Kritika ideológie
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Ideologiekritik (D)
Ideological Criticism / Criticism of Ideology (En)
Explikácia pojmu
Kritika
ideológie predstavuje smer v spoločenskovednom myslení, najmä vo
filozofii, sociológii a ekonómii. Má bohaté dejiny, počnúc osvietenstvom
(Francis Bacon). V 19. storočí to bol najmä Karl Marx, ktorý
v počiatkoch svojho bádania označil ideológiu za „falošné vedomie“
a poskytol tak inštrukciu na skúmanie spoločenských javov vrátane analýzy
najrôznejších textov. Kým K. Marxom sa začína tradícia „marxistickej“ kritiky
ideológie (Georg Lukács, Ernst Bloch, Lucien Goldmann), paralelne sa etablujú
aj iné iniciatívy – kritika náboženstva (Ludwig Feuerbach), pozitivistické
učenie o ideológii (Auguste Comte, Émile Durkheim), sociologická teória
(Max Scheler, Karl Mannheim, Helmuth Plessner).
V 30.
rokoch 20. storočia sa vo Frankfurte nad Mohanom v rámci Inštitútu pre
sociálne výskumy formuje kritická teória (Max Horkheimer, Theodor W. Adorno,
Walter Benjamin, Herbert Marcuse a i.).
Ďalšími
predstaviteľmi kritiky ideológie boli C. Wright Mills, Fred H. Blum, Claude
Lefort, Leszek Kolakowski.
Pojem ideológia
použil prvý raz v roku 1796 francúzsky filozof Antoine Louis Claude
Destutt de Tracy ako názov „vedy o ideách“. Idey sa chápali skôr ako
pozitívne entity, ale čoskoro sa stali súčasťou polemického diskurzu
a nástrojom ideového (najmä politicko-mocenského) zápasu. Pre K. Marxa
a F. Engelsa vyplývala ideológia zo samotnej produkcie materiálneho života
(Asendorf 1994, 331).
Ideológia sa
však zvyčajne definuje ako súhrn názorov, ktoré slúžia na presadzovanie záujmov
určitých spoločenských skupín; majú teda inštrumentálny charakter, hoci ten sa
nezvykne priamo manifestovať, ba jeho „skrytosť“ je špecifickým znakom
ideológie. Navonok sa spravidla manifestujú názory, ktoré sú všeobecne
prijateľné, ba aj „populárne“. Preto sa ideológia často využíva a aj
zneužíva na propagandistické účely a v tejto forme priamo zasahuje do
života jednotlivcov.
Ideologickú
„masku“ má každá politická moc, a pokiaľ je táto moc diktátorská či
reglementujúca, konštruuje si vlastnú, ale pre všetkých záväznú ideológiu. Sankciám
podlieha odmietanie tejto ideológie, ale aj odklon od nej (revizionizmus).
V moderných
demokratických spoločnostiach existuje zrejmá nedôvera k akýmkoľvek
ideologickým konštruktom a ambícia odhaľovať ich skutočnú tvár
i možné a skutočné spoločenské funkcie.
Karl Mannheim
pokladal každé myslenie za partikulárne, „viazané na bytie“. Preto sa pokúsil
postulovať „jednotnú bázu myslenia“, ktorá by prekonávala partikulárnosť.
Všeobecne sa
najmä po 2. svetovej vojne rozšíril názor, že „epocha ideológie“ sa končí,
i keď štáty, pre ktoré bola (a je) príznačná normatívna ideológia,
zotrvávali a čiastočne aj zotrvávajú v „ideologickom zajatí“. Diskutuje sa
však aj o ideologickej funkčnosti názorov, ktoré sú zdanlivo
„neideologické“ či liberálne.
V oblasti
literárnej vedy „kritiku ideológie“ chápeme:
1/ ako súhrn teoretických konceptov, ktoré sa
historicky vytvárali;
2/ ako postup pri analýze fiktívnych
i nefiktívnych textov.
Kritika ideológie predpokladá
kritickoanalytický postoj k akejkoľvek ideológii. Odhaľuje ideologické
pozadie, resp. podhubie politického, ale aj „literárneho“ konania, predovšetkým
filozofiu a symboliku literárnych textov.
Dajú sa tu však
identifikovať rôzne názorové prúdy:
a/ Materialistická literárna veda
a meštianska sociológia
Vo svojom
článku Úvod do estetických spisov Marxa
a Engelsa G. Lukács píše: „Existencia a podstata, vznikanie
a pôsobenie literatúry sa dajú chápať a vysvetľovať iba v celkovej
súvislosti celého systému. Vznik a vývin literatúry sú časťou celkového
historického procesu spoločnosti. Estetická podstata a estetická hodnota
tvoria časť všeobecného a súvislého spoločenského procesu, v ktorom
si človek prisvojuje svet prostredníctvom svojho vedomia.“ (Kimmich 1996, 75)
b/ Kritická teória a teória komunikácie
Centrom bádania
v tejto oblasti bol Frankfurtský inštitút pre sociálne výskumy
(Frankfurter Institut für Sozialforschung) založený v roku 1923 milionárom
Felixom Weilom. V Inštitúte pracovali Max Horkheimer, Theodor W. Adorno,
Erich Fromm a Herbert Marcuse. Ide o tzv. frankfurtskú školu.
Vypracovala metodiku výskumov sociálnych procesov, ktorú prezentovali M.
Horkheimer a Th. W. Adorno vo svojom ťažiskovom spise Dialektika osvietenstva (Dialektik der Aufklärung, 1944–1947),
v ktorom chápu celé moderné dejiny z hľadiska pretrvávajúceho
osvietenstva.
K „druhej
generácii“ frankfurtskej školy patrí filozof Jürgen Habermas, známy
predovšetkým ako autor úvah o „moderne ako nedokončenom projekte“. Je autorom
„teórie komunikatívneho konania“.
Frankfurtská
škola sa zaoberala „priemyslom vedomia“ ako inštrumentalizáciou ideológie. Jej
krédom bola „určitá negácia existujúceho“.
Na tomto poli
vykonal záslužnú prácu filozof a literárny teoretik Walter Benjamin.
Preskúmal šírenie umeleckých diel, ktorým moderná technika poskytuje nevídané
možnosti. Benjaminova veta, že predstavy o svete nie sú ničím iným len
„miestami pútí k fetišu, ktorým je tovar“ (Passagen-Werk 1927–1940),
otvára priestor pre kritické pertraktovanie spoločenských javov. Štúdia Umelecké dielo vo veku jeho technickej
reprodukovateľnosti (Das Kunstwerk in der Zeit seiner technischen
Reproduzierbarkeit) upozorňuje aj na nové technické možnosti ideologickej
manipulácie.
Kontexty
umeleckej tvorby v modernej dobe postihol v článku Autor ako producent (Autor als Produzent,
1934). Pôvodcu umeleckého diela začleňuje do kontextu ekonomického života
spoločnosti.
Benjamin si
myslí, že aura pôvodnej čistoty umeleckého diela sa pod tlakom jeho mechanickej
reprodukcie stiahla zo zážitku celku do zážitku detailu, čím sa narušuje
mesianisticko-utopická dimenzia jeho učenia (Biti 2001, 491). Tým sa
prispôsobuje existujúcej spoločnosti.
Benjaminove
postoje ho odlišujú tak od duchovedného, ako aj štrukturalistického chápania
literatúry. Umelecké dielo chápe v úzkej spätosti s dejinami
v určitom historickom období a so sociálnou štruktúrou určovanou
ekonomickými, politickými, kultúrnymi, antropologickými, ideologickými
a inými, a to aj okrajovými formami (pozri Zeman 1988, 67).
Podľa Adorna sa
však umenie nachádza v opozícii voči spoločnosti a disponuje aj
elitnými obsahmi a postupmi. Od umenia žiada, aby zostalo samým sebou
napriek tlaku masovej kultúry.
Voči
postmoderným tendenciám a syntéze či prieniku „vysokého“ a „nízkeho“
umenia bola Adornova estetika bezmocná.
c/ Diskurz o neskorom kapitalizme
a postmoderne
Prvoradým
predmetom výskumu sa stáva „masová kultúra“. Zásadne sa mení aj pojem
literárnej kritiky, ktorá sa zo svojej polemickej funkcie čoraz väčšmi posúva
na pozíciu propagandistickej funkcie. Výskumy týkajúce sa „postmoderny“ hľadajú
odpovede na aktuálne otázky, aké sa vynárajú v súčasnosti.
Pritom kritika
ideológie zostáva prepojená so sociologickými metódami
a s jednotlivými prúdmi v sociológii.
Habermas sa pri
chápaní moderny ako nedokončeného projektu podujíma aj na kritiku súčasných
tendencií. V prejave pri príležitosti udelenia Adornovej ceny mesta Frankfurt
nad Mohanom (11. 9. 1980) i v neskoršej prednáške Filozofický diskurz moderny (Der
philosophische Diskurs der Moderne, 1985) verejne vyjadril protest proti
postmoderne, ktorá sa v podobe neokonzervativizmu obracia proti ideálom
osvietenstva, a preto prináša nebezpečenstvo upadnutia do autoritatívneho
princípu z obdobia pred osvietenstvom.
Dôležité miesto
v kritickej teórii má Adornova kniha Estetická
teória (1973). Autor sa v nej komplexne zaoberá premenami, ktoré
zaznamenávame v súčasnej estetike. Všíma si napríklad otázky vzťahov medzi
umením, spoločnosťou a estetikou, vyslovuje sa k súčasnej situácii,
skúma problém krásna a škaredosti vo vzťahu k technike. Zmene jednej
zo základných estetických kategórií venuje úvahu o „záhadnom charaktere
pravdy“, nanovo pertraktuje vzťah medzi subjektom a objektom, ako aj medzi
všeobecným a zvláštnym, usiluje sa určiť miesto umenia v súčasnej
spoločnosti.
Vychádza
z tézy, že „nič, čo sa týka umenia, už nie je samozrejmé, a to ani
v jeho vnútri, ani v jeho vzťahu k celku, ba ani v jeho
práve na existenciu“ (Adorno 1973, 9). Na základe tohto relativizujúceho
a sociologizujúceho pohľadu prichádza k závažným záverom. Problematizuje
aj pojem slobody (autonómie) umelca a umenia. „Nevyriešené antagonizmy
skutočnosti sa v umeleckých dielach znova vracajú ako imanentné problémy
ich formy.“ (Adorno 1973, 16) Autor nezaprie inšpirácie z hudobnej vedy
(napríklad z pertraktovania atonálnej hudby), ktoré však aplikuje na
všetky druhy umenia vrátane krásnej literatúry. Kritizuje predchádzajúce
koncepcie (Kant, Hegel a pod.). Pripomína Hofmannsthalov List lorda
Chandosa ako definíciu moderny. Dostáva sa až k absurdnému divadlu. Dotýka
sa pojmu hodnoty (pojem „vystavovacia hodnota“, „Ausstellungswert“). Pritom
prízvukuje zástoj „výmennej hodnoty“. Na základe tradičných estetických
kategórií komplexne skúma apórie moderného umenia.
Adornov spis je
pásmom úvah rozhľadeného vedca, ktorý systémovosť spája s asociatívnosťou.
K „pásmu“ pripája časť nazvanú Paralipomena, v ktorej precizuje vybrané
problémy vo forme aforizmov. Kladie napríklad otázku, aké má byť umenie, aby
nebolo iba mrhaním času. V tejto súvislosti spomína ideál „klasickosti“.
„Jednota je
zdanie podobné tomu, ako je zdanie umeleckých diel konštituované
prostredníctvom ich jednoty.“ (Adorno 1973, 455) Podobné aforistické formulácie
sa v Adornovom podaní vyznačujú dialektickým prístupom (neustále prítomným
vedomím apórií).
„Umenie nemá
všeobecné zákony, ale v každej z jeho fáz pôsobia objektívne záväzné
zákazy. Vyžarujú z kanonizovaných diel. Ich existencia zároveň určuje, čo
už odteraz nie je možné.“ (Adorno 1973, 456)
Bibliografia
Adorno, Theodor W. 1973. Ästhetische Theorie. Frankfurt/M.: Suhrkamp Taschenbuch Verlag.
Arnold, Heinz Ludwig – Heinrich Detering. 1996. Grundzüge der Literaturwissenschaft. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
Asendorf Manfred – Jens Flemming – Achatz von Müller – Volker Ulrich. 1994. Lexikon der wissenschaftlichen Grundbegriffe. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag GmbH.
Biti, Vladimir. 2001. Literatur- und Kulturtheorie. Reinbek bei Hamburg: Rowohlt Taschenbuch Verlag.
Kimmich, Dorothee et al. 1996. Texte zur Literaturtheorie der Gegenwart. Stuttgart: Philipp Reclam jun. Verlag.
Lauer, Gerhard – Christine Ruhrberg. 2011. Lexikon Literaturwissenschaft. Stuttgart: Philipp Reclam jun.
Lenk, Kurt. 1972. Ideologie. Darmstadt und Neuwied: Luchterhand Verlag.
Marcuse, Herbert. 1970. Ideen zu einer kritischen Theorie der Gesellschaft. Frankfurt/M.: Suhrkamp Verlag.
Nünning, Ansgar. 2006. Lexikon teorie literatury a kultury. Brno: Host.
Ricklefs, Ulfert. 2002. Fischer Lexikon Literatur. Band 1–3. Frankfurt/M.: Fischer Taschenbuch Verlag.
Schweikle, Günther – Irmgard Schweikle. 1990. Metzler Literatur Lexikon: Begriffe und Definitionen. Stuttgart: J. B. Metzlersche Verlagsbuchhandlung.
Zeman, Milan et al. 1988. Průvodce po světové literární teorii. Praha: Panorama.