Historiografická metafikcia

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Historiografische Metafiktion (D)
Historiographic metafiction (En)

Explikácia pojmu

Pojem historiografická metafikcia zaviedla kanadská literárna teoretička Linda Hutcheon v eseji Beginning to Theorize the Postmodern (Počiatky teoretického myslenia o postmoderne, 1987) a podrobnejšie sa ním zaoberala v práci A Poetics of Postmodernism (1988; čes. Poetika postmodernismu, 2023) v súvislosti s uvažovaním o postmodernizme. Označuje ním postmoderné „romány, které jsou na jednu stranu silně reflexivní, na druhou si dosti paradoxně přivlastňují historické události a osoby“ (Hutcheon 2023, 22).

 

Dvojslovné pomenovanie odkazuje na metafikciu (gr. predpona „meta“ – za, uprostred – vyjadruje odstup, sebareflexiu, zatiaľ čo fikcia – gr. „fictio“ utváranie – označuje v užšom slova zmysle román), a súčasne na historiografiu, t. j. na písanie o histórii. Podľa poprednej teoretičky metafikcie Patricie Waugh, autorky knihy Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction (Metafikcia: Teória a prax sebaodhaľujúcej fikcie, 1984), termín metafikcia označuje „fikciu, ktorá vedome a systematicky upozorňuje na svoje postavenie artefaktu, aby nastolila otázky o vzťahu medzi fikciou a skutočnosťou[1] (Waugh 1984, 2). Vyznačuje sa autoreferenčnosťou a sebareflexivitou,[2] resp. kritickým prístupom k textu. Čitateľa/čitateľku upozorňuje na textuálny a fiktívny rozmer diela, teda na to, že ide o konštrukt a nie o rozprávanie o skutočnosti. Pojem metafikcia, ktorý sa pôvodne objavil v knihe Fiction and the Figures of Life (Fikcia a postavy zo života, 1970) amerického kritika a spisovateľa Williama H. Gassa (Waugh 1984, 2–3), reflektuje dominantné literárne postupy v postmoderných románoch viacerých, prevažne anglofónnych autorov a autoriek, ktorí prostredníctvom fikcie (estetickej praxe) skúmajú jej fungovanie (teóriu) (Waugh 1984, 2). Ide napr. o spochybnenie a paródiu literárnych konvencií, metalepsu a s tým spojenú hru rozprávača s poslucháčom, vytváranie alternatívnych svetov, či o masívne využívanie intertextuality (Ryan-Sautour 2003, s. p.). Metafikčné stratégie nepredstavujú nový prístup v literatúre, nájdeme ich aj v skorších románoch, ako napr. El ingenioso hidalgo don Don Quijote de la Mancha (1605, 1615; slov. Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha, 1965) Miguela de Cervantesa alebo The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759 – 1767; čes. Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, 1963) Laurenca Sterna. Postmoderná metafikcia však posúva hranice (žánrov, jazyka, sebareflexivity) do extrémnej polohy, pričom zásadnú úlohu tu zohráva čitateľ, ktorý sa aktívne podieľa na utváraní významu diela (por. Omundsen 1990).

Metafikcia umožňuje podľa P. Waugh nielen „skúmať základné štruktúry naratívnej fikcie, ale tiež zaoberať sa eventuálnou fiktívnosťou sveta mimo literárneho fikčného textu“[3] (2). V mnohých postmoderných románoch je „skutočnosť“ konštruktom, rovnako ako i autor/autorka, ktorých vyprodukovali už existujúce texty (Waugh 1984, 16). Metafikčné postupy v texte nastoľujú o. i. otázky ontologickej povahy, t. j. otázky o tom, či môžeme poznať skutočnosť aktuálneho sveta prostredníctvom jazyka alebo či sa dá vymaniť z kultúrne a ideologicky podmieneného jazyka a poznať pravdu (Ryan-Sautour 2003, s. p.). Predmetom kritickej reflexie preto často nie je len samotný text metafikcie, ale napr. aj kultúra či spoločnosť.

Osobitým typom metafikcie, ktorú Linda Hutcheon nazýva historiografická, je žáner, ktorý si kladie otázky spojené s historickým diskurzom a jeho vzťahom k literatúre, napr. otázky o naratívnej forme, intertextualite, úlohe jazyka a reprezentácií, či o vzťahu medzi historickou skutočnosťou a prežitou udalosťou (Hutcheon 2023, 15). Označenie tohto žánru Hutcheon zdôvodňuje tým, že romány, ktoré mu zodpovedajú, svojou metafikčnosťou „odhalují způsob, jimiž jsou konstruovány, uspořádány, a volbu prostředků, ale vždy s vědomím, že jde o historicky podmíněné akty“ ( 2023, 140). Na rozdiel od názoru niektorých kritikov (Fredric Jameson) sa L. Hutcheon domnieva, že postmoderný román nie je ahistorický, ale naopak navracia dejiny do románovej praxe[4] (Nagy 2023, 327). Zároveň odmieta bežné metódy rozlišovania medzi historickým faktom a beletriou a vyvracia názor, že jedine história má nárok na pravdu (140). Hutcheon vo svojich úvahách vychádza z postmodernej kritiky historického diskurzu, ktorý sa už nechápe ako prostriedok objektívneho poznávania minulosti, ale ako konštrukt, podobne ako beletria (P. Veyne, M. de Certeau, H. White).[5] Táto skutočnosť, že „psaním se minulost nutně konstruuje (Doležel 2008, 99), sa premieta aj do historiografickej metafikcie, ktorá „nám cílevědomě připomíná, že ačkoli se události odehrály v reálné empirické minulosti, my tyto události výběrem a narativním umístěním pojmenováváme a konstituujeme jako historická fakta. A co je ještě podstatnější, o těchto minulých událostech víme jen díky jejich diskurzivnímu zápisu, díky jejich stopám v současnosti“ (Hutcheon 2023, 145). Historiografická metafikcia preto odhaľuje snahu nielen demaskovať, ale spochybniť tradičné premisy, ako napr. „všeobecne známe fakty“, jednotné ja alebo objektivitu historikov. V súlade s estetikou postmodernizmu, ktorý formou subverzie spochybňuje základné princípy literárnej a kultúrnej (liberálne humanistickej) tradície i spoločnosti, historiografická metafikcia problematizuje dejiny, subjektivitu i vzťah jazyka k jeho referentom, resp. podrýva našu vžitú predstavu o tom, čo história a referencia znamenajú (77). Jej podstatou je rozporuplnosť spočívajúca v tom, že „nastoluje a posléze podkopává své vlastní mimetické spojení se světem“, riadi sa žánrovými konvenciami, no zároveň ich podrýva (42). Za príklad historiografickej metafikcie Linda Hutcheon považuje diela ako Cien años de soledad (1967; slov. Sto rokov samoty, 1984) Gabriela Garciu Márqueza, Die Blechtrommel (1959; slov. Plechový bubienok, 2018) Güntera Grassa, Shame (1983; čes. Hanba 1990) Salmana Rusdieho, A Maggot (1985; čes. Larva, 2000) Johna Fowlesa, The Woman Warrior (1976; čes. Válečnice, 1998) Maxine Hong Kingstonovej, a i. Tie poukazujú o. i. na to, že neexistuje univerzálna pravda, iba pravdy v množnom čísle (Hutcheon 2023, 161).

Hutcheonovej historiografická metafikcia prepája podľa slov samotnej teoretičky literatúru, históriu a literárnu teóriu (22). Pojem nie je len výstižným vyjadrením postmodernej literatúry v 2. polovici 20. storočia, ale implikuje aj jej teoretické ukotvenie v kontexte dobového diskurzu o vzťahu literatúry a histórie (H. White, R. Barthes, P. Veyne) (Nagy 2023, 328). Hoci podľa Hutcheon nejde v prípade historiografickej fikcie iba o metafikciu, ani o ďalší druh historického románu alebo literatúry faktu (non-fiction) (2023, 22), niektorí kritici ním označujú inovatívne postupy historického románu. Vzhľadom na úzku prepojenosť pojmu s postmodernou literatúrou, ktorá je považovaná za uzavretú, sa jeho aktuálnosť vytratila v prospech iných termínov, ktoré výstižnejšie reflektujú charakter súčasnej literatúry.



[1] „Metafiction is a term given to fictional writing which self-consciously and systematically draws attention to its status as an artefact in order to pose questions about the relationship between fiction and reality. In providing a critique of their own methods of construction, such writings not only examine the fundamental structures of narrative fiction, they also explore the possible fictionality of the world outside the literary fictional text“ (Waugh 1984, 2).

[2] V anglofónnom prostredí sa pojem self-reflexivity zvykne používať v spoločenských a humanitných vedách i v umení paralelne s pojmami „self-reflexiveness“ a „self-reflection“. Všetky označujú jav, keď predmet, reprezentácia, fiktívna alebo skutočná osoba reflektuje (na) samu seba (Fülüp 2021, 5).

[3] „In providing a critique of their own methods of construction, such writings not only examine the fundamental structures of narrative fiction, they also explore the possible fictionality of the world outside the literary fictional text.“ (Waugh 1984, 2).

[4] ... spisovatelé ... se vydávají zkoumat minulost a zároveň si kladou otázku, zda ji lze vůbec poznat ... a pokud ano, tak zda ji lze popsat a jak“ (Nagy 2023, 327)

[5] Postmoderní psaní o historii a literatuře nám ukázalo, že historie a beletrie jsou diskurzy, že obojí tvoří systémy významů, díky nimž chápeme minulost („úsilí formující a uspořádávající představivosti“). Jinými slovy význam a výsledná podoba nespočívajú v událostech samých, ale v systémech, které minulé „události“ přetvářejí v současná historická „fakta“. Nejedná se tedy o žádný „neupřímný útěk před pravdou“, ale o uznání významotvorné funkce lidských konstruktů.“ (Hutcheon 2023, 135).

Bibliografia

Cervantes Saavedra, Miguel de. [1605, 1615] 1965. Dômyselný rytier de Quijote de la Mancha I-II. Prel. Jozes Felix. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry.
Fowles, John. [1985] 2000. Larva. Prel. Jiří Hanuš. Praha: Volvox Globator.
Fülüp, Erika – Graham Griest – Richard Saint-Gelais (eds.). 2021. Fictionality, Factuality, and Reflexivity across Discourses and Media. Berlin, Boston: De Gruyter.
Gass, William, H. 1970. Fiction and the Figures of Life. New York: ....
Grass, Günter. [1959] 2018. Plechový bubienok. Prel. Katarína Széherová. Bratislava: Premedia.
Hutcheon, Linda. 1987. Beginning to Theorize Postmodernism. In Textual Practice 1.1: 10 – 31.
Hutcheonová, Linda. [1988] 2023. Poetika postmodernismu: historie, teorie, beletrie. Prel. Markéta Musilová. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Kingstonová, Maxine Hong. [1976] 1998. Válečnice. Prel. Marcel Arbeit – Eva Vaccová. Praha: Mladá fronta.
Marquéz, Gabriel García. [1967] 1984. Sto rokov samoty. Prel. Ivan Puškáč. Bratislava: Tatran.
Nagy, Ladislav. 2023. Doslov. Vážnost v hravosti, minulost v přítomnosti, 323 – 331. In Linda Hutcheonová: Poetika postmodernismu: historie, teorie, beletrie. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.
Omundsen, Wenche. 1990. The reader in contemporary metafiction: freedom or constraint. In AUMLA, vol. 74, 169 – 184.
Rushdie, Salman. [1983] 1990. Hanba. Prel. Pavel Dominik. Praha: Odeon.
Ryan-Sautour, Michelle. 2003. „La métafiction postmoderne.“ In Métatextualité et métafiction. Théorie et analyses. Laurent Lepaludier (ed.), 69 – 78. Rennes: Presses universitaires de Rennes. Dostupné na:
https://books.openedition.org/pur/29662 [cit. 16. marca 2022].
Sterne, Laurence. [1759 – 1767] 2014. Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho. Prel. Aloys Skoumal. Praha: Academia.
Waugh, Patricia. 1984. Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London, New York: Routledge.
Žilka, Tibor: Metafikcia v slovenskej postmodernej próze. In Postmodernismus: smysl, funcke a výklad: (jazyk, literatura, kulturu, politika). Ivo Pospíšil – Josef Šaur – Anna Zelenková (eds.). Brno: Masarykova univerzita, 2012, s. 131 – 138. Dostupné na: https://digilib.phil.muni.cz/sites/default/files/pdf/133560.pdf

<< späť