Autobiografia

Oblasti vedného poznania:

Autor:

Ekvivalent pojmu v iných jazykoch

Autobiographie, Autobiografie (D)
autobiography (En)

Explikácia pojmu

Pomenovanie, odvodené z gréckeho auto, sám, vlastný, bio, život a grafein, písanie, označuje písanie o vlastnom živote. Hoci spôsoby sebavyjadrenia sú známe zo staroveku   podľa niektorých teoretikov bol prvou autobiografiou Skutočný príbeh Luciana zo Samosaty (Colonna, 2004, s. 21-65) – samotný pojem autobiografia je v európskom kultúrnom priestore pomerne nový. Na konci 18. storočia sa označenie Selbst-biographie objavilo v Nemecku, neskôr self-biography v Anglicku. Vo Francúzsku sa v roku 1832 začala používať forma adjektíva, substantívum o desať rokov neskôr. Dobová kritika neakceptovala bezvýhradne hybridné pomenovanie zložené z prvého komponentu anglosaského pôvodu a druhého, prevzatého z gréčtiny. Poukazovala aj na nemožnosť teoretického vymedzenia pojmu, a to pre rozmanité podoby sebavyjadrenia, ako retrospektívne rozprávanie, denníky, osobná korešpondencia, memoáre, autoportréty a i. Už v 19. storočí sa však kritici zhodli na základnej podmienke autobiografie, a to totožnosti autora, rozprávača a hlavného hrdinu. Označenie sa ustálilo v 20. storočí i napriek tomu, že kontúry autobiografie ostali naďalej nejasné: napríklad André Maurois v Aspektoch životopisu (Aspects de la biographie, 1928) nerobí deliacu čiaru medzi biografiou a autobiografiou, ktorú považuje za variant životopisu.

   Najznámejšiu definíciu autobiografie ponúkol v sedemdesiatych rokoch minulého storočia Philippe Lejeune. Nazval tak „retrospektívne rozprávanie v próze, ktoré skutočná osoba sprostredkúva o vlastnej existencii, pričom kladie dôraz na svoj osobný život, zvlášť na príbeh vlastnej osobnosti“[1] (Philippe Lejeune, 1996, s. 14). Francúzsky teoretik, akcentujúci „trojitú totožnosť medzi autorom, rozprávačom a hlavnou postavou“[2] (P. Lejeune 1996, s. 15), vychádzal z „autobiografického paktu“, čo je  explicitná[3] alebo implicitná „dohoda o čítaní“[4] (P. Lejeune 1996, s.8) medzi autorom, zaväzujúcim sa písať pravdivo a úprimne, a čitateľom vstupujúcim do autorovej intimity a považujúcim osobnú autorskú výpoveď za vierohodnú. Zameranie rozprávania na súkromie rozprávajúceho subjektu je jedným z kritérií rozlíšenia autobiografie a memoárov, zachytávajúcich verejný život autora v historickom kontexte, často očitého svedka konkrétnych dejinných udalostí. Retrospektívna rekonštrukcia vlastného bytia ako spôsob sebavyjadrenia orientujúci sa na sebapoznanie, oddeľuje autobiografiu od denníka či korešpondencie: tieto žánrové varianty zachytávajú bytie subjektu súbežne, bez časovej dištancie. Neskôr, najmä v deväťdesiatych rokoch, revidoval  P. Lejeune svoje nazeranie na autobiografiu, ktorá už nemusí byť výlučne rozprávaním v prvej osobe (P. Lejeune, 1980) dokonca ani homodiegetickým textom v próze.[5]  Upozornil, že „samotný autobiografický projekt sa mení, podlieha dynamike života“,[6] (P. Lejeune, 1998), čo neuľahčuje teoretické uchopenie tejto formy sebavyjadrenia, považovanej často za egocentrickú až narcistickú. Vychádzajúc z rôznorodosti autobiografických výpovedí, resp. výpovedí s autobiografickými prvkami, ako aj z prelínania postupov a techník v rámci tej istej výpovede, viacerí teoretici nepovažujú autobiografiu za kodifikovaný žáner, „generickú formu“[7] s vlastným štýlom. (Jean Starobinsky, 1970, s.257). Mnohí poukazovali na faktuálnosť autobiografickej výpovede v zložitej súhre fikcie a faktov (Timothy Dow Adams, 1999, Paul John Eakin, 1992). Hoci „v postštrukturalistických časoch [...] je samotná myšlienka referenčnej estetiky neudržateľná, autobiografia nie je ničím iným ako referenčným umením[8] (P.J. Eakin, 1992, s. 28). Na nemožnosť pravdivého uchopenia skutočnosti upozorňovali však už objavy a poznatky zo začiatku 20. storočia prinášajúce koniec istôt. Mnohí autori (ako L.-F. Céline, J. Genet a i.) odmietli preto autobiografický pakt, keďže pri rekonštrukcii života podlieha píšuci subjekt sebaklamu alebo aj vedome zavádza. Vo francúzskom jazykovo-kultúrnom prostredí napríklad Alain Robbe-Grillet spochybňoval autobiografický projekt, „ktorý sa tvári, že do jednej knihy nahromadil prežitý život bezo zvyšku“[9] (Alain Robbe-Grillet, 1984,s. 58). Jeho označenie nová autobiografia je v analogickom vzťahu k tradičnej autobiografii ako francúzsky nový román k tradičnej tzv. balzacovskej románovej forme. Aj postštrukturalistické koncepcie, v nadväznosti na esej Paula de Mana Autobiography as De-facement (1979), kritizovali tradičné chápanie autobiografie ako presne definovaného žánru faktuálneho naratívu. Upozornili, že autobiografia nie je autentickým a priamočiarym dokumentom o bytí, ale svojbytnou umeleckou konštrukciou skutočnosti vyrovnávajúcou sa často aj s procesom literárneho písania.

Vo Francúzsku je vznik autobiografie spätý s nástupom romantizmu ako epochy indivídua a jeho subjektívneho prežívania. Po introspektívnych Spovediach Jeana-Jacquesa  Rousseaua (Les Confessions, 1782-1789), prvej autobiografie v modernom význame slova vydanej posmrtne, vychádzajú v 19. storočí autobiografické romány Benjamina Constanta, Alfreda de Musseta, Reného de Chateaubrianda, George Sandovej  a iných. K rozmachu autobiografie, presnejšie „alternatívnych autobiografických tvarov“ (Blanckeman 2002, 115) –  ako sú napriklad Célinove či Genetove výpovede, Malrauxove Antimemoáre, Les Antimémoires,1967, Yourcenarovej Zbožné spomienky, Les souvenirs pieux, 1974 a i. –  významne prispel rozvoj psychoanalýzy, čoho dôkazom je napríklad Vek dospelosti Michela Leirisa (L´Age d´homme,1939) alebo Sartrove Slová (Les Mots, 1963). Po exponovanom formalistickom období sa v osemdesiatych rokoch minulého storočia vrátil do francúzskej literatúry subjekt a jeho príbeh, čo prispelo k výraznému vzostupu „autobiografických variácií“ (DominiqueViart – Bruno Vercier, 2005, s. 27-60). Rozmanité texty s rôznou mierou a usporiadaním  autobiografických prvkov –  W alebo spomienky na detstvo ( W ou les souvenirs d´enfance,1975) Georgea Pereca, s graficky oddelenou autobiografickou a fiktívnou časťou,  Detstvo (L´Enfance,1983) Nathalie Sarrautovej,  Durasovej Milenec (L´Amant, 1984) a mnohé iné) –  sú najmä pokusmi autorov, veľmi často odmietajúcich označenie autobiografia, o inováciu umeleckej praxe postavenej na retrospektívnej rekonštrukcii osobného príbehu a na introspekcii zameranej na proces sebapoznávania v procese tvorby.

            Tradičné označenie autobiografia nahradili od konca sedemdesiatych rokov alternatívne pomenovania. Vo francúzskom kultúrno-jazykovom prostredí sa koncom minulého storočia ustálilo zastrešujúce označenie écriture de soi, písanie o sebe alebo „sebapísanie“. Objavili sa i ďalšie varianty resp. deriváty autobiografie, napr. fiction de soi, t.j.  fikcia o sebe či sebafikcia, sebaskripcia, sebadikcia či sebafabulácia (Bruno Blanckeman, 2002, s. 111-160), autofikcia (Serge Doubrovsky, 1977), otobiographie et circonfession (Jacques Derrida), automytobiografia (Claude Louis-Combet), egoliteratúra (Philippe Forest), autobiogre (Hubert Lucot) (pozri: D. Viart – B.Vercier, 2005, s. 27), biofikcia (Alain Buisine,1991, Michael Lackey, 2021) a i. Nemecká literárna teória presadila v novom tisícročí pojem „autobiografické písanie“, ktorý je širší, vo vzťahu k dichotómii fikcia-realita otvorenejší a s ohľadom na  koncepcie identity a pamäti flexibilnejší (Ulrich Breuer – Beatrice Sandberg, 2006).


[1] Un récit rétrospectif en prose qu'une personne réelle fait de sa propre existence, lorsqu’elle met l’accent sur sa vie individuelle, en particulier sur l’histoire de sa personnalité.

[2]Triple identité entre l´auteur, le narrateur et le personnage principal.

[3] Napr. Predslov J.-J. Rousseaua k Spovediam (Les Confessions, 1782)

[4] Le contrat de lecture.

[5] Najznámejšou  autobiografiou v blankversi je Prelúdium (The Prelude, 1850) Williama Wordswortha, vydané posmrtne). Vo francúzskom prostredí je známa veršovaná autobiografia Raymonda Queneua  Dub a pes, Chêne et chien,, 1937.

[6] Le projet autobiographique lui-même change, il est soumis aux mouvements de la vie. Dostupné na  https:/www. Liberation.fr/livres/98 mai/980514lejeune

[7] Il faut éviter de parler d´un style ou même d´une forme autobiographique, car, il n´y a pas, en ce cas, de style ou de forme générique.  Le Style de l´autobiographie. Jean Starobinski in Poétique n.3, 1970.

[8] In the age of poststructuralism we have been ready to assume that the very idea of a referential Aesthetik is untenable, but autobiography is nothing if not a referential art.

[9] L´entreprise autobiographique ou l´on prétend rassembler toute une existence vécue [...] en un volume, sans manques...

Bibliografia

BLANCKEMAN, Bruno: Les Fictions singulieres. Etudes sur le roman francais contemporain. Paris : Prétexte, 2002.
BUISINE, Alain: Le biographique. In Revue des sciences humaines. 1991. Vol. 4. n.224.
BREUER, Ulrich – Beatrice SANDBERG (eds.): Autobiographisches Schreiben in der deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. Bd. 1. Identität und Fiktionalität. Munchen: Iudicium Verlag, 2006.
DE MAN, Paul: Autobiography as De-facement. In Comparative Literature. Vol. 94, n. 5.The Johns Hopkins University Press 1979, s. 919-930.
DOW ADAMS, Timothy: Ligth writing & life writing: Photography in Autobiography. The University of North Carolina Press. 999.
DOW ADAMS, Timothy: Telling Lies in Modern American Autobiography. The University of North Carolina Press. 2017.
EAKIN, Paul John: Touching the World: Reference in Autobiography. Princeton University Press. 1992.
EAKIN, Paul John: Living Autobiographically: how we create identity in Narrative. Cornell University Press. 2008.
HOLDENRIED, Michaela : Autobiographie. Stuttgart: Reclam, 2000.
JACCOMARD, Helene: Lecteur et lecture dans l’autobiographie française contemporaine. Violette Leduc, Françoise d’Eaubonne, Serge Doubrovsky, Marguerite Yourcenar. Genève: Droz. Coll. Histoire des idées et critique littéraire», 1993.
LACKEY, Michael: Biofiction: An Introduction. Routledge, 2021.
LEJEUNE, Philippe: Le Pacte autobiographique. Paris: Seuil. col. Poétique, 1975.
LEJEUNE, Philippe: L´autobiographie a la troisieme personne, Je est un autre: autobiographie de la littérature aux médias. Paris: Seuil. col. Poétique, 1980.
LEJEUNE, Philippe: Pour l´autobiographie. Paris: Seuil, 1998.
LEJEUNE, Philippe: Lejeune, moi je. In Libération 14. máj 1998. Dostupné na https:/www.
https://www.liberation.fr/livres/1998/05/14/lejeune-moi-jeu_235882/ [cit. 29.12.2022]
ROBBE-GRILLET, Alain. Le Miroir qui revient. Paris: Editions du Minuit, 1984.
STAROBINSKI, Jean: Le Style de l´autobiographie. In Poétique, 1970. n. 3.
VIART, Dominique-VERCIER, Bruno: Littérature francaise au présent. Héritage, modernité, mutations. Paris: Bordas, 2005.
WAGNER-EGELHAAF, Martina: Autobiographie. Berlin: Springer Verlag, 2005.

<< späť