Asonancia

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Assonanz (D)
Assonance (En)

Explikácia pojmu

(z lat. assonāre = prízvukovať)

Asonancia sa zakladá na zhode samohlások a nezhode spoluhlások na konci veršov alebo rytmických celkov. Staršie poetiky ju označovali ako druh nedokonalého rýmu (tzv. asonančný rým), v súčasnosti sa za rým nepokladá. V našej literatúre je častým prvkom ľudovej piesne:

Ej, hora, hora, zelená hora, 
ktože ma do tej horičky volá. 

Volá ma, volá, frajerka moja: 
Príď večer do nás, sama som doma. 

A ja neprídem, nie mi je vôľa, 
kým nenapasiem, vraného koňa. 

Koňa napasiem, drevo doveziem,
už ťa ja, milá, veru neveznem.

 

V umelej poézii sa vyskytuje ako základ avantgardného dekanonizovaného rýmu, u nás však nemá také významné postavenie ako napr. v španielskej poézii:

Luna v krinolíne z nardov

do vyhne sa ticho vkradne.

Dieťa na ňu pozerá sa,

pozerá sa neprestajne.

Vo vzrušenom nočnom vzduchu

luna pohne párom ramien

a obnaží, klzká, cudná,

prsia z cínu, tvrdé, jasné.

            (Federico García Lorca: Romanca o lune, lune, preložil Ján Zambor)

Bibliografia

Hrabák, Josef. 1970. Úvod do teorie verše. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Ibrahim, Robert – Plecháč, Peter – Říha, Jakub. 2013. Úvod do teorie verše. Praha: Akropolis.
Sabol, Ján. 1983. Teória literatúry (Základy slovenskej verzológie). Prešov: Univerzita Pavla Jozefa Šafárika.
Všetička, František – Pavera, Libor. 2002. Lexikon literárních pojmů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc.
Vlašín, Štěpán, ed. 1977. Slovník literární teorie. Praha: Československý spisovatel.
Žilka, Tibor. 2006. Vademecum poetiky. Nitra: Filozofická fakulta UKF.

<< späť