Poetológia poznania
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Poetologie des Wissens (D)
Explikácia pojmu
Koncepcia poetológie poznania bola
prezentovaná v rovnomennej prelomovej antológii Josepha Vogla, ktorá vyšla v
roku 1999. Táto koncepcia sa vzťahuje na oblasť kultúrnych štúdií, ktorá skúma
špecifické súvislosti medzi poznaním a spôsobmi jeho reprezentácie. Do veľkej
miery súvisí s teóriou diskurzov, teóriou autopoietických systémov, ako aj s
históriou vedy, historickou epistemológiou a sociológiou poznania.[1]
Perspektíva poetológie poznania je zameraná
na výskum poznania a jeho spôsobov stvárnenia v literatúre: analyzuje sa
rétorické, resp. literárne stvárnenie objektov, foriem a oblastí poznania,
skúma sa, akým spôsobom sa estetika a poznanie navzájom prelínajú, dopĺňajú,
podmieňujú alebo si navzájom konkurujú. Vogl ponúka nasledovnú pregnantnú
definíciu: „Poetológia poznania [...] sa [...] zaujíma o pravidlá a postupy, na
základe ktorých sa vytvára a uzatvára kontext prejavu a riadi reprezentácie, v
ktorých si utvrdzuje svoju performatívnu moc.“ (Vogl, 1997, s. 122) Táto
definícia sa odvíja od nasledovných kľúčových otázok: „Ako sa dostáva svet do
textu? Ako sa z faktu stáva fikcia? Ako sa dá text spätne usúvzťažniť s
kontextom? Aký status má literatúra v cirkulácii poznania?“ (ibid., s. 109 – 110)
Poetológia poznania sa nepýta, čo je poznanie
vzhľadom na kategóriu pravdy, ale čo je poznanie v súvislosti so spôsobmi jeho
literárnej či mediálnej reprezentácie. Osobitne sa teda zaoberá prostriedkami a
funkciou literatúry, performancie a médií, ktoré poznanie konštituujú. Tieto
formy reprezentácie sú pritom vnímané ako historicky podmienené, a teda
variabilné.
Vogl predložil koncepciu, ktorá osvetľuje vznik nových foriem
poznania ako akt inscenovania. Vychádzajúc z konštruktívneho charakteru
reality v literatúre zvolil prístup analogický s dejinami poznania, kde sa
namiesto pravdivosti poznania (referenčný bod je tu objekt) analyzuje
historická podmienenosť a konštruktívny charakter pravdy (tu je referenčným
bodom vedecký diskurz). (por. heslo pravda)
Otázka referenčného vzťahu poznania a literatúry je myslená širšie
ako iba v tom zmysle, že literatúra sa vyčerpáva vo funkcii uchovávania a
reprezentácie poznania. Nevníma sa ale ani ako miesto procesovania
interdiskurzivity.
Oveľa viac sa tu postuluje istá migrácia, resp. cirkulácia
postupov, tém, propozícií a pod.
Voglova
poetológia reflektuje vzťah literatúry a vedy na štyroch úrovniach:
Literatúra je sama osebe špecifickým útvarom poznania,
napríklad tam, kde sa stala osobitným orgánom a médiom subjektov, ako je dielo
alebo autor; literatúra je predmetom poznania, napríklad tam, kde umožnila
vznik osobitnému spôsobu komentovania a vytvorila možnosť osobitného hovorenia
o hovorení; literatúra je funkčným prvkom poznania, napríklad tam, kde, ako v
tradícii intelektuálnych dejín, zaujíma prominentným spôsobom pole tvorivej
subjektivity; a napokon literatúra je vytváraná samotným poriadkom poznania, napríklad
tam, kde sa zdá, že jazyk, ako žiadny iný, je poverený vysloviť nepoznané,
formulovať najtajnejšie, vyniesť na svetlo nevysloviteľné. (Vogl 1997, s. 124)
Poetológia poznania teda nie je uchopiteľná
ontologickými otázkami, nezamýšľa sa nad definíciami poznania či nad
predpokladmi vedeckosti. Jej predmetom skúmania je historická podmienenosť
poznania a metód vied, skúma dejinnosť podmienok poznania, zaoberá sa takisto
otázkami teórií a metodológie konkrétnych vedných disciplín, ako aj filozofie
vedy. Poetológia poznania reflektuje o. i. funkcie estetických procesov vo
formovaní poznania, snaží sa opísať poetickú konštituovanosť poznania, jeho
štruktúr či poriadkov, jeho performatívnosť, ako aj na reflexívnej úrovni
identifikovať vzťah literárnej vedy k už spomínaným odborom sociológie poznania
a filozofie vedy. Literárna veda (ako aj literatúra) v tomto bode reflektuje
diskusie o podmienkach produkcie poznatkov vo vedách, kde možno sledovať rôzne
epistemologické profilácie vedných disciplín.
Diskurzná analýza a dejiny vedy však
reflektujú historické podmienky poznania a evolúciu vedy odlišne. Foucaultov
pojem epistémy je širší a obsahuje prakticky všetky podmienky regulujúce či
zabezpečujúce vedeckosť výpovedí. Na pozadí týchto uvažovaní sa poetológia
poznania venuje otázke konštituovania poznania a spôsobov či foriem jeho
(rétorickej, naratívnej, mediálnej, metaforickej etc.) reprezentácie, pričom
vie, že literatúru nemôže redukovať na čistú funkciu reprezentácie vedeckého
poznania ani že ju nemôže opisovať ako nejaké zápolenie vedeckých a
nevedeckých diskurzov.
Aj keď analýzy z prostredia poetológie
poznania majú na zreteli a aj príslušným spôsobom dokazujú vzájomnú blízkosť
literatúry a vedy, tento model nemá v úmysle nivelizovať systémové diferencie
medzi nimi. Napriek tomu, že medzi nimi zdanlivo dochádza k stieraniu hraníc, v
skutočnosti ide o procesy transformácie a reintegrácie prvkov (konceptov)
poznania v aktuálnych systémových kontextoch. V ideálnom prípade však môžeme
vychádzať z dvoch extrémnych pozícií, ktoré humanitné vedy implicitne
legitimujú: na jednej strane je to pojem faktu v zmysle prírodných vied a na
druhej strane fantázia básnika (Vogl 1997, s. 116). Takisto môžeme v rámci
tohto priestoru predpokladať cirkuláciu prvkov poznania v zmysle
interdisciplinarity a interdiskurzivity.
Poetológia
poznania má špecifický vzťah k analýze diskurzov, ktorá sa nezameriava na
petrifikované formy poznania a spochybňuje predpoklad, že vedy a vedecké
poznanie majú stabilné objekty a tieto majú nejaký nemenný substrát. Tento
model takisto operuje pojmom poznanie, ktorý sa odlišuje od vedeckého chápania
poznania a nie je nutne spojený s jeho propozičnou formou. Analýza diskurzov
nastoľuje otázku, čo v realite (materiál, médium, technológia, infraštruktúra a
pod.) podmieňuje výpovede, ako sa výpovede transformujú do podoby výrokov a aké
pravidlá platia pre rôzne diskurzné formácie. Okrem toho poetológia poznania v zmysle
Foucaultovej analýzy diskurzov predpokladá, že každá forma poznania si vytvára
svoje vlastné formy performancie, reprezentácie a inscenácie a že určité
výpovede nefungujú iba v oblasti, v ktorej sa aktuálne materializujú.
Bibliografia
FOUCAULT, Michel: L‘archéologie du savoir. Paris: Gallimard, 1969.
MIKULÁŠ, Roman: Od topológií k typológiám a späť: K problematike štruktúrovania korelácií literatúry, vedy a poznania. In World Literature Studies, 2022, 14 (4): s. 14 – 30. DOI: https://doi.org/10.31577/WLS.2022.14.4.2
VOGL, Joseph: Einleitung. In Vogt, Joseph (ed.): Poetologien des Wissens um 1800. München: Fink, 1999, s. 7 – 16.
VOGL, Joseph: Für eine Poetologie des Wissens. In Richter, Karl – Schönert, Jörg – Titzmann, Michael (eds.): Die Literatur und die Wissen¬schaften 1770–1930. Stuttgart: M&P, 1997, s. 107 – 127.