Epištolár
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Epistolary (En)
Explikácia pojmu
Pojem epištolár (z lat. epistolarium s., zbierka epištol, resp. listov, epistola s., z gr. epistole, list) označuje súbor, resp. zbierku listov a písomností
rôznej tematickej povahy a rozličných výrazových kvalít. Listy zahrnuté
do epištolára sa od formálnej korešpondencie (listy súkromné, úradné,
oficiálne a i.) odlišujú svojou umeleckou hodnotou: môžu byť napísané v próze
alebo vo verši, menom autora, resp. inej osoby, historickej alebo mýtickej, ich
príjemcom môže byť známa osobnosť, fiktívna osoba, neurčitý čitateľ, alebo aj
viac čitateľov (Waltmann 2002, 6; Estébanez Calderón 1996, 345). Epištolárna
literatúra obsahuje veľa informácií o pisateľovi, prostredí či dobe, okrem
umelecko-literárnych kvalít ju preto charakterizuje aj dokumentárnosť,
historická pramennosť a autentickosť (Waltmann 2002, 7). Epištoláre majú bohatú
tradíciu, sociálne i kultúrne sa podieľali na modelovaní dobových mentalít,
boli žriedlom myšlienkovej výmeny, kultivovali jazykový prejav a výraz. Napriek
tomu, že epištolárny žáner sa s rozvojom digitálnej doby vytráca,
predstavuje významné literárne dedičstvo a ako taký je relevantnou témou literárnovedných
výskumov a literárnoteoretických príručiek a encyklopédií (Treccani;
Estébanez Calderón 1996).
Listová
korešpondencia, ktorej neurčité začiatky sa črtajú už v staroveku na
hlinených klinopisných tabuľkách či papyrusových zvitkoch, nadobudla naprieč
dejinami civilizácie podobu významného literárneho žánru. Počnúc rozličnou
typológiou listov a rozličnou
povahou základných epištolárnych korpusov v antike cez stredoveké
formuláre až po novoveký list predstavuje dôležitý zdroj informáci o dobe
a spoločnosti (historické udalosti, obchod, administratíva, demografia, zvyky,
vzťahy medzi panovníkmi a i.) aj o živote viac či menej známych
jedincov. Spoluutvára kolektívnu pamäť, referuje o myšlienkových
východiskách a sociálnej realite epochy, zachytáva individuálne životné príbehy
a posolstvá. Vo verbálnej realizácii a formálnej úprave epištolárneho žánru sa súčasne
zrkadlí dosiahnutá civilizačná úroveň; v jeho teoretickej reflexii (napr. manuály
o dobrom písaní), ako aj vo vydavateľskej praxi (epištoláre známych
osobností) postoj jednotlivých dôb k nemu.
Pojem epištolár je odvodený od slova
epištola, ktoré označuje písomnosť v podobe listu. V súčasnosti sa
termín epištola chápe predovšetkým ako súčasť cirkevnej terminológie, konkrétne
sa vzťahuje na listy apoštola sv. Pavla a ostatné listy Nového zákona,
adresované konkrétnym žiakom, kresťanským spoločenstvám i kresťanom vo všeobecnosti.
Hoci ich intencionálnosť je ukotvená v praktických životných situáciách a
konkrétnych udalostiach, nejde o bežnú listovú komunikáciu. Uvedená spisba
svojou literárnosťou aj uplatňovaním konvencií epištolárneho štýlu (vtedy zvyčajnými
listovými formulami) nadväzuje na grécko-rímsku tradíciu písania epištol, temizujúcu
morálne a filozoficko-etické otázky. Jej príkladom sú doktrinálne epištoly
gréckeho filozofa Epikura (341 – 270 pred Kr.), určené k šíreniu jeho
filozofických myšlienok a formovaniu jeho žiakov, v rímskom prostredí
reprezentujú tento špecifický epištolárny typ napríklad listy Senecu (4 pred
Kr. – 65) (Fusi 2018, 42 – 43).
V starovekom Grécku a Ríme dosiala
kultúrna gramotnosť taký stupeň, že položila základy epištolárnej
literatúre (Waltmann 2002, 7).
Stará antická epištolografia nemala teoreticky prepracované rétorické pravidlá,
charakterizovalo ju len niekoľko neurčitých princípov. Ešte i za čias helenizmu (338 – 30 pred Kr.),
ktorý vo všeobecnosti inklinoval k tvorbe kánonov a normatívnych
textov, bol list polyvalentným a premenlivým javom, so schopnosťou
absorbovať prvky rozličných literárnych žánrov (Fusi 2018, 35 – 36).
K jeho vymedzeniu ako epištolárneho žánru však prispeli určité opakujúce
sa atribúty: formálne rámcovanie (úvodné a finálne formuláre), štylistické
osobitosti ako uplatňovanie prísloviek, citácií, gréckych slov
v latinských epištolároch, tiež schopnosť zhodnotiť vhodnosť tém pre
epištolárny spôsob a v neposlednom rade tiež topické motívy (list ako
dialóg, resp. konverzácia s potenciálom vytvoriť tzv. praesentia absentium alebo imago praesentiae) (36).
K najstarším zachovaným gréckym
epištolárom patrí 13 listov Platóna (428 – 347 pred Kr.), pričom najdlhší Siedmy
list je považovaný za autorovu autobiografiu a súčasne významný príspevok k jeho
úvahám o filozofickom poznaní.
„V rámci Platónovy
literárně-filozofické činnosti stojí v popředí vždy jako způsob sdělování
forma ,dialoguʻ. S přihlédnutím k jeho listům bychom tuto formu
sdělování měli posunout k polaritě: dialog – list. Zatímco v dialogu
je respektováno nepsané pravidlo, které zakazuje uvádět živé osoby
a stanovuje účast pouze představitelům minulých generací, pak epistolární
výtvor toto pochopitelněe porušuje, reaguje na současné dění, konkrétní
události a problémy. V mnoha případech se dopisy obracejí i na
jiné čtenáře než jen na adresáta, nejsou přísně osobní, nemají pouze dočasnou
platnost, jejich reálie jsou otevřené, plné filozofických myšlenek.“ (Waltmann 2002, 7; zvýraznenie W.)
Filozofický
list a list politicko-ideologického
charakteru sa chápu ako tzv. otvorený list (osobitne v 4. a 3.
storočí pred Kr.): mal verejný
charakter, bol adresovaný komunite a hlásal vlastné myšlienky autora,
sledujúc zámer apologetický, exortačný alebo didaktický (Fusi
2018, 42). Z Atén sa zachovali viaceré epištoláre
pripisované významným osobnostiam (Isokratovi, Demostenovi, už spomínanému
Platónovi, Aristotelovi), hoci ich autentickosť nie je podľa Margaret C.
Howatson jednoznačná (Estébanez Calderón 1996, 138). Predpokladá sa, že pseudoepigrafia
zohrala určitú úlohu pri vzniku románu v epištolárnej podobe (napr. korpus
listov Alexandra Veľkého sa považuje za jeden z dôležitých prvkov výstavby
troch zväzkov tzv. Alexandrovho románu z pera anonymného autora) (Fusi 2018, 41).
Rímska
epištolárna prax vychádzala z chápania listu ako dôležitého
medzikomunikačného prostriedku, čo potvrdzovala aj existencia tzv. tabellarii, čiže poslov-otrokov, ktorí odovzdávali a preberali listy na
neraz veľmi odľahlých miestach (Estébanez Calderón 1996, 139). Dôležitú
a zrejme najstaršiu stopu v rímskej epištolografii predstavujú štyri
zbierky Cicera (106 – 43 pred Kr.): Listy
priateľom (Epistulae ad familiares),
Listy Attikovi (Epistulae ad Atticum), Listy bratovi Quintovi (Epistulae ad Quintum fratrem), Listy Brutovi (Epistulae ad Brutum). Okrem toho, že – podobne
ako epištoláre význačných autorov a autoriek iných dôb – zaznamenávajú
Cicerov vlastný vývin, obsahujú aj mnoho cenných, autentických informácií
o súvekom živote. „Důvěrné dopisy psal Cicero vlastnoručně, dopisy
formální a úřední diktoval písaři. Svojí vzdělaností i původností,
svojí rozvětveností a kresbou v tématech, myšlenkách
a vyjádřeních zapůsobil na děj lidských kulturních dějin a svým
vytříbeným jazykem proslavil latinskou starověkou prózu“ (Waltmann 2002, 11).
Relevantným
príspevkom k literárnej teórii sú Listy (Epistulae) Horácia (65 – 8 pred Kr.) v hexametroch,
ktoré adresoval svojim známym a priateľom. Chápal ich ako tzv. sermones, konverzácie, vznikali totiž so zámerom čitateľa pobaviť
a súčasne ho naučiť niečo z oblasti morálky či literatúry, avšak
veľmi spontánne, bez úsilia ponúknuť mu systém a pevnú štruktúru (Picasso
Muñoz 2006, 221). V liste adresovanom cisárovi Augustovi Horácius analyzuje
latinskú poéziu, zdôrazňujúc výnimočnú úroveň vtedajšej rímskej tvorby; v Liste Pisonovcom (Epistula ad Pisones), ktorý sa od Quintiliana
nazýva Ars poetica (O básnickom umení), petraktuje problematiku
poézie z hľadiska súladu jej obsahu a formálneho spracovania. Horácius zaviedol žáner esejistických listov,
„satir s morálním nebo literárním posláním, ale mířící na konkrétniho
adresáta“ (Waltmann 2002, 8).
Ponímanie listu
ako sermo absentium per
litteras (slovné spojenie
španielskeho humanistu a filozofa Juana Luisa Vivesa), čiže ako realizáciu
písomnej komunikácie za neprítomnosti komunikujúcich, predstavuje jeden zo zakladajúcich
prvkov „dlhej tradície, tak v reálnej rovine spoločenských vzťahov, ako aj
v rovine literárnej fikcie“[1]
(Estébanez Calderón 1996, 138; prel. M. K.). Písanie fiktívnych listov
zaznamenalo najmä v období cisárstva (27 pred Kr. – 476) veľký rozkvet.
K najvýznamnejším exponentom takejto fiktívnej spisby patrili Alkifrón (2.
storočie) – autor cca 123 listov zaradených do štyroch zbierok a inšpirovaných postavami
tzv. novej atickej komédie: listy roľníkov, listy rybárov, listy príživníkov
a listy hetér – i jeho nasledovatelia: Aelianus Claudius (cca 175 – cca
235) – autor 20 listov pripisovaných roľníkom vrátane samotnej zručnosti písať
podľa dobového rétorického kánonu – a Flavios Filostratos (170 – 248) –
autor 73 ľúbostných listov, ktoré adresoval anonymným objektom vášne (Fusi
2018, 44 – 45). Fingované básnické listy, tzv. héroidy (z gr. hérós, t. j. hrdina), tvoria v tomto
literárnohistorickom kontexte osobitú kapitolu, nový literárny útvar. Ich prvým
autorom je Ovidius (43 pred Kr. – 17), ktorý ich zhmotnil v milostných
elégiách Listy heroín (Heroides). Autorstvo listov sa prisudzovalo
postavám z antických tragédií alebo eposov (napr. Faidra, Ariadna, Penelopa
a i.) – adresovali ich mužom, čo ich z rôznych dôvodov opustili
(nevera, zabudnutie, opovrhnutie a i). Tieto listy „predstavujú číru
fikciu, intertextuálny a žánrový literárny experiment, realizovanie
určitej tvorivej inovačnej autorskej stratégie“ (Rédey 2018, 95).
Historicky,
takmer paralelne, sa popri rétorických a literárnych formách listu vyvíjal aj duchovný epištolár, čiže zbierka duchovných
listov. Duchovný list „[f]ormou připomínal stále klasickou podobu takovéhoto
literárního výtvoru, avšak své inspirační zdroje nacházel a čerpal
především v samotné živé víře pisatele jako i v novozákonních
epištolách či v dalších částech Písma svatého, v učení církve,
v teologických disputacích a v životě konkrétní společenské
enklávy“ (Waltmann 2002, 11). Do žánrovej kategórie duchovného listu sa radia už
zmienené novozákonné listy, apologetický list – z literárneho hľadiska jedna z
najvzácnejších starokresťanských pamiatok –, mystický list a i. Kresťanská
epištolárna spisba zaznamenala pozoruhodný rozmach v 4. – 5. storočí, k čomu osobitým spôsobom
prispeli epištoláre teológov a exegétov, tzv. učiteľov cirkvi, ako sv. Hilár
(315 – 367), sv. Gregor Naziánsky (329 – 389), sv. Ambróz (339 – 397), sv.
Hieronym (347 – 420) či sv. Augustín (354 – 430). Ich teologicko-spirituálne
dielo sa vyznačovalo pôsobivým a jedinečným štýlom, starostlivým výberom slov
a výstavbou viet, obsahom i formou preto ovplyvňovalo väčšinu
epištolárnej tvorby s náboženskou, resp. duchovnou tematikou.
V stredoveku zaznamenala
epištolografia rozmach až v 11. storočí, keď sa rétorika obnovuje spolu
s gramatikou a dialektikou (trivium), a na školách vo Francúzsku
a Taliansku sa rodí ars dictaminis (11. storočie), ars poetriae (12.
storočie) a ars praedicandi (13. storočie) (Martín Baños in Morcillo Expósito
2016, 115). Umenie epištolografie
alebo ars dictaminis bol žáner sumarizujúci rétorické
pravidlá pre úpravu písomností, jeho súčasťou boli aj vzorové listy
formulárového typu v praxi od 7. storočia (Murphy 1983, 229). Tieto formuláre boli
zostavované do zbierok, pričom formulárové zbierky veľakrát ponúkali skutočné
listiny a listy, vynechávali sa len konkrétne údaje (adresa, meno); mohli
slúžiť aj ako učebnica, v takom prípade však zahŕňali aj vymyslené texty,
ktoré ale odzrkadľovali dobovú realitu; zbierky
súkromných listov, tzv. epištolárne formuláre alebo diktamina ( z lat. dictamen,
t. j. sloh) – mali charakter „slovních cvičení, ale s patřičnou dávkou
podchycení historických i soudobých událostí“ –, ktoré bolo ťažké odlíšiť
od tých skutočne odoslaných, približovali sa prozaickému štylistickému
cvičeniu, bežne vyučovanému v rámci rétoriky na triviách (Waltmann 2002, 16). Keďže list
sa bežne nepoužíval mimo štátnického, diplomatického, cirkevného alebo
organizačného kontextu, v rámci profánnej (dvornej) literatúry „byl
zarámován epistulární rétorickou estetikou v sepjetí s kurtoázní milostnou
poezií jakoby bez přítomnosti konkrétního individuálního vztahu autor –
adresát“ (16).
Zaujímavým javom stredoveku je epištolografia
žien. V talianskom prostredí ju na prelome 14. a 15. storočia príznačne
reprezentujú listy Magherity Datini (1360 – 1423), ktoré písala v rokoch
1384 – 1410 svojmu manželovi, keď ako obchodník trávil veľa času na cestách, aj
listy sv. Kataríny Sienskej (1347 – 1380), ktoré adresovala pápežom,
panovníkom, rehoľníkom, obchodníkom či remeselníkom – sú relevantnou
informáciou o dobovom dianí v cirkvi a tiež významným príspevkom
k mystickej spisbe.
K najvýznamnejším epištolárnym
korpusom postupne doznievajúceho stredoveku patria – po latinsky písané – zbierky
listov význačného lyrického básnika a predstaviteľa renesančného humanizmu
Francesca Petrarcu (1304 – 1374): Listy priateľom (Familiarum rerum
libri XXIV), Listy zo staroby (Rerum senilium libri) alebo listy, kde
nešpecifikuje adresáta – Bez mena (Sine nomine). Pre Petrarcov epištolár
bolo zlomovým momentom objavenie veľkej časti Cicerovej epištolárnej
spisby (pravdepodobne roku 1345): slúžila mu ako impulz, aby sa od
klasifikujúcej a oslavnej literatúry tridsiatych rokov posunul
k literatúre s morálnym obsahom a autobiografickým presahom.[2] Petrarca
je ukážkovým príkladom toho, ako talianski intelektuáli už v 14. storočí objavovali
antiku a usilovali sa o jej včlenenie do vlastného kultúrneho
kontextu, čoho svedectvom je napokon aj používanie latinčiny v jej klasickej
podobe i fakt, že práve v latinčine rozvíjali plodnú korešpondenciu. Petrarcov
spôsob chápania epištoláru je pre európsky intelektuálny priestor rovnako
dôležitý. Ukázal, že nejde o náhodné zhrnutie autobiografického materiálu, epištolár
mal byť poňatý ako literárne dielo, chronologicky alebo tematicky vystavanou
zbierkou, v ktorom autorom zanecháva vlastnú stopu výberom i úpravami
(Palermo 2010).
Epištolárny žáner ako literárny druh
zaznamenal v renesancii veľkú obľubu, o jeho veľkom rozkvete v prvej
polovici 16. storočia svedčí podľa Claudia Guilléna nárast listov, epištol aj
príručiek vzťahujúcich sa na korešpondenciu. Guillén v tejto súvislosti vymedzil
niekoľko hlavných typov epištolárnej spisby v danom období, medzi inými
napríklad „novolatinský“ list, listy
v próze a ľudovom jazyku, epištolu v latinských veršoch, ako ju
inicioval Petrarca, poetickú epištolu v ľudovom jazyku, listy včlenené do
rozličných žánrov (Estébanez Calderón 1996, 139 – 140). V 16. a 17.
storočí pestujú listové vzťahy význačné osobnosti politického života (napr. panovníci
píšuci svojim potomkom, duchovné osoby kráľom atď.), vznikajú epištoláre osôb
s relevantnou pôsobnosťou na poli literatúry (Francisco Quevedo, John
Milton, Madame de Sévigné a i.) a súčasne spirituality (napr. sv.
Terézia od Ježiša). Prakticky už v neskorej renesancii sa list stáva
samostatným žánrom krásnej literatúry a postupne sa mení. „I ve své
výrazové zásobě dosud rád čerpal z rozličných starých ,Elegantiíʻ, to jest
stylistických přiruček. Dopis se jednoznačne posouvá, preměňuje v list.
Vzrušenejší citovost a intimnější zabarvení ohlašují barokní čas, který
odsouvá pompéznější typ renesančně humanistických listů“ (Waltmann 2002, 19).
K prejavom európskeho baroka patrili
aj epištolárne formy profánne zameranej precióznej literatúry – vychádzala
z francúzskych aristokratických a patricijských salónov, ktorým dominovali
ženy, preciózky; tu sa hlásali morálne aj spoločenské princípy, „inspirované
starým rytířským ideálem i prvky renesančního platonismu“, intimita
atmosféry podnecovala konverzáciu o novinkách v literatúre a divadle
aj o udalostiach na dvore alebo v krajine, tu sa čítali listy (určené
prvotne verejnosti) a poézia a ich výrazivo sa posudzovalo na základe stupňa
elegantnosti, emfatickosti, kultivovanosti, jazykovej čistoty aj podľa záľuby
v použití prirovnaní, metafory, perifrázy, antitézy alebo pointy (23). Súlad
kvasu doby a epištolografie vo francúzskom prostredí presvedčivo ilustrujú
Jean-Louis Guez de Balzac (1597 – 1654), spisovateľ, ktorý pozdvihol písanie
listov na plnohodnotný slovesný druh s vyváženou, jasnou a rétoricky hodnotnou
formou (tú ďalšie storočie naplnilo románovým obsahom), a Madame de Sévigné
(1626 – 1696), osobnosť intelektuálnej salónnej scény a autorka viac než osemsto listov adresovaných
dcére, ktoré sa považujú za vrchol epištolárnej literatúry, okrem dobovej
kroniky či literárnych postrehov totiž zrkadlia „přirozený sloh, půvabný
a konverzačně lehký, plný pohotové obraznosti“ (24).
Aj v 18. storočí sa epištolárny žáner
v Európe rozvíja tak v súkromnej, ako i verejnej forme, jeho súčasťou
sú osobné listy s autobiografickým presahom, fiktívne listy, poetické
epištoly a celkom špecificky aj esejistické listy, resp. listy-eseje
(Montesquieu, Voltaire, Diderot, Feijo, Jovellanos a i.), ktoré majú
dôležitú úlohu pri šírení osvietenských (filozofických, politických,
náboženských, literárno-estetických) myšlienok, alebo romány
v listoch (napr. Richardson, Rousseau), romanito využívané až do
súčasnosti, k čomu v posledných desaťročiach 20. storočia prispelo úsilie
literarizovať pôvodne neliterárne diela a žánre, tendencia „k maximálnímu
sblížení textu se skutečností, kdy například rozdíl mezi románem
v dopisech a dopisy se stírá“ (26). Novinárske články vo forme listu
(napr. Larra), ako ich prináša 19. storočie, anticipujú neskorší fenomén
mediálnej komunikácie, ktorý v súlade s rozvojom informatizácie
a digitálnych technológií na prelome 20. a 21. storočia, oberá
listovú korešpondenciu o jej aktuálnosť, výrazovú kreatívnosť, jazykovú
tvorivosť a v zásade aj faktickú existenciu. Napriek tomuto
celospoločenskému javu predstavujú epištoláre v intelektuálnych a
literárnych kruhoch diela s potenciálom čitateľa hodnotovo, informatívne
či umelecky obohatiť. Celosvetovo preto naďalej vychádzajú prvé vydania zbierok
rukopisných listov známych i menej známych osobností, a to bez ohľadu na
to, či vznikli v antike alebo novoveku, či ich inšpirovali vznešené
myšlienky ducha a intelektu alebo konkrétne umelecké diela, či ide
o intímne zbierky, zbierky mapujúce trajektóriu literárnych generácií
alebo skôr faktografické dobové kroniky; vydávajú sa reedície i kritické
vydania už existujúcich epištolárov aj ich inojazyčné preklady, a v prostredí
humanitných a spoločenskovedných štúdií sú stále relevantnou témou rôznorodo
koncipovaných výskumov.
Bibliografia
Estébanez Calderón, Demetrio. 1996. Diccionario de términos literarios. Madrid: Alianza Editorial.
Fusi, Alessandro. 2019. „I modelli classici.“ In Lʼepistolografia di Antico Regime, ed. Paolo Procaccioli, 35 – 56. Sarnico: Edizioni di Archilet. Dostupné na: https://dspace.unitus.it/bitstream/2067/44547/1/Fusi%2C%20I%20modelli%20classici.pdf [cit. 31. 12. 2024].
Morcillo Expósito, Guadalupe. 2006. „Pedro Martín Baños, El arte epistolar en el Renacimiento europeo, 1400-1600, Bilbao: Univ. de Deusto, 2005. 736 pp. ISBN: 84-7485-965-4. “ Thalia dixit 1: 113 – 120. Dostupné na: https://dehesa.unex.es/bitstream/10662/1225/1/1886-9940_1_113.pdf [cit. 30. 12. 2024].
Murphy, James J. [1974] 1983. La retorica nel Medioevo. Una storia delle teorie retoriche da s. Agostino al Rinascimento. Prel. Vincenzo Licitra. Napoli: Liguore Editore.
Palermo, Massimo. 2010. „Lettere e epistolografia.“ Treccani.it. Dostupné na: https://www.treccani.it/enciclopedia/lettere-e-epistolografia_(Enciclopedia-dell'Italiano)/ [cit. 28. 12. 2024].
Picasso Muñoz, Julio. „Horacio. Arte poética (Epístola a los Pisones): Presentación, anotación y traducción de Julio Picasso Muñoz.“ Studium Veritatis 5 (8 – 9): 221 – 249. DOI: https://doi.org/10.35626/sv.8-9.2006.167 [cit. 30. 12. 2024].
Rédey, Zoltán. 2018. „Literatúra v listoch – list v literatúre. List ako žánrový archetyp imaginatívnej literatúry (v antike a súčasnosti).“ Philologia 28, 1: 91 – 112. Dostupné na: edu.uniba.sk/fileadmin/pdf/Sucasti/Ustavy/Ustav_filologickych_studii/Philologia/Philologia_2018-1/PHILOLOGIA_XXVIII_1__Redey.pdf [cit. 31. 12. 2024].
Waltmann, L. B. 2002. „Historický čas v zajetí epistologie.“ In Dopisy velkých osobností hříšníkům II. Modlitba, útěcha, nadšení, pronásledování, ed. John Cumming, 5 –30. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.