Embodiment
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
vtelesnenie/embodiment (Sk)
Explikácia pojmu
Kognitívna literárna veda (KLV) zohľadňuje vo výskume literatúry a
literárnosti aj ľudskú kogníciu, to znamená myseľ, jej vedomé aj nevedomé
súčasti: vnímanie, myslenie, cítenie, učenie sa, usudzovanie, chovanie, pamäť,
imagináciu, kreativitu a podobne.
Tradičný filozofický pohľad na myseľ
sa domnieva, že mentálne reprezentácie pozostávajú zo sémantických
znalostí alebo netelesných symbolov (Barsalou, 2008). Moderná kognitívna veda
však má na myseľ iný názor. Jej výskumy napovedajú, že telesnosť, telesné
percepcie majú zásadnú úlohu v tom, ako je kognitívna architektúra a dynamika
vedomých aj nevedomých procesov štruktúrovaná a ako je usmerňované myslenie a správanie.
Pre úlohu tela a neurálnych a fyziologických procesov ako prirodzeného
podmienenia mysle sa v západnej vede používa termín embodiment, ktorý do
slovenčiny možno preložiť novotvarom vtelesnenie (preklad “stelesnenie” mysle nie
je vhodný, pretože nejde o zhmotnenie mysle; takisto termín “vtelenie”
sugeruje, že myseľ sa vteľuje, jestvuje vo forme tela alebo je doň dodaná, čo
tiež nie je korektný náhľad). Myseľ a mentálne reprezentácie (obrazy, pojmy,
symboly) sú vtelesnené, čo znamená, že sú telesnými procesmi ovplyvnené,
prípadne podložené či podmienené. Významnú úlohu tu zohrávajú procesy
nevedomého spracovania informácií (Lemkeová, 2003), čiže podprahové percepcie,
neuvedomované skúsenosti, ktoré, bez prístupu vedomia, modifikujú vedomé
procesy a reakcie človeka. Roth (2002) tvrdí, že vedomých je len 10% mozgových
výkonov, naopak, 90% mozgu je nevedomých. Embodiment je preto nespochybniteľný v
evolučných režimoch účelnosti, užitočnosti, intuitívnosti. Tým pôsobí aj na
kogníciu, čo má závažné dôsledky v ľudskom živote, v rámci ktorého funguje aj
literárna komunikácia.
Treba spomenúť aj fenomenologický pohľad na embodiment, pretože
fenomenologické pozorovania, v prípade, že sú empiricky overované, patria do
okruhu záujmov KLV (ako tzv. slabšia metóda). Vychádzajúc z Huserla, sa
embodimentom zaoberal M. Merleau-Ponty (Phénoménologie
de la perception, 1945). Odlúčil telo ako fyziologickú jednotku od skúsenosti
tela, ktorú má Ja. Fenomenologické telo je entita, ktorá človeku umožňuje isté
telesné a intencionálne zamerané činnosti a skúsenosti s objektmi okolitého
sveta. Problém “fenomenologického tela” je však
v tom, že si nie je vedomé nevedomých procesov, takže zaberá len malú
časť mozgových a telesných procesov. KLV sa preto nespolieha len na klasické
kvalitatívne štúdie skúseností vedomého subjektu v jeho kultúrnom kontexte ale
vyžaduje aj objektivizujúce dáta z širšie koncipovaných projektov k embodimentu
(viac k heterofenomenológii a neurofenomenológii in Petrů, 2007).
George Lakoff v knihe Ženy, oheň a
nebezpečné veci (1987) rozvíja teóriu, že telesná skúsenosť a spôsoby,
akými používame imaginatívne mechanizmy (metaforu, metonymiu a obrazotvornosť)
zakladajú paradigmu celého ľudského uvažovania a spracúvania informácií. V
predchádzajúcej knihe Metafory, ktorými
žijeme (1980), ktorú publikoval spolu s Markom Johnsonom, skúmali autori
takzvanú konceptuálnu metaforu. Podľa Lakoffa a Johnsona sa embodiment podieľa
na štruktúre väčšiny konceptuálnych metafor, ktoré vychádzajú z konkrétnych,
faktických právd, ale slúžia na to, aby sme rozumeli nehmotným konceptom.
Dobrým príkladom sú emócie. Emočná skúsenosť je pred-lingvistická, možno ju len
opísať, na čo zväčša slúžia metafory. Napríklad jestvuje konceptuálna metafora
HNEV JE OHEŇ, ktorá využíva telesnú skúsenosť tepla a vizuálnej percepcie
červenosti a vznikania a zanikania plameňov. Na konceptuálnej
metafore HNEV JE OHEŇ sú osnované abstraktnejšie, dá sa povedať originálnejšie,
poetickejšie metafory typu: „ vnútro mu vibrovalo červenými výbojmi“. Ale bežne
používame aj metafory už bez priameho vtelesnenia, napríklad rozhnevaný človek
je prirovnávaný k besnému psovi, hoci s besnými zvieratami nemá
súčasný človek príslušné skúsenosti.
Teória konceptuálnej metafory teda skúma, či a nakoľko možno
porozumieť nehmotným konceptom bez toho,
aby sme ich priblížili, pripodobnili k niečomu, čo sa dá vnímať relatívne
priamo, fakticky (farba, tvary, chuť, vône, zvuky, dotykové vnemy a pod.).
V akom zmysle však ľudia chápu svoj svet v metaforických termínoch,
resp. metaforických súvislostiach?
Meier, Robinson & Clore (2004) zistili, že ľudia automaticky spájajú
tmavo napísané slová s negatívnejšími konceptmi a negatívnejším ohodnotením než
slová, vyznačené svetlou farbou. Meier, Robinson, Crawford & Ahlvers (2007) ukázali, že negatívne ohodnotenie
(temné myšlienky) posunulo celkové vnímanie participantov negatívnejším smerom
takým spôsobom, že po negatívnom ohodnotení
sa im následne ukázaný štvorec javil tmavší. Kontrastne to platilo v
prípade svetlých podnetov, ktoré pôsobili na participantov tak, že následne
predstavený štvorec hodnotili ako svetlejší. Samozrejme, v oboch prípadoch
hodnotili participanti ten istý, rovnako farebný štvorec. Ďalej je zaujímavé,
že ľudia sú menej etickí, keď vnímajú svoje prostredie ako tmavšie (oproti
svetlejšiemu), čo je konzistentné s výskytom metafor, ktoré spájajú temnotu a
nemorálnosť (Zhong, Bohns & Gino, 2010).
Takéto a podobné efekty sa terminologicky nazývajú efekty metaforického
transferu (“metaphor transfer effects”, Landau et al., 2010). Vo všeobecnosti
sú to spôsoby myslenia a konania, keď sú konceptuálne reprezentácie alebo aj
správanie ovplyvnené irelevantnými percepčnými vstupmi, ktoré sú zároveň
asociované s prominentnou metaforou. Napríklad väčšia váha je spájaná s väčšou
dôležitosťou, čo odrážajú aj metafory ako “tieto argumenty zavážili”(koncept
“argument” je nehmotný, no napriek tomu má svoju váhu). V ďalších výskumoch sa
ukázalo, že pri držaní teplej (vs. studenej) šálky participanti vnímali iných
ľudí ako priateľskejších (vs. menej priateľských) (Williams & Bargh, 2008),
čo môžeme asociovať s metaforami ľudského tepla, resp. chladu typu ”vrelo ma
privítali” oproti “privítali ma chladne”.
Okrem všeobecných zistení efektov metaforického transferu však treba
venovať pozornosť aj individuálnym rozdielom. Fetterman et al. (2016) poukázali
na to, že ľudia, ktorí majú väčší sklon používať metafory, sú zároveň náchylní
(podľa autorov experimentu sú “obeťami”) metaforických efektov v porovnaní s tými,
ktorí preferujú tzv. doslovné vyjadrovanie. Štúdia uvádza, že u ľudí, ktorí
oceňujú používanie metafor (na rozdiel od ľudí, ktorí preferujú doslovnosť), sa
pri zvyšovaní konzumácie sladkého jedla zvyšuje aj ich prosociálnosť v tom
zmysle, že viacej pritakávajú ostatným. Toto správanie je konzistentné s prosociálnou
metaforikou (metaforickými prirovnaniami) typu “človek ako med” vs. “človek ako
blen”.
Jestvujú však nejaké individuálne rozdiely aj pri vnímaní literárneho textu
a konkrétne poetických metafor?
Literárne operácie (figuratívnosť), procesy (zapájanie citov) a funkcie
(estetická, informatívna, presvedčovacia, poznávacia, hrová...) sú už v
základoch všeobecného fungovania ľudskej mysle, preto v KLV, podľa jej
princípu vtelesnenia/embodimentu, nestačí prečítanie a interpretácia „na ploche
textu“, ale vo výskume literárnej komunikácie treba zohľadňovať celok ľudskej
mysle aj s jej biologicko-fyziologickými korelátmi a procesmi.
Kuzmíková ( ) sa vo výskumnej štúdii zamerala na
recepciu literárnych, presnejšie poetických metafor (použila metafory z románu
Františka Švantnera Život bez konca,
1956) a na individuálne rozdiely v kognitívnych schopnostiach. Účastníkov
výskumu rozdelila podľa psychologického dotazníka REI (Rational-Experiential
Inventory) na viac racionálnych a zároveň menej experienciálnych (menej
dôverujúcich svojej skúsenosti) a na druhú skupinu viac experienciálnych a zároveň
menej racionálnych. Výskum ukázal, že viac racionálni ľudia v porovnaní s viac
experienciálnymi ľuďmi majú tendenciu lepšie určovať vlastnosti a významy
osamotených slov bez kontextu, zatiaľ čo viac experienciálni ľudia dokážu tvoriť viac významov, ak sú tie isté
slová použité v originálnej, poetickej metafore. Iný Kuzmíkovej výskum (2018)
naznačil, že najsprávnejšie rozumejú literárnym/poetickým metaforám ľudia,
ktorí sú vysoko racionálni a zároveň tiež vysoko experienciálni.
Mnohé výskumy a experimenty potvrdzujú, že metaforické operácie neslúžia
iba ako kognitívny nástroj, v mentálnej sfére, ale vďaka
vtelesneniu/embodimentu majú dosah aj na ľudské konanie a správanie.
Táto práca bola podporená Agentúrou na podporu výskumu a vývoja na základe Zmluvy č. APVV-20-0179
Bibliografia
Barsalou, L. W.: Grounded cognition. Annual Review of Psychology, 2008, vol. 59, pp. 617-645.
Fetterman, Adam K., Bair, Jessica L., Werth, Marc, Landkammer, Florian, Robinson, Michael D.: The scope and consequences of metaphoric thinking: Using individual differences in metaphor usage to understand how metaphor functions. Journal of Personality and Social Psychology, 2016, 110(3), pp. 458-476.
Kuzmíková, Jana: Metaphor in theory and research. World Literature Studies, 2018, 10(3), pp. 30-46.
Kuzmíková, Jana:
Lakoff, George: Women, fire, and dangerous things/Ženy, oheň a nebezpečné veci. Chicago: University of Chicago Press, 1987.
Lakoff, George & Johnson, Mark: Metaphors we live by/Metafory, ktorými žijeme. Chicago: University of Chicago Press, 1980.
Landau, M. J., Meier, B. P., & Keefer, L. A.: A metaphor-enriched social cognition. Psychological Bulletin, , vol. 136, pp. 1045-1067.
Lemke, Bettina: Nichtbewusste Informationsverarbeitungsprozesse und deren Bedeutung für das Lernen Erwachsener. In: Report 3/2003: Literatur- und Forschungsreportweiterbildung, roč. 26, 2003, zošit 3, s. 71-86. Deutsches Institut für Erwachsenenbildung.
Meier, B. P., Robinson, M. D., & Clore, G. L.: Why good guys wear white: Automatic inferences about stimulus valence based on brightness. Psychological Science, 2004, vol. 15, pp. 82-87.
Meier, B. P., Robinson, M. D., Crawford, L. E., & Ahlvers, W. J.: When “light” and “dark” thoughts become light and dark responses: Affect biases brightness judgments. Emotion, 2007, vol. 7, 366-376.
Petrů, Marek: Fyziologie mysli. Praha : TRITON, 2007.
Robison, M. D., Zabelina, D. L., Ode, S., & Moeller, S. K.: The vertical nature
Roth, Erwin: Persönlichkeitstheorien. München-Basel: Ernst Reinhardt, 1993.
Williams, L. E., & Bargh, J. A.: Experiencing physical warmth promotes interpersonal warmth. Science, 2008, vol. 322, 606-607.
Zhong, C., Bohns, V. K., & Gino, F.: Good lamps are the best police: Darkness increases dishonesty and self-interested behavior. Psychological Science, 2010, vol. 21, pp. 311-314.