Preskočiť na hlavný obsah

Historiografická metafikcia pojem

Autor pojmu

Oblasť literárnej vedy

Pôvodca pojmu

Ekvivalent pojmu

  • Historiographic metafiction (en-GB)
  • Historiografische Metafiktion (de)
  • Métafiction historiographique (fr)

Explikácia pojmu

Pojem historiografická metafikcia zaviedla kanadská literárna teoretička Linda Hutcheon v práci Beginning to Theorize the Postmodern (Počiatky teoretického myslenia o postmoderne, 1987) a podrobnejšie sa ním zaoberala v súvislosti s uvažovaním o postmodernizme v knihe A Poetics of Postmodernism (1988; čes. Poetika postmodernismu, 2023). Historiografickou metafikciou označuje postmoderné „romány, které jsou na jednu stranu silně reflexivní, na druhou si dosti paradoxně přivlastňují historické události a osoby“ (Hutcheon 2023, 22).

Dvojslovné pomenovanie odkazuje na metafikciu (gr. predpona „meta“ – za, uprostred – vyjadruje odstup, sebareflexiu, zatiaľ čo fikcia – gr. „fictio“ utváranie – označuje v užšom slova zmysle román), a súčasne na historiografiu, t. j. na písanie o histórii. Podľa poprednej teoretičky metafikcie Patricie Waugh, autorky knihy Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction (Metafikcia. Teória a prax sebaodhaľujúcej fikcie, 1984), termín metafikcia označuje „fikciu, ktorá vedome a systematicky upozorňuje na svoje postavenie artefaktu, aby nastolila otázky o vzťahu medzi fikciou a skutočnosťou“[1] (Waugh 1984, 2). Vyznačuje sa autoreferenčnosťou a sebareflexivitou,[2] resp. kritickým prístupom k textu. Čitateľstvo upozorňuje na textuálny a fiktívny rozmer diela, teda na to, že ide o konštrukt a nie o rozprávanie o skutočnosti. Pojem metafikcia, ktorý sa pôvodne objavil v knihe Fiction and the Figures of Life (Fikcia a postavy zo života, 1970) amerického kritika a spisovateľa Williama H. Gassa (Waugh 1984, 2 – 3), reflektuje dominantné literárne postupy v postmoderných románoch viacerých, prevažne anglofónnych autorov a autoriek, ktorí prostredníctvom fikcie (estetickej praxe) skúmajú jej fungovanie (teóriu) (2). Ide napr. o spochybnenie a paródiu literárnych konvencií, metalepsu a s tým spojenú hru rozprávača s poslucháčom, resp. s recipientom, vytváranie alternatívnych svetov či o masívne využívanie intertextuality (Ryan-Sautour 2003, 69 – 71). Metafikčné stratégie nepredstavujú nový prístup v literatúre, nájdeme ich aj v skorších románoch, ako napr. El ingenioso hidalgo don Don Quijote de la Mancha (1605, 1615; slov. Dômyselný rytier Don Quijote de la Mancha, 1965) Miguela de Cervantesa alebo The Life and Opinions of Tristram Shandy, Gentleman (1759 – 1767; čes. Život a názory blahorodého pana Tristrama Shandyho, 1963) Laurenca Sterna. Postmoderná metafikcia však posúva hranice (žánrov, jazyka, sebareflexivity) do extrémnej polohy, pričom zásadnú úlohu tu zohráva čitateľ, ktorý sa aktívne podieľa na utváraní významu diela (por. Omundsen 1990).

Metafikcia umožňuje podľa Waugh nielen „skúmať základné štruktúry naratívnej fikcie, ale tiež zaoberať sa eventuálnou fiktívnosťou sveta mimo literárneho fikčného textu“[3] (1984, 2). V mnohých postmoderných románoch je „skutočnosť“ prezentovaná ako konštrukt, rovnako ako i autor, resp. autorka, ktorí sú tiež produktom už existujúcich textov (16). Metafikčné postupy v texte nastoľujú o. i. otázky ontologickej povahy, t. j. otázky, či môžeme poznať skutočnosť aktuálneho sveta prostredníctvom jazyka alebo či sa dá vymaniť z kultúrne a ideologicky podmieneného jazyka a poznať pravdu (Ryan-Sautour 2003, 70 – 73). Predmetom kritickej reflexie preto často nie je len samotný text metafikcie, ale napr. aj kultúra či spoločnosť.

Osobitým typom metafikcie, ktorú Hutcheon nazýva historiografická, je žáner, ktorý si kladie otázky spojené s historickým diskurzom a jeho vzťahom k literatúre, napr. otázky naratívnej formy, intertextuality, úlohy jazyka a reprezentácie, či vzťahu medzi historickou skutočnosťou a prežitou udalosťou (2023, 15). Označenie tohto žánru Hutcheon zdôvodňuje tým, že romány, ktoré mu zodpovedajú, svojou metafikčnosťou „odhalují způsob, jimiž jsou konstruovány, uspořádány, a volbu prostředků, ale vždy s vědomím, že jde o historicky podmíněné akty“ (140). Na rozdiel od názoru niektorých kritikov (Fredric Jameson) sa Hutcheon domnieva, že postmoderný román nie je ahistorický, ale naopak navracia dejiny do románovej praxe[4] (Nagy 2023, 327). Zároveň odmieta bežné metódy rozlišovania medzi historickým faktom a beletriou a vyvracia názor, že jedine história má nárok na pravdu (140). Hutcheon vo svojich úvahách vychádza z postmodernej kritiky historického diskurzu, ktorý sa už nechápe ako prostriedok objektívneho poznávania minulosti, ale ako konštrukt, podobne ako beletria (Paul Veyne, Michel de Certeau, Hayden White).[5] Táto skutočnosť, že „psaním se minulost nutně konstruuje“ (Doležel 2008, 99), sa premieta aj do historiografickej metafikcie, ktorá „nám cílevědomě připomíná, že ačkoli se události odehrály v reálné empirické minulosti, my tyto události výběrem a narativním umístěním pojmenováváme a konstituujeme jako historická fakta. A co je ještě podstatnější, o těchto minulých událostech víme jen díky jejich diskurzivnímu zápisu, díky jejich stopám v současnosti“ (Hutcheon 2023, 145). Historiografická metafikcia preto odhaľuje snahu nielen demaskovať, ale aj spochybniť tradičné premisy, napr. „všeobecne známe fakty“, jednotné ja alebo objektivitu historikov. V súlade s estetikou postmodernizmu, ktorý formou subverzie spochybňuje základné princípy literárnej a kultúrnej (liberálne humanistickej) tradície i spoločnosti, historiografická metafikcia problematizuje dejiny, subjektivitu i vzťah jazyka k jeho referentom, resp. narúša našu vžitú predstavu o tom, čo história a referencia znamenajú (77). Jej podstatou je rozporuplnosť spočívajúca v tom, že „nastoluje a posléze podkopává své vlastní mimetické spojení se světem“, riadi sa žánrovými konvenciami, no zároveň ich podrýva (42). Za príklad historiografickej metafikcie Hutcheon považuje diela ako Cien años de soledad (1967; slov. Sto rokov samoty, 1984) Gabriela Garciu Márqueza, Die Blechtrommel (1959; slov. Plechový bubienok, 2018) Güntera Grassa, Shame (1983; čes. Hanba 1990) Salmana Rusdieho, A Maggot (1985; čes. Larva, 2000) Johna Fowlesa, The Woman Warrior (1976; čes. Válečnice, 1998) Maxine Hong Kingston a i. Tie poukazujú o. i. na to, že neexistuje univerzálna pravda, iba pravdy v množnom čísle (Hutcheon 2023, 161).

Hutcheonovej historiografická metafikcia prepája podľa slov samotnej teoretičky literatúru, históriu a literárnu teóriu (22). Pojem nie je len výstižným vyjadrením postmodernej literatúry v druhej polovici 20. storočia, ale implikuje aj jej teoretické ukotvenie v kontexte dobového diskurzu o vzťahu literatúry a histórie (White, Barthes, Veyne) (Nagy 2023, 328). Hoci podľa Hutcheon nejde v prípade historiografickej fikcie iba o metafikciu, ani o ďalší druh historického románu alebo literatúry faktu (non-fiction) (2023, 22), niektorí kritici ním označujú inovatívne postupy historického románu. Vzhľadom na úzku prepojenosť pojmu s postmodernou literatúrou, ktorá je považovaná za uzavretú, sa jeho aktuálnosť vytratila v prospech iných termínov, ktoré výstižnejšie reflektujú charakter súčasnej literatúry.


Literatúra

Fülüp, Erika – Graham Griest – Richard Saint-Gelais, eds. 2021. Fictionality, Factuality, and Reflexivity Across Discourses and Media. Berlin, Boston: De Gruyter.

Gass, William, H. 1970. Fiction and the Figures of Life. New York: Alfred A. Knopf.

Hutcheon, Linda. 1987. „Beginning to Theorize Postmodernism.“ Textual Practice 1, 1: 10 – 31.

Hutcheon, Linda. 1988. A Poetics of Postmodernism: History, Theory, Fiction. New York, London: Routledge.

Hutcheonová, Linda. 2023. Poetika postmodernismu: historie, teorie, beletrie. Prel. Markéta Musilová. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.

Nagy, Ladislav. 2023. „Doslov. Vážnost v hravosti, minulost v přítomnosti.“ In Poetika postmodernismu: historie, teorie, beletrie, Linda Hutcheonová, 323 – 331. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum.

Omundsen, Wenche. 1990. „The Reader in Contemporary Metafiction: Freedom or Constraint. AUMLA 74: 169 – 184.

Ryan-Sautour, Michelle. 2003. „La métafiction postmoderne.“ In Métatextualité et métafiction. Théorie et analyses, ed. Laurent Lepaludier, 69 – 78. Rennes: Presses universitaires de Rennes.

Waugh, Patricia. 1984. Metafiction: The Theory and Practice of Self-Conscious Fiction. London, New York: Routledge.

Žilka, Tibor. 2012. „Metafikcia v slovenskej postmodernej próze.“ In Postmodernismus: smysl, funcke a výklad (jazyk, literatura, kulturu, politika), eds. Ivo Pospíšil – Josef Šaur – Anna Zelenková, 131 – 138. Brno: Masarykova univerzita.



[1] „Metafiction is a term given to fictional writing which self-consciously and systematically draws attention to its status as an artefact in order to pose questions about the relationship between fiction and reality. In providing a critique of their own methods of construction, such writings not only examine the fundamental structures of narrative fiction, they also explore the possible fictionality of the world outside the literary fictional text.“

[2] V anglofónnom prostredí sa pojem „self-reflexivity“ zvykne používať v spoločenských a humanitných vedách i v umení paralelne s pojmami „self-reflexiveness“ a „self-reflection“. Všetky označujú jav, keď predmet, reprezentácia, fiktívna alebo skutočná osoba reflektuje (na) samého/samu seba (Fülüp 2021, 5).

[3] „In providing a critique of their own methods of construction, such writings not only examine the fundamental structures of narrative fiction, they also explore the possible fictionality of the world outside the literary fictional text.“

[4] [...] spisovatelé [...] se vydávají zkoumat minulost a zároveň si kladou otázku, zda ji lze vůbec poznat [...] a pokud ano, tak zda ji lze popsat a jak“ (Nagy 2023, 327).

[5] „Postmoderní psaní o historii a literatuře nám ukázalo, že historie a beletrie jsou diskurzy, že obojí tvoří systémy významů, díky nimž chápeme minulost (‚úsilí formující a uspořádávající představivosti‘). Jinými slovy význam a výsledná podoba nespočívajú v událostech samých, ale v systémech, které minulé ‚události‘ přetvářejí v současná historická ‚fakta‘. Nejedná se tedy o žádný ‚neupřímný útěk před pravdou‘, ale o uznání významotvorné funkce lidských konstruktů“ (Hutcheon 2023, 135).


rok prvej publikácie: 2025

Ako citovať

Exkurzy a komentáre