Systémovoteoretická literárna veda
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Systemtheoretische Literaturwissenschaft (D)
System-theoretical literary studies (En)
Systémovoteoretická literárna veda (Sk)
Explikácia pojmu
Teória systémov je transdisciplinárny model opisu štruktúr a procesov živých autopoietických systémov. Snaží sa obsiahnuť prepojenie komunikácie a kognície, ako aj na podklade rozlíšenia textu a kontextu postihnúť sémantické aspekty literárnych textov. Problém súvislosti medzi kognitívnymi systémami aktantov (konajúcich v štruktúrach sociálnych systémov) a sociálnymi systémami (pozostávajúcimi z komunikácií) je zaujímavý aj pre výskum literatúry, napríklad z aspektu výskumu noriem a konvencií.
Teória systémov ponúka možnosť modelovať komunikáciu ako princíp sebaorganizácie sociálnych systémov. Ide o nástroj na pozorovanie mechanizmov a princípov konštruovania sociálnej reality zviditeľnených v aktoch komunikácie. Prvými, ktorí teóriu systémov v tomto duchu aplikovali na oblasť literárnej vedy, boli Wolfgang Iser a Siegfried J. Schmidt. Išlo tu viac-menej o experimentovanie s premisami teórie systémov, o hľadanie styčných plôch, prekonávanie komunikačných bariér medzi novou „paradigmou“ a etablovanými literárnovednými smermi.
Teória systémov skúma komunikácie ako elementy systémov, ktoré predstavujú komunikáciu, pozostávajú z komunikačných aktov, a nadväzuje na iné komunikácie.
Vo všetkých známych literárnovedných konceptoch teórie systémov ide o výskum procesov produkcie a recepcie. Systémovo-teoretická literárna veda systém literatúry a systém literárnej komunikácie v podstate nerozlišuje[i]. Ide v nej o hľadanie odpovedí na otázku, ako systém literatúry zabezpečuje svoju stabilitu a ako definuje svoju identitu. Základný konsenzus spočíva v názore, že literárne komunikačné akty na seba nadväzujú do tej miery, že zabezpečujú sebaorganizáciu systému, pričom súčasne reagujú na perturbácie iných systémov. Literatúra z pohľadu teórie systémov nepozostáva z literárnych textov, ale z literárnych komunikačných aktov. Aj literárny proces sa preto chápe ako komunikačný proces.
---
Teória systémov má svoje korene v rôznych disciplínach – v kybernetike, v biológii (teória živých systémov), v sociológii. Za zakladateľa všeobecnej teórie systémov sa považuje Ludwig von Bertalanffy, ktorý pod dojmom teórie informácií a kybernetiky opisuje organizačné mechanizmy autoreferenčných systémov v interakciách s prostredím. Širší význam začína mať teória systémov v interdisciplinárnych diskurzoch v podaní Niklasa Luhmanna, ktorý sa sústreďuje na komunikáciu ako na základnú operáciu, ktorá zabezpečuje stabilitu systémov ako autopoetických systémov. Pojmom autopoiesis sa označuje dôležitá vlastnosť komplexných systémov. Tieto systémy sú schopné organizovať sa sami. Systémy produkujú prvky, z ktorých pozostávajú, z čoho vyplýva, že systém sa dokáže plánovať a riadiť iba sám, nie je možné ho plánovať a riadiť zvonka. Niklas Luhmann bol prvý, ktorý pojem autopoiesis, pôvodne pojem, ktorý čílsky biológ Humberto R. Maturana použil na živé systémy, aplikoval na sociálne systémy: Luhmann uvádza: „Autopoiesis neznamená, že systémy existujú sami od seba, z vlastnej sily bez akéhokoľvek vplyvu prostredia. Naopak, ide o to, že jednota systému a s ňou všetky jeho prvky, z ktorých pozostáva, sú produktom systému samého.“[ii] S pojmom autopoiesis je nutne spojená diferenciácia systému a prostredia. Jeho diferencia ale existuje iba ako produkt, a teda ako element systému. Tým je vyjadrené, v zmysle konštruktivizmu, že systém sám produkuje všetky kategórie z ktorých pozostáva cez kategórie, z ktorých pozostáva. Aplikácia konceptu autopoiesis na modelovanie literatúry bude nutne ústiť do poznania, že literatúra produkuje literatúru a nič iné – v analógii Luhmannovej dikcie „len komunikácia dokáže komunikovať“ (Luhmann 1992, 31)[iii].
Luhmannova teória systémov podstatne ovplyvnila uvažovanie o literatúre ako o autopoietickom sociálnom systéme. Pod vplyvom Luhmannovej teórie systémov koncom 80. rokov 20. storočia vstupujú do poľa záujmu literárnej vedy hlavne sociálne dimenzie literárnej komunikácie . Sociálne faktory ako rod, vzdelanie a pod. sa skúmajú predovšetkým z aspektu ich vplyvu na kognitívne procesy (N. Groeben). Ale začiatkom 80. rokov 20. storočia ešte hádam nikto reálne neuvažoval nad fundovaním systémovo-teoretickej literárnej vedy, ako ju poznáme dnes s jej inštitucionálnym zázemím a relatívne ustáleným pojmovým aparátom.
Literárna komunikácia sa v nemeckom prostredí diskutuje v súvislosti s recepciou teórie systémov. Tento proces má relatívne silné inštitucionálne zázemie. V nemeckom prostredí sú v 90. rokoch 20. storočia silne prezentné výskumné iniciatívy Inštitútu pre teóriu systémov a humanitné vedy na Univerzite Leiden. Matthias Prangel a Henk de Berg vytvorili tzv. Leidenský model porozumenia textu (Leidener Modell des Textverstehens), v ktorom ide o identifikáciu kľúčovej diferencie systému literatúry podľa N. Luhmanna. Tento model obohacuje Luhmannovu teóriu komunikácie o hermeneutické a semiotické prístupy.
Gerhard Plumpe a Niels Werber sú predstaviteľmi tzv. Bochumského konceptu literatúry, ktorý je postavený na základoch Luhamnnovej teórie komunikácie a sociálnych systémov. Systém literatúry vo funkčne diferencovaných spoločnostiach Plumpe a Werber koncipujú ako funkčne interagujúci systém so štruktúrnou autonómiou. Literárna komunikácia má sociálnu funkciu, ktorá zároveň zabezpečuje svojou inakosťou voči iným systémom jeho autonómnosť a stabilitu. Literárne diela sa chápu v nadväznosti na Luhmannovu teóriu médií ako symbolicky generalizované komunikačné médiá.
V Bochumskom koncepte ide o výskum systému literatúry vo vzájomných vzťahoch s inými sociálnymi systémami v synchrónnom a aj diachrónnom aspekte. G. Plumpe a N. Werber aplikujú Luhmannov model komunikačnej evolúcie na dejiny literatúry[iv].
Existujú aj iné prístupy odvolávajúce sa na Luhmannovu teóriu systémov a na jeho pojem komunikácie. Napr. Claus-Michael Ort pracuje s diferenciáciou pojmu literatúry ako systému symbolov a literatúry ako sociálneho systému.[v]
Aj funkcionálny model textu Ericha Köhlera pracuje s Luhmannovým pojmom systému. Köhler transformuje Luhmannove teorémy na systém literárnych druhov a definuje ho ako čiastkový systém spoločenského systému[vi]. Pokúša sa objasniť, akú funkciu má určitý literárny druh v určitom historickom období. Luhmannov pojem funkcie prekonáva predstavy funkcie ako účelového výkonu.
Luhmannovu teóriu systémov aplikuje Hans Ulrich Gumbrecht na problematiku porozumenia. Od Luhmanna preberá návrh rozlišovať medzi zmyslom a vnímaním, čím implicitne upozorňuje na to, že človek môže konať aj mimo dimenzie zmyslu. [vii]
---
Základné premisy teórie systémov sa stali opisným a analytickým inštrumentom literárnej vedy aplikovateľným v podstate na akýkoľvek jav systému literatúry. Aj preň platí, že ako element systému predstavuje komunikáciu, pozostáva z komunikačných aktov a nadväzuje na iné komunikácie. Napriek spomínanému profilu a inštitucionalizácii systémovo-teoretickej literárnej vedy neexistuje literárnovedný smer, ktorý by bol výlučne systémovo-teoretický. Ide o pomerne paradoxný jav, ktorý akoby odhaľoval alebo naznačoval isté nedostatky Luhmannovej teórie systémov. V literárnovednej praxi nachádzame početné kombinácie častí teórií, akýsi nutný eklektizmus alebo teoretické nadstavby.[viii] Fakt je, že Luhmann sa interdisciplinárnymi kanálmi dostal do prakticky každej humanitnej disciplíny. Jeho filologické aplikácie sa spočiatku vyznačujú veľkou rozpačitosťou a sú skôr motivované už relatívne etablovanými smermi, pretože pre konzekventnú aplikáciu Luhmannovej teórie by to znamenalo opustenie priestoru filológie, znamenalo by to vnímať literatúru ako sociálnu skutočnosť, teda ako komunikáciu. Práve tento aspekt Luhmannovej teórie ponúka možnosť opísať dynamiku tvorby literárnych fenoménov ako elementov sociálnej skutočnosti a ako komunikácie bez toho, aby sa z literárneho vedca musel nevyhnutne stať sociológ, pretože literárna komunikácia má aj ako sociálna realita svoje špecifiká a vnútorné mechanizmy, kódované systémom literatúry. (Schmidt 1989)
Systémovo-teoreticky orientovaní literárni vedci sa zhodujú v názore, že literárna komunikácie je (alebo musí byť) kódovaná inak ako všetky ostatné komunikácie, že komunikačný systém literatúry funguje podľa špecifických kódov. Literárna kritika operuje v zmysle axiologických diferenciácií ako hodnotné/nehodnotné[ix], originálne/epigonálne, vkusné/nevkusné, vydarené/nevydarené a pod. Tieto diferenciácie sú akoby kľúčom k analýze literárnych fenoménov. Literárna kritika napr. operuje v súčasnosti primárne podľa diferenciácií zaujímavé/nudné alebo hodnotné/nehodnotné. Otázka teda znie: aké je kódovanie literatúry? Isté odpovede ponúka Luhmann v spisoch Ist Literatur codierbar? (Dá sa literatúra kódovať?) a Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst (Umelecké dielo a autoreprodukcia umenia). Opis tejto inakosti predstavuje značný problém, na ktorý na tomto mieste môžem upozorniť iba kurzoricky.
Cez poukázanie na možnosti aplikácie teórie systémov ako opisného inštrumentária istého literárneho fenoménu zároveň vyvstáva potreba akceptovať teóriu systémov ako metateóriu s jednoznačne univerzalistickými nárokmi. Analýzy literárnej komunikácie na pozadí teórie systémov sú v nemeckom prostredí už relatívne bežné, iba nepatrný podiel sa však týka fenoménu kánonu.
Pre Luhmanna znamená umenie komunikáciu, ktorá sa orientuje na umelecké diela. Keďže Luhmann vo svojej práci Die Kunst der Gesellschaft (Umenie spoločnosti) literatúru spomína iba okrajovo, boli nutné isté „manipulácie“, ktoré sa udiali v procese transformácie jeho teórie na oblasť literatúry – tak to napr. robili Gerhad Plumpe a Niels Werber v 90. rokoch 20. storočia. Podľa nich má literatúra, ako každý subsystém, vlastnú identifikovateľnú funkciu a kód. To znamená, že do komunikácie vstupuje obmedzené kontingentné spektrum zmyslu (redukcia očakávania vzhľadom na literárne texty). Plumpe a Werber za ústredný kód tejto komunikovateľnosti považujú binárny kód „zaujímavý/nudný“ ako protinávrh Luhmannovho návrhu „pekný/ošklivý“ paušálne pre celú oblasť umenia. Tento Luhmannov návrh bol v odbornom umenovednom diskurze jednohlasne spochybnený a v procese tohto spochybňovania sa zrodil celý rad protinávrhov.[x] V diskusii o kódovaní umenia veľkú úlohu zohralo uvažovanie Friedricha Schlegela. Neodmieta atribút „krásny“ ani atribút „zaujímavý“, pripisuje ich ale na jednej strane klasickej a na druhej strane súčasnej, modernej, romantickej literatúre. Vieme však, že žiadna z uvedených diferenciácií nekóduje princíp inklúzie a exklúzie absolútne. Existuje celý rad vedľajších kódov pôsobiacich často súčasne, vďaka ktorým sa systém literatúry imanentne diferencuje. Aj Luhmann predpokladá pre systémy vedľajšie kódy, ktoré sú spojené s primárnym kódovaním a dopĺňajú ho v súlade s vnútornou diferencovanosťou systému a v jej prospech.
Výhodou teórie systémov je, že výsledky komunikačných operácií sú koncepčne rovnako elementmi systému a na jeho dynamike sa podieľajú ako samy operácie, a síce tým, že im je imanentný potenciál komunikovateľnosti. To je ďalší impulz v prospech modelovania literatúry ako autopoietického systému. S tým je spojená paradigmatická zmena v orientácii a spôsobe nahliadania problémov teórie systémov vôbec. Nesústreďuje sa totiž na plánovanie, kontrolu, riadenie a štruktúrnu stabilitu sociálnych systémov, ale, ako to Luhmann formuluje v úvodnej kapitole Paradigmenwechsel in der Systemtheorie (Paradigmatická zmena v systémovej teórii) knihy Soziale Systeme (Sociálne systémy), na autonómnosť a senzibilitu voči prostrediu, evolúciu a dynamickú stabilitu (Luhmann 1991a, 27).
Prostriedky teórie systémov na výskum literatúry využíva Siegfried J. Schmidt v rámci svojho konceptu empirickej teórie literatúry. Ide o prostriedky, ktoré korešpondujú s konštruktivistickými konceptmi kognície. Primárne sa orientuje na teóriu systémov Niklasa Luhmanna, ktorý sám integruje niektoré konštruktivistické teorémy.
Teória systémov si kladie otázku, ako je komunikácia možná, keď predpokladáme, že kognitívne systémy sú operačne uzavreté autopoetické systémy. Znamená to, že sociálne systémy pozostávajú iba z komunikácií, ktoré samé seba produkujú a reprodukujú v médiu „zmyslu“. S. J. Schmidt ale uvádza:
„Komunikácia sa práve neorganizuje sama, ale organizujú ju komunikátori (aktanti alebo inštitúcie), ktorí nevyhnutne vnášajú do hry svoje motívy a záujmy, postoje, presvedčenia a hodnotenia. Účasť na komunikácii nutne predpokladá reflexívny rekurz na rôzne poriadky jazykového, kolektívne zdieľaného poznania, odkazuje na sociálne podmienky každej komunikácie, pritom ale nerobí vnímanie indivíduí ako komunikantov (nie ako »komplexných ľudí«) ani nadbytočným, ani nezmyselným.“[xi]
Tým je aspoň čiastočne naznačená problematika premostenia kognitívnych a komunikačných systémov. Sociálny konštruktivizmus sa pri hľadaní odpovede na otázku prepojenia kognície a komunikácie opiera o model komunikácie H. R. Maturanu, ktorý vychádza z pojmu sociálneho systému ako zvláštneho spôsobu koordinácie kognitívnych systémov. Koordinácia znamená, že kognitívne systémy navzájom predpokladajú podobné spôsoby konania, čím produkujú konvencie, na podklade ktorých je opäť (v cirkulačnej logike) možná ich koordinácia. Mechanizmus štruktúrne spriahajúci kognitívny systém s komunikačným systémom nachádzame napr. v jazyku. Štrukturálnym zosúladením literárnych aktov (literárnou komunikáciou) vzniká špecifická realita literárneho systému. Siegfried J. Schmidt sleduje vo vzniku konvencií literárneho systému dynamiku meniacej sa štruktúry poznania, ktoré daný systém odlišuje od všetkých iných systémov (a štruktúr poznania). V literárnej komunikácii sa vzťahujú aktivity kognitívnych systémov (aktantov), ktoré v literárnej komunikácii operujú, na iné literárne aktivity. Tieto aktivity majú komunikačný charakter. V tomto bode sa Schmidt stretáva s Luhmannovou argumentáciou (len komunikácia môže komunikovať). Luhmann definuje sociálne systémy ako autopoietické systémy. Pojem autopoiesis aplikuje tak na živé, psychické, ako aj sociálne systémy. Všetky typy autopoietických systémov redukujú komplexnosť sveta[xii]. Luhmann nazýva tie systémy autopoietickými, ktoré „samy a prostredníctvom elementov, z ktorých pozostávajú, produkujú a reprodukujú elementy z ktorých pozostávajú“ [xiii]. „Všetko, čo systémy používajú ako prvky, ich elementy, ich procesy, ich štruktúry a seba samé, je determinované práve týmito prvkami v systéme.“ [xiv]
Sociálne systémy sa organizujú komunikáciou, ktorú Luhmann definuje nasledovne: „Komunikácia je syntéza troch komponentov: informácie, oznámenia a porozumenia.“ [xv] Všetky tieto komponenty sú v komunikačnom akte kontingentnými elementmi autopoiesis komunikácie. Kontingencia komunikácie vyjadruje aj principiálnu asynchrónnosť transportu informácie.
Systémová teória predpokladá, že základným cieľom systémov je zabezpečenie ich stability. Takto sa definuje aj pojem funkcie[xvi]. Okrem pojmov štruktúry a funkcie do hry vstupuje reflexivita komplexných autoreferenčných systémov, ktorá je teoreticky podložená konceptom autopoiesis Humberta R. Maturanu, ktorý hovorí, že autopoietické systémy sú operačne uzavreté.
Terminológia teórie systémov je vo vysokej miere abstraktná, čo jej však zabezpečuje univerzálnosť. Zároveň je postavená na ne-ontologickom pojme systému. Prominentne zastúpený je Luhmannov pojem systému ako komunikácie. Funkcia systémov ako komunikačných štruktúr spočíva v nepretržitej redukcii komplexnosti sveta. Aj identita umeleckého diela spočíva v tom, akým spôsobom v ňom bola redukovaná komplexnosť sveta. Nejde o opis jeho ontológie, ale o opis procesu komunikácie, ktorý sa na jeho podklade (na podklade diela) deje. Abstraktne povedané: prostredníctvom aplikácie selektívnych kódov sa nešpecifické perturbácie prostredia transformujú na imanentné elementy systémov. Tieto elementy sa koordinujú v procese komunikácie, ktorý je emergentným javom a podľa Luhmanna sa nedá redukovať na isté vlastnosti alebo konanie aktantov.
Význam Luhmannových prác spočíva aj v tom, že do teórie systémov integroval epistemologické premisy radikálneho konštruktivizmu . Schmidta neprekvapuje:
„že Niklas Luhmann vo svojej teórii systémov (...) vyvíja úplne podobné myšlienkové modely ako konštruktivisti, ktorí argumentujú skôr biologickými, psychologickými a kybernetickými názormi. Obe strany operujú diferenciou systému a prostredia a operatívnou uzavretosťou kognitívnych a sociálnych systémov.“ [xvii]
Radikálny konštruktivizmus aj teória systémov vychádzajú z toho, že systém je síce operatívne uzavretý v zmysle autonómny, ale nedokáže operovať nezávisle od skutočnosti mimo neho. Jediný prístup k prostrediu, v ktorom operuje, je konštrukcia pozorovateľa. V tomto prípade Luhmann hovorí o de-ontologizácii reality. Nechce opísať realitu, ale naše skúsenosti: „To, čo nazývame poznanie, je produkt komunikačného systému spoločnosti.“ [xviii]
[i] „´Literatursystem´ und ´literarische Kommunikation´ (zumindest weitgehend) gleichgesetzt und das Interesse der Literaturwissenschaft primär auf die semantische Analyse von Kommunikation, und das heißt im historischen Fall von Texten, konzentriert, sich also als neo-hermeneutische Konzeption konstituiert.“ (Siegfried J. Schmidt: Kommunikationskonzepte für eine systemorientierte Literaturwissenschaft, in: S. J. S. (Hg.), Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven. Opladen: Westdeutscher Verlag 1993, S. 241–268, hier S. 242)
[ii] „Autopoiesis besagt nicht, daß das System allein aus sich heraus, aus eigener Kraft, ohne jeden Beitrag aus der Umwelt existiert. Vielmehr geht es nur darum, daß die Einheit des Systems und mit ihr alle Elemente, aus denen das System besteht, durch das System selbst produziert werden.“ (Luhmann, Niklas: Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt a. M. 1992, S. 30.)
[iii] „Der Mensch kann nicht kommunizieren; nur die Kommunikation kann kommunizieren.“
[iv] Plumpe, Gerhard / Werber, Niels: Literatur ist codierbar. Aspekte einer systemtheoretischen Literaturwissenschaft, in: Schmidt, Siegfried J. (Hg.): Systemtheorie und Literaturwissenschaft. Positionen, Kontroversen, Perspektiven, Opladen 1993
[v] Claus-Michael Ort: Sozialsystem `Literatur´ - Symbolsystem ´Literatur´. Anmerkungen zu einer wissenssoziologischen Theorieoption für die Literaturwissenschaft. in: Siegfried J. Schmidt: Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven. Opladen 1993, S. 269-294
[vi] Köhler, Erich: „Gattungssystem und Gesellschaftssystem“. In: Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte 1 (1977), S. 7–21.
[vii] Porovnaj Gumbrecht, Hans Ulrich (2004): Diesseits der Hermeneutik, Frankfurt; ďalej porovnaj aj Henk de Berg, Matthias Prangel (Hg.) Systemtheorie und Hermeneutik, Francke A. Verlag, 2001; Luhmann, Niklas: "Das Problem der Epochenbildung und die Evolutionstheorie", in: Gumbrecht, Hans-Ulrich / Link-Heer, Ursula (Hrsg.): "Epochenschwellen und Epochenstrukturen im Diskurs der Literatur- und Sprachhistorie", (Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft 486), Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1985, S. 11 - 34.; Luhmann, Niklas: »Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst«. In: Hans-Ulrich Gumbrecht u.a. (Hg.): Stil. Geschichten und Funktionen eines kulturwissenschaftlichen Diskurselements. Frankfurt/M. 1986, S. 620–672. ; Luhmann, Niklas (1988): Wie ist Bewußtsein an Kommunikation beteiligt? In: Gumbrecht, H. U./ Pfeiffer, K. L. (Hrsg.): Materialität der Kommunikation. Frankfurt am Main [Suhrkamp Verlag] 1988, S. 884-905; Luhmann, Niklas: Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst, in: Stil, Hg. v. Hans Ulrich Gumbrecht u. Karl Ludwig Pfeiffer, Frankfurt a. M. 1986, S. 620–672.
[viii] Luhmann vystupuje, ako to bude naznačené v tejto štúdii, často v kombinácii s Bourdieuom, Foucaultom, Assmannovcami a pod.
[ix] Už dávnejšie ju zaviedol S. J. Schmidt „Konstruktivismus, Systemtheorie und Empirische Literaturwissenschaft“ 1995 s. 233
[x] Z dôvodu kompatibility s inými anti-hermeneutickými smermi v literárnej vede považujem diferenciu „literárny/neliterárny“, teda návrh S. J. Schmidta, za zmysluplný.
[xi] Kommunikation organisiert sich gerade nicht selbst, sondern wird organisiert von Kommunikatoren (Aktanten oder Institutionen), die ihre Motive und Interessen, Einstellungen, Überzeugungen und Bewertungen unausweichlich ins Spiel bringen. Daß die Teilnahme an Kommunikation notwendig den reflexiven Bezug auf unterschiedliche Ordnungen sprachlichen, kollektiv geteilten Wissens voraussetzt, verweist auf die sozialen Bedingungen jeder Kommunikation, macht aber die gleichzeitige Beobachtung von Individuen als Kommunikanten (nicht als »komplexe Menschen«) weder überflüssig noch sinnlos. (Schmidt, S. J.: Kognitive Autonomie und soziale Orientierung. Konstruktivistische Bemerkungen zum Zusammenhang von Kognition, Kommunikation, Medien und Kultur, Frankfurt a. M. 1994, S. 119)
[xii] „Es gibt Systeme, weil Komplexität in einer bestimmten Art und Weise und in Hinsicht auf eine bestimmte Problemlösung wahrgenommen und reduziert wurde.“ (Krieger, David J.: Einführung in die allgemeine Systemtheorie. Stuttgart 1996, S. 18.)
[xiii] „die Elemente, aus denen sie bestehen, durch die Elemente, aus denen sie bestehen, selbst produzieren und reproduzieren.“ Luhmann, Niklas: „Die Autopoiesis des Bewusstseins.“ In: Soziologische Aufklärung 6: Die Soziologie und der Mensch. Hg. v. Niklas Luhmann. Opladen 1995, S. 55–112, hier S. 56.
[xiv] „Alles, was solche Systeme als Einheit verwenden, ihre Elemente, ihre Prozesse, ihre Strukturen und sich selbst, wird durch eben solche Einheiten im System erst bestimmt.“ Luhmann, Niklas: „Die Autopoiesis des Bewusstseins“. In: Soziale Welt. Bd. 36. Baden Baden 1985, S. 402–446, hier S. 403.
[xv] „Kommunikation ist demnach eine Synthese aus drei Komponenten: Information, Mitteilung und Verstehen.“ Luhmann, Niklas: „Literatur als Kommunikation“. In: Luhmann, Niklas: Schriften zu Kunst und Literatur. Hg. v. Niels Werber, S. 373–389, hier S. 374.
[xvi] „Als funktional gilt eine Leistung, sofern sie der Erhaltung einer komplex strukturierten Einheit, eines Systems dient. .... Im System sind Ursachen angelegt, die im Falle von Störungen wirksam werden, um das System in einen stabilen Zustand zurückzubringen.“ Luhmann, Niklas: Soziologische Aufklärung. Opladen 1975, S. 10f.
[xvii] „dass Niklas Luhmann in seiner Systemtheorie [...] ganz ähnliche Denkmodelle entwickelt wie Konstruktivisten, die eher mit biologischen, psychologischen und kybernetischen Annahmen argumentieren. Beide Seiten operieren mit der Differenz von System und Umwelt und mit der operativen Geschlossenheit kognitiver und sozialer Systeme.“ Schmidt, Siegfried J.: „Radikaler Konstruktivismus. Forschungsperspektive für die 90er Jahre“. In: Kognition und Gesellschaft. Hg. v. Siegfried J. Schmidt, S. 7–23, hier S. 9f.
[xviii] „Das, was wir als Erkenntnis kennen, ist Produkt des Kommunikationssystems Gesellschaft [...].“ Luhmann: Soziologische Aufklärung 5, S. 50.
Bibliografia
de Berg Henk u. Matthias Prangel: Kommunikation und Differenz. Systemtheoretische Ansätze in der Literatur- und Kunstwissenschaft. Opladen 1993
de Berg, Henk u. Matthias Prengel (Hg.): Differenzen. Systemtheorie zwischen Dekonstruktion und Konstruktivismus. Tübingen 1995.
de Berg, Henk, Matthias Prangel (Hg.) Systemtheorie und Hermeneutik, Francke A. Verlag, 2001;
Fohrmann, Jürgen/Müller, Harro (Hgg.): Systemtheorie der Literatur. München, 1996.
Gumbrecht, Hans Ulrich (2004): Diesseits der Hermeneutik, Frankfurt;
Jahraus, Oliver/Schmidt, Benjamin Marius: "Systemtheorie und Literatur. Teil III. Modelle Systemtheoretischer Literaturwissenschaft in den 1990ern", In: Internationales Archiv für Sozialgeschichte der Literatur (IASL), Bd. 23, Heft 1, Tübingen, 1998, S. 66-111.
Jahraus, Oliver: Theorieschleife. Systemtheorie, Dekonstruktion und Medientheorie, Wien 2001
Köhler, Erich: „Gattungssystem und Gesellschaftssystem“. In: Romanistische Zeitschrift für Literaturgeschichte 1 (1977), S. 7–21
Krieger, David J.: Einführung in die allgemeine Systemtheorie. Stuttgart 1996
Luhmann, Niklas (1988): Wie ist Bewußtsein an Kommunikation beteiligt? In: Gumbrecht, H. U./ Pfeiffer, K. L. (Hrsg.): Materialität der Kommunikation. Frankfurt am Main [Suhrkamp Verlag] 1988, S. 884-905;
Luhmann, Niklas: „Die Autopoiesis des Bewusstseins.“ In: Soziologische Aufklärung 6: Die Soziologie und der Mensch. Hg. v. Niklas Luhmann. Opladen 1995, S. 55–112
Luhmann, Niklas: "Das Problem der Epochenbildung und die Evolutionstheorie", in: Gumbrecht, Hans-Ulrich / Link-Heer, Ursula (Hrsg.): "Epochenschwellen und Epochenstrukturen im Diskurs der Literatur- und Sprachhistorie", (Suhrkamp Taschenbuch Wissenschaft 486), Suhrkamp Verlag, Frankfurt am Main 1985, S. 11 - 34.;
Luhmann, Niklas: „Die Autopoiesis des Bewusstseins“. In: Soziale Welt. Bd. 36. Baden Baden 1985, S. 402–446
Luhmann, Niklas: „Literatur als Kommunikation“. In: Luhmann, Niklas: Schriften zu Kunst und Literatur. Hg. v. Niels Werber, S. 373–389
Luhmann, Niklas: Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst, in: Stil. Geschichten und Funktionen eines kulturwissenschaftlichen Diskurselements, Hg. v. Hans Ulrich Gumbrecht u. Karl Ludwig Pfeiffer, Frankfurt a. M. 1986, S. 620–672
Luhmann, Niklas: Die Wissenschaft der Gesellschaft, Frankfurt am Main 1992
Luhmann, Niklas: Schriften zu Kunst und Literatur. Frankfurt/M., 2008.
Luhmann, Niklas: Soziologische Aufklärung. Opladen 1975
Luhmann, Niklas (1987): Biographie, Attitüden, Zettelkasten. in: Luhmann, Niklas: Archimedes und wir. Interviews. ed. Dirk Baecker a Georg Stanitzek. Berlin, S. 125-155
Luhmann Niklas (1991a): Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Suhrkamp, Frankfurt am Main
Luhmann, Niklas (1991b): Selbststeuerung der Wisenschaft In: Luhmann, Niklas: Soziologische Aufklärung I. Aufsätze zur Theorie sozialer Systeme, 6. Auflage, Westdeutscher Verlag Opladen, S. 232-252
Luhmann, Niklas (1992): Die Wissenschaft der Gesellschaft. Frankfurt am Main, Suhrkamp
Luhmann, Niklas (1995): Die Kunst der Gesellschaft, Suhrkamp, Frankfurt am Main
Moser, Sibylle: Komplexe Konstruktionen. Systemtheorie, Konstruktivismus und empirische Literaturwissenschaft. Wiesbaden 2001
Ort, Claus-Michael: Sozialsystem `Literatur´ - Symbolsystem ´Literatur´. Anmerkungen zu einer wissenssoziologischen Theorieoption für die Literaturwissenschaft. in: Siegfried J. Schmidt: Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven. Opladen 1993, S. 269-294
Plumpe, Gerhard / Werber, Niels: Literatur ist codierbar. Aspekte einer systemtheoretischen Literaturwissenschaft, in: Schmidt, Siegfried J. (Hg.): Systemtheorie und Literaturwissenschaft. Positionen, Kontroversen, Perspektiven, Opladen 1993
Schmidt, Siegfried J. (Hg.): Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven. Opladen, 1993.
Schmidt, Siegfried J.: „Radikaler Konstruktivismus. Forschungsperspektive für die 90er Jahre“. In: Kognition und Gesellschaft. Hg. v. Siegfried J. Schmidt, S. 7–23
Schmidt, Siegfried J.: Kognitive Autonomie und soziale Orientierung. Konstruktivistische Bemerkungen zum Zusammenhang von Kognition, Kommunikation, Medien und Kultur, Frankfurt a. M. 1994
Schmidt, Siegfried J.: Kommunikationskonzepte für eine systemorientierte Literaturwissenschaft, in: S. J. S. (Hg.), Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven. Opladen: Westdeutscher Verlag 1993, S. 241–268
Schwanitz, Dietrich: Systemtheorie und Literatur. Ein neues Paradigma. Opladen 1990
Sill, Oliver: Literatur in der funktional differenzierten Gesellschaft. Systemtheoretische Perspektiven auf ein komplexes Phänomen. Opladen, 2001
Werber, Niels (Hg.): Systemtheoretische Literaturwissenschaft: Begriffe - Methoden - Anwendungen. Berlin, 2011