Exofiction
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Exofiktion (D)
Exofiction (En)
Exofikcia (Sk)
Explikácia pojmu
Exofikcia je variáciou biografickej
fikcie (fr. fiction biographique; Dominique Viart), predstavuje literárny žáner
inšpirovaný životom skutočných, verejne známych postáv (športovcov, umelcov,
spisovateľov a pod.), ktorý však využíva fiktívne dialógy a vnútorné
monológy, resp. vymyslené scény na zaplnenie medzier v poznaní. Pojem zložený
z predpony exo-, teda mimo, zvonku, a zo slova fikcia (fiction) zaviedol
francúzsky novinár a spisovateľ Philippe Vasset na označenie biografie
zvonku (na rozdiel od biografie zvnútra). Autori či autorky exofikcie sa nezaoberajú
sebou, ale otvárajú sa vonkajšiemu svetu a dejinám – zobrazujú život niekoho
iného. Aj preto sa o exofikcii často hovorí ako o protiklade
autofikcie. No rovnako ako v autofikcii, ani v exofikcii nie je
hranica medzi faktom a fikciou jasne rozpoznateľná (Ruhe 2020, 84). Vasset
definuje exofikciu ako „literatúru, ktorá prepája príbeh o skutočnosti
takej, aká je, s príbehom fantazijných predstáv tých, ktorí ju tvoria“[1] (2011,
29). Podľa Alexandra Gefena sa exofikcia nezameriava na objektívne zachytenie skutočnosti,
ale na stvárnenie skutočnosti existujúcej vo fantazmách biografického subjektu,
t. j. zobrazuje jeho predstavy, psychické stopy či sny ; inak povedané, predmetom
fikcie je subjektívny vzťah postavy k skutočnosti. Gefen preto exofikciu
chápe ako formu biofikcie, ktorá je intímna, a zároveň obrátená smerom von
(extime).
Explikácia pojmu
Za predchodcov tohto žánru sa
považuje trojica autorov – Marcel Schwob (Vies
imaginaires, 1896 ; čes. Imaginární
životy, 1923)), Pierre Michon (Vies
minuscules, Maličké životy, 1984) a Pascal Quignard (Tous les matins du monde, 1991; čes. Všechna jitra světa, 1998). Spomedzi súčasných
spisovateľov sa za iniciátora exofikcie považuje Laurent Seksik, ktorý je
autorom diela Les Derniers Jours de
Stefan Zweig (Posledné dni Stefana Zweiga, 2010). Podľa Matilde de
Chalonge, na rozdiel od beletrizovanej biografie, ktorá verne opisuje zobrazenú
postavu, exofikcia prepisuje životný príbeh postáv, čím vytvára novú skutočnosť
(2016). Vzhľadom na rozmanitosť foriem (miera fikčnosti jednotlivých
biografických foriem sa značne líši), pojem exofikcia zatiaľ nie je jednoznačne
vymedzený, implikuje však, na jednej strane, postmodernú hru s tradične
chápanou (historiografickou) formou biografie, na druhej strane je sondou do
psyché postavy. Chronologické rozprávanie nahrádzajú v exofikcii imaginárne
sny a predstavy o rôznych príhodách zo života postavy, pričom nadobúdajú
rovnakú legitimitu ako samotná skutočnosť. Exofikcia nemá primárne dokumentárnu
hodnotu, vyznačuje sa fikčnými projekciami do nevedomia. Takáto literatúra
umožňuje skúmať inak nedostupné aspekty skutočnosti (Gefen 2022). Aj podľa
Vasseta súčasná fikcia vzniká na základe záhad skutočnosti[2]
(Roussel 2013, 28). Heuristickým utváraním postavy však autor odhaľuje aj sám
seba. V tomto zmysle chápe exofikciu Dominique Viart, podľa ktorého
subjekt hovorí o sebe už len spôsobom, akým si kladie otázky
o druhých[3] (Rouvière – Shawky-Milcent
2024). Aj preto sa niektorí kritici a kritičky, napr. Annabel L. Kim,
nazdávajú, že exofikcia je v skutočnosti len variantom autofikcie
a symptómom krízy identity.
Aj
keď exofikcia predstavuje nový pojem, vo francúzskej literárnej kritike a vo
verejnom diskurze nachádza čoraz väčšie uplatnenie, pretože vystihuje charakter
mnohých diel zo súčasnej francúzskej literatúry – radia sa sem napríklad romány
HHhH (2010 ; HHhH 2010) o Reinhardovi
Heydrichovi a La Septième fonction
du langage (2015; čes. Sedmá funkce
jazyka, 2019) o Rolandovi Barthesovi Laurenta Bineta, Limonov (2011 ; slov. Limonov, 2021) o Eduardovi
Limonovovi Emmanuela Carrèra, Ravel
(2006 ; Ravel 2007) o Mauricovi
Ravelovi Jeana Echenoza, Tout dort
paisiblement sauf l’amour (2016 ; Všetko
pokojne spí okrem lásky, 2020) o Sørenovi Kierkegaardovi Claude
Pujade-Renaud či Mémoires d’Hadrien (1951 ; Hadrianove
pamäti a iné prózy, 1989) Marguerite Yourcenar. O popularite
žánru vo francúzskom prostredí vypovedá aj skutočnosť, že vydavateľstvo Actes
Sud mu od roku 2016 venuje celú jednu edíciu s názvom Exofictions (aj keď ide
predovšetkým o prekladovú tvorbu zameranú na science-fiction a fantasy). V španielskom
kontexte rezonuje v tejto súvislosti predovšetkým meno Javiera Cercasa.
Kým časť literárnej kritiky (P. Assouline, M. Fouquet, E. Burdeau) vníma exofikciu
kriticky ako symptóm „krízy predstavivosti“ či „záhaľčivosti spisovateľov“, iní,
napr. kritička Cornelia Ruhe, ju vyzdvihujú ako potenciálny nástroj reflexie a analýzy
v súvislosti s dejinami (Ruhe 2020, 85).
[1] „[...] une littérature qui
mêle au récit du réel tel qu’il est celui des fantasmes de ceux qui le font.“
[2] „La fiction aujourd’hui
se construit beaucoup à partir d’énigmes que nous présente le réel.“
[3] „[...] une écriture par laquelle le sujet se dit
lui-même dans la façon qu’il a d’interroger l’autre.“
Bibliografia
Chalonge, Mathilde de. 2016. „De la fiction à la biographie, l’exofiction, un genre qui brouille les pistes.“ ActuaLitté, 10. august.
Fouquet, Marie – Burdeau, Emmanuel. 2016. „L’autofiction attaquée par l’exofiction.“ Le
Magazine littéraire, 571: 12 – 16.
Gefen, Alexandre. 2022. „De la biofiction à l’exofiction.“ In Biofictions ou la vie mise en scène. Perspectives intermédiales et comparées dans la Romania, eds. Andreas Gelz – Christian Wehr. Tübingen: Narr Francke Attempto.
Kim, Annabel L. 2024. „Exofiction as Autofiction: Contemporary French Fiction’s Identity Crisis. New Literary History, 55, 2: 175 – 194.
Roussel, Frédérique. 2013. „De passage secret.“ Libération 10039, 23. augusta.
Rouvière, Nicolas – Bénédicte Shawky-Milcent, eds. 2024. „Annexe — Atelier Exofiction, David Foenkinos, Charlotte.“ In De l’écrivain professeur au professeur écrivant. Grenoble: UGA Éditions.
Ruhe, Cornelia. 2020. „‘L’exofiction’ entre non-fiction, contrainte et exemplarité.“ In Territoires de la non-fiction. Cartographie d’un genre émergent, ed. Alexandre Gefen, 82 – 106. Leiden, Boston: Brill – Rodopi.
Vasset, Philippe. 2011. „L’Exofictif.“ Vacarme [online] 54: 29. Dostupné na: https://vacarme.org/article1986.html [cit. 25.12.2024].