Duchovný epištolár
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Spiritual epistolary (En)
Explikácia pojmu
Duchovný epištolár je typ epištolára (zbierka listov), v ktorom autor/autorka
tematizuje vlastnú duchovnú skúsenosť a poznanie. Takýto typ spisby existuje
v mnohých náboženstvách a duchovných tradíciách – forma listu je
bežným spôsobom zaznamenávania a sprostredkovania duchovných úvah, učení, usmernení
či rád aj modlitieb. V našom kultúrnom prostredí, ktorého duchovnú
tradíciu formuje prevažujúco kresťanstvo, sa duchovná korešpondencia originálne
spája s kresťanskou literárnou mystikou.
Duchovné epištoláre ponúkajú dôležité informácie
z histórie i z oblasti spoločenského, náboženského či cirkevného života,
sú prameňom odpovedí na mnohé intímne otázky súvisiace s nazeraním duchovnosti.
Predstavujú stále aktuálnu tému literárnovedného bádania i výskumov
v iných vedeckých oblastiach (napr. spirituálna teológia, psychológia,
klasifická filológia).
Formálnu a obsahovú podobu epištolárov
vyrastajúcich z duchovnej tradície Západu dejinne formovala novozákonná
epištolografia, antická rétorika a epištoláre cirkevných otcov, stredoveká
epištolárna forma (formuláre a ars dictandi)
a iné dobové epištolografické úzy. Významové jadro duchovného epištolára (a
iných kresťanských diel) tvorí Božie zjavenie, ako ho zaznamenávajú knihy Starého
a Nového zákona a ako ho sprostredkúvajú cirkevné tradície. „Duchovní
list zachycuje a vyjadřuje předevší tzv. božské hodnoty, to jest dát Bohu
přednost přede vším ostatním a nahlížet skutečnost skrze víru, naději
a lásku (teologální smysl) vlastním příkladem. Dále, pokud je to možné,
zachycuje i apoštolské hodnoty, které spočívají v duchovním vedení
a v nauce i životě ,v jednomʻ“ (Waltmann 2002, 11).
Autormi
duchovných listov sú osobnosti monastického, rehoľného či laického života
jednotlivých dôb, cirkevní hodnostári, ale tiež – slovami dnešnej doby – intelektuáli
pôsobiaci v prostredí vedeckých inštitúcií či na univerzitách, pričom „[m]nozí
z nich prošli nejrůznejším osobním utrpením (Maximilian Kolbe). Mnozí
usilovali v učených disputacích o lepší tvář a výraz své církve
(John H. Newman, Dietrich Bonhoeffer)“ (Marešová 2002, 5). Autorskú
rozmanitosť, hĺbku motivácie i osobnej skúsenosti zdôrazňuje vo vzťahu
k epištolárnej duchovnej spisbe aj zostavovateľ publikácie Listy svätcov hriešnikom (Letters from Saints to Sinners, 1996):
„Tito lidé byli hlavními aktéry důležitých dejinných událostí, předními
mysliteli a spisovateli, avšak také prostými, ale statečnými dělníky
a venkovany. Jej odvaha, soucítění, naděje, odhodlání, víra
a apoštolský duch, především však jejich vytrvalá láska a snaha
o odhalení pravdy, promlouvají hlasitě přes propast staletí
i k nám.“ (Cumming 2002, 6)
Čitateľsky
príťažlivým aspektom epištolárneho písania je autorovo/autorkino sebavyjadrenie
a vlastný pohľad na skúsenosť s Bohom, resp. vlastné duchovné poznanie
a z neho plynúce ponaučenie alebo iný typ inšpirácie. Uvedený
autorský prístup robí výpoveď autentickou a presvedčivou, odhaľuje ľudskú
povahu autorov/autoriek. „Každý dopis svým vlastním způsobem odkrývá svatost
pisatele. To samozřejmě nevylučuje projevy jejich humoru, příkrosti,
nedůtklivsti, tlachavsti, životní energie, vlastního vnímání historických
událostí a intelektuálních poznatků, a dokonca rebelantství“
(Cumming 2001, 5). Potvrdzuje to aj
nasledujúca charakteristika osobnosti sv. Františka z Assisi (1181 –
1226), inšpirovaná čítaním jeho listov:
„Tento autor je plný kontrastov, ktoré možno po bližšom preskúmaní
chápať iba ako jednotu. Z hľadiska listov musíme Františka opísať pomocou
protikladných pojmov; zjednocuje totiž v sebe protichodné kvality: je
v najvyššej miere pokorný a sebavedomý, neužitočný služobník, ktorý
má naproti tomu veľké plány a ktorý iniciuje skutočnú svetovú kampaň, zahŕňajúcu aj ,politikovʻ.
Seba samého chápe ako bezcenné Božie stvorenie a prezentuje sa aj ako
posol Božieho slova. Čím obmedzenejší je jeho záber a jeho možnosti presúvať
sa ako putujúci kazateľ, tým početnejšie sa stávajú skupiny, ktorým posiela
listy. Napriek tomu, že je chorý a slabý, vyvíja veľkú energiu, a to
so zámerom otvoriť všetkým ľuďom cestu pokánia a spásy. Chce zasiahnuť
všetkých a zároveň osloviť aj každého jednotlivca osobne. [...] I keď
je radikálny, vytrvalý, niekedy aj utopický vo svojich požiadavkách, je ,ako
matkaʻ, nežne pozorný voči dobru spolubratov. Vo svojich listoch neprikazuje,
ale radí, prosí a žiada.“ (Lehmann 2005, 77 – 78)
Autobiografický
rámec výpovede spája duchovný epištolár s inými typmi autentických textov
a žánrovými modalitami (denník, pamäti, duchovný
itinerár a i.). Adresátmi
listov sú vysokí cirkevní predstavitelia vrátane pápežov, panovníci, rehoľní
predstavení, spolubratia/spolusestry, príbuzní, obchodníci, remeselníci, známi
alebo neznámi ľudia. Listy boli písané jednotlivým osobám alebo boli okružné,
t. j. adresované skupinám (napr. sv. František z Assisi adresoval List
veriacim, List klerikom, List vladárom ľudu, List celému Rádu atď.), ako to
bolo a je zvykom v cirkevnom prostredí. K duchovnej
epištolografii možno teda priradiť aj žánre, ktoré sa postupne vyvinuli z epištol:
breve, encyklika, pastiersky list, mystický list a i. ((Waltmann 2002,
12).
Listy
predstavujú jeden z najdôležitejších žánrov mystickej literatúry, ktorú
možno označiť za vrchol duchovného poznania. Mystická epištolárna spisba je prostriedkom
osobnej komunikácie v otázkach skúsenosti viery alebo biblickej
interpretácie, pričom od raného stredoveku do začiatku novoveku spĺňala tri
základné funkcie: 1) podobne cítiacim ľudom či tým, ktorí o to prejavia
záujem, hlása Božie zjavenie „prorockého alebo exegetického obsahu“, 2) pestuje
a prehlbuje duchovné priateľstvá naprieč fyzickej vzdialosti, 3) sprevádza
čakateľov na rehoľný život, usmerňuje ich v „realizácii cieľov mystického
života“ (Hartmann in Dinzelbacher 2000, 202). K prvým autorom mystických
listov a zakladateľom mystického listu, ktorého obsahom bolo zjavenie,
patria sv. Bernard z Clairvaux (1090 – 1153) a sv. Hildegarda
z Bingenu (1098 – 1179). Mystické duchovné priateľstvá v stredoveku
(13. storočie) podnietili vznik listov tematizujúcich mystickú lásku a
mystických listov didaktického charakteru (203). Uvedené tri typy mystickej epištolárnej
spisby pretrvali v individuálnych obmenách, resp. v zmiešaných podobách až
do začiatku novoveku; od čias reformácie sa mystická skúsenosť v listoch stala
pilierom obhajoby tradičnej spirituality, ako o tom svedčia zbierky listov
sv. Terézie od Ježiša (1515 – 1582) alebo sv. Františka Saleského (1567 –
1622).
Duchovná
skúsenosť predstavuje nadčasovú tému, ktorá sa vyznačuje univerzálnymi črtami
a nemenným posolstvom, a preto je aj dnes aktuálna
a z hľadiska vydavateľskej praxe zaujímavá. Duchovné epištoláre
predstavujú aj významné historické a kultúrne dedičstvo. Zároveň sú relevantným
príspevkom do dejín literárnej náboženskosti.
Bibliografia
Cumming, John. 2001. „Předmluva.“ In Dopisy velkých osobností hříšníkům I. Dětství, sebe-zkoumání, láska, utrpení, ed. John Cumming, prel. Ivana Čihánková, 5 – 18. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Dinzelbacher, Peter, ed. 2000. Diccionario de la Mística. Z nemčiny prel. Constantino Ruiz-Garrido. Burgos: Editorial Monte Carmelo.
Lehmann, Leonhard. 2005. František z Assisi vo svetle jeho listov. Prel. Katarína Klieštencová. Bratislava: Serafín.
Marešová, Milena Marie. 2002. „Předmluva.“ In Dopisy velkých osobností hříšníkům III. Křesťanská láska, milosrdenství, zbožný život, víra, ed. John Cumming, prel. Ivana Čihánková, 5 – 9. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.
Waltmann, L. B. 2002. „Historický čas v zajetí epistologie.“ In Dopisy velkých osobností hříšníkům II. Modlitba, útěcha, nadšení, pronásledování, ed. John Cumming, prel. Ivana Čihánková, 5 – 30. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství.