Polykontextová literárna veda
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Polykontexturale Literaturwissenschaft (D)
Policontextural literary theory (En)
Explikácia pojmu
Koncepcia
polykontextovej literárnej vedy predstavuje model vzájomného pozorovania
literatúry a jej prostredia a vychádza primárne z perspektívy teórie autopoietických
systémov Niklasa Luhmanna.
Na
pozadí Luhmannovho pokusu o zblíženie sociálnej teórie a teórie komunikácie s
jej semiologickým potenciálom sa literárni vedci pokúšajú interpretovať
rozdiely medzi textom a kontextom v duchu diferenciácie pozorovania
systému a pozorovania prostredia, pričom sa sústreďujú na rôzne periférie,
ktoré tvoria prostredie literatúry (Plumpe – Werber 1995). Ide o opis
polykontextového ukotvenia systému literatúry v priestore diferencovaných
sociálnych systémov. To, čo Gerhard Plumpe interpretuje ako ‚prostredia
literatúry‘, sú mimoliterárne špeciálne diskurzy, prevažne vedy (v uvedenom
zväzku z roku 1995 sú zastúpené právo, politika, náboženstvo, filozofia, pedagogika
a hospodárstvo) a pýta sa, v akom vzťahu sa nachádzajú
k literatúre.
Cieľom
polykontextovej literárnej vedy je vytvoriť východiskové paradigmy pre novú
historiografiu literatúry, pričom upozorňuje na neadekvátnosti koncepcie
sociálnych dejín literatúry, v ktorej sa pojem ‚literatúra‘ atomizoval na zdanlivo
ľubovoľné aspekty. Nová konceptualizácia dejín literatúry stojí pod záštitou
teórie autopoietických systémov Niklasa Luhmanna, podľa ktorej je literatúra od
konca 18. storočia ako diferencovaný systém spoločnosti zároveň prostredím
iných spoločenských subsystémov, ktoré ju pozorujú a transformujú do vlastných
koncepcií, z ktorých každá má svoju špecifickú ‚historicitu‘.
Pre
Luhmanna je umenie komunikácia orientovaná na umelecké diela. Od polovice 80.
rokov 20. storočia Luhmannove práce o sociológii umenia vyvolávali čoraz väčšiu
odozvu medzi literárnymi vedcami, čo viedlo k ďalšiemu kritickému rozvoju
systémovo-teoretickej literárnej vedy. V rámci týchto snáh o rozvoj
systémovo-teoretického uvažovania v literárnej vede Gerhard Plumpe a Niels
Werber začiatkom 90. rokov 20. storočia vyvinuli vlastný systémovo-teoreticky
inšpirovaný prístup, ktorý sa sústreďoval na Luhmannove koncepty autopoiesis a
polykontextuality. Pritom vychádzajú z konceptu polykontextuality, ktorý
Luhmann opísal nasledovne: „Každý, kto chce adekvátne prežívať alebo tvoriť
umenie [...], sa musí naučiť vidieť polykontextuálne: inými slovami, musí sa
naučiť poznávať, od čoho závisí, čo práve vidí.“ (Luhmann 1986, 645)[1]
Aby sa do širšieho diskurzu v sociológii
literatúry uviedla sociologická teória systémov, boli tieto koncepčné extenzie
pre literárnu vedu nevyhnutné, keďže Luhmann vo svojom diele Die Kunst der
Gesellschaft (1995, Umenie spoločnosti) spracúva priestor literatúry skôr
náhodne. Záujem literárnych vedcov o teóriu systémov v 90. rokoch 20.
storočia spôsobil stabilizáciu interdisciplinárneho diskurzu, ktorý síce
reprodukuje dominanciu Niklasa Luhmanna v rámci nemeckej teórie systémov, ale
ukazuje sa ako prekvapivo rozmanitý. Svoju adekvátnosť stratili aj námietky
opakovane formulované od polovice 80. rokov 20. storočia, že
systémovo-teoretická literárna veda je ahistorická a že sa vzďaľuje od
textu (to sa týkalo hlavne koncepcie empirickej literárnej vedy).
Skutočnosť,
že dejiny literatúry nemožno skúmať bez referencií na literárne pramene a že
literárnohistorický výskum na pozadí teórie systémov nevylučuje dôkladnú
pramennú referencialitu, sa podpísala už pod štúdiu Siegfrieda J. Schmidta o
sebaorganizácii sociálneho systému literatúry v 18. storočí (Schmidt 1989) a
viedla k rozšíreniu horizontu systémovo-teoretickej literárnej vedy. Faktom
je, že literárna veda je konfrontovaná s obrovskou rozmanitosťou opisov
subsystémov v prostredí literatúry. Treba zvážiť skutočnosť, že nielen autodeskripcie
jednotlivých subsystémov sa môžu výrazne líšiť od externých opisov vytvorených
inými systémami v príslušnom prostredí, ale aj to, že externé opisy sa líšia v
závislosti od perspektívy subsystému, z ktorej sú vytvorené. Takýmito externými
pozorovateľmi sú koexistujúce spoločenské systémy, ktoré nevnímajú literatúru
ako literatúru, ale skôr, podľa svojej príslušnej diferenciácie, ako tovar, ako
právny objekt, ako politikum, ako predmet alebo prostriedok vzdelávania, ako
predmet vedeckého výskumu a podobne. Tieto externé pozorovania literatúry sa v
žiadnom prípade nezhodujú so sebapozorovaním literatúry.
Analýzy
vychádzajúce z koncepcie polykontextovej literárnej vedy majú spoločné
fundamentálne rozlišovanie medzi literatúrou a jej prostredím, ktoré neguje ich
skratkovité identifikovanie v zmysle ‚literatúra je politikum‘, ‚literatúra je
tovar‘, ‚literatúra je zrkadlom skutočnosti‘ a podobne. To však neznamená,
že by sa negovali vzájomné závislosti medzi literatúrou a jej prostredím (por.
Jahraus – Schmidt 1998).
Fakt,
že literatúra pri pozorovaní svojich textov postupuje autonómne neznamená, že
odlišnosti systémov v ich prostredí zostávajú pre literatúru bez relevancie.
Literatúra totiž pozoruje svojich pozorovateľov a tieto jej vlastné operácie
svojím spôsobom integruje do literárnej komunikácie. V tejto súvislosti je
potrebné rozlišovať príslušné systémové referencie opisov. Polykontextualita
teórie systémov si vyžaduje takéto presné diferenciácie, čo je zrejmé už z
Luhmannových vlastných teorém a príslušných analýz.
Koncepcia
polykontextovej literárnej vedy Gerharda Plumpeho a Nielsa Werbera presne rozlišuje
systém a prostredie, pričom Plumpe a Werber (1995, 7) vychádzajú zo
základnej otázky: „Kto pozoruje literatúru?“ Prostredníctvom presných
diferenciácií umenie a literatúra ‚pozorujú‘ systémy prostredia a zároveň sú
nimi celkovo ako prostredím takisto ‚pozorované‘. To znamená, „ak je literatúra
sociálnym systémom našej spoločnosti, potom literatúra pozoruje všetky systémy,
ktoré sú v jej prostredí.“ (Plumpe – Werber 1995, 7)[2] Všetko,
čo tam vidí, môže literarizovať, teda selektívne začleniť do svojej literárnej
komunikácie. Podstatné je, čo spadá do výberu pre literárnu komunikáciu a čo sa
v danom výbere nezohľadňuje. Systém literatúry je teda diferencujúci
a pozorujúci v tom zmysle, že je primárne selektívny, musí teda
permanentne rozhodovať o tom, čo uzná za literarizovateľné a čo nie. Plumpe
a Werber zdôrazňujú, že takéto rozhodnutia podliehajú historickému
procesu. Problematická zostáva skutočnosť, že takéto selekcie sa nesústreďujú
na špecifické zákonitosti špeciálnych diskurzov prostredia literatúry, ale na
otázku, či témy z nich importované do literárneho systému sľubujú
zaujímavú literatúru. Preto ak systém a prostredie označujú vzájomné pozície,
potom dejiny systému literatúry možno chápať len ako dejiny vzťahov systému a
prostredia literatúry. V tomto zmysle sa polykontextová literárna veda zaujíma
predovšetkým o podnety svojho prostredia, ktoré literatúra vie integrovať do
svojich diskurzov.
Proti
tomuto prístupu však možno namietať, že polykontextualita nie je špecifickou
vlastnosťou literárneho systému ani s ním súvisiaceho symbolicky
zovšeobecneného komunikačného prostriedku diela, ale skôr, podobne ako
Luhmannov koncept kontingencie, stelesňuje vysoko abstraktný koncept založený
na pluralite, ktorý v konečnom dôsledku popiera možnosť jednotnej konštrukcie
sveta vo všeobecnosti a namiesto toho predpokladá pluralitu konštrukcií sveta,
ktorá platí rovnako pre všetky funkčné systémy, a preto si ju jeden konkrétny spoločenský
systém (napríklad literárny) nemôže nárokovať silnejšie ako iné (por. Hofer
2007, 205, pozn. 133). Preto Plumpe a Werber zdôrazňujú: „Diskurz po
diskurze – polykontextuálne umiestnenie literatúry v spoločnosti vzájomne
diferencovaných, autonómnych sociálnych systémov sa pozoruje a opisuje bez
toho, aby jedno prostredie literatúry bolo dôležitejšie ako iné.“ (Plumpe –
Werber 1995, 8)[3]
[1] „Wer jetzt
Kunst adäquat erleben oder herstellen will [...], muß polykontextural sehen
lernen: also lernen zu wissen, wovon abhängt, was er jeweils sieht.“
[2] „Ist die
Literatur ein Sozialsystem unserer Gesellschaft, dann beobachtet die Literatur
all jene Systeme, die sich in ihrer Umwelt befinden.“
[3] „Diskurs für
Diskurs - wird die polykontextmale Plazierung der Literatur in einer
Gesellschaft gegeneinander differenzierter, autonomer Sozialsysteme beobachtet
und beschrieben, ohne daß die eine Umwelt der Literatur wichtiger wäre als die
andere.“
Bibliografia
Hofer, Stefan. 2007. Die Ökologie der Literatur. Eine systemtheoretische Annäherung. Mit einer Studie zu Werken Peter Handkes. Bielefeld: transcript.
Jahraus, Oliver – Benjamin Marius Schmidt. 1998. „Systemtheorie und Literatur. Teil III. Modelle systemtheoretischer Literaturwissenschaft in den 1990ern.“ IASL 23, 1: 66 – 111.
Luhmann, Niklas. 1986. „Das Kunstwerk und die Selbstreproduktion der Kunst.“ In Stil, eds. Hans Ulrich Gumbrecht – K. Ludwig Pfeiffer, 620 – 672. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Luhmann, Niklas. 1995. Die Kunst der Gesellschaft. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
Plumpe, Gerhard – Niels Werber, eds. 1995. Beobachtungen der Literatur. Aspekte einer polykontexturalen Literaturwissenschaft. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Plumpe, Gerhard – Niels Werber. 1993. „Literatur ist codierbar.“ In Literaturwissenschaft und Systemtheorie. Positionen, Kontroversen, Perspektiven, ed. Siegfried J. Schmidt, 9 – 43. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Plumpe, Gerhard. 1995. Epochen moderner Literatur. Ein systemtheoretischer Entwurf. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Schmidt, Siegfried J. 1989. Die Selbstorganisation des Sozialsystems Literatur im 18. Jahrhundert. Frankfurt am Main: Suhrkamp.