Blending
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
blending (En)
Explikácia pojmu
Teória blendingu (zmiešavania) alebo
konceptuálna integračná teória rieši, ako sa aspoň dva vstupné mentálne
priestory (input spaces) cez svoje prieniky (generic spaces) mapujú do
koherentného výstupu, tzv. zmesi (blended space). Indukčná schéma (generic
induction schema) predstavuje kostru, ktorá je abstraktná, redukovaná
a určuje základné mapovanie medzi vstupmi; zatiaľ čo zmes/blend má bohatšiu
štruktúru, lebo pôvodné vstupy spracúva z mnohých, aj špecifických
hľadísk.
Konceptuálna integračná teória rozširuje teóriu konceptuálnej metafory Georga Lakoffa a Marka Johnsona, predstavenú v knihe
Metaphors We Live By ([1980] 2003), kde autori modelujú metaforické
procesy z hľadiska vtelesnenej mysle
(embodimentu). Ich analýza kognitívnych operácií medzi zdrojovou
doménou (source domain) a cieľovou doménou (target domain) je inovatívna, ale
časom sa ukázalo, že má isté ohraničenia. Za jedno z nich považuje Gerard
Steen rovnocenné postavenie zdrojovej a cieľovej domény, preto vo svojej
teórii deliberatívnej metafory chápe zdrojovú domému ako referenčný bod pre
cieľovú doménu, čím ich medzi sebou viac diferencuje (Steen, 2017, s. 281).
O širšiu kompenzáciu teórie
konceptuálnej metafory sa pokúša teória blendingu. Uviedli ju Gilles Fauconnier
a Mark Turner v práci Conceptual projection and middle spaces (1994).
G. Fauconnier sa v monografii Mapping in Thought and Language (1997) na
základe neurálnej koaktivácie zameriava na všeobecnejšie (nielen metaforické) mapovanie
mentálnych priestorov a špeciálne analyzuje blendy (zmiešané priestory). Blend
dedí („inherits“) čiastkové štruktúry zo vstupných priestorov a má svoju
vlastnú emergentnú štruktúru (s. 149). Medzi podmienky zmiešavania (blendingu)
patria: 1. medzipriestorové mapovanie (cross-space mapping), 2. priestor
generovania (generic space), 3. blend, 4. emergentná štruktúra (emergent
structure), ktorá vzniká troma spôsobmi – kompozíciou (composition), kompletizáciou
(completion) a prepracovaním (elaboration). V kompozícii sa vďaka
projekciám zo vstupov vytvárajú nové vzťahy, aké neexistujú v pôvodných separátnych
vstupoch. Pri kompletizácii sa aktivizuje tzv. záložné poznanie (background
knowledge), ktoré obsahuje napríklad kultúrne modely a ďalšie spoločensky
nadobudnuté kognitívne koncepty, ktoré umožňujú nahliadať na kompozitnú
štruktúru ako časť väčšej blendovej štruktúry. Následne je štruktúra blendu
prepracovaná podľa aktuálnej diskurzívnej situácie a v tomto
priebehu sa vynakladá kognitívna práca podľa emergentnej logiky. Uvedený model
tak rešpektuje a zahŕňa tvorenie a pochopenie aj čudných, „smiešnych“
a nezvyčajných výstupov a zároveň vie ukázať, prečo sú tieto prípady netypické
(s. 125). V súvislosti s metaforou predvádza, ako „aktivácia
metaforickosti v zásadne závisí na dynamickom prúde zameriavania pozornosti zo
strany hovoriaceho“ [1] (Mūller,
2008, s. 219). Teória blendingu teda rozpracúva princíp invariantnosti,
dôležitý v konceptuálnej teórii metafory. Spoluautor teórie blendingu
Turner ho v roku 1990 nastolil ako hypotézu, podľa ktorej metafora mapuje
len tie významové komponenty zo zdroja, ktoré ostávajú koherentné
v cieľovej doméne („target context“). Koherentné významové komponenty
v cieľovej doméne si v určitom zmysle ponechávajú svoju „bazálnu
štruktúru“ („basic structure“), a to je forma invariantnosti (Turner,
1990, s. 248). Invariantnosť je konvenčnejšiou stránkou blendu, jeho
tvorivejšou časťou je emergentná štruktúra, respektíve emergentný význam. Keďže
v metafore sa zdrojová doména mapuje na cieľovú doménu, metaforický
blending je osobitým prípadom konceptuálnej integrácie. Ilustratívne príklady
a podrobnú analýzu možno nájsť v štúdii Metaphor in theory and
research (Kuzmíková, 2018).
Treba zdôrazniť, že všetky štyri súčasti konceptuálnej
integrácie sa v mysli dejú simultánne. Simultánnosť procesov umožňuje
v záujme vhodných inferencií aj zvratné projekcie, napríklad sa čiastkový
význam z blendu projektuje na zdrojovú doménu. Dopredu však neexistuje žiadny
integračný návod, čo sa má projektovať zo vstupov a aké budú zvratné
procesy. Ustálenie blendu/významu podlieha zásadám súťaže k optimálnosti
(„competing optimality principles“). Pri porušení týchto zásad sú emergentné
významy vylúčené ako nevyhovujúce. Medzi optimalizujúce pravidlá blendingu G. Fauconnier
zaraďuje: integráciu (blend je manipulovateľnou jednotkou), sieť (správne
pospájanie mentálnych priestorov), rozbalenie (spätné rekonštruovanie vstupných
a ďalších mentálnych priestorov), topológiu (prvky zo vstupných
priestorov, ktoré sa dostanú do blendovej siete, možno nájsť v sieťach
pôvodných mentálnych priestorov), spätná projekcia (zakazuje sa taká spätná
projekcia z blendu, ktorá by rozrušila pôvodný vstup) a metonymická
projekcia (v blende sa metonymická vzdialenosť medzi dvoma vstupnými prvkami, ktoré
sú už vo vstupnej doméne zviazané metonymickým vzťahom, skracuje).
Teória blendingu našla široké
interdisciplinárne uplatnenie. V kognitívnej lingvistike ju rozpracúvajú
napríklad Todd Oakley s Esther Pascualovou (2017).
[1] “activation
of metaphoricity critically depends upon the dynamic flow of the speaker´s
focal attention”
Bibliografia
FAUCONNIER, Gilles & TURNER, Mark: Conceptual projection and middle spaces. UCSD Cognitive Science Technical Report, 1994.
FAUCONNIER, Gilles: Mapping in thought and language. Cambridge : Cambridge University Press, 1997, 7th printing 2006.
FAUCONNIER, Gilles & TURNER, Mark: The way we think: Conceptual blending and the mind´s hidden compexities. New York : Basic Books, 2002.
KUZMÍKOVÁ, Jana: Metaphor in theory and research. In World Literature Studies, 2018, roč. 10, č. 3, s. 30 ‒ 46.
MÜLLER, Cornelia: What gestures reveal about the nature of metaphor. In A. Cienki ‒ C. Mūller (Eds.), Metaphor and gesture (pp. 219 ‒ 245). Amsterdam : John Benjamin, 2008.
OAKLEY, Todd & PASCUAL, Esther: Conceptual blending theory. In B. Dancygier (Ed.), The Cambridge Handbook of Cognitive Linguistics (pp. 423 - 488). Cambridge : Cambridge University Press, 2017.
TURNER, Mark: Aspects of the invariance hypothesis. In Cognitive Linguistics, 1990, č. 1-2, s. 247-255.
STEEN, Gerard J.: Attention to metaphor: Where embodied cognition and social interaction can meet, but may not often do so. In B. Hampe (Ed.), Metaphor: Embodied cognition and discourse (pp. 279-296). Cambridge : Cambridge University Press, 2017.