Preskočiť na hlavný obsah

Analýza diskurzov motivovaná sociológiou poznania pojem

Autor pojmu

Oblasť literárnej vedy

Pôvodca pojmu

Ekvivalent pojmu

  • Sociology of Knowledge Approach to Discourse (en-GB)
  • Wissenssoziologische Diskursanalyse (de)
  • L’analyse du discours du point de vue de la sociologie de la connaissance / L’analyse du discours comme sociologie de la connaissance (fr)

Explikácia pojmu

Koncepcia analýzy diskurzov motivovaná sociológiou poznania, ako uvádza jej zakladateľ Reiner Keller, „nie je ani metodológia, ani metóda, ale je to vý­skumný program, zakotvený v tradíciách sociologického poznania orientujúci sa na skúmanie diskurzného konštruovania symbolických poriadkov“ (Keller 2010, 241; pokiaľ nie je uvedené inak, citáty prel. A. M.). V analýze diskurzov motivovanej sociológiou poznania ide o zviditeľnenie procesov sociálnej konštrukcie významových štruktúr, teda komunikačných procesov, ktoré prebiehajú v operáciách na úrovni identifikova­teľných konštelácií, akými sú napríklad inštitúcie (štrukturálne kontexty a v rámci nich petrifikácia pravidiel interpretačnej praxe), ale aj subjektov a dosahu ich konania. Koncepcia sa zaoberá procesmi konvencionali­zácie a procesmi vzniku a fungovania symbolických poriadkov. Program sa vo zvýšenej miere využíva na „analýzu tých javov a otázok súčasných spo­ločenských zmien, ktoré sú diskutované v rámci pojmov znalostná spoločnosť, informačná spoločnosť, mediálna a komunikačná spoločnosť, riziková spoločnosť atď.“ (Keller 2010, 242; zvýraznené v origináli). Program súvisí s koncepciou analýzy interdiskurzov prostredníctvom viacerých konektorov a jeho hlavným súbežným bodom je teória autopoietických systémov Niklasa Luhmanna, hlavne čo sa týka Luhmannovho konceptu evolúcie ideí, a, samozrejme, inšpirácie Michela Fou­caulta a jeho analýzy diskurzov. Silný vplyv pri koncipovaní programu mal zároveň aj sociálny konštruktivizmus Petra Bergera a Thomasa Luckmanna a ich model analýzy poznania. Konštruktivizmus a systémová teória predstavu­jú zásadné metateoretické pozadie, ktoré tento koncept primárne spája s konceptom analýzy interdiskurzov.

Kellerova koncepcia je explicitne spätá s tradíciou sociológie poznania, ktorej kľúčové pojmy poukazujú na dôležitosť so­ciálnych vzťahov na úrovni distribúcie poznania (informačných tokov) a od nich sa odvíjajúcich komunikačných operácií a tradovaných interpretačných vzorov, symbolických poriadkov a ich sedimentácie, transformácie, reintegrá­cie či premeny mimo hraníc špeciálnych diskurzov. Keller (2010, 242) uvádza: „Permanentná produkcia a šírenie vedomostí sa stala všadeprítomnou tradíciou moderných spoločností.“ Deje sa to v emergentných dis­kurzných formáciách a vedomosti sa stávajú samotným predmetom výskumu podľa vzoru Foucaultovej analýzy diskurzov a v súvislosti s historickou dimenziou procesov inštitucionalizácie. Keller upriamuje svoju pozornosť na používanie špecifickej symboliky či obraznosti v znakových poriadkoch a zisťuje, že sa vyznaču­jú istou stabilitou, pričom možno pozorovať v zásade dva pohyby, konzerváciu a modifikáciu. Výskumný program sa zaoberá produkciou a transformá­ciou poriadkov poznania. Stavebné prvky poznania, ako sú pojmy, analógie, symboly a metafory, teórie, klasifikácie, narácie, interpretačné stratégie, získavajú ako formy typizácie svoj význam v štruktúrach vzťahov, ktoré vzni­kajú ich používaním a ktoré sú predestinované na reprodukciu (stabilizáciu) a nevyhnutne aj na ich reintegráciu do nových štruktúrnych vzťahov. For­my typizácie sa kumulujú (môžeme ich vnímať ako rezervoár pravidiel alebo inštrukcií) v príslušných diskurzoch a nie sú ničím iným ako systémami diferen­cií. V danej súvislosti Keller tvrdí, že „diskurzy kryštalizujú a konštituujú témy v osobitnej forme ako sociálne problémy interpretácie a konania“ (Keller 2010, 247). Ide o špeciálne diskurzy, ako aj o diskurzy, ktoré Keller nazýva verejné dis­kurzy. V oboch prípadoch treba vychádzať z rekonštruovateľných, teda typizova­teľných pravidiel, respektíve z diskurzných štruktúr. Keller preto uvádza: „Obe formy diskurzu, t. j. inštitucionálne špeciálne diskurzy a všeobecné verejné diskurzy, sa v rámci sociologickej analýzy diskurzu poznania považujú za diskurzívne formácie a poznanie v nich obsiahnuté a jeho účinky sa skúmajú s ohľadom na pravidlá a procesy ich formovania.“ (Keller 2010, 248; zvýraznené v origináli). Na doplnenie uvedenej zásadnej výpovede treba dodať, že sa všetky diskurzné udalosti (výpove­de) v reprodukcii diskurzných štruktúr vyznačujú istým momentom modifiká­cie, že pri akejkoľvek aktualizácii diskurznej štruktúry dochádza k diferenciám vzhľadom na dané aktualizačné kontexty. To zároveň implikuje, že každá vý­poveď je typizovateľná a vo všeobecnosti ju môžeme identifikovať v rôznych situačných kontextoch. Diskurzné udalosti sú štruktúrované a štruktúrujú­ce zároveň, musíme v nich počítať s kontingenciami rôzneho druhu, inak by v (komunikačných) systémoch dochádzalo ku kolapsu. Pre opísaný fenomén Luhmann zaviedol pojem dvojitej kontingencie. Kontingencia znamená skúse­nosť, že všetko môže byť principiálne aj iné. Tzv. dvojitá kontingencia, kde sa dva kognitívne (alebo aj sociálne) systémy vo svojej radikálnej neprístupnosti ako čierne skrinky navzájom pozorujú, sa stáva konštitutívnym mo­mentom komunikácie. Koncept dvojitej kontingencie pochádza z teórie Talcotta Parsonsa a odkazuje na skutočnosť, že ego aj alter navzájom pozorujú svoj výber ako kontingentný. Selekcie systémov sú vždy kontingentné, čo znamená, že všet­ko je také, ako je to v princípe možné, čiže všetko je možné aj inak. Každá zložka komunikačného procesu je sama osebe úplne kontingentná. Dvojitá kontingentnosť paradoxne prekonáva bazálnu kontingentnosť. V statickom stave by, samozrejme, každá strana blokovala druhú. Temporalitou sa však táto cirkulácia asymetricky naruší. Preto, ako uvádza Luhmann ([1984] 1991, 177), „dvojitá kontingentnosť nevy­hnutne vedie k formovaniu sociálnych systémov“.

Kritická analýza diskurzu sa zaoberá prevažne formami používania jazyka a menej sa zohľadňujú procesy štrukturácie poznania diskurzov alebo kontexty produkcie výpovedí. V priestore kritickej analýzy diskurzu sa etablovala Kellerova koncepcia, kto­rá predpokladá nasledovné perspektívy analýzy štrukturácie poznania: inter­pretačné vzorce, klasifikácie (a kvalifikácie ako formalizované a inštitucionálne stabilizované formy sociálnej typizácie), štruktúry fenoménov (konštrukcia istej témy) a naratívne štruktúry (ako konfiguračný akt spojenia rozdielnych znakov a výpovedí) (Keller 2010, 255). Pripája sa silný autoreflexívny moment a konvergencia s konštruktivizmom, čo sa artikuluje doktrínou ko­munikatívnej konštruovanosti poznania a výskum diskur­zov vedie ku konštrukcii diskurzov o diskurzoch. Keller označuje konštruktivizmus ako „základný postoj svojho diskurzno-teoretického a diskurzno-analytického programu“ (61), čo značí, že rekonštrukcie v rámci tohto progra­mu budú zároveň nutne predstavovať konštrukcie. V zmysle danej perspektívy hovoríme o diskurzívnej konštruovanosti skutočnosti. Preto je potrebné upo­zorniť na rozdiel medzi analýzami diskurzov a inými prístupmi interpretačného alebo kvalitatívneho sociálneho výskumu. Rozdiel spočíva v predpoklade transtextových referenčných kontextov v podobe diskurzných štruktúr relatív­ne determinujúcich produkciu výpovedí. Uvedený predpoklad ďalej znamená, že konkrétne výpovede nebudú nutne implikovať štruktúru predpokladov iba jed­ného diskurzu, ale že môžeme pozorovať transformácie či reintegračné nadvä­zovania konceptov, symbolov, analógií a pod. Vychádzame z predpokladu zásadnej parciálnosti výskytu špecifických prvkov diskurzu, a to aj v oblastiach špeciálnych diskurzov. Táto perspektíva si vyžaduje analýzu prejavov napätí me­dzi diskurzmi, otvorený pohľad na pozadie vzniku ich heterogenity a variácií, ako aj vznik diskurzných štruktúr, ktoré majú radikálne emergentný charakter. Na rozdiel od Luhmannovej teórie autopoietických systémov Kellerov model nepredpokladá, že diskurzy sa konštituujú pozdĺž binárnych kódov sociálnych systémov. Pre Kellerov model je „zaujímavá skôr práve produkcia a spájanie prvkov poznania s veľmi odlišnými odkazmi na ich pôvod v rôznych diskur­zoch“ (Keller 2010, 268). A čo je pre náš výskumný záujem podstatné, Kelle­rov model sa týka „empirickej podoby takýchto diskurzívnych väzieb“ (268). Keller si kladie otázku, či neexistujú ďalšie (funkčné) „di­menzie významu“ (268) diskurznej propozičnej praxe nad rámec redukcie kontingencie v konkrétnych komunikáciách. Pravdaže, platí diktum teórie autopoietických systémov, ktoré hovorí, že komplexnosť systémov (v súvislosti s ich diferencovaním) vyrastá zo selekcií a redukcií realizovaných v samotných komunikáciách. Z uvedeného vyplýva, že okrem stabilizácie diskurzov bude­me môcť v systémoch pozorovať aj istý druh konkurencie diskurzov.


Literatúra:

Keller, Reiner. 2010. „Wissenssoziologische Diskursanalyse und Systemtheorie.“ In Die Methodologien des Systems: Wie kommt man zum Fall und wie dahinter?, eds. René John – Anna Henkel – Jana Rückert-John, 241 – 273. Wiesbaden: VS Verlag für Sozial­wissenschaften. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92435-9_13.

Keller, Reiner. 2011. Wissenssoziologische Diskursanalyse. Grundlegung eines Forschungsprogramms. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften | Springer Fachmedien. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92058-0.

Luhmann, Niklas. [1984] 1991. Soziale Systeme. Grundriß einer allgemeinen Theorie. Frankfurt am Main: Suhrkamp.

Mikuláš, Roman. 2022. „Od topológií k typológiám a späť: K problematike štruktúrova­nia korelácií literatúry, vedy a poznania.“ World Literature Studies 14, 4: 14 – 30. DOI: https://doi.org/10.31577/WLS.2022.14.4.2.

Mikuláš, Roman – Andrea Mikulášová. 2022. „Three paradigmatic approaches to the research of correlations between literature and science.“ Philologia 32, 2: 309 – 332.


rok prvej publikácie: 2025

Ako citovať

Exkurzy a komentáre