Empirický výskum porozumenia metafore
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Empirische Studien zum Verstehen von Metaphern (D)
Explikácia pojmu
V kognitívnej
literárnej vede (KLV) metafora nie
je “ozdobným” či špecifickým prvkom jazykového prejavu, ale je súčasťou
všeobecnej architektúry ľudskej kognície. Vyskytuje sa naprieč viacerými modalitami,
nielen v jazyku. Možno ju vyjadriť gestom, hudbou, tancom, maľbou,
architektúrou, reklamou, filmom atď. Na konceptuálnej úrovni sa zovšeobecňujúco
definuje ako jav, v ktorom je abstraktnejšia entita, cieľová doména (Target
Domain) opísaná pomocou zdrojovej entity (Source Domain), ktorá je hmotnejšia
či kognitívne prístupnejšia, priamejšia, jasnejšia. V lingvistickej oblasti je
pre zdrojovú doménu zaužívaný termín vehiculum a pre cieľ topik/tenor. Súčasná
teória konceptuálnej metafory (Conceptual
Metaphor Theory, CMT) zdôrazňuje vzájomnú interakciu zúčastnených
domén. Metaforické a metonymické procesy vo veľkej miere štruktúrujú a systemizujú
reprezentácie skutočnosti, získané zmyslovým vnímaním, ako napríklad
konceptualizácie, prototypy, kategórie, schémy, scenáre a podobne.
Výskum metafory má v KLV niekoľko rozvrhov výskumu. Diferencuje sa medzi
výskumom konceptuálnej metafory a výskumom literárnej (poetickej) metafory,
pričom sa však potvrdzuje, že poetická metafora je do veľkej miery osnovaná na
konceptuálnych metaforách.
Teóriu konceptuálnej metafory predstavili George Lakoff a Mark Johnson
v práci Metaphors we live by (1980). Autori tvrdia, že konceptuálne
metafory sa formujú prostredníctvom interakcií človeka s okolitým svetom.
Následne slúžia ako nástroj reprezentácie reality aj orientovania sa
v nej. Skúmajú sa preto vplyvy senzoriky, motoriky, lokomócie, vnímania
seba i priestoru pri fungovaní metaforických procesov (Ramachandran, 2013).
Nadväzujúcou oblasťou výskumu je projekcia alebo mapovanie významov emergujúcich
v metaforických procesoch, čo ide ruka v ruke s procesmi interpretácie
(Fauconnier, 2006; Bowdle ‒ Gentner, 2005; Turner, 1996; , Lakoff ‒ Johnson, 1999).
K najvýznamnejším spôsobom analýzy analogického myslenia patrí diagram
priestoru podobnosti (similarity space diagram) kognitívnych psychologičiek D.
Gentnerovej a L. Smithovej (2013). Ich „štvorec vzťahujúcich sa podobností“
zahŕňa tak faktory podobnosti (analógia, úplná podobnosť, vonkajšia podobnosť),
ako aj antinómiu (Gentner ‒ Smith, 2013). Empirický výskum potvrdzuje, že
binárne opozície nie sú pri analyzovaní a kategorizovaní metafor dostatočnými
nástrojmi a vhodnejšie je uvažovať o stupni a kvalite
metaforickosti (porov. Kuzmíková, 2018). Na základe empirických dát sa kriticky
prehodnocuje teória CMT (Lakoff, 1993), hypotéza o kategorizácii atribútov
(attribute categorization hypothesis, McGlone, 1996), model konceptuálneho
mapovania (the conceptual mapping model, Ahrens et al., 2003) či neurálna
teória metafory (Lakoff, 2008).
Okrem experimentálneho výskumu sa rozmáhajú aj diskurzívne prístupy
k metafore (Discourse approaches to metaphor) (napr. Cameron ‒ Maslen, 2010; Semino ‒ Demjén, 2016)
a multimodálna analýza (Multimodal discourse analysis) (napr. Forceville ‒
Urios-Aparisi, 2009; Hampe, 2017). Analýza metaforickosti má tri úrovne:
sémantickú, diskurzívnu a kontextovú, ale študujú sa vo vzájomnej
previazanosti, pretože lingvistický výraz nie je metaforický sám osebe, ale závisí
od toho, ako je použitý, aký je jeho kontext a ako ho vníma
a klasifikuje recipient.
Na
komunikačnej úrovni sa v rámci Steenovej teórie deliberatívnej a nedeliberatívnej
metafory (zámernej a nezámernej metafory) (Deliberate metaphor theory, Steen,
2015) venuje pozornosť aj produkcii metafory, čiže tomu, ako producent
(spisovateľ) označuje to, čo chce komunikovať prijímateľovi (čitateľovi). Skúma
sa aktivácia („activation“, Mūller, 2008, s. 190), pozornosť („attention“,
Mūller, 2008, s. 207), vyznačenie („marking“, Goatly, 2011, s. 180) či
signalizácia („signalling“, Goatly, 2011, s. 178 ‒ 179) v spojitosti s tým, či má
deliberatívna metafora za cieľ ohodnotenie, vysvetlenie, edukáciu alebo estetizáciu.
DMT rieši úlohu metaforického vyjadrovania na rôznych úrovniach mentálnej
architektúry a od CMT sa líši najmä orientáciou na inovatívnosť metafory, sleduje
nové nahliadanie na určitú cieľovú doménu, respektíve topik. Empirický výskum
deliberatívnej metafory si vyžiadal vytvorenie Deliberate Metaphor
Identification Procedure (DMIP) a následne aj kritiku toho, či termín
deliberatívnosť je vhodný na pomenovanie procesov, ktoré majú pritiahnuť
pozornosť čitateľa/recipienta (Gibbs, 2015).
V komunikačnom rámci sa skúma aj historická a diachronická
perspektíva metafor. Tento typ výskumu sťažujú kultúrne rozdiely
a nadväzný problém, spočívajúci v tom, ako určiť relevantné dáta
v súvislosti s dávnou a súčasnou obraznosťou a možnou
dezinterpretáciou nielen starších metafor, ale aj výrazov, ktoré v dobovom
diskurze boli myslené doslovne, no dnešný človek ich chápe metaforicky (Di
Biase-Dyson ‒ Egg, 2020).
Kognitívne, lingvistické, kultúrne a sociálne faktory sa berú do
úvahy aj vo výskumoch, ktoré riešia tvorivosť metafor, ich vyjadrenie a pochopenie.
Rozlišuje sa tu medzi kreativitou ako procesom a konečným kreatívnym výsledkom
(Gibbs, 2017). Experimentálne sa skúma najmä akceptovanie tvorivej
metaforickosti na strane recipienta, jej produkčný, interakčný, negociačný
a emočný rozmer. Emočná rezonancia pomáha identifikovať domény, ktoré sú
relevantné pre vytvorenie takej metafory, ktorá rieši určitý komunikačný
problém, situáciu (Lubart ‒ Getz, 1997, s. 285).
Osobitne treba zmieniť výskumy a experimenty, založené na digitálnych
technológiách, digitálnych zdrojoch a archívoch. Digitálne databázy a strojové
učenie umožňujú vyhľadávať a analyzovať metafory v myslení (kde
formujú konceptuálne štruktúry), jazyku, imaginácii a komunikácii (Bolognesi,
Brdar, Despot, 2019). Pri identifikácii metafor v jazyku sa od roku 2007 uplatňuje
Metaphor Identification Procedure (MIP) a jej variant MIPVU (Steen et al.,
2010). Na metaforu v diskurze sa dá použiť metaphor-led discourse analysis
(Cameron ‒ Maslen, 2010). Špeciálnymi experimentálnymi metódami sa zisťujú neurálne
spojenia medzi zdrojovou a cieľovou doménou (napr. Gibbs, 2006;
Harmon-Jones ‒ Gable ‒Price, 2011; Zhong ‒ Leonardelli, 2008). Zdokonaľujú sa
metódy pre poloautomatickú analýzu korpusov (Gries, 2014) a na získavanie zbierok
neštruktúrovaných ligvistických dát (tzv. Big Data), pričom technologický
pokrok umožňuje vytvárať rozsiahle úložiská figuratívneho jazyka
a myslenia. Rozvíjajú sa aj počítačové nástroje na automatické určovanie,
interpretovanie a generovanie metafor (Veale ‒ Shutova ‒ Beigman Klebanov,
2016). Väčšina databáz (ich charakteristiku pozri in Bolognesi, Brdar, Despot,
2019, s. 6‒8) je voľne dostupná a využíva sa v mnohých projektoch a experimentoch.
Vďaka internetovým a počítačovým nástrojom sa oproti minulosti môže na experimentoch zúčastňovať rádovo viac
participantov, takže výsledky majú väčšiu váhu pri odhaľovaní toho, ako sa
gramatické štruktúry, rámce (frames), metonymické štruktúry a metaforické
mapovanie navzájom splietajú do komplexných systémov. Tu už vstupuje do hry aj
medzi-jazykové porovnávanie, ktoré vzhľadom na premisu embodimentu, vtelesnenia mysle, hľadá jednak
rovnaké konceptuálne štruktúry v rôznych jazykoch, ale aj ontologické rozdiely.
Bibliografia
AHRENS, Kathleen ‒ CHUNG, Siaw F. ‒ HUANG, Chu-Ren: Conceptual metaphors: Onthology-based representation and corpora driven mapping principles. In Proceedings of the ACL 2003 workshop on lexicon and figurative language (Volume 14, pp. 35 ‒ 41). Association for Computational Linguistics, 2003.
BOLOGNESI, Marianna ‒ BRDAR, Mario ‒ DESPOT, Kristina (Eds.): Metaphor and metonymy in the digital age. Amsterdam / Philadephia : John Benjamins Publishing Company, 2019.
BOWDLE, Brian ‒ GENTNER, Dedre: The carrer of metaphor. Psychological Review, 2013, vol. 112, č. 1, s. 193 ‒ 216.
CAMERON, Lynn ‒ MASLEN, Robert (Eds.): Metaphor analysis. Researcg practise in applied linguistics, social sciences and the humanities. London : Equinox, 2010.
DI BIASE-DYSON, Camilla ‒ EGG, Markus (Eds.): Drawing attention to Metaphor. Amsterdam/Philadelphia : John Benjamins Publishing Company, 2020.
FAUCONNIER, Gilles: Mapping in thought and language. Cambridge : Cambridge University Press, 2006.
FORCEVILLE, Charles ‒ URIOS-APARISI, Eduardo (Eds.): Multimodal metaphor. Berlin : Mouton de Gruyter, 2009.
GENTNER, Dedre ‒ SMITH, Linsey A.: Analogical learning and reasoning. In The Oxford Handbook of Cognitive Psychology, ed. By Daniel Reisberg, s. 668‒ 681. New York : Oxford University Press, 2013.
GIBBS, Raymond W., Jr.: Embodiment in cognitive science. New York : Cambridge University Press, 2006.
GIBBS, Raymond W.: Doeas deliberate metaphor theory have a future? In Journal of Pragmatics, 2015, vol. 90, pp. 73 ‒ 76.
GIBBS, Raymond W., Jr.: The embodied and discourse views of metaphor: why these are not so different and why they can be brought closer together. In B. Hampe (Ed.), Metaphor. Embodied cognition and discourse, (pp. 319 ‒ 334). Cambridge : Cambridge University Press, 2017.
GOATLY, Andrew: The language of metaphors (2nd edition). London : Routledge, 2011.
GRIES, S T: Corpus and quantitative methods. In J. Taylor ‒ J. Littlemore (Eds.(, The Bloomsbury companion to cognitive linguistics (s. 279 ‒300). Londom : Bloomsbury, 2014.
HAMPE, Beate (Ed.): Metaphor. Embodied cognition and discourse. Cambridge : Cambridge University Press, 2017.
HARMON-JONES, Eddie ‒ GABLE, Philip A. ‒ PRICE, Tom F.: Leaning embodies desire: Evidence that leaning forward increases relative left frontal cortical activation to appetitive stimuli. Biological Psychology, 2011, roč. 87, č. 2, s. 311‒ 313.
KUZMÍKOVÁ, Jana: Metaphor in theory and research. In World Literature Studies, 2018, roč. 10, č. 3, s. 30 ‒ 46.
LAKOFF, George: The contemporary theory of metaphor. In A. Ortony (Ed.), Metaphor and thought. New York : Cambridge University Press, 1993.
LAKOFF, George: The neural theory of metaphor. In R. W. Gibbs Jr. (Ed.), The Cambridge handbook of metaphor and thought. New York : Cambridge University Press, 2008.
LAKOFF, George ‒ JOHNSON, Mark: Metaphors we live by. Chicago : University of Chicago Press, 1980.
LAKOFF, George ‒ JOHNSON, Mark: Philosophy in the flesh. New York : Basic Books, 1999.
LUBART, Todd ‒ GETZ, Isaac: Emotion, metaphor, and the creative process. In Creativity Research Journal, 1997, roč. 10, č. 4, s. 285 ‒ 301.
MCGLONE, Matthew S.: Coceptual metaphors and figurative language interpretation: Food for thought? Journal of Memory and Language, 1996, vol. 35, s. 544 ‒ 565.
MÜLLER, Cornelia: Metaphors dead and alive, sleeping and waking. A dynamic view. Chicago : University of Chicago Press, 2008.
RAMACHANDRAN, Vilayanur S.: Mozek a jeho tajemství. Praha : dybbuk, 2013.
SEMINO, Elena ‒ DEMJÉN, Zsófia (Eds.): The Routledge handbook of language and metaphor. London : Routledge, 2016.
STEEN, Gerard J.: Developing, testing and interpreting Deliberate Metaphor Theory. In Journal of Pragmatics, 2015, vol. 90, pp. 67 ‒ 72.
STEEN, Gerard J. ‒ DORST, Aletta G. ‒ HERRMANN, J. Berenike ‒ KAAL, Anna ‒ KRENNMAYR, Tina ‒ PASMA, Trijntje: A method for linguistic metaphor identification: From MIP to MIPVU. Amsterdam : John Benjamins Publishing Company, 2010.
TURNER, Mark: The literary mind. New York : Oxford University Press, 1996.
VEALE, Tony ‒ SHUTOVA, Ekaterina ‒ BEIGMAN KLEBANOV, Beata: Metaphor: A computational perspective. San Rafael, CA: Morgan and Claypool Publishers, 2016.
ZHONG, Chen-Bo ‒ LEONARDELLI, Geoffrey J.: Cold and lonely: Does social exclusion feel literally cold? Psychological Science, 2008, vol. 19, s. 838‒842.