Analogické žánre
Ekvivalent pojmu v iných jazykoch
Analogische Gattungen (D)
Analogical genres (En)
Explikácia pojmu
Analogické žánre sú posledným zo štyroch
žánrových typov, ktoré vymedzil súčasný francúzsky literárny teoretik Jean-Marie
Schaeffer v knihe Qu’est-ce qu’un
genre littéraire ? (Čo je to literárny žáner?, 1989). Na rozdiel od väčšiny
genologických prác sa Schaefferov model nezaoberá genologickými rovinami (hierarchickými
vzťahmi medzi literárnym druhom, subžánrom, formou a pod.) ani vzťahmi
medzi žánrami, ale logickým štatútom názvov žánrov (fr. „noms de genres“).[1] Analogické
žánre sú jedinou genologickou paradigmou, ktorú možno označiť za čisto kritický
konštrukt. Denotátom žánrového označenia sú totiž textové triedy zostavené na
princípe faktickej, ale historicky nepodmienenej podobnosti textov. O tejto
podobnosti rozhoduje kritik (literárny vedec) a vzťahuje ju na obsahové
a formálne črty diel, pričom v špecifických prípadoch môže brať do
úvahy aj doplnkové faktory, napríklad antropologickú funkciu. Analogické žánre
sú teda determinované na úrovni textu, nie na úrovni komunikačného aktu ako
celku, čím sa odlišujú od exemplifikačných
žánrov. Schaeffer ich spolu s kodifikovanými
a genealogickými žánrami zaraďuje pod modulačnú žánrovosť.[2]
V Schaefferovej knihe sú
analogické žánre predstavené konfrontačným spôsobom. Autor zdôrazňuje, že sú na
rozdiel od ostatných žánrových typov nezávislé od autorskej žánrovosti, pretože
úsudok kritika je vecou čitateľskej skúsenosti. Z toho vyplýva aj odolnosť
analogických žánrov voči kontextovým faktorom, najmä voči faktoru času. Táto
odolnosť má však úplne iné kontúry ako v prípade exemplifikačných
a kodifikovaných žánrov – kým žánre založené na pragmatických
univerzáliách alebo na ťažko zvrátiteľných pravidlách sa vyznačujú kontextovou stabilitou,
analogické žánre fungujú bez ohľadu na kontext. Rozhodnutie literárneho vedca
sa vždy realizuje v prítomnosti, a tak je pričlenenie konkrétneho
textu k analogickému žánru večne otvorenou záležitosťou.[3] Najvýraznejšie
sa však singularita analogických žánrov prejavuje v porovnaní
s genealogickými žánrami. Aj genealogické žánre rátajú s obsahovou
a tematickou spriaznenosťou textov, ale sú vždy ukotvené v literárnohistorických
procesoch a v autorovom zámere modulovať existujúci žánrový model,
čiže – povedané so Gérardom Genettom (1982) – v hypertextových
vzťahoch. Analogické žánre sú, naopak, retrospektívnou metatextovou fikciou,
ktorá nemá ambíciu ovplyvňovať dejiny literatúry.[4]
Na analógii sú založené predovšetkým
také textové triedy, ktoré stanovujú podobnosť medzi dielami z geograficky
a kultúrne vzdialených kontextov. S týmto javom sa možno stretnúť
napríklad v komparatistických prácach, ktoré aplikujú žánrové nálepky (fr.
„étiquettes génériques“) zaužívané v západných literatúrach (román,
novela, poviedka, rozprávka a pod.) na orientálne alebo exotické diela
spred éry globalizácie. Napriek paralelám je totiž zrejmé, že medzi
porovnávanými dielami nejestvujú genealogické väzby a autori za hranicami
Európy a severnej Ameriky nijako nezohľadňovali procesy v západnej
žánrovej krajine, ak o nej vôbec mali povedomie. Analogickou logikou sa
však môže riadiť aj priradenie európskeho diela k európskemu žánru, ak ho
kritik uskutoční bez ohľadu na historické zákonitosti. Máme tu na mysli pomerne
bežnú prax, ktorá spočíva v situovaní prvých prejavov dnešných žánrov do
antiky. Hoci v poetických slovníkoch a v genologických
príručkách býva Longovo helenistické dielo Δάφνις καὶ Χλόη (2. storočie; Dafnis a Chloe, slov. 1963)
označované ako román a spis
Airia Aristeida Ιεροί λόγοι (Sväté reči, cca 171) ako autobiografia, starogrécki autori názvy
moderných žánrov nepoznali a medzi ich dielami a románom či
autobiografiou v súčasnom zmysle slova neexistuje priama vývojová línia
(por. Moran 2018, 49, Bompaire 2018, 233).
Nedávno publikovanou štúdiou, ktorá
sa usiluje využiť Schaefferove postuláty v materiálovom výskume, je práca
Patricka Morana (2018) o vzťahoch medzi francúzskou chanson de geste a eposom ako globálnym
žánrom. Ako dokazuje autor, epos je jedným z najznámejších žánrov
konštruovaných primárne na analogickom princípe.[5]
Medzi homérskymi eposmi, orientálnymi dielami ako Epos o Gilgamešovi[6]
(cca 2100 – 1200 pred Kristom; slov. 1972) či Mahábhárata (Mahábhárata, 3. storočie pred Kristom – 4. storočie po
Kristovi),[7]
stredovekými hrdinskými spevmi, fokloristickými rekonštrukciami na spôsob
Lönnrotovej Kalevaly (1835; Kalevala, slov. 1986)[8] a romantickými
či modernými eposmi, ku ktorým literárni vedci zaraďujú Mickiewiczovho Pana Tadeusza (1834; Pán Tadeáš, slov. 1962) alebo Cărtărescuov Levantul
(Levanta, 1990), nie je kauzálna súvislosť. Aj keby sme pripustili, že diela
vykazujú nejakú spoločnú črtu (väčšina z nich má charakter naratívnej
poézie a pokúša sa vystihnúť čosi z identity príslušných kultúr),
nemožno ich považovať za prejav hypertextuality ani za výhonky spoločnej
tradície. Mickiewiczovu a Lönnrotovu báseň, hoci vznikali takmer súbežne, by
dokonca väčšina nepoučených čitateľov označila za diametrálne odlišné (Mickiewiczov
zomknutý a realisticky pôsobiaci príbeh zo začiatku 19. storočia sa
vzďaľuje mýtickému charakteru kompilačnej Kalevaly).
Dilemu nemožno vyriešiť ani redukciou záberu na takzvaný zakladajúci epos (fr.
„épopée fondatrice“, „épopée des origines“), pretože naratívne básne, ktoré
stoja na počiatku národných literatúr (homérske básne, románske hrdinské
piesne, eposy primitívnych kultúr), možno spája heroický rozmer, pôvodne orálny
charakter a variantnosť verzií, ale podobnosť na úrovni antropologickej
funkcie je stále len kritickým konštruktom, nie reálnou filiáciou. Moran (2018,
49 – 50) sa preto domnieva, že kategorizovať dielo Chanson de Roland (Pieseň o Rolandovi, prelom 11. a 12.
storočia) ako chanson de geste a kategorizovať ho ako epos znamená vykonať
dve logicky odlišné operácie. Zatiaľ čo chanson de geste je genealogickým
žánrom s konkrétnym časom a areálom pôsobnosti a jasnou
vývojovou líniou, zachované varianty starofrancúzskej básne možno začleniť
medzi eposy len z čitateľskej perspektívy.
Napriek tomu platí, že v praxi
je takmer nemožné stretnúť sa s textovými triedami, ktoré by boli
zostavené výlučne na báze analógie. V poetických slovníkoch
a genologických príručkách sú profily žánrov najčastejšie koncipované hybridným
spôsobom, ktorý kombinuje analogickú logiku s genealogickou. Týka sa to aj
eposu, keďže v starogréckom kontexte, odkiaľ pochádza samotné slovo ἔπος (s
významom „slovo“, „príbeh“, „prísľub“, „hrdinská báseň“), fungovali epické
cykly na genealogických princípoch, hoci do dnešných dní sa zachovali len dve
básne. Hybridnú povahu má aj kategória románov, pretože okrem analogicky
pričlenených diel z antickej alebo stredovekej čínskej literatúry[9] do
nej spadajú epištolárne, realistické, naturalistické či modernistické romány s vlastnými
tradíciami. Ak by sme sa pokúsili teoreticky vymodelovať čistý analogický
žáner, jeho opis by sa podľa Schaeffera vzťahoval na vykonštruovaný ideálny
prototyp žánru. Tento prototyp by, pochopiteľne, nekorešpondoval so žiadnym
reálne existujúcim dielom, ale bol by súborom zákonitostí umelo abstrahovaných
z textov, ktoré by kritik považoval za exemplárne s ohľadom na svoju
predstavu o žánri. Opis analogického žánra by bol teda rovnakou
metatextovou fikciou ako žáner samotný. Definícia by zasa mala štatistický
charakter a vymedzovala by povolený stupeň odchýlky skutočných textov od
ideálneho prototypu, aby používateľa poučila, ktorý text sa ešte zmestí do
kategórie. Diela s povolenou odchýlkou by tak predstavovali variácie na
ideálny prototyp. Týmto postulátom chce Schaeffer zdôrazniť, že na rozdiel od
deviantných reprezentantov genealogických žánrov, ktoré sú chápané ako texty s transformačným
potenciálom, nemajú deviantní reprezentanti analogických žánrov žiaden vplyv na
chod literárnych dejín, pretože žáner je – ako už viackrát zaznelo –
retrospektívnym čitateľským konštruktom.
Z povedaného jasne vyplýva, že
cieľom Schaefferovej koncepcie nie je ponúknuť návod na klasifikáciu textov. Nejestvuje
azda text, ktorý by bolo možné zaradiť k jedinému žánrovému typu, čiže len
k analogickému, genealogickému, kodifikovanému alebo exemplifikačnému
žánru. Schaeffer skôr ukazuje, že v závislosti od logiky klasifikácie
a od zohľadneného kritéria možno žánrovosť textu vymedziť rôzne –
kombináciou viacerých alebo (v prípade niektorých sonetov) aj všetkých
žánrových typov.
V medzinárodnom kontexte sa
odkazy na Schaefferovu teóriu objavili vo viacerých prácach, venovaných tak konkrétnym
literárnym žánrom (okrem spomenutého Moranovho článku por. Vinclair 2015), ako
aj problematike žánrovosti v iných typoch umenia (Jost 1997). Reflektujú
ju aj teoreticky koncipované štúdie či kolektívne monografie (Juvan 2005,
Laporte 2016, Saint-Gelais 1998). Zdá sa však, že väčší ohlas vyvolali autorove
novšie práce o fikcii, najmä kniha Pourquoi
la fiction ? (Prečo fikcia?, 1999).[10]
Na Slovensku ani v Čechách doposiaľ nebola Schaefferova koncepcia využitá.
Ani Pavel Šidák sa o nej nezmieňuje, hoci vo svojej sumarizačnej
monografii viackrát cituje iného významného reprezentanta komunikačne zameranej
genológie Alastaira Fowlera (por. 2013, 66 – 67, 100, 110).
[1] Východiská Schaefferovej
koncepcie sú opísané v hesle o exemplifikačných žánroch. Analogickým
žánrom sa Schaeffer venuje predovšetkým v druhej a tretej podkapitole
piatej kapitoly.
[2] K modulačnej
žánrovosti por. heslo o kodifikovaných žánroch.
[3] Schaeffer tu v úsilí
o teoretické uchopenie analogickej žánrovosti modeluje izolovanú situáciu.
V praxi na seba, pochopiteľne, úsudky kritikov nadväzujú a postupne
vytvárajú dejiny pojmov
a koncepcií.
[4] K metatextualite
a hypertextualite por. heslo o intertextualite.
Treba však podotknúť, že aj kritické konštrukty majú potenciál stať sa
v strednodobom alebo dlhodobom horizonte činiteľmi dejín literatúry. Nie
je vylúčené, že umelo stanovený profil žánru sa stane inšpiráciou pre autorov
a podnieti vznik novej tradície. O (čiastočnom) uplatnení
filologického konceptu v tvorbe možno hovoriť napríklad pri romantických
alebo súčasných eposoch (por. Suard 2018, Dobiáš 2024).
[5] Túto skutočnosť si všíma
už samotný Schaeffer (1989, 118).
[6] Titul diela je
filologickým konštruktom, ktorý nemá svoj náprotivok v jazykoch originálov.
[7] Dielo je v slovenčine
dostupné len v adaptovaných verziách.
[8] Slovenský preklad je výberom
z diela.
[9] Moran (2018, 49) spomína
dielo Lua Guànzhōnga Sānguózhì yǎnyì
(Tri kráľovstvá, 14. storočie).
[10] K Schaefferovmu
prínosu do teórie fikcie por. heslá fikcia
a fikčné ponorenie.
Bibliografia
Bompaire, Jacques. 2018. „Quatre styles d’autobiographie au IIe siècle après J.-C. : Aelius Aristide, Lucien, Marc-Aurèle, Galien.“ In L’Invention de l’autobiographie d’Hésiode à saint Augustin, eds. Marie-Françoise Baslez – Philippe Hoffmann – Laurent Pernot, 231 – 244. Paris: Éditions Rue d’Ulm.
Cărtărescu, Mircea. 1990. Levantul. București: Cartea Românească.
Dobiáš, Dalibor. 2024. „Hledání slovanského národního eposu v interpretační síti evropského romantického nacionalismu.“ Česká literatura 72, 5: 651 – 654.
Genette, Gérard. 1982. Palimpsestes. La littérature au second degré. Paris: Seuil.
Jost, François. 1997. „La promesse des genres.“ Réseaux 15, 81: 11 – 31.
Juvan, Marko. 2005. „Generic Identity and Intertextuality.“ CLCWeb: Comparative Literature and Culture 7, 1. Dostupné na: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1255 [cit. 27. 12. 2024].
Laporte, Davide. 2016. „Du genre à la généricité. Prolégomènes à une poétique du roman de la route québécois.“ À l’épreuve. Revue de sciences humaines et sociales 3: 11 – 34.
Longos. 1963. Dafnis a Chloe. Prel. Július Špaňár. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry.
Lönnrot, Elias. 1835. Kalewala. Zv. 1 – 2. Helsinki: Präntätty J. C. Frenckellin ja Pojan tykönä.
Lönnrot, Elias. 1986. Kalevala. Prel. Marek Světlík – Jan Petr Velkoborský – Ivan Mojík. Bratislava: Tatran.
Matouš, Lubor – Vojtech Zamarovský, prel. 1972. Epos o Gilgamešovi. Bratislava: Tatran.
Mickiewicz, Adam. 1834. Pan Tadeusz. Paryż: Aleksander Jełowicki.
Mickiewicz, Adam. 1962. Pán Tadeáš. Prel. Rudolf Skukálek. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry.
Moran, Patrick. 2018. „Genres médiévaux et genres médiévistes : l’exemple des termes chanson de geste et épopée.“ Romania 136, 1 – 2: 38 – 60.
Saint-Gelais, Richard, ed. 1998. Nouvelles tendances en théorie des genres. Cap-Saint-Ignace: Nuit blanche éditeur.
Schaeffer, Jean-Marie. 1989. Qu’est-ce qu’un genre littéraire ? Paris: Éditions du Seuil.
Schaeffer, Jean-Marie. 1999. Pourquoi la fiction ? Paris: Éditions du Seuil.
Suard, François, 2018. „À propos d’un article récent : « Genres médiévaux et genres médiévistes : l’exemple des termes chanson de geste et épopée ».“ Romania 136, 3 – 4: 372 – 382.
Šidák, Pavel. 2013. Úvod do studia genologie. Teorie literárního žánru a žánrová krajina. Praha: Akropolis.
Vinclair, Pierre. 2015. De l’épopée et du roman. Rennes: Presses universitaires de Rennes.