
V tomto období sa s definitívnou platnosťou presadil názov kultúrnej
antropológie ako označenia pre americkú variantu výskumu človeka, spoločnosti a
kultúry. V priebehu 1930–1960 došlo v prácach Boasových žiakov (Ruth Benedictová,
Clyde Kluckhohn, Alfred Kroeber, Morris Opler a Edward Sapir)
k rozpracovaniu novej antropologickej paradigmy, ktorú dnes označujeme ako
konfiguracionizmus. Predmetom konfiguracionistických výskumov bolo hlavne
štúdium (1) mechanizmov integrácie kultúry, (2) deskripcia kultúrnych vzorcov a
(3) analýza procesov akulturácie a kultúrnej zmeny. Podstata každej
kultúry bola chápaná v konfigurácii hodnôt, noriem, ideí a vzorcov
správania sa, ktoré boli charakteristické pre skúmanú spoločnosť. Centrálnou
kategóriou konfiguracionistickej analýzy kultúry sa stal pojem kultúrny vzorec.
Prostredníctvom neho sa antropológovia snažili vyjadriť skutočnosť, že kultúra
nepredstavuje náhodné zoskupenie kultúrnych prvkov, ale je založená na určitom
organizačnom princípe, ktorý má integratívnu a selektívnu funkciu.
Manifestom konfiguracionizmu sa stala kniha americkej antropologičky Ruth
Fulton Benedictovej (1887–1948) Vzorce
kultúry (1944) – kultúru prezentuje ako relatívne autonómnu oblasť, ktorá
sa vyvíja podľa svojich vlastných princípov či zákonov, primárne
determinuje chovanie a prežívanie človeka.
Paralelne s konfiguracionizmom sa od tridsiatych rokov
20. storočia rozvíjala etnopsychologicky orientovaná škola označovaná ako
„osobnosť a kultúra“. Jej predstavitelia (Margaret Meadová, Abram Kardiner,
Cora Du Bois, Ralph Linton, John Whiting ad.) svojimi terénnymi výskumami v transkultúrnej
perspektíve sformulovali doktrínu kultúrneho determinizmu. Kľúčovú úlohu
zohrávali predovšetkým výskumy Boasovej žiačky Margaret Meadovej (1901–1978). Jej
zámerom bolo dokázať, že pri formovaní ľudskej osobnosti rozhodujúcu rolu nemajú
genetické faktory, ale kultúrne vplyvy. Charakteristickým rysom takto
orientovaného výskumu bola najmä snaha definovať vzťahy medzi metódami výchovy
a typmi osobností pri dospelých, ďalej medzi inštitúciami
a určitou štruktúrou hodnôt danej kultúry. V priebehu svojho života
Meadová štúdiom národného charakteru a národných tradícií rozvinula
moderne koncipovanú psychologickú antropológiu, a tým naznačila ďalší smer
výskumu v oblasti. K rozvoju antropologických výskumov vzťahu
osobnosti a kultúry v tridsiatych a štyridsiatych rokoch 20.
storočia významne prispeli aj psychologické metódy a prístupy rozvíjané
v rámci psychoanalýzy a behaviorizmu (S. Freud), založené na
rozhodujúcej téze vplyvu raných detských zážitkov na formovanie osobnosti
človeka.
Po druhej svetovej vojne sa hranice, ktoré od seba oddeľovali
americkú kultúrnu antropológiu, britskú sociálnu antropológiu a európsku
kontinentálnu etnológiu a etnografiu, značne uvoľnili. Najvýraznejšie sa
v Spojených štátoch amerických presadzoval vplyv britského funkcionalizmu
a francúzskeho štrukturalizmu. Za zakladateľa funkcionalizmu je v sociálnej
antropológii možné považovať britských antropológov Bronislava K. Malinowského
(1884–1944)
a Alfréda R. Radcliffe-Browna (1881–1955). Charakteristickým rysom
funkcionalistickej antropológie je odvrat od historickej perspektívy.
Výskum premien spoločnosti a kultúr v čase (diachrónna perspektíva)
bol nahradený ahistorickou analýzou spôsobu fungovania sociokultúrnych systémov
v prítomnosti (synchrónna perspektíva). Zakladatelia funkcionalizmu boli
presvedčení, že každý prvok systému plní nezastupiteľnú a pozitívnu funkciu,
pretože prispieva k zachovaniu celku. Podľa Malinowského je kultúra
tvorená systémom inštitúcií, ktorých úlohou je uspokojovať ľudské potreby
v rôznych oblastiach. Hlbšie pochopenie a vedecké vysvetlenie
kultúrnych inštitúcií preto vyplýva z vymedzenia a analýzy funkcií,
ktoré plnia v rámci sociokultúrneho systému.
Pri hľadaní nových východísk sa v tejto dobe uplatnila štrukturálna
antropológia, ktorá obzvlášť vo svojej francúzskej verzii výrazne ovplyvnila
ďalší vývoj antropologického myslenia. Existujú určité rozdiely medzi
francúzskym, americkým a britským štrukturalizmom. Pre francúzsku štrukturálnu
antropológiu, spätú s dielom Clauda Lévi-Straussa, bola typická snaha odhaliť
pod rozmanitosťou empirickej skutočnosti univerzálne štruktúry ľudskej
aktivity. Na rozdiel od nich, výskum britských sociálnych antropológov, ktorí
vychádzali z tradícií štrukturálneho funkcionalizmu A. R. Radcliffe-Browna,
bol charakteristický tendenciou študovať sociálne štruktúry ako empirickú
realitu. Pre americkú štrukturálne orientovanú antropológiu bola zase typická
syntéza antropologických, lingvistických a matematických metód. Aj napriek
uvedeným rozdielom je možné vytýčiť niektoré všeobecné princípy, ktoré zjednocujú
rôzne varianty antropologického štrukturalizmu. Pre reprezentantov
štrukturálnej antropológie je typické, že pri analýze sociokultúrnych systémov
kladú dôraz na prvotnosť vzťahu pred prvkami skúmaného systému. Štrukturalisti
zároveň preferujú synchrónnu metódu výskumu. Za rozhodujúce determinanty
ľudského správania a prežívania považujú nadindividuálne objektívne
štruktúry, ktoré podľa ich názoru tvoria podstatu sociokultúrnej spoločnosti.
Lévi-Strauss vo svojom diele osobitným spôsobom naviazal na tradície európskej
filozofie (J. J. Rousseau, K. Marx, E. Cassirer), psychológie (S. Freud),
sociológie (A. Comte, É. Durkheim), etnológie (M. Mauss) a lingvistiky (F.
de Saussure, N. S. Trubeckoj). Podľa Lévi-Straussa, ktorý systémovým prístupom
zblížil antropológiu s exaktnými vedami, akými sú matematika, kybernetika,
teória informácie, lingvistika a teória hier, žiadny prvok systému nemá
sám o sebe zmysel. Nadobúda ho až tým, že vystupuje v opozičnom
vzťahu k iným prvkom (lingvistická inšpirácia). Opozícia sa tak stáva
kódom, ktorý umožňuje odhaliť významy skúmanej sociokultúrnej štruktúry. Teória
binárnych kontrastov vychádza z Lévi-Straussovho predpokladu, že spojenie
pomocou protikladov je všeobecným rysom myslenia a premieta sa do všetkých
prejavov ľudskej spoločnosti. Lévi-Strauss štrukturálnu analýzu najprv úspešne
aplikoval na štúdium príbuzenských systémov. V centre záujmu amerických
štrukturalisticky orientovaných kultúrnych antropológov (P. Maranda, I. Rossi,
D. W. Read, F. E. Guindi a i.) bol predovšetkým výskum kultúrnych javov
v kontexte sociálnej štruktúry s dôrazom na štúdium logiky pravidiel
a princípov klasifikácie, ktoré organizujú a determinujú
sociokultúrnu realitu. Využitie lingvistických a matematických metód
prinieslo pozitívne výsledky v budovaní nových explanačných modelov nielen
v antropológii, ale aj v sociológii psychológii, archeológii,
lingvistike, filozofii a histórii.
Nezávisle
od štrukturálnej antropológie, v šesťdesiatych rokoch 20. storočia došlo
v kultúrnej antropológii k obnoveniu záujmu o princípy
evolučného myslenia, ktoré pod vplyvom difuzionizmu, funkcionalizmu
a štrukturalizmu čiastočne ustúpili do pozadia. Neoevolucionisti
predpokladali, že kultúrna evolúcia predstavuje nepretržitý rast a pokrok
od jednoduchých k zložitejším a diferencovanejším sociokultúrnym
systémom. Zakladatelia neoevolucionizmu americký antropológ Leslie A. White
(1900–1975) a kultúrny ekológ Julian
H. Steward (1902–1972) sa domnievali, že kultúra tvorí nadbiologický
adaptívny systém, vďaka ktorému príslušníci rodu Homo pretvárajú vonkajšie prostredie a uspokojujú svoje
potreby. Podľa ich názoru je možné dejiny ľudskej kultúry študovať
z makroevolučnej perspektívy ako evolúciu všeobecných vývojových trendov
v kontrole energie (L. A. White) alebo z mikroevolučnej perspektívy
ako multilineárnu evolúciu rôznych kultúr v konkrétnych ekosystémoch (J.
H. Steward). Whitea a Stewarda pritom spojuje hypotéza, že rozhodujúcou
hybnou silou kultúrnej evolúcie sú materiálne faktory, najmä technologická
a ekonomická infraštruktúra spoločnosti. V tejto súvislosti
najvýznamnejší pokus o uplatnenie ekologického prístupu v kultúrnej
antropológii predstavuje koncepcia kultúrneho materializmu amerického
antropológa Marvina Harrisa (1927–2001) – vymedzuje kultúrny materializmus ako
procesuálnu a globálnu výskumnú stratégiu, ktorá sa pri interpretácii opiera
o divergentnú, konvergentnú a paralelnú evolúciu kultúrnych systémov,
ako aj o analýzu materiálnych faktorov. Podľa Harrisa výrobné
podmienky a spôsob demografickej reprodukcie života spoločnosti
(„infraštruktúra“) determinujú organizáciu rodiny, príbuzenských systémov,
ekonomiky a politickej organizácie („štruktúru“), ktoré potom ovplyvňujú
vedu, umenie, literatúru, hudbu, tanec, rituály, hry a ďalšie symbolické
systémy („superštruktúru“). Tento princíp „kauzálnej priority infraštruktúry“ pri
štúdiu kultúry vyžaduje venovanie pozornosti stimulujúcej role materiálnych
podmienok pre fungovanie sociokultúrnych systémov.
Od
začiatku šesťdesiatych rokov 20. storočia sa v americkej kultúrnej
antropológii popri ekologickej antropológii paralelne rozvíja vedecko-výskumná
orientácia označovaná ako nová etnografia. Tá zahrňuje široké spektrum metód
a techník výskumu človeka a kultúry rozpracovaných predovšetkým
v rámci smeru kognitívnej antropológie, symbolickej antropológie,
etnosémantiky a etnovedy. Nová etnografia zúžila pojem kultúry tak, aby obsahoval
menej a odhaľoval viac, teda aby vytvoril užšiu, viac špecializovanú
a gnozeologicky efektívnejšiu kategóriu. V protiklade k širokému
poňatiu kultúry ako adaptačného systému, ktoré bolo rozvíjané reprezentantmi
kultúrnej ekológie a kultúrneho materializmu, tak vzniklo niekoľko koncepcií
kultúry ako kognitívneho alebo symbolického systému. Z tohto hľadiska
predstavuje nová etnografia množstvo princípov, metód techník a postupov,
ktoré vychádzajú z predpokladu, že jednotlivé kultúry sú jedinečnými
systémami znalostí, symbolov, kategórií, pravidiel a organizačných
princípov správania sa, ktoré si človek ako člen určitej spoločnosti osvojil.
Z metodologického
hľadiska je nová etnografia spätá s lingvistikou, čo sa prejavuje
v aplikovaní lingvistických metód v antropologickom výskume, obzvlášť
uplatnením komponentovej analýzy. Predstavitelia novej etnografie usudzujú, že
jazykové štruktúry priamo odrážajú princípy, na ktorých je založené ľudské
myslenie, a preto skúmajú domorodé klasifikačné sústavy („folktaxonómia“).
Tieto výskumy stáli pri zrode etnovedy, ktorá sa programovo orientuje na štúdium
princípov klasifikácie a konceptualizácie, prostredníctvom ktorých členovia
určitej spoločnosti interpretujú vonkajšiu realitu. S výskumami etnovedy
je úzko spojená etnosémantika (etnografická sémantika), ktorá sa zaoberá
sémantickou analýzou terminologických systémov a štúdiom úlohy významov
pojmov a kategórií v kognitívnych systémoch rôznych kultúr. Cieľom etnosémantických
výskumov je zistiť, ako príslušníci určitej kultúry vnímajú, popisujú
a hodnotia prírodnú a sociokultúrnu realitu, resp. aký význam
pripisujú svetu, ktorý ich obklopuje. Pri analýze terminologických systémov
antropológovia vychádzajú z názoru, že existuje určitý pevný
a obmedzený súbor princípov a pravidiel, ktorý tvorí špecifickú
„kultúrnu gramatiku“ každej spoločnosti. Vo svojich výskumoch sa preto
zameriavajú na analýzu „vnútorných modelov reality“. Spoločným znakom, ktorý spája
rôzne smery a školy novej etnografie, je snaha antropológov o vnútornú
tzv. emickú deskripciu kultúry. Koncepciu „emického“ a „etického“ štúdia
kultúry do antropologických výskumov zaviedol americký lingvista Kenneth L.
Pike (1912–2000), ktorý dokazoval, že metodologický aparát lingvistiky,
konkrétne fonemická a fonetická analýza, môže byť využitý nielen pri
štúdiu jazyka, ale aj pri výskume kultúry. Emické hľadisko („emic“ z „phonemic“)
reflektuje vnútorný, imanentný aspekt skúmaného sociokultúrneho systému, zatiaľ
čo etické hľadisko („etic“ z „phonetic“) reprezentuje vonkajší aspekt skúmanej
reality.
Aj napriek tomu, že reprezentantov novej etnografie spája
štúdium kultúry ako ideového systému, vo vnútri tohto myšlienkového prúdu je
možné vymedziť dva základné smery – kognitívnu antropológiu a symbolickú
antropológiu. Podľa predstaviteľov kognitívnej antropológie (Ward Goodenough, Stephen Tyler) dáva poznanie
kognitívneho systému, konkrétne znalosť pojmov, skrz ktoré členovia spoločnosti
vnímajú realitu, a normatívnych princípov, ktoré im umožňujú
v štandardných situáciách adekvátne konať, možnosť predikovať správanie
jednotlivca v rámci daného sociokultúrneho systému. Kategória kultúry je
preto zúžená na systém spoločných znalostí, ktoré členovia určitej spoločnosti
používajú na interpretáciu skúseností a vytváranie sociálneho
správania. Do pojmu „kognitívny systém“ antropológovia zahrňujú široké spektrum
poznávacích procesov, v ktorom na jednej strane kontinua stojí percepcia
a deskripcia, na strane druhej konceptualizácia a interpretácia javov
prírodnej a sociokultúrnej reality. Už v druhej polovici 20. storočia
je v rámci novej etnografie možné sledovať stále narastajúcu divergenciu
medzi symbolickou a kognitívnou antropológiou. Z toho vyplýva, že
kognitívna antropológia sa usiluje o výklad významov a štruktúry
textov – hermeneutickú interpretáciu danej kultúry. Metodologicky sa kognitívna
antropológia opiera skôr o scientistický model vedy (matematické,
štatistické, kybernetické a lingvistické formalizmy), zatiaľ čo symbolická
antropológia stále viac preferuje humanistické a interpretatívne poňatie
antropológie ako umenia a literárneho žánru, a pri analýze určitej
kultúry využíva literárne a umenovedné prístupy, zdôrazňujúce zhustenie,
polysémiu a interpretačnú virtuozitu.
Za najvýznamnejšieho reprezentanta symbolickej antropológie
možno označiť amerického antropológa Clifforda
Geertza (1926–2006), ktorý nepovažoval kultúru za konkrétny vzorec správania
sa, ale ju chápal skôr ako súbor mechanizmov, plánov, pravidiel
a inštrukcií – analógiu počítačových programov, ktoré vystupujú ako
verejne šírené determinanty činnosti ľudí, zapojených do symbolického konania. Podľa
Geertza je kultúra verejná, pretože verejné sú aj významy, ktoré ľudia svojmu konaniu
pripisujú. Jeho symbolická antropológia tak bola v harmónii
s postmodernistickými snahami, ktoré odmietali redukovať ľudské konanie na
skryté pravidlá implicitného očakávania, a tým do antropológie
implantovali detailné opisy blízke umeleckej výstavbe literárneho diela. Geertzov
názor, že najlepšie antropologické diela sú predovšetkým formou literárneho
umenia, výrazne ovplyvnil spôsob prezentovania antropologických dát. Súčasťou
antropologických interpretácií cudzích kultúr sa vďaka Geertzovi stalo
prekvapenie, napätie a kúzlo prežitku, teda formálne postupy typické pre
diela autorov krásnej literatúry. Z tohto hľadiska Geertz prispel ku
konštituovaniu a rozvoju postmodernej antropológie, ktorá od konca 70.
rokov 20. storočia programovo dekonštruuje tradičný predmet a metódy
antropologických výskumov. Postmoderní antropológovia vo zvýšenej miere
využívajú prostriedky umeleckej literárnej tvorby a kultúru študujú ako
multidimenzionálnu, polysémantickú a kaleidoskopickú realitu.
Zblíženie výskumných prístupov britskej sociálnej
antropológie a americkej kultúrnej antropológie viedlo k tomu, že
dnes pre ne stále častejšie používame jednotné označenie sociokultúrna
antropológia. Za špecifikum americkej kultúrnej antropológie možno označiť
skutočnosť, že je súčasťou širšieho komplexu antropologických vied. Ide
o tzv. všeobecnú antropológiu, ktorú tvoria štyri základné antropologické
subdisciplíny. Každá z nich predstavuje samostatný uhol pohľadu umožňujúci
zachytiť, opísať a interpretovať štyri dimenzie ľudskej existencie.
Antropologickou vednou disciplínou študujúcou biologickú dimenziu človeka je
fyzická antropológia. Vďaka nej je možné rekonštruovať priebeh evolúcie
ľudského rodu alebo pátrať po príčinách či dôsledkoch biologickej rozmanitosti
ľudstva. Antropologickou vedou študujúcou historickú a prehistorickú
dimenziu evolúcie človeka je antropologická archeológia. Prostredníctvom nej je
možné rekonštruovať svet dávno zmiznutých archeologických kultúr.
Antropologickou vedou študujúcou kultúrnu dimenziu ľudského rodu je kultúrna
antropológia. Na rozdiel od dávno zaniknutých archeologických kultúr je
v centre jej záujmu svet súčasných kultúr, subkultúr a kontrakultúr –
kultúrna variabilita doposiaľ existujúcich spoločností. Antropologickou vedou
študujúcou vzťah ľudského jazyka, myslenia a kultúry je lingvistická
antropológia. Ide o komplementárnu perspektívu, ktorá rozširuje antropologické
výskumy ľudského tela, artefaktov a kultúry o dimenziu symbolickej
komunikácie. Lingvistická antropológia tak uzatvára fatálny kruh štyroch
kľúčových antropologických disciplín, tvorený fyzickou, archeologickou
a kultúrnou (sociokultúrnou) antropológiou. Zvláštne miesto v systéme
antropologických disciplín zaujíma aplikovaná antropológia, ktorú je možné
označiť za piatu subdisciplínu všeobecnej antropológie, ktorej cieľom je využiť
antropologické poznatky v praxi, napríklad k riadeniu procesov
modernizácie a sociokultúrnej zmeny. Vzhľadom na širokú výskumnú
oblasť spolupracuje kultúrna antropológia s niekoľkými ďalšími vednými
disciplínami. Zo spoločenských vied využíva hlavne poznatky folkloristiky,
kultúrnej histórie, politológie, psychológie, religionistiky a sociológie.
Z okruhu prírodných vied sa zbližuje predovšetkým s antropogeografiou,
evolučnou biológiou, demografiou, ekológiou, etológiou, genetikou
a paleoantropológiou, ktoré jej poskytujú informácie o fylogenetickom
a ontogenetickom vývoji človeka, pôvode a rozšírení ľudských rás či antropologických
typov v rôznych historických, geografických a klimatických
podmienkach.
Nezávisle od týchto trendov aj dnes dochádza ku kritickému
postmodernému prehodnocovaniu predmetu a metód antropologického výskumu
a hľadaniu novej reflexivity (postmoderná antropológia). Aj keď sa
kultúrna antropológia doposiaľ nedokázala zjednotiť v rovine prístupu ku
štúdiu človeka a kultúry, naďalej predstavuje jednu
z najdynamickejšie sa rozvíjajúcich spoločenských vied, ktorej výsledky
vzbudzujú značnú pozornosť aj u širokej verejnosti. Navzdory rozmanitosti
antropologických škôl, smerov a paradigiem sa kultúrni antropológovia zhodujú
v názore, že každý kultúrny prvok alebo komplex je nutné študovať
a interpretovať v širšom sociokultúrnom kontexte. Záleží však na
konkrétnom antropológovi, či pri svojom výskume bude klásť dôraz na obsah,
funkciu, štruktúru alebo na význam kultúrneho fenoménu, ktorý je predmetom ich
vedeckého záujmu. Antropológovia zároveň sami rozhodujú o tom, či objekt
ich výskumu budú študovať z diachrónnej alebo synchrónnej perspektívy.
Súčasných antropológov tiež spája vedomie, že kultúru nie je možné redukovať na
jednoduchý adaptačný mechanizmus, slúžiaci k uspokojovaniu ľudských
potrieb. Nad utilitárnou dimenziou každého kultúrneho predmetu alebo javu totiž
jestvuje svojbytný svet symbolov a významov, ktoré z kultúry robia
unikátny jav „sui generis“ – relatívne autonómnu vrstvu reality, ktorá sa
vyvíja podľa svojich vlastných utilitárnych zákonov. Predpokladom kultúrneho
antropológa je schopnosť exaktne postihnúť utilitárne funkcie kultúr a zároveň
mať vlohy na to, ako ju čítať ako svojbytný semiotický text. Navzdory premenám
antropologických paradigiem, daných prirodzenou variabilitou predmetu
a bádateľských postupov, aj naďalej zostáva základnou metódou kultúrnej
antropológie terénny výskum založený na pobyte medzi príslušníkmi študovanej
spoločnosti. Rozpor medzi hermeneutickým porozumením kultúre a jej
racionálnou analýzou preto americký kulturológ Cliford Geertz výstižne
charakterizoval prirovnaním „umením žiť tam a písať tu“ (Geertz 1988a, 32).
Bibliografia
Barfield, Thomas, ed. 1998. The Dictionary of Anthropology, Oxford: Blackwell Publishers.
Barnard, Alan. 2012. Genesis of Symbolic Though. Cambridge: Cambridge University Press.
Benedict, Ruth. 1999. Vzorce kultury. Praha: Argo.
Boas, Franz, ed. 1938. General Anthropology. Boston: Heath.
Budil, Ivo. 1995. Mýtus, jazyk a kulturní antropologie. Praha: Triton.
Bowie, Fiona. 2008. Antropologie náboženství. Praha: Portál.
Eriksen, Thomas Hylland. 2008. Sociální a kulturní antropologie. Portál: Praha..
Geertz, Cliford. 2000. Interpretace kultur. Praha: Sociologické nakladatelství.
Geertz, Cliford. 1988a. Being there, writing here. In Harper´s Magazine, New York: Harper´s Magazine Foundation. č. 276 (= 1654): 32-35.
Geertz, Cliford. 1988b. Works and Lives: The Anthropologist as Autor. Stanford: Stanford University Press.
Girtler, Roland. 1979. Kulturanthropologie. München: Verlag GmbH & Co.
Harris, Marvin. 1968. The Rise of Anthropological Theory. A History of Theories of Culture. New York: Thomas Y.Crowell.
Harris, Marvin. 1979. Cultural Materialism: The Strugle for a Science of Culture. New York: Random House.
Harris, Marvin. 1999. Theories of Culture in Postmodern Time. New York: AltaMira Press.
Hann, Chris. 2004. Social Antropology. London: Hoder and Stoughton.
Hatch, Elvin. 1973. Theories of Man and Culture. New York: Columbia University Press.
Honigmann, John Joseph. 1976. The Development of Anthropological Ideas. Homewood: Dorsey Press.
Kottak, Conrad Phillip. 1991. Anthropology: The Exploration of Human Diversity. New York: McGraw-Hill.
Kuklick, Henrica, ed. 2008. A New History of Antropology. Oxford: Blackwell.
Lévi-Strauss, Claude. 2006. Strukturální antropologie. Praha: Argo.
Mead, Margaret. 1928. Coming of Age in Samoa: A Psychological Study of Primitive Youth for Western Civilisation. New York: Morrow.
Murphy, Robert Francis. 1998. Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Slon.
Morgan, Lewis Henry. 1954. Pravěká společnost. Praha: ČSAV.
Rossi, Ino, ed. 1982. The Logic of Culture, London: Tavistock Publications Ltd.
Steward, Julian H., ed. 1977. Evolution and Ecology: Essays on Social Transformation, Urbana: University of Illinois Press.
Soukup, Václav. 2004. Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
Soukup, Václav. 2011. Antropologie: Teorie člověka a kultury. Praha: Portál.
Stocking, George W. ed.: Malinowski, Rivers, Benedict and Others: Essays on Culture and Personality, Madison, University of Wisconsin Press 1986.
Tylor, Edward Burnett. 1871. Primitive Culture: Researches into the Development of Mythology. Philosophy, Religion, Art, and Custom. London: Murray.
Voget, Fred W.: A History of Ethnology, New York, Holt, Rinehart and Winston 1975.
Williams, Thomas R.: Field Methods in The Study of Culture, New York, Holt, Rinehart and Winston 1967.