Biofiction
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Biofiktion (D)
Biofiction (En)
Biofikcia (Sk)
Explikácia pojmu
Biofikcia, resp. fikčná biografia
(fr. biographie fictionnelle) je hybridný literárny žáner spočívajúci vo
fikcionalizácii života skutočnej historickej postavy. Pojem zaviedol v roku
1991 francúzsky literárny kritik Alain Buisine na označenie literárnych textov,
ktoré majú formu biografie (v zmysle opisu života imaginárnej postavy alebo
imaginárneho života skutočnej postavy), napísanej v tretej osobe
jednotného čísla. Popredný francúzsky teoretik biofikcie, Alexandre Gefen,
definuje žáner ako „fikčný naratív života postavy, či už vymyslenej alebo nie, v
ktorom autor kladie dôraz na jedinečnosť individuálnej existencie
a kontinuitu osobnosti“[1]
(2004, 12). Hoci biofikcia predstavuje biografickú spisbu (medzi tradičné
formy patrí napríklad legenda, historická biografia, portréty a i.),
vyznačuje sa hybridizáciou faktuálneho diskurzu a fikčného naratívu
(Mongelli 2019, 4), pričom využíva iné prostriedky než tradičná biografia
(111). Je teda typom „hybridného písania“ (fr. écriture hybride) či fakcie
(ang. faction – slovo je odvodené od fact a fiction) (5), ktorý zapadá do kontextu
čoraz intenzívnejšieho prestupovania hraníc faktu a fikcie. Niektorí teoretici
biofikcie, napríklad Michael Lackey, ktorý je v anglofónnom svete
považovaný za popularizátora tohto pojmu, používajú synonymický termín „biografický
román“ (a biographic novel). Medzi ďalšie príbuzné pojmy vo frankofónnom, resp.
v anglofónnom a hispanofónnom kontexte patrí biografická fikcia (fiction
biographique), písanie o živote (life writing), alterbiografia (l’alterbiographie),
metabiografická narácia (narration méta-biographique), biografická dokufikcia (docuficcion
biográfica) a i. (Gelz – Wehr 2022).
Explikácia pojmu
Žáner biofikcie sa rozvinul v rámci
biografického románu v 30. rokoch 20. storočia (Lackey hovorí o prvej vlne
biofikcie), napríklad v tvorbe Roberta Gravesa, Klausa Manna či Thomasa Manna
(2022, 60), najväčší rozmach však dosiahol v rámci postmodernizmu
v súvislosti s expanziou biografického žánru a s diverzifikáciou
jeho foriem a podôb. Podľa Gefena je biofikcia všeobecne rozšírenou literárnou
formou konca 20. storočia, ktorá súvisí s „návratom subjektu“ do
literatúry (2004), ale, ako konštatuje aj Lackey, jej pôvod možno hľadať už skôr,
a to v 19. storočí (2022, 9 – 31). Kým v 19. storočí, ktoré prinieslo
nárast biografií imaginárnych postáv, bola hranica medzi faktom (vedeckou
biografiou v pravom zmysle slova) a fikciou (vymyslenou biografiou)
jasne vymedzená, v 20. storočí dochádza k jej stieraniu vplyvom
postmoderného spochybnenia histórie a výskytu biografií problematizujúcich
biografický pakt – ide napr. o diela Pale
fire (1962; Bledý oheň, 2011) Vladimira
Nabokova alebo Marbot. Eine Biographie (1981 ;
čes. Marbot, 2002) Wolfganga Hildesheimera. Za jedného z iniciátorov
súčasnej biofikcie vo francúzskom kontexte sa považuje symbolistický básnik,
spisovateľ a prekladateľ Marcel Schwob (1867 – 1906), autor súboru dvadsiatich
dvoch biografických príbehov Vies
imaginaires (1896 ; čes. Imaginární
životy, 1923)[2], ktorý v nich opisuje
vymyslené príbehy skutočných postáv, pričom nerešpektuje požiadavku pravdy.
Revolučnosť jeho prístupu k biografii spočívala predovšetkým v zámernom
využívaní predstavivosti a umeleckých prostriedkov pri stvárnení
historických postáv, ktoré bolo v protiklade s pozitivistickým, resp. historiografickým
prístupom. Biografia ako umenie, ktorú Schwob inicioval, mala zachytiť skôr to,
čo je jedinečné, než to, čo je všeobecné.
V tejto
súvislosti je v anglofónnom prostredí relevantný Lackeyho výskum, ktorý sa
zaoberá genézou biofikcie v súvislosti s historickým románom. Všíma si napríklad
spôsob, akým tento literárny žáner nahliada na postavu. Východiskom Lackeyho
uvažovania je dielo Györgyho Lukácsa Le
Roman historique (1937 ; slov. Historický
román, 1976), ktorý v ňom teoreticky uchopil historický román
a opísal okolnosti, ktoré prispeli k jeho vzniku. Lukács vnímal
postavu v kontexte historického románu ako spoločensko-historický typ,
resp. kultúrny stereotyp zodpovedajúci historickej realite (Lackey 2022, 12). Úlohou
autora historického románu bolo opísať spoločenské, ekonomické a politické
faktory, ktoré viedli k formovaniu charakteru protagonistu, a tým
k jeho reprezentatívnej funkcii – postava nemala byť jedinečná
a výnimočná, ale mala byť, naopak, zrkadlom doby (10). Autor biofikcie
však na rozdiel od historického románu nechce verne zobrazovať biografický
subjekt ani historickú minulosť, ale dôraz kladie na dobovo nový a originálny
spôsob bytia a videnia sveta (12 – 13). Lackey spätne identifikuje ako
biofikciu napríklad dielo Als sprach
Zarathustra (1874 ; slov. Takto
vravel Zarathustra, 2016) Friedricha Nietzscheho, ktorý v ňom fikčne
stvárnil život Zarathustru, alebo novelu The
Portrait of Mr. W. H. (1889; čes. Portrét pana W. H. 2008) Oscara Wilda,
v ktorej sa odvíja príbeh tajomného pána W. H., ktorému William
Shakespeare venoval svoju básnickú zbierku Sonnets
(1609; Sonety, 2007).
V tomto zmysle biofikcia priniesla podľa Lackeyho ruptúru vo vývine
historickej fikcie na rozdiel od názoru Lukácsa, Luciena Febvra, Jonathana Deea
a ďalších, ktorí ju vnímali ako jej subžáner (15 – 16). Lukács, ktorý bol jedným
z najväčších odporcov biografického románu, sa podľa Lackeyho mylne domnieval,
že biografická a/alebo historická presnosť by mala byť určujúcim kritériom
dobrej biografie. Obrat v teoretickom uchopení žánru, ktorý znamenal, že
biofikcia sa začala interpretovať ako forma biografie, nastal v 60. rokoch
aj v súvislosti s publikáciou The
Art of Biography (Umenie biografie, 1965) amerického historika Paula
Murraya Kendalla, (80 – 83).
V hispanofónnom
kontexte bol iniciátorom a propagátorom biofikčného žánru Jorge Luis Borges
(1899 – 1986), autor niekoľkých biografií. Vo svojom inovatívnom diele Historia universal de la Infamia
(1935 ; Obecné dějiny hanebnosti,
2013) Borges modifikuje životné príbehy skutočných ľudí (Mongelli 2019, 67 –
68), no na rozdiel od Schwoba nevyužíva predstavivosť na zaplnenie medzier
v poznaní života postáv, ale pristupuje k manipulácii
a falzifikácii známych faktov (244). Umelecká invencia (Schwob),
prekrútenie faktov (Borges), montáž či zobrazenie myšlienok postáv, ktorým je
biografia venovaná, predstavujú možnosti fikcionalizácie biografického príbehu,
a tým aj podoby biofikcie (Mongelli 2019, 106).
V súvislosti
s typológiou biofikčných literárnych textov sú relevantné teoretické práce
Alexandra Gefena, Marca Mongelliho či Riccarda Castellana. Mongelli uvádza tri
typy textov, ktoré možno zaradiť k biofikcii: 1. biografický
román/románová biografia, 2. imaginárna autobiografia, ktorej rozprávač (nie je
totožný s autorom) je zároveň protagonistom biografie, 3. fakcia,
v ktorej je biografický diskurz len jedným z ďalších faktuálnych
diskurzov (2019, 145 – 151)
Lackey
hovorí o troch relevantných formách pôsobenia v biofikcii, ktoré sa môže
týkať: 1. autora, 2. biografického subjektu, 3. čitateľa. V prvej forme
autor slobodne mení historické alebo biografické fakty, napr. v románe Nietzsche’s Kisses (Nietzscheho bozky,
2006) jeho autor Lance Olsen vkladá historickej postave (Nietzscheovi) slová
a myšlienky, ktoré skutočný Nietzsche nemohol vysloviť ; pri druhej
forme sa kladie dôraz na spôsob, akým protagonista príbehu mení svoj život,
napr. v transgenderovom románe Davida Ebershoffa The Danish Girl (2000 ; Dánske
dievča, 2017), zatiaľ čo čitateľský aspekt v tretej forme zohľadňuje
schopnosť čitateľa vnímať nové možnosti bytia a videnia sveta. Vo všetkých
prípadoch sa v biofikcii vyzdvihuje väčšmi osobnosť postavy, než to, čo
dosiahla (Dangy 183)
Medzi
popredných predstaviteľov praktizujúcich tento literárny žáner patrí, spomedzi
staršej generácie spisovateľov a spisovateliek, Marguerite Yourcenar, Marcel
Schwob, William Styron či Thomas Mann, spomedzi mladšej generácie Gabriel
García Marquéz, Margaret Atwood, Pierre Michon, Pascal Quignard, Jean Echenoz
či Olga Tokarczuk.
V súčasnosti
prebieha aj výskum intermediálnych vzťahov biofikcie, napr. vo filme (von
Tchilschke, Wehr), v rádiu (Schneider), v komikse (Bender, Krauss) či
na sociálnych sieťach (Türschmann), ktorým je venovaná publikácia Biofictions ou la vie mise en scène.
Perspectives intermédiales et comparées dans la Romania (Biofikcie alebo
zinscenovaný život. Intermediálne a komparatívne perspektívy
v Rumunsku, eds. Gelz – Wehr, 2022).
[1] „[...] récit
fictionnel qu’un écrivain fait de la vie d’un personnage qu’il ait ou non
existé, en mettant l’accent sur la singularité d’une existence individuelle et
la continuité d’une personnalité.“
[2] Schwob hovorí v predslove
diela s názvom „L’Art de la biographie“ (Umenie biografie, 1923)
o potrebe využívania predstavivosti pri stvárnení historických postáv.
Bibliografia
Buisine, Alain. 1991. „Biofictions.“ Revue des Sciences Humaines 224: 7 – 13.
Castellana, Riccardo. 2015. „La biofiction. Teoria, storia, problemi.“ Allegoria, 71 – 72: 67 – 97.
Dangy, Isabelle. 2020. „Science et non-fiction: Le chat de Schrödinger.“ In Territoires de la non-fiction. Cartographie d’un genre émergent, ed. Alexandre Gefen, 181 – 193. Leiden, Boston: Brill – Rodopi.
Gefen, Alexandre. 2004. „La fiction biographique, essai de définition et de typologie.“ Otrante, 16: 7 – 23.
Gefen, Alexandre. 2004. „Le Genre des noms : la biofiction dans la littérature française contemporaine.“ In Le roman français au tournant du XXIe siècle, eds. Marc Dambre – Aline Mura-Brunel – Bruno Blanckeman. Paris: Presses Sorbonne Nouvelle. Dostupné na: https://books.openedition.org/psn/1675?lang=fr [cit. 23.12.2024].
Gefen, Alexandre. 2022. „De la biofiction à l’exofiction.“ In Biofictions ou la vie mise en scène. Perspectives intermédiales et comparées dans la Romania, eds. Andreas Gelz – ChristianWehr. Tübingen: Narr Francke Attempto.
Lackey, Michael, ed. 2019. Conversations with Biographical Novelists. London: Bloomsbury.
Lackey, Michael. 2022. Biofiction. An Introduction. New York – London: Routledge.
Mongelli, Marco. 2019. Narrer une vie, dire la vérité: la biofiction contemporaine. Dizertačná práca obhájená 29. marca 2019 (dir. Alexandre Gefen, Gianluigi Simonetti ; Sorbonne Paris Cité/Università degli studi (Bologne, Taliansko). Dostupné na: https://core.ac.uk/download/pdf/231880427.pdf [cit. 25.12.2024].